Mivel a görög katolikusnál házas férfi is pappá szentelhető, esetleg van-e arról valami írásos feljegyzés, hogy házasságkötés előtt is lehetne szeretkezni?
31.Hsz!Tipikus istelen módszer,egy néhány szó kiragadása a szövegkörnyezetből.
A mondat,az előzővel így lett leírva:
"Ha vétkeztetek,azzal nem akadályoztad meg kedvesed papi szolgálatát.
Bibliai értelemben,ti már házasok vagytok,hisz te adtad magad,s ő magáévá tett."
Ehhez idéztem ezt is később:
2 Móz 22:15,16?
"Ha valaki elcsábít egy szűzleányt, aki még nincs eljegyezve, és vele hál, akkor jegyajándékkal jegyezze el magának feleségül.De ha az apja semmiképpen sem akarja hozzáadni, akkor annyi pénzt kell fizetni, amennyi a hajadonok jegyajándéka szokott lenni."
33.Hsz!
Nem ismered a"jegyajándék"rendeltetését.
A jegyajándékot arra a célra adta a vőlegény,vagy családja,hogy a lány akkor is anyagi biztonságban maradjon,ha férje meghal,netán elzavarja a férje.Azt,a szülőnek meg kellett öriznie,mint a szeme világát,a lányuk biztonsága érdekében.A jegyajándék fölött a lány családja őrködött.Az,NEM hozomány jellegű!
Kedves kérdező!
Hogy a kérdésedre válaszoljak, tudomásom szerint a görög katolikusoknál nincs házasság előtti szeretkezés. A görög kispapok csak pappá szentelés előtt házasodhatnak, utána már nem, tehát vagy akkor, vagy soha. (Azután is lehetnem nőtlen papok.) Persze ez nem ilyen egyszerű. Sok évnyi tanulás (talán 8) + a püspök beleegyezése szükséges, tehát a papnéjelölt sem lehet "akárki", amiben van is valami, ha belegondolsz.
Őszintén, nekem kicsit ködös, hogy hogyan következik a kérdésed első feléből a második, mert ezek függetlenek egymástól, mimt már említetten miért. A lényeg, házasság előtt nincs szex.
Kedves Utolsó!
A következtetés abból született, hogy számomra - azáltal, hogy házas papok is létezhetnek a görögöknél -, talán "lazábbak" a szabályok, és ezért vélelmeztem. De tudat alatt nekem is kétségeim voltak. Ha nem, hát nem, tudok várni, csak már egy kicsit kevés nekünk ez a "diákszerelem".
Köszönöm mindenki válaszát és még egyszer elnézést kérek, ha köztetek nézeteltérési vitát indítottam el.
Legalább lesz,egy gyönyörű,emlékezetes nászéjszakátok!
Ezt kívánom szívből!
35 vagyok.
Igen, a rómaiakkal ellentétben házasodhatnak, de a szabályok egyáltalán nem lazábbak, sőt bizonyos értelemben szigorúbbak. (Pl.: A böjti nap a rómaiaknál a péntek, a görögöknél a szerda is hústilalom - az előírások szerint.)
Az, hogy lehet házasodniuk, arra vezethető vissza, hogy a görög katolikus vallás az ortodoxból vált ki, azon okból, hogy az ortodoxok nem ismerték el a pápát "pápaként" csak püspökként. A görög katolikusok viszont igen, ezért tartoznak szintén Rómához, csak a szertartás, házasodás és kisebb eltérések vannak. Az ortodoxok ezért nem tartoznak Rómához, szertartásuk hasonlóbb a görögökéhez, valamint házasodhatnak - tudomásom szerint.
Ez a kiválás már régen megtörtént. Kb a vallások kialakulása kezdetén, gondolom az első pápa idejében. :)
Van!
Mármint arra, hogy nem helyes a KE szerint sem.
Ha sem házasok, sem jegyesek nem vagytok, és feltételezhetően fogamzásgátló módszert is alkalmaznátok, akkor „a gond nem kevés”.
A katolikus egyház katekizmusa:
2350 A jegyesek arra hivatottak, hogy a tisztaságot az önmegtartóztatásban éljék meg.
A tisztaság elleni bűnök:
2351 A tisztátalanság (lat. luxuria) a nemi gyönyör rendetlen vágya vagy féktelen élvezete. A szexuális gyönyör erkölcsileg akkor rendetlen, amikor önmagáért, az élet továbbadására és a szeretetre rendeltségén kívül keresik.
2353 A paráználkodás (lat. fornicatio) egy szabad állapotú férfi és nő házasságon kívüli testi egyesülése. Súlyosan ellenkezik a személyek méltóságával és az emberi szexualitással, amely természete szerint a házastársak javára, valamint gyermekek nemzésére és nevelésére rendeltetett. Ezenkívül súlyos botrány, amikor fiatalokat ront meg.
2360 A szexualitás a férfi és a nő házastársi szeretetére van rendelve.
2391 A testi egyesülés erkölcsileg csak akkor megengedett, amikor a férfi és a nő között végleges életközösség jött létre.
---
A házassági jognak olyan használata, amely azt a gyermeknemzés természetes hatásától szándékosan megfosztja, Isten és a természet törvényének megsértése, s mindazok, akik ilyesmit tesznek, súlyos bűnt követnek el. (XI. Piusz: Casti connubii, 1930.)
Elítélendő minden olyan cselekedet, mely akár a nemi aktus előtt, akár közben, akár természetes következményeinek kifejlődése során, akár mint célt, akár mint eszközt azt szándékolja, hogy a fogamzást lehetetlenné tegye. (VI. Pál: Humanae vitae, 1968.)
Valahányszor a házastársak fogamzásgátló módszerrel élnek, szétválasztják azt a két tartalmat, melyeket a Teremtő Isten a férfi és nő természetébe és nemi egyesülésük aktusába oltott, s úgy viselkednek, mint akik “felülbírálják” az isteni tervet és “kifinomítják”, illetve lefokozzák az emberi nemiséget: s ezzel együtt a saját személyüket és házastársukét is, hiszen a “totális” önátadás nem történik meg. Így a természet szavával, mely a házastársak kölcsönös és teljes odaadását mondja, a fogamzás meggátolása által szembehelyezik az ellentmondás igéjét, tudniillik a teljes odaadás megtagadását. (II. János Pál: Familiaris consortio, 1981.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!