Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a (van-e) különbség a hit...

KZitus kérdése:

Mi a (van-e) különbség a hit és a hiszékenység között?

Figyelt kérdés

2018. dec. 7. 09:16
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
63%

A hit egy nagy kincse az embereknek.A hiszékenység pont hogy nem az.


Pl.: Hinni Istenben az hit kérdése, de azt hinni hogy a templomokban lehet vele találkozni,na ez a hiszékenység.

2018. dec. 7. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
15%

"Mi a (van-e) különbség a hit és a hiszékenység között?"

A krisztushívőnek hite van, az evóhívő hiszékeny

2018. dec. 7. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
69%
Ez egy jó kérdés. A hit elővételezett bizonyosság - így szokták definiálni - vagy más szóval, valakinek a hitét egy belső, racionális okfejtéssel meg nem ragadható bizonyosság tölti be - és hisz. A középkor híre mondása: “credo, quia absurdum” (hiszem, mert lehetetlen) arra utal, hogy nem lehet tudományosan megmagyarázni, de mégis van, érzékelhető, átélhető. A 'hiszékenységnél' mindez a belső tudati munka hiányzik- egy külső élmény hatása alá kerül a hiszékeny, és megtévedhet, becsapódhat. Ugyanakkor hozzátenném a pszichológusok határozott megfigyelését: A kreatív gyerekek és a magukban jó értelemben a gyermeki szemléletet megőrző felnőttek egyik jellemző vonása a hiszékenység, ami a külső szemlélő számára egyfajta naivitás tűnhet. Bár ennek gyakorta áldozatul is eshetnek, mégis a kreatív ember nem zárja el magát az újtól, nem határolódik el, hanem "felveszi" és jó esetben vezérlő értelmével átgondolja azt.
2018. dec. 7. 10:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 anonim ***** válasza:
0%
Van, a második válasz nagyon jól telibe találta, hogy mi az.
2018. dec. 7. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 A kérdező kommentje:

3-asz hszóló

A hitről azt írtad:"... nem lehet tudományosan megmagyarázni,..."

Mi a véleményed arról, amit a Biblia ír a hitről?

"A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való MEGGYŐZŐDÉS" Zsidók 11:1

Kicsit jobban értetőbben:" A hit a remélt dolgokba vetett megalapozott bizalom, és a nem látható dolgokról való meggyőződés"

Köszönöm a hozzászólásodat.

2018. dec. 7. 11:12
 6/16 anonim ***** válasza:
Nyilván van különbség, hiszen nem szinonimákról van szó. A hiszékenység egy emberi tulajdonság, általában inkább negatív jelentéssel bír, a hit pedig többnyire vallási vonatkozásban szerepel.
2018. dec. 7. 11:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
A hiszékenység egy tulajdonság, a hit egy állapot.
2018. dec. 7. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
46%

Szia!


Igen van! A közvéleményben sajnos egészen téves eszme él a keresztény hit mibenlétéről. Általában „elhivésnek, hiszékenységnek” értelmezik. Az hisz, aki „elhiszi” Isten létezését, esetleg még Krisztus Isten-voltát, valamilyen halál utáni életet vagy üdvösséget. Ezért sokan úgy gondolják, hogy a hit csak a naivak, gyengék, vagy valamilyen áhítatra vágyó lelkek számára elérhető, így csak nekik jelent egyfajta megoldást az élet problémáira.

A bibliai hitfogalom azonban merőben más. Ha elfogadjuk, hogy a hit az ember helyes, egészséges lelki magatartása Isten iránt, akkor minden ember részéről ez lenne a természetes, a normális, a valóságnak megfelelő viszonyulás, és a hit hiánya a természetellenes állapot.

A Biblia szerint az élő vagy teljes hit milyen elemekből, egymásra épülő lépcsőfokokból áll:

Az első fok a szilárd meggyőződésre jutás Isten kinyilatkoztatott igazságáról, vagy így is mondhatjuk: a Szentírás igazságáról. „A hit pedig a remélt dolgok valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.” (Zsidókhoz 11,1) A bibliai értelemben vett hit alapját tehát egy nagyon is erős, világos, értelmes meggyőződés képezi, nem pedig valamilyen bizonytalan „elhivés”.

A második fok a személyes bizalom kialakulása Isten iránt. Közelebbről jelenti ez a feltétel nélküli bizalmat az Ő mindenható, teremtő hatalmában és erkölcsi jellemében – igazságosságában és irgalmasságában. Ennek az Isten hatalmába és szeretetébe vetett hitnek a végeredménye a hit Isten ígéreteiben.

A harmadik fok: az alázat. Minél inkább látja az ember Isten tudás- és hatalombeli nagyságát, ugyanakkor a tökéletes igazságot és szeretetet megtestesítő jellemét, amelyek együtt érvényesülnek, annál inkább felismeri saját gyengeségét az igazság megértése és cselekvése, vagyis az erkölcsi erő szempontjából. Ezen az alapon igazi, értelmes alázatra jut Isten előtt. Ennél a pontnál különösen élesen mutatkozik meg az ember erkölcsi minősége, mert önmagáról kell elismernie az énjét nagyon érzékenyen érintő igazságot.

Mindezek után következik a hit döntő lépése: a hit cselekvése. Jakab apostol írja, hogy amíg cselekedet nincs, addig még nem lehet teljes hitről beszélni (Jakab 2,17–26). A hit cselekvése logikusan következik az előzőekből: ha valakinek teljes bizalma van Istenben, az Ő ígéreteiben, viszont nincs bizalma önmagában – a saját értelmében és erejében –, akkor ennek eredményeként rábízza magát Istenre, átadja magát neki, hogy Ő cselekedjen benne és általa. Az önzéssel megkötözött ember részéről ez a legnagyobb cselekedet, mert önmegtagadást, önös érdeke és büszke magabízása feladását jelenti, azt a fontos döntést, hogy önmaga helyére Istent állítja. A hitnek ez az elhatározása mindig az adott helyzetnek megfelelő, konkrét cselekvésben jut kifejezésre.

A hit utolsó – de nagyon lényeges – eleme vagy lépcsőfoka a mély hála, a szeretet elmélyülése Isten iránt azért, amit hit által az emberben és az ember által cselekszik. Ez a hála és szeretet magában foglalja azt a vágyat és erkölcsi kötelezettséget is az ember részéről, hogy a továbbiakban az egész életét Isten tulajdonának tekinti, és az Ő megváltó munkájába kíván bekapcsolódni, teljes önfeláldozással dolgozni másokért, Krisztus áldozatára válaszolva viszont-áldozatként adva oda egész lényét, életét, és annak minden szolgálatát.

A hitnek ez az utolsó lépése is próbára teszi és kimutatja az ember erkölcsi minőségét. Az önző ember szívesen elvesz javakat önmaga számára, de nehezen fogja fel és vállalja a viszonzást, amelyre nem külsőleg, hanem csupán belül, a szívében, azaz erkölcsileg elkötelezett. Valamint az ember nagyon hajlamos arra is, hogy a dicsőséget önmagának tulajdonítsa azért, ami a valóságban nem az ő érdeme. Csak az énszeretet minden megnyilatkozását megutálni és megtagadni kész ember válaszol hálával Isten kegyelmének cselekvésére.

A hit az ember legszebb, legnemesebb képessége, illetve cselekvése. Amikor valakit igaznak, vagy valamit igazságnak, erkölcsileg mindenekfelett értékesnek talál, akkor mindent odaad, mindent vállal érte, még büszke, önző énje megtagadását is.


Üdv. Péter

2018. dec. 7. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
A hit egy szilárd alapok álló valami. Pl. ha valaki hiszi, hogy halála után örök élete van, azt semmilyen külső hatán nem tántoríthatja el ettől a hittől. Ellenben a hiszékenység az, ha valaki hobbiból hisz ilyen ezoterikus dolgokban, de az nem jelent az életében igazán semmit: ha kedve és szabadideje van, foglalkozik vele, ha nem, nem.
2018. dec. 7. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
10%

Hit az, ha valaki hiszi, hogy Isten teremtette a világot.

Hiszékenység az, ha valaki elhisz minden hamis világvége "próféciát", 1914, 1975, stb.


Hit az, ha valaki elhiszi a Bibliában leírtakat.

Hiszékenység az, ha valaki az Őrtorony nevű vallásos magazin minden állítását elhiszi.

2018. dec. 7. 16:06
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!