Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a véleményetek Isten ezen...

Mi a véleményetek Isten ezen megközelítéséről?

Figyelt kérdés

Isten fogalma azon természetfeletti lényt vagy lényeket jelenti, aki vagy akik a világot teremtették, és/vagy annak működését, történéseit irányítják vagy ellenőrzik. A politeista vallások több isten létét feltételezik, a monoteista vallások pedig egyetlenegy Istenét. Vallási dualizmus olyan vallási felfogás, amely szerint a világot két ellentétes isteni erőnek, a jónak és a rossznak küzdelme hozta létre. A különböző vallások más-más tulajdonságokat tulajdonítanak az isten(ek)nek, és általában egyetértenek abban, hogy képességei(k) az embereké(i)t meghaladják. Egyes vallásoknak azonban nincs kifejezett istenszemléletük.A perzsa vallás szembeállított két ellenséges hatalmat, a jó princípiuma Szpenta Mainju („szent szellem”) és a rossz princípiuma Angra Mainju („romboló szellem”) istenségét és megalkotta belőlük a dualista vallást.[2] Később egy embernek tulajdonították az igaz vallás megalapítását: Zarathustra (Zoroaster) prófétának, akinek a tanítása egyaránt tartalmaz monoteista és dualista jellegzetességeket. Zarathustra és istene, Ahura Mazdá „Bölcs Úr”. Mazda teste tűz, feleségei az égi vizek. Ellenlábasa Angro Mainju, a rossz, a sötétség és a halál erőinek ura, aki létrehozta a bűnt, a boszorkányságot, a telet, a halált, a betegségeket, az öregséget.[3] Tiszteletének méltó formája a tűz-kultusz. Zaratusztra halála után Ahura Mazdá főisten lett, akit Ahuramazda, Ormuzd, Ormizd és Oromazesz névvel is illettek. A zoroasztrizmus egyistenhívő elemei hatással voltak a később megjelenő egyistenhívő vallásokra. Ezt a vallást Zarathustra perzsa próféta alapította, aki tanításában beszél a jó és a rossz küzdelméről, a Jók és Rosszak halála utáni tartózkodási helyről (amely nem azonos a keresztény mennyország és pokol elképzelésével), a nyájról és a pásztorról szóló metafóráját általában az eljövendő megváltó jövendölésének tartják. Mazdának hat felsőbbrendű géniusz segít a világ kormányzásában (Vohumano, „A jó lélek", Asavahiszta, »Az igen tiszta", Khsathravairija, „A kívánatos királyság", Szpenta Armaiti, „A tökéletes bölcsesség", Haurvatat, „Az egészség" és Ameretat, „A halhatatlanság".A kereszténység legtöbb irányzata szerint Isten egyszerre három személy: az Atya, a Fiú (Jézus Krisztus) és a Szentlélek (vagy Szent Szellem). Ez a Szentháromság tana.


Legfőbb tulajdonságai: örökkévaló, egyedüli, láthatatlan, mindenható, mindentudó, szent, tökéletes, jó, igazságos, hűséges, irgalmas, kegyelmes és féltve szerető. Isten lénye az emberi értelmet és befogadóképességet túlhaladja, de kinyilatkoztatásán keresztül megismerhető.


A kereszténység többségének nézete alapján az Újszövetségben három személyben jelentette ki magát: ő az Atya, a Fiú és a Szentlélek. Ezeket a következőképpen határozzák meg:

Az Atya


Az Atya maga az örökkévaló Isten, aki minden létező gondviselője. A Fiún keresztül ismerhető meg: ő nyilatkoztatta ki az Atya természetének lényegét, a szeretetet. Az Atyától született a Fiú. Ortodox szemlélet szerint a Szentlélek is, a katolikusok szerint viszont a Szentlélek az Atyától és a Fiútól származik.

A Fiú


A láthatatlan Isten képmása és egyszülött Fia, és egyben ő is maga az örökkévaló Isten, egy az Atyával. Minden teremtmény előtt született, a földi és mennyei dolgok és létezők őbenne, őáltala és őérte állnak fenn. Isten akaratának engedelmeskedve megüresítette magát, emberi természetet vett fel. A Szentlélek által fogantatott, a Szűz Máriától megszületett és Jézus Krisztusként itt élt a Földön.


Mindenben hasonlóvá lett az emberekhez, kivéve a bűnt. Földi életében és szolgálatában is engedelmes volt az Atyának, egészen a kereszthalálig. Ezért az Atya feltámasztotta őt a halálból, és dicsőséggel, tisztességgel koronázta meg, úrrá tette kezeinek minden munkája fölött, és a maga jobbjára ültette. „Ajándékozott Néki oly nevet, amely minden név fölött való, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”[21] Ő az új és örökkévaló szövetség szerzője, közvetítője az Atya és a világ között.

A Szentlélek


A Szentlélek szintén valóságos személy, aki az Atyától és a Fiútól származik. Azért jött, hogy a keresztény egyházban Jézus Krisztus személyét fölmagasztalja, és minden hívőt elvezessen a Fiúval való személyes közösségre, Isten valóságos ismeretére és imádatára. A Szentlélek is maga az Isten. Az ellene elkövetett bűnökre nincs bocsánat. Ő kente fel Jézust, hogy betegeket gyógyítson, démonokat űzzön ki, halottakat támasszon fel és hirdesse Isten országát. Ő munkálja ki az emberekben – az Igével egységben – a megtérést, újjászületést, és teszi valóságossá a hívőkben a megváltás ajándékait. Legfontosabb tevékenységei: vezet, tanít, vigasztal és bizonyságot tesz Jézus Krisztusról.[22]


Az emberi élet és a világ értelmezése a katolicizmus szerint[szerkesztés]


Az Isten személyéhez a következő cselekvések kapcsolódnak:

ha jutalmaz, akkor áldásban részesít

ha megbocsát, akkor kegyelemben részesít

ha büntet, akkor elfordítja rólunk tekintetét

ha megnyugtat, akkor megvilágosít, stb.


Az ember és Isten viszonylatában az ember Istenről úgy vesz tudomást, hogy

imádja, imádkozik hozzá

kér tőle, könyörög neki és fohászkodik hozzá

tanúságot tesz mellette, illetve a benne való hitéről stb.


Végül Isten fogalmát átszövik az egyéb mindent magába foglaló fogalmakhoz kötődő képzetek, így a természet, az ismeretlen, a csoda, a felfoghatatlan stb. Ilyennel találkozhatunk a panteizmusnál, mely a természetre vagy a világmindenségre tekint istenként.

A deizmus a 17. és a 18. században kialakult vallásos filozófia, amely nem tagadja Isten létét, de úgy látja, hogy Isten, miután megteremtette a világot, nem avatkozik annak további sorsába. A deizmus tipikusan tagadta a természetfeletti jelenségek – mint a próféciák, csodák, kinyilatkoztatás, szent könyv – létezését és elutasította a kinyilatkoztatott vallási tanokat. A deisták szerint a vallást az emberi észre kell alapozni, illetve a természet megfigyelésének tapasztalataira – mindezek a deizmus rendszerében elegendőek ahhoz, hogy feltárják Isten, a legfőbb létező létét.


Gnoszticizmus[szerkesztés]


A gnosztikus vallások, világnézetek alapja az, illetve a különféle gnosztikus irányzatok abból indulnak ki, hogy

Az igazság előbb létezett, mint minden más

Minden emberben eleve benne van ez az eredendő igazság

Aki ezen abszolút tudásra szomjazik, az belülről megtalálhatja.


A gnoszticizmus az Istent feltételező világképektől jelentősen, elvi alapjaiban eltérő, spiritualitás. A gnosztikus felfogás szerint mindenki önmagát válthatja meg, azáltal, hogy a világot megismeri, s végül önmagába jut vissza.


2017. máj. 15. 20:15
 1/5 anonim válasza:
56%
Ezek közük az utolsó bekezdésednek van valami értelme, a gnoszticizmusnak, de az is csak a mi, emberi aggyal felfogható szintünkön. Piarista diák voltam 1-12. osztályig ha ez mond valamit, ennyi idő alatt sem tudott rám hatni. Nem a közeget szidom, mert szerintem sokkal jobb mint egy sima állami iskolában, de értelmes embereket más eszközökkel is lehet nevelni, ezt az egész mesét félretéve.
2017. máj. 15. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
Szóval akkor mi a kérdés? Mert ez nem egy megközelítés volt, hanem hatvanegy.
2017. máj. 16. 06:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

"Isten fogalma azon természetfeletti lényt vagy lényeket jelenti, aki vagy akik a világot teremtették, és/vagy annak működését, történéseit irányítják vagy ellenőrzik."

Már nem jó:

1. Isten az az egy, akinél nagyobbat nem lehet elképzelni, tehát a többes szám kizárt

2. Isten akartad definiálni, de egy lépésben degradáltad természetfelettivé. A természetfeletti nem egyenlő istennel. A természetfeletti az csak természetfeletti, akár csak egy természetfeletti tulajdonsággal. Akár halandó is lehetne.

3. Isten teremthette volna ember által is a világot. Csak egy funkció nem bizonyítja, hogy valaki Isten.


Érdemes megkülönbözteti az ún. isteneket az egyetlen Istentől.

Ez egy hasznos könyv: [link]

2017. máj. 16. 09:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
Ez több istenkép, amelyek ellentmondásban vannak egymással, tehát nem lehetnek egyszerre igazak. Azok közül, akik ezeket az istenképeket az átadták az emberiségnek, egyik sem mondta magát Istennek, kivéve Jézust. Én ezen a nyomon indulnék el, mert ha tényleg nem hazudott, akkor ez eldönti a kérdést.
2017. máj. 16. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

Egy Isten van. Ha többről beszélsz, akkor azok istenségek.


Ő az öröklét. "Vagyok, aki vagyok."


Rajtra kívül nincs semmi, de minden ő általa van.


Ő állandó, de ami általa van, tehát a világ, az változó, mulandó.

2017. máj. 16. 23:20
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!