Miért kerül ma kétszerannyiba az üzemanyag mindenütt, mint akkor, amikor ennél drágább volt a nyersolaj világpiaci ára?
A Fidesz gazdaságpolitikája annyi volt, hogy gyengítik a forintot. Így meg lehet mutatni, hogy a nominális GDP nő, el lehet inflálni valamennyire az államadósságot, és lehet javítani a külker. mérlegen, plusz olcsóbb a magyar munkaerő, mert nem veszi észre, hogy valójában durván áron alul dolgozik. Még örül is, mert - forintban - emelést kap. A 2010 és 2020 közötti időszakban ez látszólag rendben volt. Látszólag. Aztán amint fordult a helyzet, beszakadt a forint, ami marha látványos volt, mert eleve rossz helyzetből hullott még rosszabbra.
Relativizáljuk, csak mert úgyis lesz Gyurcsányozás: 2008-ban felülértékelt volt (pl. Big Mac index), onnan esett nagyjából az értékére, kicsit alá. Amióta a Fidesz van, azóta meg egyre jobban alulértékelt, és még innen lesz egyre szaraabb.
Oké, válasszuk szét a nemzetközi és a hazai helyzetet. A "nagybani" üzlet másképp működik, jóval összetettebb módon, és időben eltolva. Nagyon-nagyon durván leegyszerűsítve sokszor nem is magát a terméket, hanem a termék eladásának az ígéretét adják-veszik. "Megígérem, hogy el fogok neked adni ennyi és ennyi olajat ilyen és ilyen áron". Az ígéretben az éppen aktuális és várható körülmények határozzák meg a majdani vételárat. Válságos időben ezek az árak felkúsznak, vagyis az ígéretben szereplő ár magas. Később hiába esik vissza az olajár, a vásárló az ígéretben meghatározott árakon kénytelen olajat venni. Tehát a mostani üzemanyagárakban a háború kezdetén érvényes árak érvényesülnek.
Az, hogy most a hordónkénti olajárak elindultak lefelé, azt jelenti, hogy valószínűleg lesz egy időszak néhány hónapon belül, amikor a benzinárak is normalizálódnak. Vagy nem: a holland tőzsdén az olajárak azért estek le, mert a kezdeti ijedtség után hirtelen egyszerre nagyon sok olaj jelent meg a piacon, ami értelemszerűen lenyomta az árakat. Kérdés, hogy ebből milyen felpattanás lesz, ha lesz. Én speciel azt tippelem, hogy a béke előttihez képest legalább harmadával-felével magasabb árszínvonalon fog stabilizálódni az üzemanyagok ára.
A forint gyengülésének annyi köze van az egészhez, hogy az ebből fakadó drágulás rárakódik a hazai üzemanyagok áraira. Nagyjából 40-60%-ban befolyásolja az eur-huf és eur-usd árfolyam az üzemanyagok árát. Ez a Covid előtti időszakban azt jelentette, hogy ha a Fidesz nem rontja a forint árfolyamát, akkor az üzemanyagok 100-150 forinttal is olcsóbbak lehetnének. Most meg... Majd' egy ársapkányival (kb 550 forintra jött ki, mikor 1,6-1,8 eur volt egy liter, de bevallom, nem emlékszem már a pontos számokra, tévedhetek is)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!