Néhány hívő miért gondolja azt hogy vannak bünök amik kevésbé súlyosak, súlyosak és halálosak?
Talán mert maga a Biblia írja?
"Amikor valaki látja, hogy testvére bűnt követ el, de ez a bűn nem jelenti számára a halált, imádkozzék érte, és életet szerez annak, aki nem halállal egyenlő bűnnel vétkezik. Van halált jelentő bűn is; nem az ilyenről mondom, hogy könyörögjön érte. Minden igazságtalanság bűn, de van olyan bűn is, amely nem egyenlő a halállal."
Persze csak akkor, ha elfogadjuk a Biblia szavát.
Nem gondoljuk, hanem tudjuk, mert Isten tájékoztat erről.
Elmondja, mit gondol némely bűnről, vagy hibákról.
(1János 5:16) . . .Van olyan bűn, amely halált von maga után. . . .
(1János 5:17) 17 Minden igazságtalanság bűn; de azért van olyan bűn, amely nem von halált maga után.
Szerintem ehhez még hívőnek sem kell lennie, hogy belássuk: van különbség egy előre kitervelt, megfontolt szándékkal véghezvitt emberölés és aközött, ha pletykákat terjesztek a szomszédról.
De ezt csak azért mondom, mert a bibliai érvelést már megosztották. Ha ezt a fenti példámat kicsit keresztényi szemszögből akarom megközelíteni: a bűn ugyebár elszakít Istentől. A súlyosság abban mérhető, hogy ezt a szeretetkapcsolatot, ami fennáll Isten és ember között mennyire vágja el. Azért egy emberölés olyan lelki sebeket okoz, amiből nehéz kigyógyulni. Míg ha elloptam a nyalókát a boltból és kb. már utána meg is bántam, akkor azért hamar helyreállítható ez a szeretetkapcsolat.
A Szentlélek elleni bűnök a legsúlyosabbak: a parázna gondolatok, cselekedetek - elsősorban az öncélú örömszerzés, illetve a prostitúció.
Ezzel párhuzamban áll Isten káromlása, hibáztatása minden rossz dologért (a Sátán befolyása létező dolog!)
Ehelyett hálát szokott adni a Komolyan Hívő Lélek, ha a próbatételekből (pl. saját jellemhibáiból) tanul - lehetőleg EGY EGÉSZ ÉLETRE!
János evangéliuma 3/17
Mert nem azért küldte az Isten az Ő Fiát a világra, hogy kárhoztassa a
világot, hanem hogy üdvözüljön a világ általa.
Mert nem azért küldte az Isten az Ő Fiát a világra, hogy kárhoztassa a világot. Az ember
úgyis kárhoztatva volt már, hiszen bűnben született. Aki bűnben születik, és a bűnt cselekszi,
egyiket a másik után, nincs szükség arra, hogy még kárhoztassák is.
Az által, hogy kárhoztatják, még inkább bűntudat alá kerül, kárhozat alá kerül, és egyre
kevesebbre tartja magát. Csak nyomasztás kerül az emberre, ha csak kárhoztatják. Az nem fog
minket kisegíteni, meg felemelni a bajokból – hangsúlyozza.
A keresztény világban állandóan azt hallod, hogy nem vagyunk elég jók erre meg
arra, meg a bűnről prédikálnak nekünk, ami téves nézőpont Isten szemszögéből. Hiszen nem
azért küldte az egyszülött Fiát a világba, hogy kárhoztassa a világot, hanem – itt jön a jó hír, az
Evangélium örömhíre – hogy üdvözüljön a világ általa!
Isten egy üdvözítőt küldött a világra! Az egész világnak üdvözítője! Ha küszködsz a saját
bűneiddel, akkor tudd meg, hogy Jézus Krisztusban a világ minden bűnéért áldozati Bárányt
küldött maga Isten. Ímé az Istennek ama Báránya, aki elveszi a világ bűneit. Ne engedd, hogy
a saját múltadban, a saját tévedéseidben turkáljon az ellenség, és eléd hozza mindig, mit
csináltál! Mert küldött egy üdvözítőt a világnak.
Azért küldte, hogy te szabad legyél azoktól, amit a múltban tettél, hogy te valóban a
megigazultságodban tudjál élni, és örvendezni Isten és a világ előtt.
1JÁNOS 3/5.
5. És tudjátok, hogy Ő azért jelent meg, hogy a mi bűneinket elvegye; és Őbenne
nincs bűn.
Ha Ő megjelent és elvégezte, akkor te bűn nélkül vagy ebben a világban Isten szemében! Ez
a bűn terhe, a bűn igája, a bűn zsoldja, a halál törvénye alól való teljes felmentésünket hozta a
Krisztusban. A teljes szabadságunkat! Ha ezt megérted, igazán szabaddá leszel!
#7
Mindez hogy kapcsolódik a kérdésedhez? Mert láthatóan sehogy.
Az, hogy Jézus bűntelen volt, miért jelentené azt, hogy te is bűntelen vagy? Ilyet sehol sem mond a Szentírás. Az apostolok is esendők és bűnösök voltak, nem véletlenül kérik a híveket, hogy imádkozzanak értük sokat.
1
Lássátok milyen nagy szeretetet adott nékünk az Atya, hogy Isten fiainak neveztetünk! A világ azért nem ismer minket, mert nem ismerte meg Őt.
2
Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk Ő hozzá; mert meg fogjuk őt látni, amint van.
3
És akiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, amiképpen Ő is tiszta.
2KORINTUS 5/17
Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden.
18
Mindez pedig Istentől van, aki minket magával megbékéltetett a Jézus Krisztus által, és aki nékünk adta a békéltetés szolgálatát;
Tény és való, hogy a legcsekélyebb bűn is bűnössé tesz és elfordít a tökéletesen szent Istentől, de ettől még van különbség a bűnök között. Minden bűnös, akár kicsi akár nagy bűnnel vétkező Isten irgalmára és megváltására szorul.
Krisztus megváltott minket a kicsi és a nagy bűnöktől is, s egyaránt megbocsájtja mind a kettőt, de mégsem mindegy, hogy olykor gyilkolsz vagy olykor torkoskodsz. Isten megbocsájt a gyilkosnak is, de mégis a gyilkos nagyobb fájdalmat, nehezebben helyreálló kárt okoz.
Nem mindegy tehát a bűn súlya, s főleg nem mindegy az elkövető tudatossága és szabadsága. Minél nagyobb súlyú bűnt minél nagyobb tudatossággal követ el valaki, annál súlyosabban vétkezik. Például a hirtelen felindulásból elkövetett gyilkosság is gyilkosság, de mégsem az az aljas hidegvérű gyilkosság, amely nagyobb súlyú.
Nagyon nehéz nekünk gyarló embereknek úgy élni, hogy soha semekkora bűnt ne kövessünk el. Isten szemében azonban van különbség a jóratörekvő egyre nagyobb életszentségre jutó bűnös és a megfontoltan súlyos bűnt elkövető között.
"Mert mindnyájan sokképen vétkezünk" (Jak 3,2)
"Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűnünk, megcsaljuk magunkat, és nincs bennünk igazság. Ha megvalljuk bűneinket, ő hű és igazságos, hogy megbocsássa a bűnöket, és megtisztítson minket minden gonoszságtól. Ha azt mondjuk, hogy nem vétkeztünk, hazuggá tesszük őt, és az ő igéje nincs bennünk." (1Jn 1,8-10)
Tehát vétkezünk, mégis máshol azt mondja:
"Tudjuk, hogy mindaz, aki Istentől született, nem vétkezik. Aki Istentől született, távol tartja magát a bűntől, és a gonosz nem fér hozzá." (1Jn 5,18)
Most akkor össze-vissza beszél a Biblia vagy konkrétan János? Nem, mert különbség van vétkezés és vétkezés között. János amikor arról beszél, hogy az Istentől született nem vétkezik, akkor a tudatosan elkövetett súlyos bűnökről beszél. Az idézet ugyanis pontosabban így szól:
"Ha látja valaki, hogy testvére vétkezik, de nem halált hozó bűnnel, könyörögjön érte, hogy visszakapja az életet. Ez arra áll, aki nem halált hozó bűnnel vétkezett. Van halált hozó bűn is. Ilyennél nem mondom, hogy könyörögjön érte. Minden gonoszság bűn. De van bűn, amely nem halált hozó. Tudjuk, hogy mindaz, aki Istentől született, nem vétkezik. Aki Istentől született, távol tartja magát a bűntől, és a gonosz nem fér hozzá." (1Jn 16-18)
A katolikus terminológia János fenti levele alapján megkülönböztet halálos bűnt és halált hozó bűnt, ez utóbbit Jézus után inkább Szentlélek elleni bűnnek nevezzük. János ugye azt mondja: "Ha látja valaki, hogy testvére vétkezik, de nem halált hozó bűnnel, könyörögjön érte, hogy visszakapja az életet." Tehát van bűn, ami elveszi ugyan az életet, de még vissza lehet kapni, ez a halálos bűn, s van bűn, ami véglegesen halált hoz, ez pedig a Szentlélek elleni bűn.
A Szentlélek ellen az vétkezik, aki megátalkodottan elutasítja Istent, aki tudatosan súlyosan vétkezik, mégsem akarja megbánni. Minden bűn megbocsájtható, kivéve a tudatosan meg nem bánt bűn.
"Ha ugyanis azután, hogy az igazságot felismertük, szándékosan vétkeztünk, nincs többé áldozat a bűnért, hanem rettenetes ítélet és lángoló tűz vár ránk, amely megemészti a lázadókat. Aki Mózes törvényét megszegte, annak két vagy három tanú szavára irgalom nélkül meg kellett halnia. Gondolhatjátok, mennyivel súlyosabb büntetést érdemel az, aki lábbal tiporja az Isten Fiát, semmibe veszi a szövetség vérét, amely megszentelte, és kigúnyolja a kegyelem Lelkét." (Zsid 10,26-29)
"Mert akik a világ romlottságából kimenekültek az Úrnak és Megváltónak, Jézus Krisztusnak megismerése útján, aztán újra belemerültek és hatalmába estek, azoknak ez az utóbbi állapotuk rosszabb, mint az azelőtti volt. Mert jobb lett volna nekik, ha nem ismerték volna a nekik adott szent parancsokat, mint hogy aztán hűtlenek lettek hozzájuk. Illik rájuk, amit a közmondás mond: Visszatért a kutya a hányadékához és: A megfürdött disznó pocsolyában hentereg." (2Pét 2,20-22)
A megátalkodottakért felesleges imádkozni, ők azért vétkeznek, mert nem akarnak megtérni, holott tudják, hogy az Isten szemében bűn. Imádkozni azokért érdemes, akik talán nem is tudják milyen nagyot vétkeztek, vagy már be is látták és őszintén bánják.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!