Melyik évben kezdte a Katolikus vallás a gyontatást, és milyen célból?
Tudjuk,hogy Jézus és az apostolok,nem alkalmazták ezt a gyakorlatot,és ezért nem a Krisztusi folytonosság része.
Mégis ezt a biblián kívüli tevékenységet miért vezették be?
A Bibliában sehol sem találkozunk azzal, hogy egy apostol négyszemközt gyóntatott, majd feloldozott valakit.
Ezzel szemben a Biblia meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján Isten megbocsát. Az apostolok a szent szellem irányításával meg tudták állapítani, hogy valaki megfelelt-e ezeknek a feltételeknek, és ennek alapján meg tudták mondani, hogy Isten megbocsátott-e az illetőnek vagy sem.
R. C. Broderick ezt írja a The Catholic Encyclopediában: „A gyónás a IV. század óta vált általános gyakorlattá”
Mint sok mindent, ezen időszakban kezdtek el alkalmazni, amit a Biblia nem támogat.
A New Catholic Encyclopedia ezt írja: „Sok kortárs történész, katolikus és protestáns egyaránt, a személyes penitencia eredetét ír, walesi és brit egyházak megszokott fegyelmezési formájára vezeti vissza, ahol a szentségeket, beleértve a penitenciát is, általában valamely kolostor apátja és szerzetesei szabták ki. Úgy tűnik, hogy a szerzetesek gyónási szokását, valamint a nyilvános és titkos lelki útbaigazítást alapul véve, az ismételt gyónást és az önátadás megvallását a laikusok számára vezették be . . . Azt azonban csak a XI. században vezették be, hogy a titkolt bűnök alól a gyónás során, a penitencia teljesítése előtt feloldozták az illetőt” ([1967] XI. köt., 75. o.).
"Milyen célból"
Azt nem tudjuk, de lehetséges, hogy ez a Papi osztály és a laikus osztály kialakulása miatt keletkezett.
Az tény, hogy a gyülekezeti vének, felvigyázókhoz kellett menni az írások alapján ha valaki hibát követ el.
De imádkozni azoknak kellett a vétkező felett, akik mint a gyülekezet felvigyázói voltak kinevezve:
(Jakab 5:14) . . .Hívja magához a gyülekezet véneit, és imádkozzanak fölötte, megkenve őt olajjal Jehova nevében.15 És a hitből való ima meggyógyítja a gyengélkedőt, és Jehova felemeli őt. Ha bűnöket követett is el, megbocsáttatik neki.
Ezekből a versekből kitűnik, hogy a vétkes Isten előtt, nincs olyan állapotban, hogy a Teremtő figyelembe vegye az imáit, ami nem azt jelenti, hogy nem kell neki alázattal imádkozni.
Ezért is érthetetlen, hogy valakit írás ellenesen azzal "büntettek" hogy többször is imákat mormoljon el....
A bűnbánat szentsége mindig is megvolt az Egyházban, de valóban nem a mai formájában, mert a mostani főleg lelkipásztori célokat szolgál.
Az első századokban egy átlag hívő sose részesült a bűnbánat szentségében. Ez ugyanis csak a súlyos vétkekre volt fenntartva, mint például hitehagyás, házasságtörés, gyilkosság, súlyos csalás és ehhez hasonlók. Egy ilyen vétek esetén a püspök nyilvánosan az egész egyház színe előtt kiközösítette a vétkezőket, akiknek komolyan vezekelnie kellett, s csak a vezeklés után kaptak ünnepélyes feloldozást és visszafogadást szintén az egész egyházközösség színe előtt. Természetesen a püspöknek vagy a képviselőjének (a papnak) tudnia kellett a bűnről, a hívek viszont csak annyit tudtak, hogy súlyosan vétkezett, de hogy pontosan mit, azt nem tudták, hacsak nem volt közismert.
A kisebb bűnöket azonban mindenki maga intézte el. Bocsánatot kért Istentől az emberektől, esetleg volt egy lelki vezetője, akivel megosztotta gyengeségeit, botlásait, aki aztán imádkozott érte, s tanácsokat adott neki.
A bűnbánat szentségének mai formája körülbelül a VII-VIII. században terjedt el a szerzetesek lelkipásztorkodása révén. A szerzetesek, mint a lelki élet mesterei a belső gyógyulás és keresztény erkölcsben való előrehaladás érdekében a gyakoribb és részletesebb gyónást szorgalmazták. Ha az illetőnek nem volt súlyos bűne, akkor azonnal megkapta a feloldozást s csak kisebb elégtételt kellett utólag elvégeznie, vagyis nem kellett a nyilvános és hosszadalmas kiközösítés-vezeklés-visszafogadás proceduráját végigjárnia. A szerzetesek tulajdonképp egyesítették a lelkivezetést, a lelki tökéletességre való törekvést a bűnbánat szentségével, mondván a kisebb bűnök is épp elég nagyok, s a szentség a kis bűnök ellen is jó, miért ne adnák meg a kis bűnösökre is.
A szerzetesi újítás végül az egész egyházban elterjedt, s évente legalább egyszer kötelezővé vált. A súlyos bűnök esetén azonban még sokáig a régi forma volt érvényben, de végül aztán ott is elmaradt a nyilvános rész. Elmaradt a kiközösítés, a hosszas vezeklés, és az ünnepélyes visszafogadás. Azon lehet vitatkozni, hogy helyes volt-e ennyire lazára venni.
A katolikusoknak tehát nem azért kell gyónnia, mert ezt Krisztus előírta. Ezt az Egyház írja elő a lelki gyógyulás és vezetés érdekében, de kötelezően ezt is csak évente egyszer. A súlyos bűnök azonban mindig is az Egyház vezetőségére tartoztak. Az Egyháznak ugyanis büntetnie kell a súlyos bűnöket, a bűn nem játék.
"Az apostolok a szent szellem irányításával meg tudták állapítani, hogy valaki megfelelt-e ezeknek a feltételeknek, és ennek alapján meg tudták mondani, hogy Isten megbocsátott-e az illetőnek vagy sem."
Ezt nem tudom mire alapozod, mert Jézus e helyett azt mondta, hogy akinek megbocsátják bűneiket azoknak meg lesz bocsátva, akiknek megtarták, azoknak nem lesz.
Szó sincs olyasmiről, amit leírtál.
"R. C. Broderick ezt írja a The Catholic Encyclopediában: „A gyónás a IV. század óta vált általános gyakorlattá”"
Nem tudom leellenőrzni, gondolom te sem, mert a jehovás forrásanyagból idézted, nem a valós enciklopédiából.
De ez nem igaz. Egyedül a "fülbegyónás" kezdett el akkor terjedni, a gyónás már az első századoktól fogva létezett az Egyházban. Te egy kicsit ferdítettél a valóságon, hogy neked tetszetős színben tűntesd fel.
"Azt nem tudjuk, de lehetséges, hogy ez a Papi osztály és a laikus osztály kialakulása miatt keletkezett."
Hogy te nem tudod, azt nem jelenti azt, hogy más sem tudja. Igen egyszerű oka volt, mégpedig a sok új betérő, akik sokszor nem voltak valódi keresztények. Érthető okokból a keresztények vonakodtak előttük nyílvánosan gyónni, mint tették korábban valódi keresztényekből álló közösségeikben. Így terjedt el a szokás, hogy nem az egész közösségnek, hanem a közösség előjárójának gyóntak. Aki a közösség nevében adta a feloldzást, miként idéztem Krisztustól.
"Ezekből a versekből kitűnik, hogy a vétkes Isten előtt, nincs olyan állapotban, hogy a Teremtő figyelembe vegye az imáit"
Ez hatalmas badarság. Minden ember bűnös, akkor értelmetlen lenne, hogy a közösség többi tagja imádkozik érte. Vagy olvasd el Dávid 51. zsoltárát, melyben bűnbocsánatért könyörög Istenhez Nátán próféta előltt.
"De ezt nem irja,hogy.
GYONJÁTOK MEG A BÜNEITEKET A PAPOKNAK."
Felesleges kiabálnod... Egyébként a papok ugyan úgy a közösség tagjai, sőt a közösség vezetői, előjárói. A pénzváltó se a megkárosított emberekhez ment bocsánatért, hanem Krisztustól kért feloldozást és kapott is.
Nem ír ilyenről?
Ugyan mond csak kedves, az apostolokat kivezette a keresztény életükben?
Mert hogy a szellem irányítását követték az biztos, hiszen írva van, hogy megkapták pünkösdkor, de nem csak Ők hanem mindenki, aki akkor ott volt a felső szobában.
Mindazon által érdekes, hogy még sem tudott mindenki gyógyítani, csak akikre az apostolok rá tették a kezüket, vagy Ők maguk végezték ezt a feladatot.
Írva van, hogy egyesek prófétálás ajándékot kapták, mások nyelveken szólásét, mások gyógyításra kaptak hatalmat. DE mindenki mindenre nem kapott képesítést.
S ezek az ajándékok, megszűntek az utolsó apostol halálával.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!