Tényleg legyőzte Dávid a Góliátot?
Dávid története telis tele van ellentmondásokkal, képtelenségekkel és meghökkentő dolgokkal.
Maga Dávid személye is meglepő vonásokat tartalmaz: Isten felkent kiválasztottja időnként az ellenséghez pártol, rablóvezérként öldököl, mindenkit kiirt, akiket kirabol, aztán ugyan nemes lelkűnek akarják ábrázolni, de galádul megöleti Uriást, hogy a feleségét megszerezze, stb...
A történet is gyakran ellentmondásos, pl. Samuel parancsára Saul az amalekiták irmagját is kiirtja, csak a királyt hagyja meg, akit aztán a próféták szétcincálnak, de láss csodát, ezek a már kiirtott amalekiták később Ciklágban több várost felprédálnak, Dávidnak kell szétverni őket és visszaszerezni az elrabolt asszonyokat.
Ilyen vagy - vagy események bőven vannak a történetben, amelynek max. az egyik változata történhetett meg, ha ugyan valami is igaz belőle, de lássuk a Góliátos részt.
A három métert erős túlzásnak találom Góliát esetében, itt megszaladt a fantáziája a történet kiagyalójának.
Dávid ekkor már zenész Saul udvarában, illetve a király fegyverhordozója is. (1Sám 16,19-23).
Röviddel később viszont az apja küldi a juhok mellől a táborba, hogy bátyjainak élelmet vigyen, akik nem egészen úgy bánnak vele, mint aki bejáratos a királyi udvarba.
Még le is teremtik, hogy merte otthagyni a juhokat a pusztában. (17,28)
A diadalmas párviadal után Saul ki akarja nyomoztatni, ki lehet az ifjú és később sem ismer rá, meg is kérdezi:
"- Ki vagy te, oh gyermek? -" (17,55-58).
Aztán Dávid a levágott fejet Jeruzsálembe (!) viszi, (17,57) pedig az akkor még Jebúsz névre hallgat és a jebezeusok kezén van.
Csak két évtized múlva tudja majd Dávid elfoglalni és az ország fővárosává tenni.
Végül maga a Biblia cáfolja meg a párviadalt, hiszen Sámuel második könyvének 21. fejezetében, ahol a fileszteusok ellen küzdő kiemelkedő harcosokról van szó, ezt olvashatjuk:
"...Jaharé Oregimnek a fia megölé a Gitteus Góliátot, kinek kopjanyele olyan vala, mint ..." (19. vers)
A híres neves Dávid és Góliát párviadal így hát még a Biblia szerint sem történt meg, későbbi betoldás nyilvánvalóan a szent Könyvbe, ha ugyan ennyi képtelenség után még lehet szentségről beszélni.
10 nek.
Jabusz néven a jebezeusok városa, de Dávid csak húsz év múlva foglalja el és nevezi át Jeruzsálemnek.
Kedves Dante!
Rendkívül örülök, hogy értelmes ember is van a vallásosok között.
Ezen a fórumon ez ritkaság.
Mindenesetre tetszetős a magyarázatod, csak éppen arra vagyok kíváncsi, ha elismered, hogy nem minden szöveg állja meg a helyét a Bibliában, akkor mégis, mi alapján szelektálsz közöttük?
Kedves Kérdező,
Nem értem a kérdést, mit értesz a szelektáláson?
Azt valóban elismerem, hogy a történettudomány és a természettudomány fényében nem minden bibliai szöveg helytálló. Ez azonban nem jelenti azt, hogy szelektálnék közülük, már ha azt érted a szelektáláson, hogy némelyeket elvetek, másokat meg nem. Olyan van, hogy a szent könyvek között egyik a másik felett áll [pl a zsidóknál a Tóra], de a Biblia egy komplett mű, amely hosszú évszázadok ókori irodalmát alkotja, minden könyve nagy érték, nem csak a vallásos embereknek, hanem világirodalom számára is.
Helyesbítek:
hosszú évszázadok ókori irodalmát tartalmazza*
Én ezzel teljesen egyetértek, a Biblia hallatlanul értékes mű, ezt ateista létemre elismerem.
Csakhogy én semelyik részében sem hiszek és ezért nekem nem okoz problémát az sem, ha esetleg valamilyen történetnek mégis van valóságalapja.
Ellenben a Te modern és korszerű véleményed mégis azon alapszik, hogy a Biblia egyes részeit hatálytalanítod valami alapján.
Találomra én ilyenekre gondolok:
- Logikailag lehetetlen
- A történelem és egyéb tudományok szerint nem az történt, mint a Biblia története írja
- Mást tanítanak a mai papok, tanítók, prédikátorok
Természetesen a műveltség lehet alapja egy kiválasztásnak, de a Bibliának elvileg ezen felül kellene lennie és egyértelmű, ha egy szöveg lehet benne nem Istentől sugalmazott, akkor többé nem lehetsz abban biztos, hogy melyik az és melyik nem az.
@Kérdező
A sugalmazottság hit kérdése, ezt bizonyítani nem lehet. Viszont a sugalmazottság elsődlegesen nem a szövegre, hanem a szerzőre vonatkozik. A szöveget azért hívhatjuk sugalmazottnak, mert a szerzők olyan állapotban voltak az íráskor. Az a tény viszont, hogy a Bibliának emberi szerzői voltak önmagában hordozza azt, hogy hibák lehetnek benne. Ennek azonban az első olvasók szemszögéből nem igazán volt jelentősége.
Dániel könyvét olvasva például arra döbbenhetsz, hogy bizonyos adatok összhangban vannak a történelemmel, másokat meg sehogy sem lehet összeegyeztetni. Ha megvizsgáljuk azonban e könyv keletkezését, akkor rájöhetünk arra, hogy ennek nincs jelentősége. Dániel könyvét ugyanis a Kr.e. 2. században, a makkabeus szabadságharc idején állították össze, abban az időszakban, amikor a zsidóság nehéz helyzetben volt. A szerző ezzel a könyvvel bátorítani akarta a zsidóságot az üldözés idején, tehát nyilvánvaló, hogy az első olvasók számára nem az volt a fontos, hogy most pontosak-e a könyv történelmi szempontból vagy sem, hanem az, hogy erőt tudnak-e meríteni belőle, vagy sem.
Amikor a Bibliát olvassuk, ezeket a tényeket mindig figyelembe kell venni, ezért azt gondolom rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk a bibliai könyvek keletkezésének történetével.
Sziasztok!
Nem kötekedni szeretnék, de elolvasta valaki a hozzászólásomat (16-os volt)? Csak mert nem nagyon érkezett rá reakció, noha megmagyaráztam a II.Sám. 21:19-ben lévő nyilvánvalóan másolói hibát.
Én azt gondolom, hogy a Biblia vitán felül az adott korról szóló legpontosabb beszámoló, amit számos kortárs beszámoló is megerősít. Példának okáért hozom fel Dániel könyvét, amelyről eszt olvassuk Falviusnál: "„[Nagy] Sándor… Jeruzsálem ellen indult. Jojada főpap… hírét
vette, hogy a király már nincs messze a várostól, a papokkal és a város népével együtt… ünnepélyes menetben vonult ki a városból… Amikor Sándor megpillantotta a fehér ruhás tömeget, a bisszusruhás papokat és a főpapot kék-arany díszruhájában… elébük ment, hódolt Isten nevének, és mindenekelőtt a főpapot köszöntötte… A zsidók kíséretében bevonult a templomba, a főpap utasítása szerint áldozott
Istennek, s a főpapot és a papokat a legnagyobb tisztelettel tüntette ki. Amikor Dániel könyvét is megmutatták neki azzal a jövendöléssel, hogy egy görög ember pusztítja el majd a perzsa birodalmat, ezt a célzást is önmagára vonatkoztatta, és örömmel bocsátotta el a népet. Másnap azonban összehívta őket, és felszólította, hogy kívánjanak ajándékokat, amennyit csak akarnak. Amikor pedig a főpap engedélyt kért, hogy ősi törvényeik szerint élhessenek, és minden hetedik évben mentesek legyenek a szolgáltatásoktól, Sándor ezt a kérését szívesen teljesítette. Mikor továbbá arra kérték, engedje meg a Babilonban és Médiában élő zsidóknak is, hogy törvényeik szerint éljenek, ezt ugyancsak megengedte.” (Josephus Flavius A zsidók története XI. könyv, VIII. fejezet).
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!