Jellemzi a szabad keresztényeket a nyelveken szólás?
Az, amit a karizmatikusok tudatlanságból nyelveken szólásnak neveznek, nem más mint tisztátalan szellemi megszállottság. Ez a fajta extázisos boldog állapot először a 2. Században ütötte fel a fejét, egy bizonyos Montanosz nevű embernél, akiről a montanizmus a nevét kapta. A karizmatikusok sok mindent az eretnekségnek ítélt montanizmusból vett át, úgy mint a megszállottság, a fizetett prédikátorok, adószedés, női egyházi tisztségviselők stb.
A montanizmusról és Montanoszról így emlékezik meg Apollóniusz és Euszebiosz:
Amit a karizmatikusok tudatlanságból nyelveken szólásnak neveznek, nem más, mint tisztátalan szellemi megszállottság. Ez a fajta extázisos boldog állapot először a 2. Században ütötte fel a fejét, egy bizonyos Montanosz nevű embernél, akiről az eretnekségnek ítélt montanizmus a nevét kapta. A karizmatikusok sok mindent a montanizmusból vettek át, pl. fizetett prédikátorok, 'önkéntes adományoknak' nevezett adószedés a szegényektől, megszállott viselkedés, női tisztségviselők, stb.
Így emlékezik meg Apollóniusz és Euszebiosz Montanoszról és a (karizmatikus) montanizmusról:
Euszebiosz Montanoszról
"Ott először, azt mondják, amikor Gratus volt Ázsia prokonzulja, egy frissen megtért, név szerint Montanosz adott lehetőséget maga ellen az Ellenségnek, az olthatatlan vezetés iránti vágya miatt. És [Montanosz] önkívületbe esett, és hirtelen valamiféle őrületbe és eksztázisba került, és összezavarodott, furcsa dolgokat kezdett gügyögni és kimondani (kiejteni), az Egyház állandó, a kezdektektől hagyományozódott gyakorlatával ellentétesen prófétálva.
Egyesek azok közül, akik hallották ezt a hamis beszédmódot (hangképzés, megnyilatkozás), felháborodtak, és megdorgálták őt, mint megszállottat, aki egy démon hatalma alá került, és akit egy megtévesztő szellem vezetett, és aki megzavarja a sokaságot; és megtiltották neki, hogy beszéljen, emlékezvén az Úr által előírt [szellemek közötti] különbségtételre, és a figyelmeztetésére a hamis próféták eljövetelével kapcsolatban. De mások beképzelték maguknak, hogy megszállta őket a Szent Szellem, és a prófétai ajándék, ezek fellelkesültek és nem kis mértékben fuvalkodtak fel; és elfelejtetvén az Úr különbségtételét, igényt tartottak (vagy provokálták) az őrült, alattomos és csábító szellemre, és megcsalattak és eltévelyedtek általa. Ennek következtében Montanoszt többé nem lehetett kordában tartani abban, hogy maradjon csöndben.
Ilyen csel, vagy inkább a gonosz mesterség ilyen rendszere által eszelt ki (szerkesztett) a Sátán pusztítást az engedetlenek ellen, és mivel gyarló módon tisztelve volt általuk, titokban felizgatta és fellobbantotta értelmeiket, amik már távol kerültek az igaz hittől. És [a Sátán] felkavart két asszonyt, és megtöltötte őket a hamis szellemmel, úgy, hogy ezek is vadul és esztelenül és furcsán kezdtek beszélni, mint az előbb említett férfi. És ez a szellem áldottnak jelentette ki őket és felfuvalkodottá tette őket ígéreteinek nagyságával, ők pedig örvendeztek és büszkélkedtek benne. Néha viszont nyíltan megdorgálta őket, hogy erkölcsbíró szerepben is tetszelegjen. A Frígiaiak közüli megtévesztettek viszont kevesen voltak.
[...]
És az arrogáns szellem arra tanította őket, hogy az egész Egyházat az ég alatt ócsárolják, mert a hamis prófécia szelleme sem tiszteletet nem kapott tőle, sem belépést közé.
Mert az Ázsiában lévő hűségesek sok helyen és gyakran találkoztak Ázsiában, hogy megbeszéljék ezt a dolgot, és megvizsgálták ezt az újszerű (szokatlan) kifejezésmódot és istenkáromlónak nyilvánították, és elutasították az eretnekséget, és így ezeket az embereket kiutasították az Egyházból, és kirekesztették a közösségből."
Efézusi Apollonius (200-210)
"De ki ez az új tanító? A munkái és tanítása elárulja őt. Ez az, aki a házasság feloldását tanította, aki lelkükre kötötte a böjtöt, aki Perugát, Tymiuszt, Jeruzsálemet és Frígia kis városait hívta, mert tizedeket kívánt szedni a mindenfelé élő emberektől, aki adóbehajtókat állított fel, akik ravaszul kieszelték, hogy ajándékokat vegyenek el 'önként való' felajánlásoknak nevezve, aki fizetéseket biztosít azoknak, akik széles körben terjesztik a tanításait, hogy a mohóság útján a doktrína tanítása uralkodhasson.
[...]
Közzé tesszük nektek, hogy ezek az első prófétanők, amint betöltötte őket a 'szellem', elhagyták férjeiket. Milyen hamissággal voltak tehát vétkesek azzal, hogy Priszkát szűznek nevezték!
Nem gondoljátok, hogy az összes Írás megtiltja a prófétának, hogy ajándékokat és pénzt fogadjon el?
De ne időzzünk tovább ezeken a dolgokon, beszéljen [inkább] nekünk a prófétanő Alexanderről, aki mártírnak hívja magát, akivel együtt díszlakomáznak, akit magát is sokan tisztelnek (hódolnak), akinek rablásairól és egyéb merész tetteiről, amikért meg is büntették, nem szükséges beszélnünk, hiszen [most is] őrizet alatt van. Melyikőjük* bocsátja meg a másik bűneit? A próféta a mártír rablásait, vagy a mártír a próféta pénzsóvárságát? Mert amíg az Úr azt mondta: "Ne szerezzetek se aranyat, se ezüstöt, se két ruhát" - ezek az emberek, szöges ellentétben ezzel, megszegték a parancsot ezen tiltott dolgok megszerzése által. Mert be fogjuk mutatni, hogy azok, akiket közöttük prófétáknak és mártíroknak hívnak, nem csak a gazdagoktól szereztek pénzt, hanem a szegényektől, árváktól és özvegyektől is.
[...]
Az is illő, hogy egy próféta összes gyümölcse meg legyen vizsgálva. Mondjátok el nekem: Egy próféta festi-e a haját? Használ-e egy próféta festéket a szemén? Vajon egy próféta a ruhák szeretője-e? Egy próféta játszik-e játékasztaloknál és kockával? Vajon adja-e pénzét kölcsön egy próféta kamatra? Vallják hát meg ők, hogy ezek megengedhetőek-e, avagy sem. Mert én az én részemről be fogom bizonyítani, hogy ezek a dolgok előfordultak közöttük."
Nekem vannak nyelvek ajándékai, az angol és a német.
Az értelmetlen hablatyolás, földön fetrengés, szent részegség és társai nem Isten szellemétől van.
Meg ez se:
Köszi a válaszokat, értem , amit leírtatok, de igazából konkrétan a szabad keresztények közösségére vagyok kíváncsi, hogy ott gyakoroljátok-e (gyakorolják-e) a nyelveken szólást.
A pünkösdi közösségről tudom, hogy ott igen, de ha valaki tudja a szabad keresztényekről, hogy igen, avagy nem, legyen szíves, írja meg nekem! Köszi
A szabadegyház azért egy kicsit mást jelent, mint te gondolod, de például a linkelt gyülekezetek neoprotestánsok, tehát olyanok, mint a hitgyüli.
Egyébként jogilag ezek nem egyházak.
Utolsó, mire gondolsz, miben lehet más, vagy egyáltalán mi az , ami érdekes lehet ezzel kapcsolatban?
Hiszek Istenben és szívesen járnék egy olyan közösségbe, amely keresztény, viszonylag modern és nincs benne nyelveken szólás, és fura rángatózás - ezért írtam ki a kérdést.
Fogalmam sincs, hogy miben mások. Van vagy 10 000 ilyen felekezet, nincs ember a földön, aki ezeket átlátná. Már csak Magyarországon is mennyi bejegyzett ilyen közösség van és még sokkal több nem bejegyzett. Katyvasz az egész.
A "modern" esetedben nem tudom, hogy mit jelent. A kereszténység nem modern, hanem sokkal inkább időtálló. Persze vannak akik igyekeznek "modernizálni", hogy könnyebben becsalogassák a fiatalokat, de sok gyülekezet esetében az egész már inkább csak showműsor.
Ha nem akarsz rángatódzást és hablatyolást, akkor keress egy jó katolikus, ortodox, evangélikus vagy református közösséget.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!