Le irnátok pontossan hogy történik egy házvásárlás?
Utána keresel egy ügyvédet, összeültök vele meg az eladóval. Megírjátok a szerződést, aláírjátok, kifizeted a házat ott az ügyvéd jelenlétébe. Továbbá írtok egy birtokba adási jegyzőkönyvet, elmentek a házhoz, beírjátok a mérőóra állásokat. (ez majd kell a közművek átiratásához)
Ennyi az adásvétel igazából ha nincs hitel meg semmi. Foglaló/előleg is kimaradhat, nekem se volt...
Megegyeztek a vételárban és abban, hogyan, mikor fogjátok kifizetni és mikor költözhettek majd be.
Van aki úgy adja el a házát, hogy még egy ideig benne akar maradni mert akkor tud ő is másikat keresni helyette ha van már vevő a házára vagy épp építkezik a pénzből.
Ahogy nem mindegy hogy ki tudjátok fizetni az egészet akár 2 hét múlva mert van készpénzben ennyitek, vagy hitelt kell felvennetek a vásárláshoz és akkor hónapokig el fog húzódni a folyamat.
Ha van hitel a házon akkor azt is meg kell beszélni hogyan, mikor kerüljön le róla.
Ügyvédet kell szereznetek - ez általában a vevő dolga. Ha nektek nincsen de az eladónak van ügyvédje akkor csinálhatja ő is a szerződést (nálunk ez volt), de mindig a vevő fizeti az ügyvédet mindegy ki állapodik meg vele.
Ha megegyeztetek, hogy fizettek X előleget vagy foglalót, akkor érdemes már azt is Ügyvédnél csinálni. De foglalót lehet simán is adni, csak legyen tanúkkal aláírt átvételi nyilatkozat róla az eladótól.
A foglaló lehet kisebb összeg is, pl. egy 50 milliós háznál is 100 ezer Ft csak, ami arra jó, hogy mindkét fél komolyan vegye a megállapodást. Akkor ha te, mint vevő lépsz vissza, akkor elveszted ezt a pénzt - ha meg az eladó gondolja meg magát, akkor a dupláját kell neked visszafizetnie.
Az előleg már egy komolyabb összeg általában, akár 10-20%-a is lehet az árnak. Azt már mindenképpen ügyvéd előtt fizessétek és legyen egy előszerződés amiben már minden benne van: előleg összege, a teljes vételár, a fizetés időpontja (pl. az előleg után X idővel ki kell fizetni az ár felét, majd Y időre annyit, hogy csak 10% maradjon, ezt kulcs átadáskor kell fizetni - soha ne fizessétek ki az egészet előre!), a ki és beköltözés ideje, a közműszámlák rendezésének módja, az esetleges hitel levétele a házról és még az ügyvéd feladatai is esetleg, hogy ő viszi be a papírokat a Földhivatalhoz meg az adóhivatalhoz.
Aztán lehet aláírni a rendes szerződést ha ez még nem volt tökéletes, rajtatok meg az ügyvéden múlik, hogy egyből mindent rendesen beleírtok-e a szerződésbe. Mi a foglalót is ügyvédnél írtuk alá, ezért volt 2 szerződés.
A végleges szerződésben legyen benne felelősség vállalás, hogy a tulajdonos vállalja, hogy bizonyos alapvető hibákról ha kiderül, hogy elhallgatták előletek, akkor kártérítéssel tartoznak esetleg visszakövetelhetitek a vételárat. Mondjuk ránézésre minden rendben van, de kiderül 1 év múlva, hogy a közeli forgalom miatt súlyosan károsodtak a falak és erről ők is tudtak az eladáskor, vagy nem szóltak róla, hogy egy korábbi viharban úgy megsérült a tető, hogy teljesen ki kell cseréni. Tehát nem olyan hibákért amiről ők sem tudtak, hanem amit elhallgattak mert az vitte volna le az ingatlan árát ha elmondják. Erre szokták írni, hogy "megtekintett állapotban" adják el a házat, tehát ha valamit nem tudtak vagy mondták, de nem foglalkozott vele a vevő, azért nem lehet panaszkodni később.
Az ügyvéd el fog mondani mindent amit kell.
Amikor már a költözés jönne akkor érdemes a közműszámlákat közösen intéznetek az eladóval. Együtt leolvassátok a mérőórát, elmentek a szolgáltatóhoz és ott bejelentitek a tulajdonos váltást. Akkor ő kifizeti a számlát az akkori óraállásig, ti meg onnantól a nevetekre kapjátok a számlát. Telefonnál, tévénél és hasonlóknál ez nem fontos csak a közműveknél, a biztosítást meg amúgy is külön kell kötnötök.
Nagyon szépen köszönöm mindenkinek.
Szerencsére a férjem otthon van a műszaki állapot felmérésben ezzel a részével nem lenne gond. Voltunk már nézni egy házat ott is szakértői szemmel nézett körbe.
Még a lakásnézés előtt kell ügyvédet szerezni.
Én felhívtam 3-at, hogy előreláthatólag ekkor meg akkor szeretnénk lakást venni, ő dolgozik-e, ráér-e.
És hogyan és mennyi idővel előtte kellene időpontot kérni hozzá.
És még ami kérdésem volt, azt is mindent megkérdeztem.
Ennyi beszélgetésből már kiderül, megfelelő-e az ügyvéd értelmileg és szivesen megbízom-e.:)
Lesz, aki nyaral, lesz, aki szül, lesz, aki beteg stb.
Legyen 2-3 ügyvéded, aki előzetesben azt mondta, ráér!
Amikor ajánlatot teszel, ha gyors a piac, akkor már az ajánlattétel előtti órában kérjél időpontot, és azt is mondd meg (de legjobb írásban!) az eladónak az ügyvéd nevével és címével együtt.
Innentől ha igent mondanak, az ügyvéd pár nap alatt az eladóval és veled való egyeztetés útján megírja a szerződést és ti bementek átbeszélni. Ha mindkettőtöknek elérhető helyen van az irodája, vagy van, aki kijön bárhova.
És az ügyvéd nagyjából a vételár 0,5%-át kéri, a Földhivatal úgy 8-12 000 Ft-ot, és még vagyonosodási illetéket kell fizetni, ami 4%, ezt a NAV-nak.
Erre lehet részletfizetést kérni.
Az ügyvéd elmondja az illetékmentességi lehetőségeket is.
Szokás egy jelentősebb vételárrészletet visszatartani a birtokbaadás napjáig, és kötbért kikötni, ha csúszna a kiköltözéssel az eladó - ezt is, mint biztosíték fogja javasolni az ügyvéd.
Amit javasolnek.
e-bejelento.gov.hu
Itt egyszerre online lehet atiratni a közműveket.
A szerződés száma fogyasztó száma rajta van a számlán.
A kiköltözést érdemes tisztázni még.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!