Mégis hogyan kell?
Nincs baj azzal amit írsz, csak nincs szoros összefüggésben azzal amit én megemlítettem, azaz nem magyarázat az állításommal szemben.
Ha már helyettesítő kapcsolás. A forgó részben a légrésen keresztül valamekkora feszültség indukálódik, és ez a feszültség hajtja át a terhelő áramodat a forgó rész tekercsén. Az a feszültség ami ezt az áramot áthajtja, ha a forgó rész nem forog közel azonos a kapocsfeszültséggel. Onnantól kezdve hogy van fordulatszám, a forgó rész feszültsége slipszerese a kapocsfeszültségnek. Innen az indukciós motor elnevezés, amit az előbb is említettem.
Azaz a motorban folyó terhelő áramot első sorban a kapocsfeszültség határozza meg. Az impedanciát pedig valóban a slip határozza meg minden időpillanatban. És egyébként van olyan olyan impedancia rész ami az aktuális teljesítményt jelképezi, pont az az induktivitás amit említettél, csak forgó állapotban máshogy jelöljük, azaz matematikailag megváltoztatjuk az egyenletet (a forgó rész körre felírhatsz egy hurok egyenletet). Ekkor szoktunk beleírni a helyettesítő kapcsolásba egy terhelő ellenállást ami R=R2*((1-s)/s) azaz slip függő. Amin mivel tisztán ohmos, valóban csak "wattos áram" (ezt a szót kiejted egy villamosságtan oktató előtt páros lábban hajítanak ki az ajtón) folyik. Ami mellett ugyan úgy megmarad a szórt fluxus fenntartásához szükséges meddő teljesítmény is a forgó részben, ami a forgó rész áramának és a forgó rész tekercs induktív reaktanciájának szorzata.
De egyszerűbben megfogalmazva. Amíg nem kapcsolsz feszültséget az álló részre, nem fog semmilyen áram folyni a forgó részben. Ha a forgó részben nincs reakatancia amin tud indukálódni a forgó rész áramát áthajtó feszültség, szintén nincs áramod a forgó részben. Nem kell túlbonyolítani, ha nem dugod be a konnektorba a motort, maximum ohmos ellenállást mérsz, áramot biztos nem. :)
"csak nincs szoros összefüggésben azzal amit én megemlítettem"
Dehogynem. Ezt állítottad:
"Az impedancia (és a kapocsfeszültség) határozza meg a terhelő áramot."
"ami az aktuális teljesítményt jelképezi, pont az az induktivitás amit említettél"
Nem hinném, hogy azt mondtam volna, hogy induktivitás jelképez hatásos teljesítményt.
"ezt a szót kiejted egy villamosságtan oktató előtt páros lábban hajítanak ki az ajtón)"
Nem tudtam feltételezni, hogy villamosságtan oktatóval értekezek...
Továbbra sem látom az összefüggést. Amit leírtam az a villamosságtan alapja, tulajdonképpen az ohm törvényt foglaltam egy mondatba. Most az részlet kérdés hogy egy motorról beszélünk, azért részlet kérdés mert a forgó rész feszültsége egyenesen arányos a kapocs feszültséggel, a tekercs pedig egy villamos fogyasztó.
Én nem hatásos teljesítményről, hanem komplex teljesítményről beszéltem.
Nem vagyok villamosságtan oktató... De azt remélem azért érzed, hogy ez az elejétől a végéig szőrszál hasogatás? :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!