Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Melyek hazánk legjobb adottság...

Progizo kérdése:

Melyek hazánk legjobb adottságai a gazdaság tekintetében és miért nem élünk ezekkel?

Figyelt kérdés

Azért kérdezem, mert pár évtizede még mezőgazdasági nagyhatalom voltunk jó minőségű, egészséges, világszerte keresett termékekkel (gabona, húsfélék, zöldségek és gyümölcsök, stb.), aztán szétverték a TSZ-eket és lett helyette a nagy semmi.

De az ország adottságai még megvolnának hozzá, akkor miért nem élünk vele?

Ahogy jók voltunk a híradástechnikában (Orion, Videoton), tömegközlekedési járművek gyártásában (Ikarus, GANZ, Rába), gyógyszergyártásban (Biogal, Herbária, Richter), stb.

Akkor ezekre miért nincs szükség? Nem kell étel? Nem nézel TV-t? Nem közlekedsz? Netán nem vagy beteg időnként?

Miért külföldi vállalatokat hozatnak ide állandóan ahelyett, hogy adottságainknak megfelelően és hazai vállalatokra alapozva erősítenék meg és építenék újjá a magyar gazdaságot?



2023. jan. 22. 16:10
1 2 3
 1/23 anonim ***** válasza:
14%

Hasonlóképp gondolkodom én is, mint te.

De hamarosan jönnek majd a megmondó emberek, hogy nem éri meg, blablabla.

2023. jan. 22. 16:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 anonim ***** válasza:
71%
Richter most is van és hasít. De a világ állandóan változik, egyre nyitottabb, egyre globalizáltabb, és egyre nagyobb verseny, és aki elhullik (pl Ikarus, Orion), az így járt. Nem kell az államnak megmenteni minden veszteséges vállalatot. A szoftveripar vagy az elektromos autózáshoz kapcsolódó ipar most fontosabb, mint a mezőgazdaság vagy rádiók gyártása.
2023. jan. 22. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 anonim ***** válasza:
73%
Lett helyette "nemzeti tőkésosztály", akik fejleszteni nem tudják a rájuk bízott szektorokat, vagy talán számon se tudják már tartani, hogy mi van a nevükre írva.
2023. jan. 22. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 anonim ***** válasza:
22%
Mert az EU. azt mondta.
2023. jan. 22. 16:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/23 A kérdező kommentje:

#2.: "aki elhullik (pl Ikarus, Orion), az így járt. Nem kell az államnak megmenteni minden veszteséges vállalatot."


Mindent nem is, de ha patrióta gazdaságpolitikát követne hazánk, akkor lennének bizonyos stratégiai fontosságú vállalatok, állami kézben, amelyek főleg a lakosság biztonságos és stabil ellátását végeznék élelmiszerrel, közszükségleti cikkekkel, stb.

Ez a "globális verseny van" és hasonló dumák csak arra jók, hogy feltartott kézzel dobjuk oda a külföldieknek, amink van. Holott nem kéne minden téren részt venni ebben a hülye globális játékban, hanem elsősorban megvédeni, ami a miénk, mert ezek adnak biztos munkahelyeket és viszik országunk jó hírnevét a világba.


"A szoftveripar vagy az elektromos autózáshoz kapcsolódó ipar most fontosabb, mint a mezőgazdaság vagy rádiók gyártása."


Kinek fontosabb?

Először is az a legfontosabb, hogy legyen mit ennünk és abból is olyat, ami nem szennyezett és egészséges. Tehát a mezőgazdaság létfontosságú.

A TV, rádió és számítógépgyártás meg húzóágazatok, amelyek egy korszerű ipar alappillérei, ahogy a járműgyártás is, és utóbbi nemcsak elektromos rendszerrel.

Az elektronika-híradástechnika mindig mindenhol sikerágazat volt, úgyhogy nem értem, a mi ezekkel foglalkozó vállalatainkat miért hagyták veszni?

2023. jan. 22. 16:32
 6/23 anonim ***** válasza:
70%

Hát igazából a TSZ-ek sem értek sokat, konkrétan veszteségek voltak.


A nehézipart a szovjetek erőltették ránk, később elavultá váltak, és ahogy jött a rendszerváltás és nem kaptunk a gyártáshoz szükséges olcsó anyagokat így ezek is végleg veszteségesek lettek. Hasonlóan járt az elektronikai iparunk.


A gyógyszergyártasunk meg még mindig elég jó, ha nem jobb.



Összessegében: nem voltak fémbányáink, technológiai szintekben és gyártási kapacitásban/hatékonyságban egyre jobban le maradtunk a nyugattól, és az egész gazdaságunk veszteséges volt. A látszatott még jó 15 évig fent tudtuk tartani szovjet segítséggel, de látható volt hogy ahogy a szovjetunió nem tudja bírni, úgy mi sem

2023. jan. 22. 16:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 anonim ***** válasza:
44%

Ami pl az elektronikát illeti, nagyon kicsi a belső piacunk, az nem tudja eltartani. A külpiacokon meg olyan gigacégekkel kellett versenyezni, mint a philips, sony, LG, stb. De hasonló volt a helyzet a buszoknál is.

Hogy melyek a legjobb egyéni adottságok? Pl az, hogy bárhol lefúrsz termálvizet találsz. Simán kifűthetnénk legalább a nagyobb településeinket vele. De üvegházak fűtésére is alkalmas lenne, a közeli régiót elláthatnánk mi zöldségekkel.

2023. jan. 22. 17:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 A kérdező kommentje:

#7.: valóban kicsi a belső piacunk, mert kicsivé tett ország vagyunk.

De attól még azt védhettük volna és megerősíthette volna a vezetés ezeket a vállalatainkat úgy, hogy eséllyel, a lemaradásaikat behozva lépjenek ki a világpiacra. Ehhez elsősorban a gyártókapacitásukat kellett volna megnövelni.

Csehország is hasonlóan kicsi, mégis megmaradt (igaz, VW tulajdonban) a Skoda és még több nagy márkája.

A svédek is kicsik (lélekszámban ők is hozzánk hasonló ország), mégis van Volvo autójuk, Gripen vadászrepülőgyáruk meg még ki tudja, mik.

2023. jan. 22. 17:07
 9/23 anonim ***** válasza:
70%

"mert pár évtizede még mezőgazdasági nagyhatalom voltunk"


Ha megnézed a statisztikákat akkor ez nem jön ki:

[link]


"Akkor ezekre miért nincs szükség? Nem kell étel?"

Most is jut exportra is, nem igazán értem mi a gondod.


Kicsit viszont megfordítanám a dolgot:

"Csehország is hasonlóan kicsi, mégis megmaradt (igaz, VW tulajdonban) a Skoda és még több nagy márkája."


Megmaradt a VW konszernen belül a Skoda márkajelzés, de mi maradt meg az eredeti Skoda technikából? Semmi. Ki ne találd, hogy az Octavia az a 120L továbbfejlesztése mert sikítófrászt kapunk. A Skoda termékek azok átcímkézett VW termékek, a nevükön kívül az égvilágon semmi közük nincs a néhai Skodához.

Nálunk van Suzuki, Mercedes, Audi. Ezek ugyanolyan autógyárak, mint a VW konszern cseh gyára, csak nem akasztottak a járművekre helyi márkajelzést.


És itt jön a szokásos nosztalgiahazugság:


"Ahogy jók voltunk a híradástechnikában (Orion, Videoton), tömegközlekedési járművek gyártásában (Ikarus, GANZ, Rába)"


Ezek egyikében sem voltunk világszínvonalon jók. A Rába,Ikarus, Ganz mind külföldi lincencelt termékekből dolgozott mert itthon nem tudták ezeket kifejleszteni. Így kerültek a Rábához az MAN motorok és fülkék ( később DAFtól jött cucc), így került az Ikarusokba ZF kormánymű és váltó, MAN licencelt motor. A Ganz V43-asa olyannyira magyar, hogy az első 7 még a Kruppnál épült meg, az egész full licencelt cucc. A dízelmozdonyok dettó. A Jendrassik motor után elakadtak a fejlesztéssel, a Kovácsházy motor az zsákutca lett így inkább vettek motort a franciáktól, hajtást a Voithtól mert egyszerűen nem tudtunk önerőből egy korszerűtlen dízelmozdonyt sem kifejleszteni.


A régi szocialista tervgazdaság nem biztosított kellő forrást a K+F-hez ezért majdnem minden járművünk önerőből zsákutca lett. Ez volt a nagy magyar szocialista járműgyártás? Mindent nyugati licencből, mert nekünk nem megy?


Az ilyen nosztalgiázókkal - mint a kérdező - az a baj, hogy van egy rózsaszín ideájuk és ebből egyszerűen kizárják a valóságot. Ölt volna az állam egy rakás pénzt a GANZba vagy Rábába akkor azok tudtak volna piacképes terméket gyártani? Az utolsó 30 évben ez nem sikerült ,na de majd ha 1991 után nem engedi el az állam ezeket akkor mi már a Holdon lennénk...


"De attól még azt védhettük volna és megerősíthette volna a vezetés ezeket a vállalatainkat úgy, hogy eséllyel, a lemaradásaikat behozva lépjenek ki a világpiacra. Ehhez elsősorban a gyártókapacitásukat kellett volna megnövelni."


És mit gyártottál volna nagyobb darabszámban? :D


Ezek álmok, a valóság teljesne más. A szocializmusban nem volt meg az ami a kapitalismusban megvan: a piaci igényeket kielégítő innovációra alapuló fejlesztés kényszere. Ez sok helyen most sincs meg Magyarországon nem, hogy 1990-91-ben. Ezt állami pénzzel nem tudod kiváltani, mert az sehol NEM működik. Azért sikeres egy piaci vállakozás vagy részvénytársaság, mert ott van piaci kényszer, míg az állami vállalatoknál nincs.



"A TV, rádió és számítógépgyártás meg húzóágazatok, amelyek egy korszerű ipar alappillérei, ahogy a járműgyártás is, és utóbbi nemcsak elektromos rendszerrel.


Az elektronika-híradástechnika mindig mindenhol sikerágazat volt, úgyhogy nem értem, a mi ezekkel foglalkozó vállalatainkat miért hagyták veszni?"


Mert talán nem voltak ilyen vállalataink? A mikroelektronikában is le voltunk maradva, részben a tervgazdaság miatt részben azért mert nem volt olyan piac amire fejleszteni lehetett volna a szocialista blokkban. Tudod,mi közben az amcsik 5-6 literes disznó V8-akkal furikáztak már 30 éve addig a magyarnak éveket kellett várnia egy Trabatra. Ordítóan nagy volt a különbség a nyugati világ piacgazdasága és a komcsi baromkodás között. Mikroelektronikában volt nálunk is fejlesztés, a '80-as években álamilag próbálták meg másolni és fejleszteni a fekete import intel cuccokat.

1986-ban folyt a tesztgyártása a másolt intel 8080 prociknak Budapesten! Brilliáns, igaz?

Az intel 8080 1974-óta volt sorozatgyártásban a piacon, ezt követte az intel 8085, intel 8086, 80186/286 és a 80386. A 80386 már egy éve a piacon volt, amikor mi még az intel 8080-at próbáltuk meg lemásolni, laza 12 év lemaradással. Tudod te mennyi idő a mikroelektronikában 12 év? :D


A globális verseny és hasonló dumák arra jó, hogy fejlesztésre ösztönözzön az állami pénz felesleges égetése helyett.

2023. jan. 22. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 anonim ***** válasza:
76%
Akkor magyarán te ilyen Észak-Korea szintű, elszigelődött államot szeretnél az országból csinálni?
2023. jan. 22. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!