Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Az egyház miért ellenséges a...

Az egyház miért ellenséges a többi világi vallással szemben?

Figyelt kérdés
Ha én keresztény vagyok akkor a másik vallású nekem pogány és tisztátalan? Nem vagyok se ateista,se ez se az.....én csak kérdéseket várok.
2009. okt. 21. 12:24
1 2 3
 21/26 anonim ***** válasza:

Figyelj, ebben semmi újdonság nincs, mert ma az emberek többsége pont ilyen, még akkor is, ha vallásos! Ez veszélyes dolog, mert az egészséges önbizalom, nagyon könnyen átbillenhet narcizmusba.

És nem lenne igaz az ilyen hit, hiszen az életünk létezése materialista alapon semmiképp nem magyarázható, mert ha elismerjük, ha nem, az életünk nem a "mindenható anyag" szeszélye folytán létezik, annak sajátos önszerveződésének a képessége okán.

És mivel nem lenne igaz, nem lenne építő sem, de valójában azt kellene mondani, hogy a kipróbált erénytelen jellemvonásokat szülő, csak "magunkba hívő" világnézet, nem kínál hosszú jövőt.

Az emberi történelem hosszú, kudarcokkal teli évezredei, hatásos bizonyítékul szolgálnak egy fontos Bibliai kijelentésre:

(Jeremiás 10:23) Jól tudom, ó, Jehova, hogy a földi embernek nincs hatalmában az ő útja. Még csak lépteit sem irányíthatja a járókelő ember.


Isten persze tudta (és ezt közölte is az emberrel), hogy az emberi család sohasem lesz képes sikeresen irányítani önmagát az ő uralkodása nélkül. Az emberek hasztalan törekedtek az Isten uralmától való függetlenségre különböző politikai, gazdasági és vallási rendszereket hozva létre. Ezek a különbözőségek azt eredményezték, hogy az emberek állandóan összeütközésbe kerültek egymással, ami erőszakot, háborúkat és halált szült. „Uralkodik az ember az emberen [a] maga kárára” (Prédikátor 8:9). Pontosan ez történt az emberi történelem folyamán. Ahogy azt Isten Szavában feljegyezték, a gonosz emberek és a szélhámosok ’egyre messzebbre mennek a rosszaságban’ (2Timóteus 3:13). Az emberiség a XX. században óriási távlatokat ért el a tudomány és az ipar területén, ám ekkor érte a legtöbb szerencsétlenség is. A Jeremiás 10:23 szavai a legmesszebbmenőkig igazolódtak — az emberek nem úgy lettek megteremtve, hogy irányítsák a maguk lépéseit.

2009. okt. 23. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/26 anonim ***** válasza:

13:55-re Nem azért nem gyűlölködik a Buddhista a Muzulmánra, mert belátja, hogy a muzulmánnak van igaza, vagy hogy mindkettőjükmek, hanem csak azért, mert nem gyűlölködik. Azt látja be, hogy gyűlölködni hibás életforma.Ő a maga békéjében marad.

Megmarad a saját békéjében. Jézus is mondta:Ahol nem fogadják el a tanításotokat, menjetek ki, és verjétek le a port a sarutokról, - egyszer sem volt olyasmi, hogy azokat öljétek meg, vagy erőszakkal térítsétek meg stb. Még azt is mondja:A ti békétek visszaszáll rátok.

2009. okt. 23. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/26 anonim ***** válasza:

Bizony így van ez, tehát akkor melyik, magát kereszténynek valló egyház "Jézus követő"?


A Buddhizmusról azért azt is el kell mondani, hogy náluk sem tiltja semmi, hogy hazafi, vagy szélsőséges nacionalista legyen valaki, aminek a mélyén pedig szintén háború rejlik.

Ha valaki viszont valóban keresztény, vagyis Jézus követő akar lenni, akkor az ilyen alapra helyezett viszályok sem kerülhetnek szóba!

2009. okt. 23. 15:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/26 anonim ***** válasza:
Miért lenne ellenséges? Az elfogadást hirdeti. Természetes, hogy magát propagálja! Az egyház pénz, hatalom és dicsőség! Nem ugyanaz sajnos, mint a vallás. De el kell fogadnunk, hogy a földi világban nincs tökéletes.
2009. nov. 6. 23:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/26 anonim ***** válasza:

Gondolom, a különböző felekezetek nézőpontja nem teljesen egyezik ebben a kérdésben, úgyhogy mindenek előtt leszögezném, hogy a saját véleményemet írom. Nem a katolikusokét, a hitgyülisekét vagy akárkiét, mert az ő véleményükről gőzöm sincs.

Vallástól, felekezettől, világnézettől, szexuális irányultságtól, politikai állásfoglalástól, bőrszíntől, nemtől és minden egyébtől függetlenül minden ember a testvérünk, mindannyiukat úgy kell szeretnünk és tisztelnünk, mind édestestvéreinket.

2013. ápr. 12. 09:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/26 anonim ***** válasza:

Azt, hogy egyes szekták mit gondolnak azt nem tudom, de az Egyház álláspontja a többi vallásról ez:

"(Az Egyház és a nem keresztények)


16. Azok végül, akik még nem fogadták el az evangéliumot, különféle módokon vannak Isten népéhez rendelve. Elsőként az a nép, mely a szövetségeket és az ígéreteket kapta, s melyből Krisztus test szerint származik (vö. Róm 9,4-5), az atyák miatt nagyon drága választott nép: Isten ajándékai és meghívása ugyanis megbánás nélkül valók (vö. Róm 11,28--29). De az üdvösség terve azokat is átöleli, akik elismerik a Teremtőt, köztük elsősorban a mohamedánokat, akik azt vallják, hogy Ábrahám hitén vannak és velünk együtt imádják az egy Istent, aki irgalmas és az utolsó napon megítéli az embereket. Isten azoktól sincs távol, akik árnyékokban és képekben keresik az ismeretlen Istent, mivel Ő ad mindennek életet, lélegzetet és mindent (vö. ApCsel 17,25--28), s mint Üdvözítő azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön (vö. 1Tim 2,4). Akik ugyanis Krisztus evangéliumát és az ő Egyházát önhibájukon kívül nem ismerik, de őszinte szívvel keresik Istent, és a kegyelem hatására teljesítik a lelkiismeretük szavában fölismert akaratát, elnyerhetik az örök üdvösséget. Az isteni Gondviselés azoktól sem tagadja meg az üdvösséghez szükséges segítséget, akik önhibájukon kívül nem jutottak el Isten kifejezett ismeretére, de -- nem az isteni kegyelem nélkül -- iparkodnak becsületesen élni. Mert ami jó és igaz van náluk, azt az evangéliumra való előkészületnek értékeli az Egyház és Isten adományának tartja, aki megvilágosít minden embert, hogy végül élete legyen."

Részlet a A II. Vatikáni Zsinat Lumen Gentium kezdetű dogmatikus konstitúciójából


Továbbá még részletesebben a Nostra Aetate kezdetű zsinati nyilatkozat:

Az Egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról


(Bevezetés)


1. Korunkban, amikor az emberi nem egysége napról napra szorosabbá válik és sokasodnak a különböző népek közötti kapcsolatok, az Egyház fokozott figyelemmel veszi szemügyre, milyen kapcsolata legyen a nem keresztény vallásokkal. Mivel feladata, hogy az emberek, sőt a népek közötti egységet és szeretetet ápolja, most elsősorban azt veszi fontolóra, ami az emberekben közös és közösségre vezeti őket.


Az összes nemzet ugyanis egy közösség, közös az eredetük, hiszen Isten népesítette be az emberi nemmel a föld színét,i ugyanaz a végső céljuk is, tudniillik Isten, akinek gondviselése, jósága és üdvözítő terve mindenkire kiterjed,ii s végül a választottak összegyűlnek a szent városba, melyet Isten ragyogása fog megvilágítani, s ahol a nemzetek az Ő világosságában fognak járni.iii


Az emberek a különböző vallásoktól várnak választ az emberi lét rejtélyeire, melyek ma épp úgy, mint régen a szíve mélyén nyugtalanítják az embert: mi az ember? Mi az élet értelme és célja? Mi a jó és mi a bűn? Honnan ered a szenvedés és mi a célja? Melyik út vezet az igaz boldogsághoz? Mi a halál, az ítélet és a halál utáni megfizetés? S végül mi az a végső és kimondhatatlan misztérium, mely átöleli létünket, melyből eredünk, s mely felé tartunk?


(A nagy keleti vallások értékei)


2. A népeknél a legősibb koroktól fogva napjainkig megtalálható annak a titokzatos erőnek bizonyos észlelése, mely jelen van a dolgok folyamatában és az emberi élet eseményeiben, sőt, olykor ismernek egy Legfőbb Lényt, s még Atyát is. Ez az észlelés, illetve elismerés bensőséges vallási érzülettel hatja át életüket. A kultúra haladásához kapcsolódó vallások pedig egyre árnyaltabb fogalmakkal s mind kiműveltebb nyelvezettel igyekeznek válaszolni ugyanezekre a kérdésekre.


Így hinduizmusban az emberek az isteni misztériumot kutatják, s kimeríthetetlen gazdagságú mítoszokkal és a bölcselet mélyreható törekvéseivel fejezik ki, szabadulást keresnek létünk nyomorúságaiból aszketikus gyakorlatokkal, elmélyült meditációval, vagy szerető bizalommal Istenhez menekülve.


A buddhizmus különféle formáiban fölismerik e mulandó világ radikális elégtelenségét, s olyan utat tanítanak, melyen az emberek áhítatos és bízakodó lelkülettel elérhetik a tökéletes szabadság állapotát, vagy a saját törekvésükkel, illetve felsőbb segítséggel a megvilágosodás legfelső fokára juthatnak.


Így a többi vallások is szerte a világon különféle módokon próbálnak megoldást adni az emberi szív nyugtalanságára azáltal, hogy utakat, tudniillik tanításokat és parancsolatokat, továbbá szent szertartásokat ajánlanak.


A katolikus Egyház semmit sem utasít el abból, ami ezekben a vallásokban igaz és szent. Őszinte tisztelettel szemléli ezeket az élet- és magatartásformákat, tanításokat és erkölcsi parancsolatokat, melyek sokban különböznek attól, amit ő maga hisz és tanít, mégis nem ritkán tükrözik annak az Igazságnak sugarát, aki megvilágosít minden embert. De szüntelenül hirdeti és hirdetnie is kell Krisztust, aki "az út, az igazság és az élet" (Jn 14,6), akiben az emberek megtalálják a vallásos élet teljességét, s akiben Isten mindeneket kiengesztelt önmagával.iv


Búzdítja tehát gyermekeit, hogy okosan és szeretettel folytatván a párbeszédet és együttműködve más vallások követőivel, tanúskodjanak a keresztény hitről és életről; s ismerjék meg, becsüljék és támogassák a náluk található lelki, erkölcsi és társadalmi-kulturális értékeket.


(Az iszlám)


3. Az Egyház megbecsüléssel tekint az iszlám követőire is, akik az egy élő és önmagában létező, irgalmas és mindenható Istent imádják, ki a mennynek és a földnek Teremtője,v ki szólt az emberekhez, s kinek még rejtett határozatait is teljes szívből engedelmeskedve akarják követni, miként Ábrahám -- kinek hitére az iszlám szívesen hivatkozik -- engedelmeskedett Istennek. Jézus istenségét ugyan nem ismerik el, de prófétaként tisztelik, szűz anyjaként becsülik Máriát, s olykor áhítattal segítségül is hívják. Várják az ítélet napját, amikor Isten minden embert föltámaszt és megfizet mindenkinek. Ezért értékelik az erkölcsi életet és Istent leginkább imádsággal, alamizsnával és böjtöléssel tisztelik.


Bár a századok folyamán a keresztények és a muszlimok között nem kevés nézeteltérés és ellenségeskedés támadt, a Szentséges Zsinat mindenkit arra buzdít, hogy a múltat feledvén, őszintén törekedjen a kölcsönös megértésre és mindenki számára közösen gyarapítsák és óvják a társadalmi igazságosságot, az erkölcsi értékeket, a békét és a szabadságot.


(A zsidók)


4. Az Egyház misztériumát szemlélve e Szent Zsinat emlékeztet arra a kötelékre, mely az új szövetség népét lélekben összeköti Ábrahám törzsével.


Krisztus Egyháza ugyanis elismeri, hogy hitének és kiválasztottságának kezdetei Isten üdvözítő misztériumának megfelelően már a pátriárkáknál, Mózesnél és a prófétáknál megtalálhatók. Vallja, hogy a Krisztus-hívők a hitben Ábrahám fiai,vi rájuk is vonatkozik Ábrahám meghívása, s hogy az Egyház üdvösségét a választott nép egyiptomi kivonulása titokzatosan jelezte. Ezért az Egyház nem feledkezhet meg arról, hogy az ószövetségi kinyilatkoztatást annak a népnek közvetítésével kapta, melyet Isten a maga kimondhatatlan irgalmasságából arra méltatott, hogy megkösse vele az ó szövetséget; s hogy annak a nemes olajfának gyökeréből táplálkozik, melyre ráoltattak a nemzetek olajágai.vii Az Egyház ugyanis hiszi, hogy Krisztus, a mi békénk, keresztjével kiengesztelte a zsidókat és a pogányokat és a kettőt önmagában eggyé tette.viii


Az Egyház azt is mindig szemel előtt tartja, amit Pál apostol mondott a vérrokonairól: "Övék az istenfiúság, a dicsőség, a szövetségek, a törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. Övéik az atyák és test szerint közülük származik Krisztus" (Róm 9,4--5), Szűz Mária Fia. Azt sem feledi, hogy a zsidó népből születtek az apostolok, az Egyház alapjai és oszlopai és az a sok tanítvány, aki Krisztus evangéliumát elsőként hirdette a világnak.


A Szentírás tanúsága szerint Jeruzsálem nem ismerte föl látogatásának idejét,ix és a zsidók többsége nem fogadta el az evangéliumot, sőt néhányan szembeszálltak terjedésével.x Mindazonáltal az Apostol szerint a zsidók az atyák miatt nagyon kedvesek Istennek, aki nem bánja meg ajándékait és hívását.xi A prófétákkal és ugyanazzal az apostollal együtt az Egyház várja az az egyedül Isten által tudott napott, melyen az összes nép egy hangon fogja segítségül hívni az Urat, "és vállvetve fognak szolgálni neki." (Szof 3,9)xii


Mivel tehát ily nagy a keresztények és a zsidók közös lelki öröksége, e Szent Zsinat ajánlja és támogatja a kölcsönös megismerést és megbecsülést, melyet főleg a Szentírás tanulmányozásával, s teológiai és testvéri párbeszédekkel lehet elérni.


Jóllehet a zsidó hatóságok követőikkel együtt Krisztus halálát követelték,xiii mindaz, ami az Ő szenvedésében történt, sem az akkor élő zsidóknak, sem a mai zsidóknak nem számítható be megkülönböztetés nélkül. Az Egyház ugyan Isten új népe, a zsidókat mégsem lehet úgy tekinteni, mintha ez következne a Szentírásból, hogy Isten a zsidókat elvetette magától vagy átkozottak volnának. Ezért mindenki ügyeljen arra, hogy sem a hitoktatásban, sem Isten igéjének hirdetésében ne tanítsanak semmi olyat, ami nem egyeztethető össze az evangéliumi igazsággal és Krisztus szellemével.


Ezen kívül az Egyház -- mely elutasít minden üldözést, bárkit is érjen -- megemlékezvén a zsidókkal közös örökségről, nem politikai megfontolásoktól, hanem evangéliumi vallásos szeretettől indítva fejezi ki sajnálatát a gyűlölet az üldözések és az antiszemita megnyilvánulások miatt, bármikor és bárki részéről érték a zsidókat.


Krisztus miként az Egyház mindig tanította és tanítja, minden ember bűneiért mérhetetlen szeretettel vállalta önként szenvedését és halálát, hogy mindnyájan üdvözüljenek. Az igehirdető Egyháznak tehát az a feladata, hogy hirdesse Krisztus keresztjét, mint Isten egyetemes szeretetének jelét és minden kegyelem forrását.


(Nincs alapja a diszkriminációnak)


5. Nem hívhatjuk segítségül Istent, mindenek Atyját, ha nem tekintünk testvérnek bizonyos embereket, akik pedig Isten képmására vannak teremtve. Az ember kapcsolata az Atya Istennel és az ember kapcsolata az embertestvérekkel oly szorosan összetartozik, hogy az Írás azt mondja: "aki nem szeret, nem ismeri Istent" (1Jn 4,8).


Nincs tehát alapja semmiféle elméletnek vagy gyakorlatnak, mely ember és ember, nép és nép között diszkriminál az emberi méltóság és a belőle fakadó jogok tekintetében.


Ezért az Egyház -- mint Krisztus lelkületétől idegen dolgot -- elítéli az emberek faj, bőrszín, társadalmi helyzet vagy vallás alapján történő bármilyen diszkriminációját. Ezért a Szent Zsinat Szent Péter és Pál apostol nyomában járva nyomatékosan kéri a Krisztus-hívőket, hogy "kifogástalan életet élve a pogányok között" (1Pt 2,12), ha lehetséges, amennyibe rajtuk áll, békében éljenek mindenkivel,xiv hogy valóban fiai legyenek az Atyának, aki a mennyekben van.xv


Mindazt, amit e nyilatkozat egészében és részleteiben tartalmaz, helyeselték az Atyák. Mi pedig mindezt a Krisztustól kapott apostoli hatalmunkkal a tisztelendő atyákkal együtt a Szentlélekben jóváhagyjuk, kötelezőként kimondjuk, tekintélyünkkel megerősítjük, és amit a Zsinat alkotott, Isten dicsőségére közzétenni elrendeljük.


Kelt Rómában 1965. október 28-án

Én, PÁL, a Katolikus Egyház püspöke

Következnek a Szent Zsinati atyák aláírásai"

2013. ápr. 12. 21:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!