Mit gondoltok az alábbi részletről keresztyénként? Elfogadjátok ezt, vagy van benne olyan pont, amiről bebizonyítanátok, hogy nem igaz és nem összeegyeztethető a Bibliával?
A napokban egy olyan szerző könyvét olvasom, aki egyben református lelkész és pszichológus is. A könyvet a Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya adta ki.
A tudományos részekkel nincs is problémám, hiszen az már tény, hogy minden folyton mozgásban lévő részecskékből áll, stb.
Csak furcsának hatott, hogy "pszichikus energiáról" is beszél benne.
Ti mit gondoltok az alábbi részletről?
"PSZICHIKUS ENERGIÁK
Nemcsak a lélektan, hanem az anyagról szerzett újabb ismereteink is segítenek a test-lélek egységét jobban megérteni. Ma már tudvalevő, hogy testünk végső egysgében már nem is anyag, hanem ENERGIA, és mint ilyen, voltaképpen történés. Tulajdonképpen minden szilárdnak tűnő test mozgó, lüktető, keringő részecskékből áll, s csak a szemünk látja szilárdnak.
A psziché is csak a PSZICHIKUS ENERGIÁK jelentkezésekor érzékelhető, megfigyelhető. A mélylélektan kétféle PSZICHIKUS ENERGIÁT ismer: a helyzetit és a mozgásit.
Befelé, a TUDATALATTIBA is áramolhatnak ezek az energiák. Ha ez az áramlás huzamosabb és állandósul, de az ENERGIÁK nem tudnak a TUDATALATTIBÓL alkotó módon ki- és fölszabadulni, befelé robbanhatnak önpusztítóan, vagy kifelé: mást, a környezetet, a világot rombolva."
Ezek tények,amelyet tudós emberek megfigyeltek.
Ide lehet sorolni azt,amit Dávid leírt:
"Míg elhallgatám, megavultak csontjaim a napestig való jajgatás miatt.Míg éjjel-nappal rám nehezedék kezed, életerőm ellankadt, mintegy a nyár hevében. Szela."(32.Zsolt 3,4)
Valójában az egész könyvet kimásolhatnám, de nem akarom.
Viszont néhány bekezdéssel arrébb ezt is írja:
"A mélylélektan arra a következtetésre jutott, hogy PSZICHIKUS ENERGIÁNKnak csak 20-40%-át használjuk fel egy hosszú életen át, a többit még (vagy már?) nem tudjuk bevetni, ezért kárba vész.
Ha ez így van, Jézus némely csodás tettét talán meg is árthetjük. Hogy azt mondta a bénának: "Megbocsáttattak a bűneid.", "Neked mondom, kelj fel, fogd az ágyad, és menj haza!", - és az hazament, vagy a sorvadt kezűnek: "Nyújtsd ki a kezedet! Erre az kinyújtotta, és meggyógyult a keze."
Jézus felszabadította - mintegy felrobbantotta - ezeknek az embereknek a tartalék pszichikus energiáit, amelyek szétáradva tüstént gyógyítottak. Ami az emberben végbemehetett, az legalább valamelyest így érthető.
De HOGYAN tette ezt Jézus? Ez a csoda maga Jézus volt. Ő a CSODA, aki hozzá tudott férni a psziché általunk hozzáférhetetlen tartalékaihoz.
Ma is ő a csoda, mert ma is megteheti, és meg is teszi, hogy valakit így gyógyít meg, felszabadítva annak pszichikus energiáit."
Akkor a keresztyénség sem veti ezt el, legalábbis a történelmi egyházak?
Hiszen nem egy ezoterikus kiadó adta ki a könyvet, hanem a ref. egyház.
#1
Éppen a 32. Zsoltárt (is) elemzi a szerző az említett fejezetben! Te pedig éppen azt idézed. Köszi.
A pszichológiai rész vagy a Jézusos rész kapcsán emelted fel a szemöldöködet?
Itt az energia nem ugyanazt jelenti mint a fizikában, de párhuzamba állítja a fizikai energiával. Meg lehetne fogalmazni tudományosabban is, és rengeteg más pszichológus is ír hasonlókat, csak ez a könyv egyszerűbben fogalmaz.
A csodák kapcsán... Ez egy érdekes elmélet, de nyilván nem ez a református egyház hitvallása, csak egy pszichológus kommentárja. Mindenesetre a csoda nem attól csoda hogy FELTÉTLENÜL ellentmond a tudománynak, hanem hogy pont akkor és úgy alakul minden ahogy kell. Ismertem egy drogost akit szinte a halálból mentett meg az Isten és szólított meg, ma meg már egy középosztálybeli, családos, tisztességes ember. Ezt is nevezném csodának.
Amúgy mi ez a könyv? Esküszöm érdekel
Szerintem ennek eléggé keresztény tudomány szaga van.
Az rendben van, hogy van pszichikai erő. Az is, hogy a test alapja energia. Jézus viszont nem pszichikai erővel gyógyitott. Ez azért keresztény tudomány szagú, mert mindent mentális síkon akar értelmezni, és teljesen kifelejti, hogy Isten dolgai szellemiek, nem az elme területén kell keresni a csodák hátterét.
Egy keresztény hívő ember nem csak lélek, test, meg elme, hanem van egy Isten hasonlatosságára újjáteremtett ÉLŐ szelleme!
"Érzéki ember(lelki, pszichikai) pedig nem foghatja meg az Isten Lelkének(Szellemének) dolgait: mert bolondságok neki; meg sem értheti..." (I.Kor. 2:14)
A természetes pszichikai értelmet nem szabad összekeverni Isten dolgaival!
#5
A szerző is kiemeli, hogy az ember Isten képmására teremtett, és pl. elveti a dualista felfogást, hogy csak test-lélek lenne az ember. Annál sokkal, de sokkal több.
Bevallom, ez már kicsit ezotériába hajlik nekem.
A Biblia szerint a hit az ami hegyeket mozgat, nem valami bennünk lévő kihasználatlan energiák.
Akkor azt vallja, hogy van szellem?
Szellemi erőről semmit nem beszél?
Krisztus szentségben és erőben bizonyult Isten Fiának. Ennek az erőnek semmi köze a pszichikai erőhöz. Szellemi sikon munkálkodik Isten. Maga a hit is szellem: "Mivelhogy pedig a hitnek mi bennünk is ugyanaz a lelke (szelleme) van meg..."
Jézus a csodákat hithez kötötte nem pszicikai erőhöz. Még ő sem tudott csodát tenni ha hitetlenkedtek az emberek. (Márk 6:5-6) Azért látszik nekem elhibázottnak egyoldalúan hangsúlyozni a pszicikai erőt, mert az igaz hitből él. Szellemben ragadhatók meg Isten dolgai. A pszichét és a testet is az újjászületett szellem uralma alatt kell tartani, és táplálkozni a hit beszédével.
#9
Az idézett részek a könyv első fejezeteiből vannak.
Az ember pszichológiai-lelki dolgaival indít.
De előrevetítette a dualizmus elutasítását, illetve olyat is írt, hogy Jézus nem véletlen kérdezte a beteget, hogy hisz-e, mert azután azt mondta, legyen a te hited szerint. Tehát a hittől tette függővé a gyógyulást, stb. Gondolom, ezt még a későbbiekben kibontja a szerző.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!