Mi lehet a ráció abban, hogy az ajtózár szerkezetekben egy rudazattal összekötik az alsó nyelvet a felső nyelvvel?
Nekem gyengélkedett a z áram (körülbelül 15 éves)... Szétszedtem, és gondoltam kiszedem belőle azt a rudazat ot megpróbáltam tulajdonképpen működhet az anélkül is. Így kevesebb a meghibásodási lehetőség.
Körülbelül 8 kiszedés berakás után rájöttem hogy mi és hol akad, el is tudtam hárítani oly módon hogy kombináltfogó val valamit egy kicsit meghajlította m igy délután happy enddel zárult. És működik rendesen a nélkül a rúd nélkül is.
Van benne még pár alkatrész.
Dobáld ki azokat is.
A hármas válaszoló válasza miatt vissza fogom rakni azt a rudat...
Tulajdonképpen az ő válasza tekinthető érdemben válasznak
A többitől nem lettem okosabb
Valaki kérdi hogy milyen féle zár ez ....hát olyan féle ami ilyen hogy van benne összekötő rúd....
Azt mondjuk nem tudom hogy miért lehetne így könnyebben feltörni hogy nincs benne az összekötő rúd
A 4es válaszolónak sem kellett volna fáradoznia a kimerítő válaszával (egyszerű emberek)
Te meg egyszerűen hülye vagy!
Aki egy mérnökök által megtervezett, szakemberek által jóváhagyott és legyártott ajtózárból kidobálja az alkatrészeket mert szerinte felesleges, az sok mindennek nevezhető, csak normálisnak nem.
De na fáradj a válasszal.
5# ez esetben talán egy több ponton záródó biztonsági ajtózárról beszélsz, bejárati ajtónál?
Akkor most kevesebb helyen záródik.
Hatos nem úszod meg a választ csak szeretnéd: te vagy nem normális ha ilyen miatt mást hülyézel (vagy simán csak trollkodsz... Ez esetben be kaphatod)
Hetesnek: sima bejárati ajtó zár
Szerintem nagyobb biztonságot nem ad azzal a rudazattal sem... Az viszont játszik hogy ha elromlik a felső nyelv akkor ezzel a rudazattal még ki lehet nyitni (bár attól is függ hogy hol törik el.... Ha eltörik.... Tehát itt sem egyértelmű A többlet haszon... bár valamennyi azért van. Az is igaz hogy amennyivel több lehet az a haszon annyival több a meghibásodási lehetőség is
Kérdező, ha arra a rudazatra gondolsz amire én, akkor az arra való hogy kulcs segítségével is be lehessen huzatni a kilincsnyelvet. Ezt évtizedek óta így gyártják.
De egyébként nem minden zárban van ez meg. Régen a kétzárnyelves, egytollas kulccsal működő ajtózáraknak két fajtája volt: Az első az amikor a kulcstoll éle "fogazva" volt, ezek a fogak a zárban lévő lemezeket emelték meg. Ilyen fogmintákat láthatsz alább:
Továbbá a toll oldalán volt egy horony, eszerint lehet megkülönböztetni balos és jobbos kulcsokat.
Ezt a fajta zárat nevezték biztonsági kulcsos zárnak, jellemzően kapukra, pincékre szerelték. Ezekben a zárakban benne volt az a rudazat amiről beszélünk.
A másik fajta zár olyan volt, amelynél a kulcstoll tengelyirányú alakja szabta meg a működést. Tehát ha ez az alak nem volt megfelelő, akkor a kulcs nem ment bele a zárba.
Ilyen kulcstoll alakok pedig az alábbiak:
Ezeket a zárakat jellemzően lakásokon belül használták. Nem sok védelme van, gyakorlatilag a kulcslyukat picit kitágítva, vagy egy hajlított dróttal könnyen lehetett nyitni ezeket.
Na, és a mondandóm lényege, hogy ezekben a zárakban nem volt a két nyelvet összekötő rudazat, azaz kulccsal nem lehetett a kilincsnyelvet behúzni.
De egyébként új zárnál sincs mindenhol, csak ma már annyi gyártó és annyi féle típus, hogy követni sem lehet. Amit én láttam, az ráadásul cilinderes volt egy külső kapun, és kártyás beléptető rendszer. A kulcs nem húzta be a kilincsnyelvet.
Szóval ez a rudazat lényege, a kulcs általi kilincsnyelvmozgatást lehet befolyásolni vele. Remélem hasznodra lesz a válasz. Azt meg jó látni, hogy manapság valaki még zárat is szerel, mikor megannyi "kincset" kidobálnak az emberek. Persze a gyártók is a "dobd ki vegyél újat" elvre törekednek, leszegecselik az új zárakat hogy a legapróbb hiba esetén is dobd ki... Ezt van aki megeszi, akinek meg van egy kis műszaki érzéke az meg szegecselt zárat is megjavítja, kiküszöbölve a modern világ "tervezett elavulás" -ra való gusztustalan üzleti célú törekvését.
Jah még annyit, azt a rudazatot váltókarnak nevezik.
Belinkelek egy szakmai cikket, akit érdekelnek a zárak.
A legutolsó képen van egy rajz ott mutatja a váltókart.
Alulról a 3.képen meg egy olyan régi zárat láttok, amiben gyárilag nincs ez a váltókar. A kulcslyuk alakját is nézzétek meg, ilyen zárakat tettek régen a lakasokon belülre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!