Mégis hogyan kell?
3 fázisú motorhoz nem kell nulla.
A nulla azért nulla, mert földpotenciálra van kötve. Az áram pedig váltóáram révén folyamatosan változik.
A 3f motoroknál is hasonlóan van. A fázisok el vannak tolva, időben. Az áram minden időpillanatban másik irányba megy mindig az adott pillanatban negatívabb tól a pozitívabb felé. A szinusz görbéken látszik.
Így kapsz a motornál egy forgó mágneses mezőt, ami az aktuális áram irányát is tükrözi.
Annyival egészíteném ki az első, egyébként teljesen oké mondandóját, hogy a 3 fázisú motoroknál azért nem kell nulla, mivel a motor egy szimmetrikus terhelés, azaz a tekercsei közel azonos impedanciával rendelkeznek. A 3 fázisú rendszerben ha az impedanciák azonosak, szimmetrikus 3 fázisú rendszernek hívjuk. Egy 3 fázisú rendszerben az áramok vektoriális összege mindig 0. Mivel a motor esetében a 3 fázison egyforma nagyságú, az időbeli eltolás miatt pedig előjelesen összegezve folyamatosan 0A nagyságú áram folyik, nem kell nulla vezető.
A nulla vezetőre akkor van szükség, hogy ha a 3 fázisú rendszert aszimetrikusan terheljük, azaz a 3 fázist terhelő impedancia nem egyenlő. A "legasszimetrikusabb" terhelés az, hogy ha a 3-ból kettő fázison az impedancia végtelen, azaz nem folyik áram, és egy fázison pedig véges, azaz pontosan ugyan annyi áram folyik a nulla vezetőn, mint a fázis vezetőn. Gyakorlatilag ezt hívjuk egy fázisú rendszernek, vagy fázis feszültségnek.
A te példádban a mágneskapcsolónak és az impulzus relének kell nulla, mivel ők 1 fázisú fogyasztók. A motorhoz csak a védő vezetőt a föld sínről és a 3 fázist kell bekötni a mágneskapcsoló 2-4-6 pontjáról.
Villanyszerelő szakembernek e kettőt külön kell választania, a vezérlőáramkört és a főáramkört, tehát, ha kellene a motornak nulla, azt akkor sem az impulzusrelétől kéne vinni. Ennek több oka van, az egyik, hogy a vezérlést és az erőátvitelt külön kell tudni kezelni, dolgozni rajta, stb, ezeknek külön túláramvédelem kell, más feszültségszintje lehet, ezek nem hathatnak át egymásra, sorolhatnám még.
"Az áram pedig váltóáram révén folyamatosan változik."
Nézem, nézem, de nem értem ,ez miért lett leírva.
"a motor egy szimmetrikus terhelés, azaz a tekercsei közel azonos impedanciával rendelkeznek"
A terhelőáram dominál egy motornál.
"Az impedancia (és a kapocsfeszültség) határozza meg a terhelő áramot."
Erős k* nagy tévedés. :)
"Miért is? :)"
Azért, mert az aszinkron motor helyettesítő kapcsolási vázlata az egy nagy söntági induktivitásból áll, amiből nem lesz terhelő áram, meg kettő egészen kicsi soros reaktanciából, azoktól meg jóval nagyobb áram lenne. Azért. :) Meg azért, mert a terhelés az wattos áramot jelent. Azért. :) Modellezni a terhelést egy szliptől függő ellenállással lehet, de olyan impedanciarész nincs az áramkörben, az az átvitt teljesítményt jelképezi. Azért. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!