Ki tudná megválaszolni ezt a kérdést: Ha Isten végtelen, hogyan lehet létező, hiszen a létezőség (lat. entitas) véges?
Sem a régi manualista neoskolaszták (Gredt, Donat), sem a későbbi, híresebb Aquinói Tamással foglalkozó filozófusok (Gilson, Garrigou-Lagrange, Mairitain) nem használtak olyan fogalmakat, mint "abszolút nem-tárgyiság", "omnitas subjectivum", "alanyi mindenség", "végtelen semmi".
Ők a létezéssel kapcsolatban a létezés-lényeg (esse, essentia) fogalompárt használták. A teremtett világra jellemző az, hogy a létezőt lehatárolja a mibenlét, de Istennél, akinek a mibenléte a létezés, nem így van. De Isten nem a "végtelen semmi".
Ne erőltessük a samkhya-yoga, meg egyéb keleti bölcseletek tanítását a kereszténységre, sem a nyugati hülemorfizmusra.
41 lehet, hogy az említett fogalmakat nem használták, de mégis rokonság van.
A végtelen az Egy és a semmi hogyan is különülne el? Hisz nincs határ - határtalan.
A skolasztikus Duns Scotus használta először, hogy
"Esse est Deus" "Isten a Lét"
- pont erre a végtelen, határtalan Egyre utal.
A misztikusokkal meg mélyen rokon.
Meister Eckhart: "Nyugodtan időzz a semmiben",
vagy " A mindenséget betöltő végtelen Isten önmagamnál is közelebb van hozzám" - mondta.
Ki mondta neked, hogy isten létező?
Isten egyszerre létezik és nem létezik. Minden tulajdonság az övé. Megnevezgetőség és meg nem nevezhetőség. Létezés és nem létezés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!