Hogy tároljátok a papírokat?
Több lefűzős mappában, kategoriánként.
Ha nem A4es lap van az irat tartó zacsiban, akkor A4 üres lapot teszek bele, így jól átlátható. Minden zacsi alkoholos filccel is meg van írva nagy betűkkel.
pl:
- Az autóknak összesen van egy mappája, iratrendező papírral elválasztva.
- Ház építéséről minden papír 1 mappában
- garanciális dolog szintén külön mappában, ha lejár a gari akkor sem dobom ki a doksit. (pl1: kölcsönkérték tőlem az 50 méteres hosszabbítómat (most kb 60000ft), sok-sok hónappal később kellett volna, ekkor már a kölcsön kérő szerint nem az enyém volt... átküldtem neki a számlát, még aznap "szénné égve" mentegetőzve vissza adta. pl2: fűkasza elromlott adatok kellett az alkatrészrendeléshez, és mivel a gépen lévő adat tábla sérült így ez megmentett)
A kisebb terjedelmű dolgokat pedig vegyesen vannak, de ezek is jól elválasztva.
Gyakorlatilag bármit meg kell találnom, max 1 perc.
1+
már évek óta minden csekket utalok, de előtte:
szolgáltatónként és évenként 1 zacsi benne egy A4 üres lap.
pritt ragasztóstiftel/celluxal minden feladott csekket felragasztasz a papírra. Így évekre visszamenőleg átlátható.
A zacsi lehet a legolcsóbb fajta, alkoholos filcből ICO Permanent 11 XXL-t ajánlom (nem folyik el és nem fog lehullani foltokban a nejlonról). Irat rendezőből több méretet vegyél, A4 papírból szintén a legolcsóbb. Az iratrendező elválasztóból én a legolcsóbb karton csíkokat használom, sok fajta van kinek mi jön be. A rendszert meg majd kitalálod, mit mivel teszel egy mappába. De a káoszból rendet varázsolni min 1 napodba fog kerülni. Utána viszont havi 1-2 perc!
Én is magamtól tanultam meg, a szüleim a cipősdobozba ömlesztést alkalmazzák még most is. Vegyesen, és addig amíg meg nem telik. Szóval több óra szükséges bárminek a megtalálásához.
Én nem ragasztom, hanem kapcsozom a csekkeket. Vettem 2 gyűrűs mappát, az egyikben a házzal, autóval, garanciapapírokkal kapcsolatos dolgok vannak. A másikban orvosi papírok, banki dolgok, személyes papírok, pl: anyakönyvi kivonat, bizonyítvány. A mappára kívülről van ragasztva füzetcimke és arra írtam, hogy mi van benne. A papírok sima lefűzőnejlonban vannak.
A csekkeknek pedig van 2 sima lefűzőmappám. Az egyik az aktuális év, a másik pedig az elmúlt évek csekkjeit tartalmazza.
Szerződések néhány mappában, téma szerint (pl. lakás, autó, személyes iratok)
Én csekkpárti vagyok, a csekkeket egymás tetejére teszem egy oszlopban vegyesen, ahogy befizetem, évente kezdek új oszlopot és az 5 évnél régebbieket mindig kidobom. Eddig talán 2x kellett csekket visszakeresni, pár perc alatt megvolt.
Szintén gyűrűs és gumis mappák, feliratozva.
Amíg papírcsekkeztem, addig a havi rezsiszámlákat addig tartottam meg, míg meg nem érkezett az elszámoló. Ha azzal minden rendben volt, akkor a havi számlákat kidobtam. Mióta elektronikus számlára váltottam és online fizetem a rezsit, azóta eleve csak az éves elszámoló számlákat nyomtatom ki és teszem el. A közüzemi szerződéseket és katasztrófavédelmi felülvizsgálatos papírokat a rezsis mappa legelején gyűjtöttem egybe.
A kocsi dolgai egy autós gyűrűs mappában vannak.
A munkahelyi dolgok is külön mappában, évenként rendezve, és minden évet az adóbevallás zárja le. De van, aki az adóval kapcsolatos dolgokat külön pakolná a munkával kapcsolatos papíroktól, mert neki úgy logikusabb, vagy az adóbevallásában jóval több dolog szerepel, mint a munkabére.
Nem kell ezt amúgy tanítani, mert mindenkinek máshogy logikus/kényelmes/praktikus, hogy hogyan rendszerezi. Rendszerezni (különválogatni és sorbarakni dolgokat) pedig mindenki tud, csak van, aki lusta hozzá.
Nagy gyűrűs mappákban.
2 db van a régi lakásunkkal kapcsolatos dolgokkal. Számlák, adásvételi, tulajdoni lap, biztosítási kötvény, szolgáltatási szerződések, átírási doksik, lakógyűlési határozatok, stb. Ebből 5 év után 1,5 mappa (számlák) megy a kukába.
Van egy darab a házunk dolgaival. Zömében ugyanaz, mint a lakásnál, csak már elektronikus számláink vannak többnyire, így nem foglal akkora helyet.
Van egy-egy munkaügyes mappánk, szerződések, adóbevalláshoz szükséges papírok, bérpapírok, stb.
Van egy-egy bankos külön mappánk a férjemmel a számláinkkal kapcsolatos ügyeknek, egy-egy egészségpénztáras és egy közös hiteles. Ezek vékony gumis mappák.
Illetve van két nagy iratpapucs a garanciajegyekkel, számlákkal. Ezeket évente átválogatom és ami már nem garis, az kuka.
Szerintem nálunk elég jó a rendszer, de én szeretem, ha rend van a papírok között és tudom mit hol keressek. :) Valakinek ez nem igénye (pl. a férjemnek).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!