Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » A katolikusok miért tartanak...

A katolikusok miért tartanak szenteket?

Figyelt kérdés

A kereszténység szerint mivel megtértünk, szentek vagyunk.

A szentek viszont ,akik a katolicizmusban vannak, szentek, jóval nagyobb tisztelet övezi őket mint más embereket, pedig ugyanúgy bűnösek!

Szerintem Isten gyalázása az ha valaki szentekhez imádkozik. Isten soha nem mondta hogy szenteken keresztül kell imádkoznunk, az egyik hivatalos katolikus imában pedig ez a rész van: "Szűz Mária, Istennek szent anyja!" Lehet hogy Jézusra értették, de akkor is undorító hogy valaki ilyet mond. A Bibliában sincs sehol hogy 100szor kéne imádkozni, akkor ők miért teszik ezt? Nem veszik észre hogy ez rohadtul nincs rendben?


Bárki válaszolhat, de aki rosszindulattal és nem a kérdésre válaszol az nem


2013. júl. 29. 01:01
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
34%

Ők nem nagyon ismerik a Bibliát. Elvannak a misén hallott dolgokkal és mivel hagyománytisztelők, ebbe beletartozik a papság tisztelete is, nem kérdőjelezik meg.

Aki mégis abból protestáns lesz.

2013. júl. 29. 01:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
83%

A tisztelet a szeretet egyik megnyilvanulasi formaja. Szeretet pedig Jezus parancsa. Szeresd felebaratodat mint Onmagadat. (valogatas nelkul szeresd) Nem veszitek eszre hogy megszegitek Isten parancsat ?


Szentnek lenni egy magasabb tudatallapot. Ha ezt ateled, tudni fogod, miert vannak szentek : ok ebben a tudatallapotban vannak, tehat kozelebb Istenhez.


Isten nem fog megharagudni ha a szentekhez imadkozunk - o" nem olyan mint az emberek. Akit ti Istennek hisztek, az nem a valodi isten (akinek neve: Vagyok Aki Vagyok).

2013. júl. 29. 01:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
14%
A tisztelet nem egyenlő azzal, hogy elfogadjuk a bálványok felé intézett imákat. Ha neked ez normális, az nem normális.
2013. júl. 29. 09:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 kzs ***** válasza:
51%

Szia!


Rendkívül érdekes és fontos kérdést tettél fel.

Sajnos ez a téma is csak egyike a protestánsok-katolikusok közti ellentétnek.


A kommentedben írtak igazak, mindössze 1 kis apróságot szeretnék benne kijavítani: Az "Üdvözlégy Mária" c. ima - tehát amiben benne van a "Szűz Mária, Istennek szent anyja" szövegrész nem Jézushoz szól, hanem teljes egészében Máriához.

Máriához (egy ugyebár teremtett lényhez), akit se az Evangéliumok, sem pedig a korai keresztény apostoli levelek nem hoznak semmiféle szellemi nagyságba, semmiféle hatalomba.


Egyáltalában véve abszolút semmiféle bizonyíték sincs arra vonatkozóan, hogy akár Mária, akár a többi szentnek tartott teremtett lény meghallgatná és válaszolna is - a naponta hozzájuk irányuló - imákra.

Természetükből adódóan - hiszen teremtett lények - nem lehetnek mindenhatóak, mindentudóak, mivel ez csakis Istennek a tulajdonságai.


De nézzük most a Bibliát!


Van benne olyan, hogy "szentek imádságai". De a szövegkörnyezet NEM elköltözött szentekről beszél, hanem földiekről.


Vagyis: Pál pontosan arról írt, hogy ha valaki megtérve, hittel a szívében imádsággal, magasztalással kéri saját magára Jézus vérét, az megtisztul, vagyis szent lesz.

(mivelhogy ha valakinek nincs bűne, az tiszta, vagyis szent)

Tehát ha én ilyesformán magamra kérem - hittel befogadom - Jézusnak a vérét, megtisztulva, szent leszek már MOST, a földi életben is.

Pál ilyen személyek imádságairól beszél, és a Jelenések könyvében is ez van.


Nézzünk meg egy Máriához és egy Istenhez szóló imát!

Szinte alig van árnyalati különbség ezek között az imák között!

Pedig a SzentÍrás soha, egyetlenegy szóval sem buzdít arra, hogy Istenen kívül máshoz is imádkozz. Sőt a SzentÍrás világos állásfoglalása az, hogy CSAK Istenhez fordulj, CSAK Istenben bízzál, és másban NE!


Jeremiás, Ésaiás, Elizeus, Ezékiel, Dávid, Jób, stb. - vagyis az Istenben elköltözött ószövetségi próféták, személyek - sohasem tanítottak olyasmit, hogy Isten és a földi emberek között szükségesen kellenének elköltözött teremtett lények imái.


A Jeremiás 17. részében a SzentÍrás világosan összehasonlítja azt, hogy milyen az, ha valaki emberben bízik és milyen az, ha Istenben bízik.


Az Újszövetségben a Máté 11/28-30-ban Jézus KÖZVETLENÜL saját magához hívja az embereket.

Jézus semmilyen közvetítő személyt nem határoz meg: NEM azt mondja, hogy "Jöjjetek énhozzám és a szent szűz boldog anyámhoz", és NEM azt, hogy "Jöjjetek énhozzám és a szentekhez", hanem CSAK IS KIZÁRÓLAG AZT, hogy "Jöjjetek énhozzám mindnyájan..."


Tehát arról van szó, hogy akihez én a kérésemmel fordulok, akinek a segítségét kérem, abban bízok mint közbenjáróban.


Namármost, a Zsidó-levélben Pál részletesen foglalkozik, rendkívül pontosan és érdekesen vezeti le a közbenjárás témáját: leírva Krisztus a közbenjáró, és hogy miért csak Ő (és senki más).


Tehát abszolút semmi okunk azt feltételezni, hogy Krisztus közbenjárása nem elégséges, vagy netalántán jobban meghallgatna minket, ha elköltözött teremtett lényeket is beavatnánk a dolgainkba.


Pál pontosan leírja, hogy nézett az Atya Jézusnak a szolgálatára, hogy tekintett az áldozatára, és hogy senki másnak a szolgálatával sem lehet összehasonlítani.


Azonkívül az 1.Tim 2/5-6 szintén megnevezi a közbenjárónkat.

------------

@ Kérdező


Teljesen igazad van, a katolikus szentek "tartása" semmiképp sem helyes, teljességgel ellentmond az Evangéliumban írtaknak (lásd pl. Máté 11/28-30-at).


Namármost, ha "X" egyház (nem nevezem meg, de nyilván mindenki tudja, melyik egyházról van szó) ennek ellenére helyén valónak tartja (és hirdeti is) azt, hogy - Krisztuson kívül - más közbenjárók is vannak, akkor a Galata 1/6-10-ben foglaltakkal találja szembe magát!


Vagyis a SzentÍrás kétszeresen (hangsúlyozottan) mond átkot arra, amelyik elferdíti Krisztus Evangéliumát, és itt bizony erről van szó. Átokkal pedig senki sem járulhat az áldottság (vagyis Isten felé).


Egyébként a Galata 1/10-ben Isten Igéje megkérdezi: embernek vagy Istennek akarunk-e tetszeni?


Isten tehát nem engedi meg a katolikus védőszentek-tanát.

Ez a tan - amivel igazából közelebb akarják hozni az embereket Istenhez - nemhogy NEM hozza meg az Istennel való közelséget, hanem teljességgel Krisztusellenes: nem ismeri el Krisztus érdemeit, amit a SzentÍrás a Zsidó-levélben részletez.

Ehelyett - teljesen indokolatlanul - azt feltételezi, hogy nekünk elköltözött teremtett lények közbenjárására, szolgálatára is szükségünk lenne.


Hát nincs, és megtagadom az ilyet!

Mert se Jézus, se a korai kereszténység nagy képviselői nem tanították ezt: se Pálnak, se a többi korai nagy apostolnak még csak eszükbe se jutott hogy Istenen kívül másokba is bízzanak!


Ők mindig úgy tekintettek Istenre, mint aki maradéktalanul, teljesen képes betölteni a szükségeinket - és én is így tekintek rá!

A Krisztuscentrikusság az - és egyben az igaz hit is -, hogy valaki CSAK Istenben bízik, CSAK Őhozzá fordul, és máshoz nem!


Persze elismerem Pál és a többi korai keresztény apostol munkásságát. Példamutatónak ítélem meg - ahogy Mária szolgálatát is - de ennyi.

Nem megyek szembe az Ésaiás 42/8-cal, amiben Isten kijelenti, hogy nem közösködik senkivel sem.

2013. júl. 29. 09:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 titak ***** válasza:
43%

Ez a sok szent megfelel az ókori "pogány" vallások kissebb-nagyobb isteneinek (Egyiptom, Görögország,Róma). Ezeket az isteneket cselesen beépítették a kereszténységbe, mert így könnyeb volt a néppel elfogadtatni az új vallást.


[link]

2013. júl. 29. 10:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 kzs ***** válasza:
33%

@ titak


Teljesen igazad van, valóban erről van szó: a védőszentek tana - azontúl hogy teljesen ellentmond a SzentÍrásban foglaltaknak, mert Isten Igéjének értelmében kizárólagosan csakis Krisztus lehet közbenjáró miérettünk - szóval ez a tan javarészt pogány elemekből táplálkozik, miközben elvonja a valódi figyelmet Krisztusról.


Pál látta ezt, és szent haraggal illette az ilyen és hasonló, emberek által kreált tanításokat - a leveleiben sokszor ír erről, Jézus szintén.


Erről ír pl. a Márk 7/7-8: "Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak, a melyek embereknek parancsolatai. Mert az Isten parancsolatját elhagyva, az emberek rendelését tartjátok meg" (9) És monda nékik: "Az Isten parancsolatját szépen félre teszitek, azért, hogy a magatok rendelését tartsátok meg."


Jézus - mint legfőbb tekintélyünk, akit követnünk kell(ene), hiszen ezért vagyunk (lennénk) keresztények - sohasem értett egyet emberi parancsolatok követésével, sőt mint látjuk azt a SzentÍrásból - el is határolja magát ettől.


Miről is van szó tehát? Melyek azok az emberi parancsolatok, amikkel Jézus (beleértve az AtyaIstent is) nem közösködik?

> Azok, amik nem állnak meg a SzentÍrás talaján.


Erről beszél a Máté 7/13-29: betekintést kapunk arról, hogyan kell Isten akaratában járnunk: (21-29) egyértelműen a SzentÍrás mellett áll ki Jézus, Isten Igéje pedig (később, más helyeken) KIZÁRÓLAG Jézus Krisztust nevezi meg védőszentünknek, közbenjárónknak!

2013. júl. 29. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 titak ***** válasza:
43%

Egy kis történelem:


"Az 'új' időszámításunk első évszázadában, a Római Birodalom nagy városaiban tevékenykedő zsidó reformközösségek, pogány mintára megfogalmazták a saját megváltójuk lényegét. A pogány tanítás elemeit segítségül hívva, a zsidó bölcsek átértelmezték a hagyományos messiás elképzeléseket és a messiásvárás kívánalmait, és így próbálták széles körben elfogadtatni üdvözítőjük alakját. Ez a ténykedés generációkon keresztül zajlott és több száz kézirat; bölcsesség-mondásgyűjtemény, apokaliptikus leírás, zsoltár, ima; a kozmikus hős küzdelmei, csodatételei, mennyei küldetésének ismertetése született meg a folyamatban. Összefüggő, folyamatos elbeszélőláncolatot alkotó, szerves egységet tartalmazó – főleg történelmi keretbe ágyazott – leírás, egészen a II. sz. második feléig nem létezett. Nem voltak dogmák, egységes doktrínák, minden szentirat a saját mondanivalójában értelmezte a kozmikus zsidó megváltó misztériumát. Az első könyvszerű, lényegileg kapcsolódó szentiratgyűjteményt 'Az Úr Testamentuma' című kéziratot Markion állította össze i. u. 140-150 körül.

Irenaeus, Kis-Ázsiai utazása folyamán jelentős kéziratgyűjteményre tett szert, és Lyon városába nekiláthatott az általa irigyelt Markion gnosztikus-keresztény bölcs szentiratgyűjteményének ellensúlyozásához. Markion Jézusa nem tetszett Irenaeusnak, mivel az misztikus, történelemben nem azonosítható megváltónak volt ábrázolva, akinek tanítása metaforákban, allegorikusan volt megformálva.


Irenaeusnak olyan Jézus kellett, akivel egy erős vallásintézményt lehet kiépíteni, olyat minek hittana megkérdőjelezhetetlen dogmákra épül és szerkezete – nem úgy, mint a misztikusoknál – a parancsuralmi rendszeren nyugszik. Célja elérése érdekében a birtokában lévő gyűjteményből kiválogatott olyan szövegeket, főképp a már meglévő, kezdetleges proto-evangélium gyűjtemények közül, melyek megfeleltek szándékának; azokat kibővítette, átírta, a nem kívánt részeket törölte, majd Flavius Josephus műveiből átvett nevekkel, adatokkal, évszámokkal történelmi vázat teremtett Jézus földi szereplésének.

2013. júl. 29. 17:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:
80%

A katolikusok a szenteket is embereknek tartják, akik közbenjárhatnak az élőkért. Ők nem hisznek a lelkek feltámadásig tartó öntudatlan álmában, hanem azt vallják, hogy a halottak tudtuknál vannak. Ha pedig valaki tudtánál van, és imádkozni is tud, akkor lehet kérni közbenjárásra. Ti is kértek embereket arra, hogy imádkozzanak a ti szándékaikért.


Azt, hogy egy halott szentté vált, és hatékonyan közben tud járni, csodák bizonyítják, amelyeket sem a tudomány, sem az ezoterika nem tud megmagyarázni. Ilyenek például a közbenjárásra történt csodás gyógyulások.


A katolikus tanítások szerint Szűz Mária bűntelen volt már életében is. A többi szentnek tekintett személy bocsánatot nyert bűneiért, és a hibáiból is megjavította Isten.

2013. júl. 29. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 anonim ***** válasza:
22%

Kedves 8-as!

Ez valóban így van, hogy én megkérek másokat is, hogy imádkozzanak értem, de nem imádkozom hozzájuk, hogy tegyék meg. És itt a bibi.

Értem mi a véleményed, és helyén is való lenne, ha ez nem imádság formájában történne egy halott emberhez.

Én hiszek a mennyben, de csak Isten tudja, hogy ki van ott. Senki sem veheti át Isten ítélő szerepét.

2013. júl. 29. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:
93%
A 8-ashoz: azt írtam, hogy Szűz Mária már életében is? Ez tévedés, a katolikus tanítások szerint ő nem halt meg, mivel a halál a bűnök zsoldja. Ő élőként került a mennybe.
2013. júl. 29. 21:16
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!