Szerinted igazságos volt ez az ítélet a Bibliában?
32Amikor a pusztában voltak Izráel fiai, rajtakaptak egy embert, aki tűzifát szedegetett a nyugalom napján. 33Akik tetten érték, amint fát szedegetett, odavitték Mózes, Áron és az egész közösség elé. 34Őrizetbe vették, hiszen még nem volt megszabva, hogy mit kell vele tenniük. 35Az ÚR ezt mondta Mózesnek: Halállal lakoljon az az ember: kövezze meg őt az egész közösség a táboron kívül! 36Kivitte azért őt az egész közösség a táboron kívülre, ott halálra kövezték, ahogyan megparancsolta Mózesnek az ÚR."
Forrás itt: [link]
Szerintem nem volt igazságos, nem érdemelt ilyen büntetést ez az ember!
Te mit gondolsz?
Minden bűn akkora bűn, mint amekkorát tulajdonítunk neki. Ha például egy vallási rendszerben a szent teheneket leölni halálos bűn, akkor annak a vallási közösségnek, tehát mindazoknak, akik hozzá tartozónak érzik és akarják magukat, az halált érdemlő bűnnek számít. Azon persze lehet vitatkozni, hogy összességében van-e értelme egy ilyen törvénynek.
Szombaton dolgozni bűn volt a zsidók szemében, s ezt a faszedegető is tudta. Ő nem egyszerűen fát szedett, hanem megszegte a szombatot, a tízparancsolatot, aminek kötelező érvényét maga is elfogatta:
"Mózes ezután lejött, kihirdette a népnek az Úr minden szavát és minden parancsát. Az egész nép egy szívvel felelte: Az Úr minden szavát megtartjuk, amelyeket hozzánk intézett." (2Móz 24,3)
Jól mondta tgt, ez a nép éppen csak alakulófélben volt, akik ünnepélyesen megfogadták azokat a törvényeket, amely vezérük és összetartó erejük lesz, s erre néhány nap múlva valaki direktbe megszegi. Itt nem pusztán egy faszedegetés forgott kockán, hanem az új törvény tekintélye.
Tudjuk a Bibliából, hogy a történelem folyamán jócskán akadtak, akik később is megszegték a szombatot, s nem járt érte halálbüntetés, hanem egyéb módon léptek fel ellenük a vallási vezetők. Amikor pedig tömegessé vált az elpártolás maga a nép került a megsemmisülés szélére. Nagyjából erről szól az Ószövetség.
Itt nem egy gyanútlanul fát szedegető emberről van szó, ez egyértelmű. Elég a szövegkörnyezetet elolvasni. Ha megnézed egy nagyobb gondolatsorhoz tartozik ez a szöveg és ez közvetlenül ez előzi meg:
"Ha csak egyvalaki követi el a nem szándékos vétket, akkor mutasson be egy egyéves nőstény kecskét vétekáldozatul. A pap pedig végezzen engesztelést az ÚR színe előtt azért az emberért, aki nem szándékosan követte el vétkét, hogy engesztelést szerezzen neki, és akkor bocsánatot nyer. Ugyanez a törvény vonatkozzék nálatok a született izráelire és a jövevényre, aki köztetek tartózkodik, ha nem szándékosan vétkezik. De ki kell irtani népe közül azt az embert, akár közületek való, akár jövevény, aki szándékosan követ el valamit, mert az URat gyalázta meg. Hiszen az ÚR igéjét vetette meg, és az ő parancsolatát szegte meg: föltétlenül ki kell irtani az ilyen embert, bűnhődnie kell." 4 Mózes 15:27-31
(Egyébként ez csak az én véleményem, de szerintem könnyen lehet, hogy ez ugyanaz az eset, mint ami a 3 Mózes 24:10-ben van leírva. Minden esetre sok a közös vonása a két történetnek. Mind a két esetben szándékos ellenszegülésről van szó. Mind a két esetben nem tudják, hogy mit kezdjenek vele. 3 Mózes 24:10-ben egyértelműen azért, mert félig egyiptomi. De mind a két esetnek büntetés a vége, hangsúlyozva, hogy a jövevényekre ugyanaz a törvény vonatkozik, mint a zsidókra és az Úr káromlása nincs elnézve.)
@ "Nincs ilyen, hogy "mai fejjel"."
De van. Vannak és lehetnek körülmények, ami azt akkor és ott súlyos bűnné teszi, míg máskor abszolút nem számít. Szabad-e például hangosan beszélni? Persze szabad, de például egy háború s helyzetbe, lehet éppen iszonyú csendben kell lenni, s aki megszegi az az egész közösség létét veszélyezteti.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!