Hívők! Hogyan értelmezitek ezt az igei részt? Máté 25:1-12
A helyzet, hogy semmit nem jelképez, ahogy az 5 okos szűznél az 5-ös szám sem jelképez semmit, és az összesen 10 szűz között a 10-es szám sem jelez semmit. Ha megfigyeled, hogy kezdődik a példázat: "AKKOR hasonlatos lesz...".
Mikor? Ha megnézed az előző fejezet néhány utolsó sorait arról szól, hogy nem tudjuk az órát. A példázatban (előző fejezet) a választott elnézte az időt, és azt gondolta, sokára fog jönni az Úr, de előbb jött. A következő fejezetben meg azt olvashatjuk, hogy lesznek, akik azt gondolják, hogy előbb fog jönni, de később jött. Mind a két példázat egyvalamiről szól, amit Jézus meg is magyaráz: "Vigyázzatok azért, mert sem a napot, sem az órát nem tudjátok, a melyen az embernek Fia eljő. "
És hogy kezdi? "Vigyázzatok azért, mert nem tudjátok, mely órában jő el a ti Uratok. "
Semmit sem jelent az olaj, a szentlelket nem lehet vásárolni, ahogy a buták mentek venni olajat, és nincs kevés szent szellem vagy elegendő szent szellem.
Szia
Az általad idézett rész Krisztus szemléltetése a visszatéréséről. A szüzek a keresztényeket szemlélteti.
a 8-as vers: " A bolondok így szóltak az értelmesekhez: »Adjatok nekünk az olajotokból, mert mindjárt kialszanak a lámpáink.«
olajról ez van írva:
Zsidók 1:9
Szeretted az igazságosságot, és gyűlölted a törvénytelenséget. Ezért kent fel az Isten, a te Istened, az ujjongás olajával társaidnál inkább.”
értelmesekről:
Máté 7:24
"Így tehát mindazt, aki hallja e beszédeimet, és cselekszi azokat, értelmes férfihoz fogják hasonlítani, aki sziklára építette a házát."
"Öt közülük bolond"
Máté 7:26
" Továbbá mindazt, aki hallja e beszédeimet, és nem cselekszi azokat, bolond férfihoz fogják hasonlítani, aki homokra építette a házát "
-" Utóbb aztán jött a többi szűz is, és ezt mondták: »Uram, uram, nyisd ki nekünk!«
Lukács 13:25
"ha egyszer a házigazda már felkelt, és bezárta az ajtót, ti pedig kívül megálltok, és zörgetni kezdtek az ajtón, ezt mondva: »Uram, nyisd ki nekünk!« De ő ezt válaszolja majd nektek: »Nem tudom, honnan valók vagytok.«
Héberek 12:17
" Mert tudjátok, hogy utóbb is, mikor örökölni akarta az áldást, elvetették őt, mert bár komoly igyekezettel, könnyek között próbálta megváltoztatni a döntést, nem talált helyet ennek.
szövegösszefügésében jobban lehet megérteni a példázat mondanivalóját.
Én is gondolkodtam ilyesmiről, hogy mit jelenthet az olaj, de eddig nem nagyon jöttem rá, lehet, hogy tényleg nem az olaj a lényeg, ahogy #4-es írta.
Nekem ez a példabeszéd leginkább Jézus toronyépítés tanítására hasonlít, hogy számoljuk fel a költségeket, telik-e a befejezésig (Lk 14:28-30).
Ilyen módon az "olaj," akár csak az "építőanyag" sok minden lehet, ami "elfogyhat" a keresztény élet során, ha nem Istenre támaszkodunk, és nem töltődünk fel a Vele töltött személyes idővel. Elfogyhat pl. a mások iránti szeretet, ha sok csalódás ér. Végül is, ahogy látom, Isten nélkül még a legtehetségesebb, legelkötelezettebb, legkitartóbb ember sem tudja úgy élni az életét, hogy Istennek kedves legyen. De jó, hogy Ő imádja a "Szükségem van rád, segíts!" jellegű imákat!
Illetve még a Lk 21:36 jut eszembe, ami a szüntelen könyörgésről szól, "hogy kimenekülhessetek mindabból, ami történni fog, és megállhassunk az Emberfia előtt."
Ez alapján úgy gondolom, hogy akik abban bíznak, hogy minden simán fog menni a keresztény életükben, kényelmesen besétálnak a mennyország kapuján, és nincs szükségük olykor elkeseredett és küzdelmes imákra, végül úgy járnak mint a balga szüzek.
Kedves kérdező!
A példázat tulajdonképp párja az előzőnek (az okos és gonosz szolga, 24:45-51), hasonló tanulsággal szolgál: éberségre való intés.
Itt Krisztus követőit jelentik a tíz szűz - az egyházat, igen a balgák is, hiszen pont ez a motívum a példázat lényege.
A tíz szűz viselkedése tanulságként szolgál: az okosaké követendőnek, a balgáké figyelmeztetésül.
A példázat kerete egy mindennapi zsidó szokás: a szüzek a vőlegényt várják, aki ünnepélyes külsőségek között menyasszonyát a saját otthonába viszi. A szüzek a menethez csatlakoznak, lámpásaikkal megvilágítva az utat.
A példázat értelme az, hogy Krisztus azon követői végzik jól a feladatukat, akik a döntő pillanatban teljesen felkészülve várják Krisztus visszatérését (aki a vőlegény, vö. Luk 5:34,35). Hogy közben valamennyien elaludtak (az okos szüzek is, 25:5), az arra emlékeztet, hogy az Úrra való várás közben az egyház tagjai el-ellankadhatnak a feszült várakozásban - mivelhogy nem tudják pontosan, mikor jön, a hosszú várakozásban úgy tűnhet, mintha a vőlegény "késne" (25:5) Hogy az okos szüzek nem adnak olajukból a balgáknak az nem gonoszságukból fakad, hanem azt fejezi ki, hogy senki sem adhatja át saját felkészültségét/készenlétét másnak, azt mindenkinek saját magának kell fenntartania. Hogy a balga szüzek elindulnak éjjel olajat venni, annak is tanulságát kell keresni (nyilván nincs nyitva olajkereskedés éjjel): az utolsó pillanatban elkövetett kapkodás, melynek már nincs értelme, a balgák elkéstek. A befejező tanulság az, hogy aki saját felkészületlensége miatt elmulasztja a döntő pillanatot, az nem lehet részesévé a Messiás dicsőséges, örömteli uralkodásának/királyságának.
Így az olaj nem több, mint egy hétköznapi jelenetből vett kelléke a példázatnak. Ha az olajat a szentlélekhez hasonlítjuk, az egész példázat más értelmet nyer és elvész a tanító jellegű történet valódi mondanivalója. Egyébként is a szentszellemet nem lehet adni-venni, és olyan sincsen, hogy elfogyna (25:9,10).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!