Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A hagyományos, filozófiai...

A hagyományos, filozófiai szubsztancia-fogalom fenntartható a mai természettudományok eredményeit tekintetbe véve?

Figyelt kérdés

Az arisztotelészi metafizika szerint van a tapasztalható, természetes (nem mesterségesen összerakott) létezőknek egy belső lényege, ami a változások ellenére állandó marad.


Ezt a belső lényeget értelmileg felismerni lehet (fogalmaink révén), közvetlenül empirikusan érzékelni nem. Ez az, ami a dolgokat önazonossá, állandóvá, definiálhatóvá és lételméleti egységgé teszi.


Ennek a kérdésnek vannak teológiai implikációi is, mert ezt a fogalmat a teológia is átvette, sőt alkalmazta is bizonyos szinten.



2019. máj. 18. 13:07
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Nem. A természettudomány ugyanis azt vizsgálja, ami tapasztalható, mérhető, megfigyelhető.


Van kivétel, például a kvarkok esetében, viszont azokban nincs semmi misztikum, ráadásul a rá épített modell jól működik.


A természettudomány egyébként nem állítja, hogy megcáfolta a metafizikai dolgokat, de nem is bizonyította. Egyszerűen figyelmen kívül hagyja.

2019. máj. 18. 14:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%
Nem csak Arisztotelész vizsgálta ezt a kérdést, Kant esetében csúcsosodott ki a noumena - Ding an sich - és a fenomena kettéválasztásával - A tiszta ész kritikája. Parmenidésztől kezdve egészen a fenomenológián és a hermeneutikán át a 20. századig születtek új metafizikai tézisek. Ma már több okból kifolyólag sem fog. Egyrészt azért, mert nincsen autentikus filozófus - például a frankfurti iskolából Habermas még él, de ő sem fog már semmit alkotni -, másrészt pedig a természettudományokat nem fogja senki sem megcáfolni csak és kizárólag filozófiai logikával. Kant bizonyos fogalmai - az analitikus és szintetikus ítéletekre vonatkozóan - egyébként helytállóak, de az, amit ő kívánt megvalósítani, avagy a metafizika tudományként való fellépése, az lehetetlen.
2019. máj. 18. 16:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
0%

Kedves második válaszoló! Az utolsó mondatodra a kérdésem, hogy miért? Mert hogyha azt nézzük, hogy a metafizika is a természet része, akkor a természettudománynak azt is tudni kéne vizsgálni. A metafizikának nem feltétlen kell valamiféle misztikus dolognak lennie, lehetséges hogy teljesen racionális dolgok vannak egy transzcendens valóság mögött, csak a materialista szemlélet sztereotípiája ítéli meg negatívan?


Mert ha metafizikáról beszélünk, sokan azonnal a misztikummal, meg a babonákkal, hovatovább, a tudományellenességgel hozzák kapcsolatba, holott van olyan területe, melyre ezek a negatívumok éppen nem jellemzők.

2019. máj. 23. 00:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 Anahystor ***** válasza:
Tudnál ilyet mondani? Konkrétan mely területe az a metafizikának ami természettudományosan vizsgálható?
2019. máj. 23. 17:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 Anahystor ***** válasza:
Négy nap alatt nem sikerült egyet sem találni?
2019. máj. 27. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
100%

#3


A metafizikának nincsen természettudományos megalapozottsága. A nevéből következően is ellentmondás volna: szó szerint "fizikán felettiség, kívüliség". A természettudományok pedig kifejezetten a fizikai jelenségeket vizsgálják. Már csak ebből a nyelvi differenciából következően sem értelmezhető a felvetésed. Úgy gondolom, hogy a filozófiának, s főként a filozófiai logikának nagyon mély pontjaira el lehet jutni a metafizikával, mint írtam, például Kant meg is tette, de ez csak elmélet, teoretika. Valójában ha figyelembe vesszük a filozófiatörténetet, akkor azt láthatjuk, hogy mindegyik koncepció egyformán igaz és egyformán hamis. Éppen ezért olyan vonatkozásban nem tehetjük meg a metafizikát tudománynak, mint azt tesszük a matematikával. Teljesen más síkon működnek, nem lehet egy nívón kezelni. A filozófiának van pragmatikus és teoretikus oldala is. A metafizika abszolút az utóbbit képviseli, sőt, azon túl is megy, és lényegében mindenre rákérdez, nem marad meg a saját szférájában, hanem a maga logikai elképzeléseit, a maga által felépített logikai sémarendszert projektálja rá még a természettudományosan megalapozott tézisekre is. Mondd, mégis hogyan vizsgálnád meg empirikusan azt, hogy létezik-e Ding an sich, amiképpen Kant állította? Ha nem tudod bebizonyítani, akkor pontosan annyira lehet hamis vagy igaz tétel, mint az, ahogyan Platón mondta, a tanulás anamnészisz, és létezik egy ideavilág, ahol a legfőbb idea a Jó ideája. De lehet, hogy Descartes módszeres szkepszise vezet a valóságra, és a cogito (tudat) és a sum (lét) közötti kapcsolat az ego (az én). Mi bizonyítja, hogy nem? Mi bizonyítja, hogy igen? Ez az igazán nagy problematikája a metafizikának. A ködfoltosság. Ezért nem léphet fel tudományként, ezért maradhat csak elmélet, csak teoretika.

2019. máj. 27. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!