Van-e urvacsora-kozosseg az evangelikus es reformatus felekezetek kozott?
Ugy tudom tobb gyulekezetnel is szokas hogy evangelikus urvacsorat vesz reformatus gyulekezetbe es forditva.
A kerdes mar csak az hogy van e kozos hivatalos megegyezes a ket felekezet kozott vagy folyamatban van e.Ha ninc skozos megegyezes nem vetenek a lelkipasztorok ezen a teren?
hát ennek ellenére szokás elég erősen korlátozni, hogy ki vehet, protestánsoknál ez elég furcsa, voltam már olyan református gyülekezetben ahol nagyon szigorúan vették hogy csak református vehet, máshol felsorolnak pár alap dogmatikai tételt amiben minden keresztény egyet ért, és aki abban hisz az vehet
én régen reformátusként simán vehettem úrvacsorát evangélikusok között is, lelkészfüggő volt ehhez ki hogy állt hozzá, sehol nem tagadták meg de volt ahol érezhetően rossz szemmel nézték
Nos ezen agyalok en is hogy most mit tegyek. En hiszem hopgy az Urvacsoraban az Ur Jezus jelen van a megdicsoult test es ver...de ugy hogy a kenyer es a bor nem valtozik at valosagos teste es verre...de ahogy az evangelikusok modnjak a vetel pillanataban bizony az Ur testet es vert veszuk magunkhoz...
Namarmost en nem latok egbekialto kulombseget a ket urvacsora tan kozott, hanem azt latom hogy a reformatus megfogalmazas ovatosabb de szinten nem tagadja a megdicsoult test es ver jelenletet az urvacsoraban.Amit tagad hogy imadjuk a kenyeret es a bort, de ezt az evangelikusok sem teszik hanem az Ur elotti tisztelet a terdeples urvacsoa kozben.Ezert gondolom hogy ugyanaz a tan csak kicsit maskepp fogalmazva ergo kozos urvacsora lehetseges...de lehet roszul tudom.En reformatuskent vagyok megkeresztelve de peldaul a kettos predesztinaciot nem tudom elfogadni es kepek jelenletet disz gyananat elfogadhatonak tartoma templomban, persze a kep nelkuli templomot sem tartom helytelennek inakbb elovigyazatosnak hogy meg veletlenul se imadjon senki egy Jezus kepet.Tehat en nem latok feloldhatatlan kulombseget a ket felekezet kozott de nem is talaltam hivatalos urvacsora egyezmeny pedig ugy tudom hogy Mo eseteben talan van ilyen....
Lényegében akkor evangélikus vagy, református keresztlevéllel.
Egyébként ott a különbség, hogy az evangélikusoknál az ostya és bor vételével együtt *valóságosan* veszik magukhoz Krisztus Testét és Vérét. Az ostya és bor bár lényegében megmarad kenyérnek és bornak, de a vételkor összekapcsolódik Krisztus *valódi* Testével és Vérével.
A reformátusoknál Kálvin szerint a kenyér és bor csak szimbolizálja Krisztust, de vételkor *szellemileg* egyesülnek Vele (akik igaz hittel veszik magukhoz és előtte bűnbánatot tartottak), de nem a kenyér és bor által.
Ezért nem lehet a másik felekezetnél *hivatalosan* úrvacsorázni.
+
A katolikusok szerint pedig a kenyér és a bor *valóságosan* át is változik Krisztus Testévé és Vérévé, de mindezt a kenyér és bor színe alatt, tehát néhány eukarisztikus csodát leszámítva külsőleg nem változik, de lényegét tekintve igen.
Ezért lehet lényegében imádni is, hiszen az Oltáriszentségben *valóságosan* van jelen Krisztus. Úgy mint az Ószövetség idején a frigyládával Isten *valóságos* jelenléte.
** jellel jelöltem a fontos szavakat.
Volt pár napja kérdés, ott kiveséztem hogy se a Heidelbergi Káté, se a Második Helvét Hitvallás nem tanítja a KETTŐS predesztinációt.
Reformátusok pedig NEM vallják, hogy Krisztus teste és vére jelen van a szentségben. Azt valljuk, hogy az Úrvacsora során közösségünk van Krisztussal a Szentlélek által, de nem azt, hogy konkrétan Jézus testét esszük/isszuk.
18:32
Nos reformatus hitvallas szerint vlajak hogy az Urvacsoraban a megdicsoult Krisztus jelen van...valoban nem mondja hogy teste es vere de valja hogy a megdicsoult Krisztus jelen van az urvacsoraban szemben Zvinglivel aki emlekvacsoranak nyilvanitotta az urvacsorat...Ezert nem latom feloldhatatlannak az ellentetet mert az evangelikusok hangsulyozak a testet es vert de ok is tagadjak hogy a kenyer atvaltozik inkabb az van kihangsulyozva hogy az Ur jelne van az urvacsoraban..mig reformatusoknal ezt nem mondjak hogyan csak annyit hogy a Szentlelek altal....Ezt nem jol lattom akkor?
Amennyire sikerült utánanéznem, nem teljesen. De nem vagyok református, tévedhetek. Bár azt vettem észre, hogy néha sok református sem tudja a hivatalos álláspontot néhány dologról.
Egyébként én is írtam egyfajta jelenlétet, viszont ez csak szellemi jelenlét. Mint írtam, vételkor szellemileg egyesülnek vele. Míg az evangélikusok (őket jobban ismerem), nem csak szellemi, hanem valóságos jelenlétről beszélnek.
Persze nem könnyű átérezni a különbséget, mert mind két esetben kenyeret, illetve ostyát és bort látsz.
Egyébként én sem látom feloldhatatlan ellentétnek, csak akkor ki kell találniuk, hogy ki adja fel elveit. A reformátusok fognak viszakozni és azt mondani, hogy Kálvin tévedett és Jézus valóságosan is jelen van benne? Vagy az evangélikusok mondják majd, hogy "tovább kell reformálni" a tant, mert Luther nem szakdt el eléggé a katolikus Euakrisztiától (amit mondanak is a reformátusok a "kárhozatos bálványimádás" címmel)?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!