Gyilkosból miért lehet szent valaki?
Teszem azt, rengeteg király aki voltaképpen baromi sok ember haláláért felelős (még ha nem is közvetlen) vagy éppenséggel olykor leszúrta mérgében egyik katonáját, az ilyen emberekből miért lehet valaki szent, mikor mar konkrétan a szentek életéről szóló legendákban is arról zengenek sokszor, hogy pl Szent László miképpen gyilkolta meg a kunt hogy ezzel megmenthessen valakit stb
A Biblia TILTJA hogy valaki gyilkoljon, ehhez képest (bar tény hogy rengeteg jó dolgot tettek) ezek a (bizonyos értelemben) gyilkos emberek szentté lettek avatva, kérdem én, ez hogy lehet?
Szia 18:04!
Nem, nem én írtam, ebben biztos lehetsz
"Pogányokat nyugodtan lehet gyilkolni, sőt, Istennek tetsző cselekedet."
Ezt Te magad is így gondolod, vagy úgy véled, ez az indok arra hogy szentté lettek avatva?
Én úgy vélem, embert ölni alapból bűn, pusztán vallási nézeteltérések miatt pedig szimplán intoleráns, nem helyes dolog
18:33
Így igaz, egyetértek veled
Tisztázni kellene a szent szó jelentését először is és vallási értelemben vett használatát. Vallási szempontból jelentése tökéletes, igen vallásos, nagyon jámbor, a legnagyobb erkölcsi megbecsülésben álló, változtathatatlan ,a Magyar Értelmező Kéziszótár szerint legalábbis. Kérdésedre válaszolva tehát most már tudjuk hogy a katolikus értelemben vagy szóhasználatban használt szent jelző inflálódott, vagyis elértéktelenedett.
De mit tudhatunk meg a Szentírásból erről a gazdag jelentéstartalmú fogalomról?
A szent fogalommal kapcsolatban leggyakrabban a héber „kádós” szó található. A szó eredeti gyökere a „kad” (= megosztani / elválasztani). Ez a jelentéstartalom látható ember, tárgy, tér és idő vonatkozásában. Jelentése: el van választva a világitól. Tehát elválasztva Isten számára. Ez az újszövetségben is alátámasztható megállapítás. Ahogy írja Péter 1,15-16
„Hanem amiképen szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek legyetek teljes életetekben; Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok.”
"pl Szent László miképpen gyilkolta meg a kunt hogy ezzel megmenthessen valakit stb"
Ha nem ölte volna meg, hanem hagyta volna, hogy amaz megöljön valakit, miközben lehetőségében állt volna megakadályozni azt, az talán kevésbé elítélendő? Melyik szeretet a fontosabb?
Az emberölés és a gyilkosság nem ugyanaz. A Biblia nem az emberölést tiltja, hanem a gyilkosságot. De van, hogy meg kell ölni valakit, hogy másokat megments, és ez számtalanszor megtörténik a Bibliában, Isten utasítására vagy támogatásával. Épp a szeretet törvénye diktálja azt, hogy olykor meg kell ölni valakit, mert a tétlenség veszélybe sodorja ártatlanok életét. Bizony nem olyan egyszerű kérdés ez, hogy a Ne ölj! parancsot ily végletesen értelmezhessük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!