Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Miért monoteista vallás a...

Miért monoteista vallás a kereszténység?

Figyelt kérdés

Elgondolkodtam rajta, hogy vajon miért monoteista, amikor Isten=atya, de mellette van a fiú és a szentlélek is?Ők miért nem számítanak külön személynek, ha közben fiút=Jézust Istenek fiának tekintik?

És Szűz Mária, embernek született,de félig meddig istenség lett belőle, mert legalább olyan nagy kultusza van, mint Istenek és mellette "uralkodik".

Lucifernek is van isteni hatalma, akkor ő nem istenség?Ugyanolyan ereje van, mert ha nem lenne akkor nem lennénk itt.


2010. aug. 3. 11:09
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
64%

Az, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú és Isten a Szentlélek nem "az istenek számát" összegzi (1+1+1 = 3, ami triteizmus lenne), hanem három személy (aki nem különálló Istenek, hanem egy, közös természetük van) mivoltát mondja ki, végig szem előtt tartva, hogy "még sincs három isten, csak egy Isten van."


"A három személy egy Isten, és nem három isten, mert a háromnak lényege, természete, istensége egy, és egy minden, hol ezt meg nem gátolja a viszony szembenállása."


Három Istenről senki sem beszél. Az, hogy a Bibliával egyetemben három különböző személyt nevezünk Istennek, az nem egyenlő azzal az állítással, hogy három Isten van. Mivel e személy nem három különböző Isten, hiszen az Istenségük, a lényegük egy, közös. A háromság csak az isteni személyekre vonatkozik, nem az egy isteni lényegre; vagyis, hogy Isten csak egy van. ami Istenben egyetlen, azt is¬teni lényegnek vagy természetnek nevezzük, ami Istenben három, azt személynek vagy alanynak hívjuk. Isten tehát három személy egy lényegben, míg Jézus Krisztus egyetlen (isteni) személy két (isteni és emberi) természetben. A személyek többfélesége semmiképpen sem állítható ellentétbe a lényeg egységével, bárha való igaz, hogy a kinyilatkoztatás nélkül fogalmunk sem volna arról, hogy a "személyiség" és a "lényeg" nem mindig esik egybe. Abból, hogy nálunk embereknél a kettő összeesik, még nem következik, hogy a kettő fogalmilag is egyazon dolog. Ebben fogalmi ellentmondás csak akkor lenne, ha azt mondanók: egy lényeg és mégis három lényeg; egy személy és mégis három személy. De: egy lényeg és három személy éppúgy nem ellentmondás, mint ahogy nem ellentmondás, ha azt mondom; három ember s egy család, vagy: száz katona s egy század. Nem a hármat azonosítjuk az eggyel, hanem a három isteni személyt az egy Istennel. Ebben fogalmi ellentmondást kimutatni nem lehet.


A trinitástan egyszerűen csak a bibliai adatokat összegzi: csak egy Isten van, ugyanakkor három személy van, aki természeténél fogva olyan, amilyen csak Isten lehet, és aki olyasmit tesz, amit csak Isten tehet. Isten három személyben egyetlen Isten: Atya, Fiú és Szentlélek. Ez nem értelmetlen, csak értelemfeletti, a teremtett világban példátlan: Isten ui. nem hasonlít emberi elképzelésekhez (vö. Csel 17:29).


Természetesen Istenben a három személy, személyfogalma nem azonos az emberi személyfogalommal, csak áttételes analógiaként (így teljesen értelmetlen a modern személyiségfogalommal dobálózni), itt inkább létmódot, létalanyt, szubsitentiát jelöl. Ennek figyelembevételével mondható az, hogy Isten egy valami, és három valaki.


Az Isten egy (1) lényegben (ousía, substantia) lévő két (2) benső és szerető eredés (processio) által, három (3) személyben (hypostasis, persona) létezik (subsisto), mely személyek között négy (4) vonatkozás (relatio) áll fönn. A Szent Lélek az Atyától és a Fiútól ered. A Szent Háromságban létező egy Isten valóságán kívül az imádásnak (latreia) nincs más tárgya.


A Szentháromság egy. Mi nem három istent vallunk, hanem egy Istent három személyben: egylényegű Háromságot. Az isteni személyek nem osztják meg egymás között az egyetlen istenséget, hanem mindegyik teljes egészében Isten: Az Atya egészében az, ami a Fiú, a Fiú egészében az, ami az Atya, az Atya és a Fiú egészében az, ami a Szentlélek: azaz egyetlen Isten a természetet illetôen. A három Személy bármelyike az a valóság, tudniillik isteni substantia, essentia, vagyis natura.


Ami Istenben egyetlen, azt is¬teni lényegnek vagy természetnek nevezzük, ami Istenben három, azt személynek vagy alanynak hívjuk. Isten tehát három személy egy lényegben, míg Jézus Krisztus egyetlen (isteni) személy két (isteni és emberi) természetben.


Az isteni személyek valóságosan különböznek egymástól. Tiszteljük és megvalljuk az egy Istent, nem úgy, mintha magányos lenne. Az "Atya", a "Fiú" és a "Szentlélek" nem egyszerűen az isteni "Lét" módozatainak nevei, mert valóságosan különböznek egymástól: Az Atya nem ugyanaz, mint a Fiú, sem a Fiú nem ugyanaz, mint az Atya, sem a Szentlélek nem ugyanaz, mint az Atya vagy a Fiú. Eredési relációik által különböznek egymástól: Az Atya az, aki nemz, a Fiú az, aki születik, a Szentlélek az, aki származik. Az isteni Egység Háromság.


A három isteni személy vonatkozásban (relatio) van egymással. Az isteni személyek közötti valóságos különbség, mivelhogy ez nem osztja meg az isteni egységet, kizárólag azokban a vonatkozásokban van, amelyek az egyik személynek a másik kettőhöz való viszonyát adják. A személyek vonatkozást kifejező neveiben az Atya vonatkozásban van a Fiúval, a Fiú az Atyával, a Szentlélek mindkettővel; amikor erről a három személyről beszélünk, a vonatkozásokra vagyunk tekintettel, ugyanakkor egy természetben vagy lényegben hiszünk. Közöttük tehát minden egy, ahol a relatio szembenállása nincs jelen. Ezen egység folytán az Atya egészen a Fiúban és egészen a Szentlélekben van; a Fiú egészen az Atyában és egészen a Szentlélekben van; a Szentlélek egészen az Atyában és egészen a Fiúban van.


Nazianzi Szent Gergely, akit "teológusnak" is neveznek, a konstantinápolyi katekumenoknak a Szentháromságos hit ezen összefoglalását adja:


"Mindenekelőtt kérlek, őrizd a jó letéteményt, amelynek élek és amelyért harcolok, mely bárcsak ez életből távozóban kísérne engem, mellyel az élet minden nehézségét elviselem, és minden gyönyörűséget megvetek és semminek tartok; a hitet, mondom, és a hitvallást az Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben. Ezt bízom rád a mai napon, amikor elmerítelek a tisztító vízben, és a magasba emellek. Egész életed kísérőjéül és oltalmazójául adom neked az egy Istenséget és hatalmat, mely a Háromban együtt van, és a Három különbözőt magában foglalja, mely nem különbözik bennük sem állagban vagy természetben, sem alá- vagy fölérendeltség nem növeli vagy csökkenti (...); a Három végtelen végtelen egységét [adom neked], a Három egyformán Istent, ha külön-külön nézzük (...) ismét Háromságos Istent, ha együtt gondoljuk (...). Alig kezdek gondolkodni az Egyről, azonnal körülragyog a Háromság. Alig kezdem megkülönböztetni a Hármat, visszajutok az Egyhez."

2010. aug. 3. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
31%

Bla-bla...bla...


három isten... ennyi! kár hogy nem vágod, hogy be vagy csapva :/

2010. aug. 3. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
69%

A Szentháromságot sem vallja minden keresztény egyház. Az unitáriusok (Erdélyben vannak nagyobb számban) tagadják a Szentháromságot, Jézust tanítómesternek tartják, a Szentlelket pedig az Atya lelkének, így ők egyedül az Atyaistent ismerik el.


Szűz Máriához és a szentekhez nem azért imádkoznak a katolikusok, mert istenként tisztelik őket, hanem közbenjárásért. Mivel ők a mennyországban vannak Isten mellett, s elsősorban Szűz Mária a legkedvesebb neki, ezért ha hozzájuk folyamodunk, akkor ők közbenjárnak értünk. Pl. az "Üdvözlégy Mária" imádságban: "Asszonyunk Szűz Mária Istennek szent Anyja, IMÁDKOZZÁL ÉRETTÜNK..."

Tehát Máriától azt kérjük, hogy imádkozzon érettünk Istennél. Olyan ez, hogyha egy munkahelyen a nagyfőnöktől akarunk valamit, akkor nem árt jóbalenni a titkárnővel is, mert ha titkárnő is "szól az érdekünkben", akkor nagyobb az esélyünk a sikerre.

2010. aug. 4. 00:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!Mindenkinek.:)
2010. aug. 4. 23:18
 15/19 A kérdező kommentje:

"A válasz írója 37%-ban hasznos válaszokat ad.

A válasz megírásának időpontja: tegnap 17:05-nak és mindenikek válasz"


A fentebb említett idézet is magába foglal egy paradox állítást, mert ha nem csal az emlékezetem Isten termékenyítette meg Szűz Máriát és a közös fiúk Jézus Krisztus.De az ima szövege szerint "Szűz Mária Istennek szent anyja" tehát ha szó szerint vesszük az idézetet akkor Krisztust Istennek tekinti az ima, ugyanakkor a biblia megjelenítés szerint Isten fia, akit azért küldött a földre, hogy megváltsa az embereket a bűneik miatt.

Sátánt sem konkrétan Istennek neveztem, hanem egy olyan személynek, akinek van isteni hatalma, mert van hatalma megkísérteni az embert, ugyanúgy ahogy Isten is képes az embernek utat mutatni.És az ilyen szituációkban jelenik meg a determinizmus kérdése.:)

2010. aug. 4. 23:30
 16/19 A kérdező kommentje:
Most nézem mennyire le vannak pontozva a hozzászólások ez annak az előjele, hogy elszabadul a pokol!légyszíves mindenki tartsa majd később tiszteletben a másik véleményét és ne sértse meg a másikat!mert ez egy jó kis téma, amit szeretnék körül járni olyan emberekkel, akiket szintén érdekel ez a téma:)köszi előre is
2010. aug. 4. 23:36
 17/19 anonim ***** válasza:
Mondják, hogy Mária egyáltalán nem "Isten anyja" volt, hanem csak az ember Jézus anyja. Természetes, hogy az Istennek mint ilyennek anyja nem lehetett. De mert Jézus egy személyben Isten is, ember is volt, tehát tökéletesen helyes, ha Szűz Máriát "Isten anyjának" nevezzük. Mert bár nem az Istennek mint ilyennek volt anyja, de anyja volt annak a Jézusnak, aki Isten is volt. A pápa anyját is joggal nevezzük a pápa anyjának, bár a pápát nem mint pápát, hanem mint kicsi gyermeket hozta a világra.
2010. aug. 5. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:
Jelezted, hogy nézzem mega kérdésed. Itt jó válaszok vannak rá. Megpróbálok ráérezni, hol vársz választ.Először a Biblia eleje kb ilyesmi: kezdetben vala az ige, az Isten vala utána jön a teremtés.És jönnek az angyalok.stb. aztán maga az anyagi forma az ember és a föld. Tehát valahogy a lelki síkról az anyag felé mozgott a teremtés. Az Isten örökkévaló, ugyanakkor az idő a teremtésben mégis csak linerális, előre megy. Van eleje és lesz vége(?).A Sátán egy magas rangú angyal volt, aki túl bűszkévé vált és Isten ellen fordult.tehát van egy távolodás Istentől, de ami önmagában hordja az újra egyesülést is.Miért? Mert csak az abszolut jó, a szeretet, az egység örökkévaló. A rossz, gonosz önmagában hordozza a pusztulását, a sajátját is. Szűz Mária és egyéb szentek a katolikus egyház kreálmányai, nincs Bibliai megalapozottsága. (és elnézést, ha valakit ezzel megsértettem. Elnézést most nem keresztény teológiával próbáltam megmagyarázni a lehetetlent. De, ha meg akarjuk érteni mi miért lehet, több síkban, dimenzióban kell gondolkodni. Nem tudom, hogy erre képes-e az ember vagy sem.De állítólag nem ezen múlik az üdvösség. G.
2010. dec. 22. 11:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim ***** válasza:

A kereszténység valóban monoteista vallás,amelynek az alapdokumentuma a Biblia 66 könyve.


Aki 3 istent,félisteneket,isteni Máriát tanít,az eltér a kereszténység alapját képező Biblia tanításától. Tulajdonképpen NEM keresztény.


Lucifer teremtmény,tehát NEM isten. Egy nagyhatalmú angyal,aki valaha az angyalseregek fejedelme volt. Isten elleni lázadásával ellenség, vádló, rágalmazó, félrevezető lett. A Biblia "ős ellenségnek"is nevezi.

2023. ápr. 10. 06:12
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!