Apai vagy anyai ágon volt Jézus Dávid nemzettségéből?
Zsid 7:14 Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, a mely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a papságról.
Zsid 7:15 És még inkább nyilvánvaló az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap,
Zsid 7:16 A ki nem testi parancsolatnak törvénye szerint, hanem enyészhetetlen életnek ereje szerint lett.
Zsid 7:17 Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint.
Zsid 7:18 Mert az előbbi parancsolat eltöröltetik, mivelhogy erőtelen és haszontalan,
Zsid 7:19 Minthogy a törvény semmiben sem szerzett tökéletességet; de beáll a jobb reménység, a mely által közeledünk az Istenhez.
Zsid 7:20 És a mennyiben nem esküvés nélkül való, mert amazok esküvés nélkül lettek papokká,
Zsid 7:21 De ez esküvéssel, az által, a ki azt mondá néki: Megesküdött az Úr, és nem bánja meg, te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint:
Zsid 7:22 Annyiban jobb szövetségnek lett kezesévé Jézus.
Zsid 7:23 És amazok jóllehet többen lettek papokká, mert a halál miatt meg nem maradhattak:
Zsid 7:24 De ennek, minthogy örökké megmarad, változhatatlan a papsága.
Szóval! Tegyük fel, hogy Mária nem Júda törzséhez hanem Lévi törzséhez tartozott, vagy egyszerően csak
nem tudjuk biztosan, hogy Dávid házából származott-e, és kizárólag abból a
feltevésbıl indulhatunk ki, hogy Jézus jogilag a Dávid nemzetségéhez tartozó
ács József fia volt. Vajon tekinthetjük-e Jézust Dávid fiának, ha Mária szőzként
fogant, tehát Jézusnak Józsefhez vér szerint semmi köze sem volt, különösen
annak a fényében, hogy a zsidók a zsidó származást anyai ágon tartják
számon? Mária törzsi identitásának bizonytalansága és a származás nıi
vonalon való számontartása olyan kettıs érv, mely vastag kérdıjeleket tesz
Jézus dávidi származása mellé. Mit mondhatunk az utóbbi érvre?
A legkorábbi rabbinikus hagyomány (a tannaim beszédeit tartalmazó
Misna) tényleg a nıi vonalon tartja számon a zsidó identitást, és bár a
tannaitikus hagyomány mózesi eredete nem bizonyítható, az biztos, hogy
tekintélyes hagyományról van szó. A Misna véleménye azonban egyáltalán
nem tükrözi ebben a kérdésben a Tanakh (héber Biblia) hangsúlyait. B.
Witherington III szerint az ószövetségi nemzetségtáblázatok (nagyon ritka
kivételektıl eltekintve) a nemzetség meghatározásakor a férfi vonalat követik,
és olyankor is a férfi vonalán tartják számon a származást, amikor nyilvánvaló,
hogy valaki csak jogilag számít a férfi gyermekének („The Birth of Jesus”
in Dictionary of Jesus and the Gospels, 65). Jézus esetében úgy tőnik, Lukács és
Máté egyaránt az ószövetségi nemzetségtáblázatok elvét követi, és Jézus
származásánál a tannaitikus hagyománnyal ellentétben József jogi szerepét
tekinti mérvadónak, nem Mária vérvonalát. József Dávid házából származott,
tehát Jézus is. Az anyai vérvonalat felülirja az apától örökölt jogi státusz.
D. R. Bauer a Máté evangéliumában található nemzetségtáblázat
kapcsán szintén az örökbefogadásra helyezi a hangsúlyt. „Hogy lehet Jézus
Dávid fia, ha nem József természetes fia? A válasz: József Dávid fiaként Jézust
örökbe fogadja és a nevére veszi (1,20-25). Az a tény, hogy József örökbe
fogadja Jézust, egyáltalán nem kérdıjelezi meg Jézus dávidi származását.
Zsidó körökben nem annyira a testi származás révén lett valaki egy ember
fiává, hanem azáltal, hogy az az ember a fiának ismerte el ıt. Jézus Dávid fia
örökbefogadás révén, Isten Fia foganás révén (Mt 2,15; 3,17).” („Son of David”
in Dictionary of Jesus and the Gospels, 268-269)
Dávid fia volt-e Jézus? Egyet biztosan állíthatunk: az eseményekhez
legközelebb álló evangéliumi beszámolók egyetlen egyszer sem utalnak Jézus
esetleges lévita származására, viszont nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a
názáreti Jézus Júda törzséhez tartozott, és azon belül is Dávid házából
származott, ezért ı a Dávid fia (pl. Mk 11,47; 12,35-37). Hogy ez egyedül József
miatt volt-e így, vagy Mária származása is megerısítette-e, az talán nem olyan
lényeges kérdés, mint amilyennek elsıre látszik. Az evangéliumok
egyértelmően József szerepét hangsúlyozzák azzal összefüggésben, hogy Jézus
Dávid házából származott. Jézus dávidi származását Mária Erzsébettel való
rokonsága fényében hirdették, nem valószínő, hogy a szóban forgó részlet
elkerülte volna a figyelmüket. A zsidó hagyományt Gamáliel rabbi lábainál
elsajátító, saját pedigréjét gondosan számon tartó Saul rabbi – akit mi Pál
apostolként ismerünk – egy pillanatig nem habozott leszögezni: az Isten Fia
„test szerint Dávid utódaitól származott” (Róm 1,3).
"Míg Máté Jézus nemzetségtáblázatát Ábrahámtól kezdi, amivel zsidó voltát hangsúlyozza, addig Lukács Ádámtól, sőt magától Istentől, minden ember Atyjától származtatja az Urat. A két genealógia Ábrahám és Dávid között megegyezik (az egyetlen Admin kivételével, a 33. versben), onnan kezdve azonban eltér: míg Máté József családját a dávidi királyok vonalán vezeti le, Lukács Mária családfáját közli Dávid másik fián, Nátánon keresztül (1Krón 14:4). A Nátán után felsorolt személyekről az Ószövetség nem tudósít. A sokat vitatott rész Máténál így szerepel: „Jákob nemzette Józsefet, Mária férjét, és Máriától született Jézus, akit Krisztusnak mondanak” – míg Lukács azt írja: „[Jézus] köztudomásúlag József fia volt, aki Élié” . Hogy lehet e két, látszólag ellentétes állítást egyeztetni?
A keresztény hagyomány szerint úgy, hogy a Máténál szereplő Jákób József vér szerinti apja volt, míg a Lukácsnál szereplő Éli csak nevelőapja. Ezt a tradíciót a posztbiblikus zsidó irodalom is alátámasztja. A Talmud szerint József a Kefár Samá-i Jákób fia volt, Mária viszont Éli Becalim leánya. Ebből a következő történetet rekonstruálhatjuk: József vér szerinti apja, Jákób, meghalt, ami után Józsefet Mária vér szerinti apja, Éli vette gondozásába. Mária így József mostohatestvére lett, akik között a Biblia nem tiltja a házasságot. Így lehetséges, hogy József apja egyszerre Jákób és Éli is. A Lukácsnál felsorolt családfa viszont értelemszerűen nem Józsefé, hanem Máriáé, ez magyarázza a Dávid után jelentkező eltéréseket; egyúttal pedig Jézus vér szerinti leszármazását adja meg (hiszen József csak nevelőapja volt a Messiásnak)." Dr.Grüll Tibor
Kérdező.
Jézus-nak genetikailag semmi köze sincs Józsefhez azaz a nevelőapjához.Ha elfogadod a Bibliát mint forrást akkor inkább Szűz Mária származását kéne ismerni.Én úgy tudom Galileai vagy Kánaáni volt eredetileg és Galiea Nem-Zsidók földjét jelenti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!