Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért nem volt olyan általános...

Miért nem volt olyan általános reform a zsidó vallásban, ahol frissítették a micvákat?

Figyelt kérdés
A 613 micva jelentős hányada betarthatatlan, sőt ma már értelmezhetetlen. Példa: a kánaánita törzsek megölése. De egységes zsidó királyra is több vonatkozik. Utóbbi még lehet, ahogy a megváltó is eljöhet, de az ókor óta nem létező népekre vonatkozóak már tényleg elavultak. Illetve a bálványimádás tilalmáról is több van, amik szinte ugyanarra vonatkoznak. A törvényi jellegűek közt is sok olyan van amit még Izraelben sem tartanak a bíróságon.

2018. okt. 11. 18:30
 1/8 anonim válasza:

Szia én ugyan katolikus vagyok, tudásom töredékes. A héber törzseknek ez volt a stratégiájuk a akkádokal/sumérokkal szemben.

A zsidó nép sokáig szétszórva élt és zártan. (Gondolom ezt tudod) A hitük volt az egyetlen kapaszkodó, ezért nem változtattak rajta. Viszont érdemes lenne keresgélned valamelyik diaspora irományában, vagy hagyományai közt hátha valahol engedékenyebbek voltak, vagy változtak a szokások.

2018. okt. 11. 19:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:

A reform zsidosag " frissitette " a mitzvakat azzal hogy sokat nem is probal kovetni mert nem lehet ezeket betartani, pontosan ahogy irtad.

A 613 bol legalabb 200 a Jerusalemi templom letezesevel kapcsolatos, ami maga nem betarthatova teszi mert nincs ujraepitve a templom.

Sok mitzva csak is a Cohen es a Levitak rol szol, es egy resz meg a leprasokkal van elfoglalva ( hol vannak ma leprasok ?) csak hogy hozzategyek az alltalad sorolt lehetetlensegekhez.


Szoval a reform zsidok megnyomtak a " frissites " gombot de nem tul erosen, a super konzervatiovok nem is akarnak hallani ilyenrol, nekik a halakah az a halaka es kesz.

2018. okt. 11. 21:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%

"A 613 micva jelentős hányada betarthatatlan, sőt ma már értelmezhetetlen."


Biztos, hogy mértékadó felsorolást néztél?


Van ugyan, amit szó szerint tényleg nem lehet betartani, ezek a Szentélyhez kötődő micvák, mivel Szentély isz. 70 óta nincs.

Ezért ezeket az imákban mondjuk el, ezzel teljesítettük.


A királytz a Tóra nem parancsolja, csak megengedsi, de ha, akkor előír számára mindenfélét, röviden: TISZTESSÉGET.


Amúgy, amikor Sámuel prófétát kérték, hogy adjon királyt ő először le akarta beszélni a törzseket, csak utóbb, I-ten mondta neki, hogy ha a nép akarja, akkor legyen és megmondta, hogyan találja meg a fegfelelőt ( Saut ).


Egyébként helyesen írta # 2: a gálutban ( számüzetés - diaszpóra ) a vallás volt a megtartó, ezért mondhatják a rabbik péntek este: holnap a Világ minden zsinagógájában ezt a szakaszt olvassuk a Tórából.

A zsidó vallásbasn nagyon fontos a hagyomány. Pl az ünnepek Izraelen kívül 1 helyett 2 naposak, mert pl Babilóniában nem tudhatták pontosan, mikor van Újhold Jeruzzálemben. Az isz első századaiban már ki tudták számolni pontosan, ezért levélben kérdezték a szentföldi rabbikat, hogy akkor most már elég 1 nap? A válasz: szép a tudomány, de "őrizzétek meg, amit atyéitok rátok hagytak!".


"a super konzervatiovok nem is akarnak hallani ilyenrol, nekik a halakah az a halaka es kesz."


Nem csajk a "super konzervatiovok". A magyarországi ( kárpát-medencei ) specialitás Neológia is csak a rituálé kisebb módosításaiban tár el, a halacha az nekik is halacha. Éppígy a nyugati "konzervatív mozgalom". Igaz ott vannak rabbik, akik szerint az elektromosság nem tűz, ezért bizonyos esetekben megengedik pl a telefonálást Szombaton. De csak nagyon kivételes esetekben, pl ha a családtag Amerikában, ő meg Ausztráliában vagy veszélyhelyzetben, ha nincs más mód. De voltaképp ez sem "frissítés", mert a Talmud ( a Mishna ) szerint "ha emberélet LEHET veszélyben, a mentés kötelessége felülírja a Szombati tilalmakat." - 3Mózes 18:5 "Őrizzétek meg törvényeimet és rendeleteimet, melyeket megtesz az ember, hogy éljen általuk" - Talmud: hogy éljen és nem, hogy meghaljon általuk ( Moed rend, Yoma traktátus 85b.


Természetesen az ortodoxok, haszidok, de még a kárpát-medencei Statusquo ante sem enged meg semmi "lazaságot".

2018. okt. 12. 04:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:

Maximalisan ertheto amit irsz, kedve # 3 , de nem ad valaszt a kerdesre.


Tenylegesen, mi a fenert nem volt egy " reset button " amivel korszerusiteni lehetett volna a sok regi torvenyt ?


Nem hinnem hogy valaki is a lenyegukon valtoztatni akarna de tenylegesen most 2018 ban a leprasokrol irt torvenyekre kell figyelnunk meg arra hogy " ujra felesegul venni azt a not akitol mar akitol elvaltal "


Ki a tokomnek jutna ekkora okorseg eszebe hogy ujra elvegy felesegul azt a not akitol vegre megszabadult ??


Ez csak egy pelda volt arra amit a kerdezo kerdezett.

2018. okt. 12. 05:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
Mivel Isten nem küldött azóta sem prófétát, azért nincs senki sem, aki valóban Isten nevében tudna nyilatkozni a Törvényről. A Törvény Isten rendelése, annak megváltoztatásához próféta kellene.
2018. okt. 12. 09:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 KZitus ***** válasza:

Szia


Érdekes amit kérdezel. Nem volt szükség a Törvény megreformálására, mert azt Isten adta nekik, és nem gondolhatta egyetlen ember sem komolyan, hogy ő jobban tudja mint Isten. De sajnos mégis gondolták évszázadokon keresztül, és ezt Isten úgy tekintette, mint aki megszegi a törvényt. A törvényszövetség állandóan arra figyelmeztette a zsidókat, hogy az örökölt bűn miatt nem képesek betartani azt. Pál azt írta a Törvényről: „A Törvény . . . Krisztushoz vezető nevelőnk lett” Galácia 3:24 Tehát krisztusig volt szükség a Törvényre, majd ő új szövetséget kötött...

Valójéban egyetlen ember sem tudta betartani egészen Krisztusig. Ha megfigyeled, éppen az állandó törvény-mgszegésért kellett a rengeteg áldozatot bemutatni.

A kérdésed szólhatna akár a Krisztus törvényével kapcsolatosan is, de azt sem kell megreformálni, mert az éppen olyan időszerű, mint 2 ezer évvel ezelőtt. Csak, vagy megtartják az emberek, vagy nem. Hasonló volt a helyzet a mózesi törvénnyel is.

2018. okt. 12. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 KZitus ***** válasza:
47%

..talán még annyit, hogy a mózesi törvény helyhez kötött volt.A Jeruzsálemi templom nélkül nem lehetett Istent a számára elfogadható módon szolgálni, hiszen az összes áldozatott ott kellett bemutatni, és az újszülötteket is amikor eljött az adeje(a csecsemő Jézust is elvitték a templomba).

Viszont nincsen ez így a krisztusi törvénnyel, ő maga beszélt erről egy szamáriai asszonynak. János 4:20–24

" Ősapáink ezen a hegyen imádták Istent, ti azonban azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van az a hely, ahol imádni kell őt.” Jézus ezt mondta neki: „Hidd el nekem, asszony, hogy eljön az óra, amikor nem ezen a hegyen, és nem is Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi viszont azt imádjuk, akit ismerünk, mert a megmentés a zsidókkal kezdődik. Mindamellett eljön az óra, és az most van, amikor az igaz imádók szellemmel és igazsággal fogják imádni az Atyát, mert az Atya is olyanokat keres, akik így imádják őt. Isten szellem, és akik őt imádják, azoknak szellemmel és igazsággal kell imádniuk.”

2018. okt. 12. 10:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
KZitus, nem tudsz leallni a jezusodall meg az idezetekkel ?
2018. okt. 12. 16:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!