A "szentek" mennyire szentek? Bővebben alább.
Szent Imre herceg érdeme ugye, hogy a házasságon belül is megtartotta a szüzességét.
1.: Ki a fene tudja azt, hogy a 4 fal között mit csinált a feleségével???
2.: Ha tényleg nem nyúlt hozzá, akkor valami baja lehetett.
Nem arra lennék kíváncsi, hogy a katolikusoknál a szentek tisztelete helytelen, mert csak isten van meg stb stb. Szóval ha lehet, katolikusok írjanak!
KIK A SZENTEK?
Válasz:
Tágabb értelemben szentek azok az emberek, akik Isten barátságában haltak meg és üdvözültek. Kifejezetten szentként tiszteli (szentté avatja) az Egyház azokat, akik minden keresztény erényt birtokoltak, és legalább egyet hősies fokban gyakoroltak.
Magyarázat:
A szentség emberre is alkalmazható fogalom, s ez a teremtő Isten szentségét nem sérti. A szent emberek nyilvános tisztelete helyes, mindamellett, hogy az imádat tárgya kizárólagosan, a vallási kultusz tárgya elsődlegesen az Isten. Vagyis úgy tisztelni és szeretni egy teremtményt, a hódolat és alávetettség olyan fokával közelíteni egy emberhez, mint a teremtő Istenhez, súlyos bűn, szentségtörés és bálványimádás.
Azonban minden embernek kijár a tisztelet, éppen azért, mert az ember „Isten képmása”. Azoknak az embereknek, akik sokakat Istenhez vezettek, és írásaik, életük (imáik) által ma is vezetnek, vallásos tiszteletet adunk. Ennek indoka, hogy Istenhez fokozottan kapcsolódnak. Őket szenteknek nevezzük, mert Isten szentségét megragadhatóvá teszik. Abszolút értelemben csak Isten szent. Minden más valami és valaki annyiban szent, amennyiben hozzá tartozik (Biblia, Egyház, szentek). Tiszteletet is annyiban adunk nekik, amennyiben az Isten világával összefonódtak, vagyis leszűkített értelemben „szentek.” (A Bibliát is megcsókoljuk és a szentek ereklyéit is, s tesszük ezt anélkül, hogy Istennek hinnénk akár a papírt, akár a csontot. A tisztelet jelét adjuk mégis, mert ezek a dolgok intenzíven Istenre és az Ő parancsaira emlékeztetnek, és a természetfeletti miliőbe kapcsolnak bennünket.)
Ezek alapján tehát összefoglalóan: Istennek imádat (cultus latriæ) jár. A szenteknek tisztelet (cultus duliæ) illeti. Az Egyház ui. éppen azért avat szentté valakit (kanonizál - „oltárra emel”), mert életének példája másokat is Krisztus komolyabb követésére sarkall. Egy szent élete ui. nem más, mint aktualizált evangélium. Minden szent egy-egy sajátos helyzetben, korban és életállapotban mutatta meg mit is jelent az Evangélium a maga teljes erejében, s ez igaz akkor is, ha olykor emberi gyengeségeket is felfedezhetünk a szentekben. (Ez még inkább bátorító: „Ha ők szentek, Isten barátai lehettek, mi azok lehetünk.”) Ezért állítjuk, hogy minden szentben a Szentháromság egy Istent tiszteljük, s így minden vallásos jellegű kultusz, közvetlenül vagy közvetve Istennek szól.
Az imádság szó, melyet a szentekkel kapcsolatban használunk, valóban félrevezető lehet. Azonban tudni kell, hogy a szentekhez intézett imák csak analóg értelemben vett imák. Annyiban imák, hogy a természetfeletti világhoz címzett üzenetek. Módjuk, jellegük, módszerük az Istenhez intézett imához hasonló, de mondanivalójuk, megfogalmazásuk és különösen is a hódoló alázat foka felismerhetően különbözik tőle.
Igazolás:
A Szentírás is ismeri a szentség emberre való alkalmazását: „Bár csak egy (ti. Isten), mindent megtehet, s jóllehet magában marad, megújítja a mindenséget. Nemzedékről nemzedékre betér a szent lelkekbe, így formálja meg Isten barátait és a prófétákat” (Bölcs 7,27).
Szt. Pál apostol is szenteknek nevezi azokat, akik teljesen átadták magukat a jézusi tanításnak, vagyis bűnbánatot tartva komoly keresztények: „Néhányan bizony ilyenek (ti. a szentpáli bűnkatalógust kimerítő bűnösök) voltatok, de megtisztultatok, szentek lettetek, és megigazultatok Urunk, Jézus Krisztus nevében, Istenünk Lelke által” (1 Kor 6,11).
Az Ó- és az Újszövetség összesen nyolcvannégy helyen alkalmazza a szent szót emberekre. Ez túl sok a véletlen elszólás, a rossz fordítás, a későbbi betoldás vagy a téves értelmezés feltételezéséhez.
A Biblia szintén ismeri a „szent” szó sokrétű (analóg) felhasználást, vagyis a szentség olyan értelmét, hogy szent az, ami a Szenthez kapcsolódik, akár áttételesen is: „Köszöntsétek egymást szent csókkal! A szentek mind köszöntenek titeket” (2 Kor 13,12).
Szt Imre esete szerintem egyértelműen propaganda a cölibátus mellett, amit akkoriban vezettek be, ezért kellett egy szent, akinek az élete ösztönző lehetett a papoknak, és Imre (aki ugye gyermektelen volt) tökéletes volt erre a célra.
Én katolikus vagyok, mégis úgy vélem, hogy a szentek 60%-a vagy garantáltan nem volt szent, vagy nem is létezett...
A hagiográfia NEM történeti műfajba tartozó műveket foglal magában. A szent "életrajza" tartalmaz életrajzi elemeket, ugyanakkor nem célja a 20-21. századi értelemben vett "valós" élettörténet leírása. (Sok tulajdonság, leírás, jellemzés toposzként szolgál más szentéletrajzok számára!)
A szenttéavatásnak megvan a maga folyamata. A szentéletrajzok pedig többnyire ennek során íródtak a bizonyítási eljárás részeként. (Konstrukcióról, nem rekonstrukcióról van szó.)
Nem érdemes számonkérni ezeken a "valós" tényeket. Bizony Istvánnak voltak ilyen-olyan tettei, de mint előttem valaki leírta: más területen kiemelkedő, tiszteletreméltó volt. Az egyházszervezet kialakítása a (későbbi) középkori ember számára is azt jelentette, hogy a király megmentette országát, alattvalóit a pogányságtól és biztosította nemcsak üdvözülésüket, hanem utódaik megmaradását is. Ez olyan jelentős dolog, amiért nem volt kérdéses, hogy szentté lesz.
A szentté avatás is a keresztény egyház egyik abszurduma, többek között.
Egyrészt bálványimádás.
Másrészt szentté avatnak olyan embereket (valószínűleg az emberiségért és az egyházért tett jócselekedeteik miatt), mint pl. Szent László, aki egyetlen egy lopásért megfosztott egy embert a kezeitől, egy életre. Kicsit kemény.. Embernek ember felett nincs joga ily módon ítélkezni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!