Van-e mód arra, hogy a szentháromságot kiterjesszük szent deltoidúságra?
"Azonkívül, ha tanulmányozzuk a Mária-tantételeket, lényegükben Krisztushoz hasonló tulajdonságokkal ruházzák fel, ami teljességgel megengedhetetlen."
Na, akkor ajánlom neked is tanulmányozásra a katolikus dogmatikának Máriára vonatkozó részeit. A szeplőtlen fogantatás (ha arra célzol), nem ezt jelenti. De ezt már szerintem itt leírták páran.
"Szentnégyességről" meg közel sem beszélhetünk, mert Mária nem lehet egylényegű az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel. Ő nem volt "valóságos Isten és valóságos ember." Ennek se szentírási, sem egyéb teológiai alapja nincs.
Természetesen sem Mária sem az Egyház nem Isten, s nem lehet a teremtetlen Szentháromság tagja. Viszont a Szentháromság egységébe belevonódik az Egyház. Krisztus aki egységbe van az Atyával a Szentlélek által, hasonló egységbe kerül az Egyházzal ugyanazon Szentlélek által, mert részesedünk annak istenségében, aki kegyesen részese lett emberségünknek. Az Egyház Krisztus menyasszonya és titokzatos teste. Az Egyház dicsősége és hatalma Krisztus dicsőségéből és hatalmából forrásozódik és ahhoz hasonul.
"Hogy mindnyájan egyek legyenek; a mint te én bennem, Atyám, és én te benned, hogy ők is egyek legyenek mi bennünk: hogy elhigyje a világ, hogy te küldtél engem. És én azt a dicsőséget, a melyet nékem adtál, ő nékik adtam, hogy egyek legyenek, a miképen mi egy vagyunk: Én ő bennök, és te én bennem: hogy tökéletesen egygyé legyenek, és hogy megismerje a világ, hogy te küldtél engem, és szeretted őket, a miként engem szerettél. Atyám, a kiket nékem adtál, akarom, hogy a hol én vagyok, azok is én velem legyenek; hogy megláthassák az én dicsőségemet, a melyet nékem adtál:" (Jn 17,21-24)
"Maga a Lélek tesz lelkünkkel együtt tanúságot, hogy Isten fiai vagyunk. Ha pedig fiai, akkor örökösök is: Isten örökösei, Krisztusnak pedig társörökösei – ha vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is dicsőüljünk." (Róm 8,16-17)
"Aki győz, annak megadom, hogy velem üljön trónomon, mint ahogy én is győztem, és Atyámmal ülök az ő trónján." (Jel 3,21).
Mint sokan mondják a Katolikus Egyház eltúlozza, s Krisztushoz hasonlóvá formálja Máriát. Nos az Egyház Máriában az Egyház kezdetét és előképét tiszteli, s mindaz ami Máriával történt az előkép gyanánt magával az Egyházzal fog történni. Amilyen dicsőséges, tiszta és hatalmas Mária, olyan dicsőséges, tiszta és hatalmas az Egyház. Mert méltó a menyasszony a vőlegényéhez.
A jelenések 12.fejezetében megjelenő dicsőséges asszony egyszerre Mária s egyszerre az Egyház, pontosabban Máriával jelképezett Egyház, ahogy ezt a folyamatos hagyomány is értelmezi.
@ Előbbi:
Igen?? Akkor az micsoda, hogy Máriát közbenjárónak és védőszentnek tekintik és hogy imádkoznak hozzá? Hogy 'szeplőtelen fogantatás' alapján mentes volt minden eredő bűntől és hogy később sem voltak személyes bűnei sem? Hogy Mária testben ment fel a Mennyben? És hogy hatalommal bíró személyként tanítják?
Ezek nem ellentétesek tán a SzentÍrással, és nem Krisztusra kéne vonatkozniuk?
(Ja, és mi az, hogy 'Istenszülő', meg 'örökké szűz', 'szeplőtelen szűz', és még sorolhatnám....)
Bocsi, de ezek nekem nem úgy tűnnek, mintha nem keveredne bele Mária teremtett lény mivolta a teremtő SzentHáromságba.
@ Bocsi, de ezek nekem nem úgy tűnnek, mintha nem keveredne bele Mária teremtett lény mivolta a teremtő SzentHáromságba.
Akkor még egyszer elmondom: sem az Egyház, sem Mária nem Isten, hanem megistenülő, Krisztushoz hasonuló. Krisztus ugyanis magához hasonlóvá teszi az Egyházát, részesíti saját hatalmában, dicsőségében, tisztaságában stb.
@ Akkor az micsoda, hogy Máriát közbenjárónak és védőszentnek tekintik és hogy imádkoznak hozzá?
Krisztus az egyedüli közbenjáró, de Krisztus ebben is részesíti az Egyházát. Krisztussal mindenki közbenjáró, nélküle pedig senki se, ezért van értéke és hatékonysága a hívők imáinak és közbenjárásának. Mária azért hatalmas, mert Krisztus hatalmas, mert ő hatalmassá teszi az Egyházát, s benne elsőként Máriát, aki Egyház kezdete és előképe.
Máriát nem imádjuk, hanem az imáját kérjük, amit a magyar nyelvben kissé szerencsétlenül hozzá imádkozásnak mondanak.
@ Ja, és mi az, hogy 'Istenszülő', meg 'örökké szűz', 'szeplőtelen szűz', és még sorolhatnám.
Tudod Mária Krisztus szülő, de mivel Krisztus Isten ezért istenszülő, de természetesen nem abban az értelemben, hogy tőle származna Krisztus istensége.
Örökké Szűz. A Bibliából önmagából ugyan nem bizonyítható, de az ellenkezője sem. De pusztán a Biblia alapján is ez a valószínűbb.
Mária nem csak Krisztus anyja, hanem mint az Egyház előképe Krisztus szűzi menyasszonya is, ahogy tulajdonképp minden hívő (2Kor 11,2).
Mária azért lett szeplőtelen szűz, mert Isten rajta mutatja meg az Egyház jövőjét:
"Ragyogó tisztává akarta tenni az egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen." (Ef 5,27)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!