A bíróságokon a keresztények tesznek esküt?
Gondolok itt a Szentírásból arra, hogy az igen legyen igen, a nem pedig nem... Senki ne esküdözzön.
Akkor a bíróságokon a Bibliára tett kéz? Vagy esküvőn az "Isten engem úgy segéljen"?
Ööö, LEGFELJEBB az USA-ban esküdöznek Bibliára tett kézzel, bár szerintem lassan ott is betiltják.
Amúgy mindenkinek muszáj esküdözni egy bíróságon, mert az az előírás, és valós következményei vannak ha nem teszed. Értsd: mész a sitkóra.
Esküvőn meg ijen kérdés nincsen, hacsak nem különkéred. Még templomin sem. Ott vmi olyan szöveg van, hogy "fogadod-e, Józsi, a Sátán színe előtt, hogy blablabla, amíg az anyakönyvvezető el nem választ?"
Bemásolok egy Bibliamagyarázatot:
"Ez a szakasz a 3. parancsolat értelmezését kapcsolja össze a Zsolt 50:14-re emlékeztető
magyarázattal. Ha Isten népe a szó és tett egységében él, nincsen szüksége arra, hogy szavait
Istenre való üres hivatkozással erősítgesse. Izráel ugyan kerülte Isten nevének kiejtését, de annál
inkább bővülködött körülíró formulákkal. Ezekről szól itt Jézus, és azt állapítja meg, hogy a
körülírások nem változtatnak a lényegen: azon, hogy az ember minden esküdözésben hazug és
bitorló módon szeretne támaszkodni Isten nevére, tehát az ő valóságára. Fel szokás vetni itt a
hatóságok előtti eskü kérdését. Jézus tanításának szellemében azt kell mondanunk, hogy nem az
ilyesmitől való vonakodás a megoldás, hanem az, hogy fogadalomtételünk ne hamis esküvés,
üres bizonykodás legyen, hanem keresztyén bizonyságtétel."
Az eskü eredeti jelentése: Isten tanúul hívása. Esküszöm, vagyis: Isten a tanúm, hogy amit mondok igaz! Esküszöm, vagyis: Isten büntessen meg engem, ha hazudok! Tágabb értelemben bármilyen büntetni tudó hatalom tanuul hívását is jelentheti. Ha például valaki a magyar alkotmányra esküszik az azt jelenti, hogy a magyar állam büntessen meg ha hazudnék.
Az Ószövetség tele van esküvel, de az Újszövetségben is előfordul. Esküszik Pál (2Kor 1,23; Gal 1,20), az Isten angyala (Jel 10,6), sőt - úgy tűnik - Jézus maga is (Mt 26,63).
Miért mondja Jézus mégis a hegyibeszédben:
"Hallottátok ezt a régieknek szóló parancsot is: Ne esküdjél hamisan, hanem tartsd meg az Úrnak tett esküdet. Én pedig azt mondom nektek: Egyáltalán ne esküdjetek, sem az égre, mert az Isten trónja, sem a földre, mert az lába zsámolya, sem Jeruzsálemre, mert az a nagy Király városa. Még saját fejedre se esküdjél, mert egyetlen hajszáladat sem tudod fehérré vagy feketévé tenni. Így beszéljetek inkább: az igen igen, a nem nem. Ami ezenfelül van, a gonosztól való." (Mt 5,33-37)
Mi rossz van abba, ha valaki esküszik? Az égvilágon semmi, pusztán csak arról van szó, hogy Jézus egy magasabb követelményt vár a követőitől. Ne csak akkor mondjanak igazat ha esküsznek, hanem mindig. Nem arról van tehát szó, hogy semmiképpen sem szabad esküdi, hanem hogy teljesen felesleges annak, aki egyébként mindig igazat beszél.
Jézus igazából a farizeusok eskügyakorlatát kritizálja. Ők ugyanis azt csinálták, hogy nagyon sokszor esküdöztek, de nem minden eskü formulájukba illesztették bele Isten nevét, hanem valami ráutaló dologgal helyettesítették. Például megesküdtek az égre, a földre, Jeruzsálemre, a templomra, az oltárra, s úgy gondolták, ha nincs kimondva konkrétan Isten neve, akkor nem mindig kötelez az eskü olyan szigorúan:
"Jaj nektek, vak vezetők! Azt mondjátok, hogy ha valaki a templomra esküszik, nem érvényes, de ha a templom aranyára, akkor az kötelezi. Esztelenek és vakok! Hát mi több, az arany vagy a templom, amely megszenteli az aranyat? Ugyanígy: Ha valaki az oltárra esküszik, az nem érvényes, de ha a rajta levő áldozati ajándékra esküszik, az kötelezi. Ti vakok! Hát mi több, az ajándék vagy az oltár, amely megszenteli az ajándékot? Aki az oltárra esküszik, rá esküszik és mindenre, ami csak rajta van. Aki a templomra esküszik, rá esküszik, s arra, aki benne lakik. Aki az égre esküszik, az Isten trónjára esküszik és arra, aki rajta ül." (Mt 23,16-22)
Ugye Jézus arról beszél, hogy aki esküszik az mindig Istenre esküszik, olyan nincs, hogy valamikor nem kötelez.
Szabad tehát esküdnie annak, aki hangsúlyozni akarja, hogy igazat beszél, de nem azért kell igazat beszélnie, mert esküdött, hanem mert ez az alapállás.
Jézus nem azt mondja, hogy "Egyáltalán ne esküdjetek!", hanem egész pontosan: "Egyáltalán ne esküdjetek, sem az égre, mert az Isten trónja, sem a földre, mert az ...", vagyis egyáltalán ne kövessétek a farizeusok esküdözési gyakorlatát, mert az merőben téves.
Amikor egy fogorvos például azt mondja: "Egyáltalán ne egyetek se csokit se cukorkát!", akkor nem azt mondja, hogy semmit soha ne egyenek, hanem konkrétan a csokit és a cukorkát.
"#1: És ha valaki ateista, azért nem esküszik, akkor megy a sitkóra?"
Az amcsiknál bizony megy (M.o.-n nincs ilyen eskü), ha olyan államban vannak ahol nincs szekuláris változat.
Ahogy meg a hindu, a zsidó, meg az összes többi is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!