Egy inkvizítor mi alapján döntött, hogy valaki esetleg lehet boszorkány, vagy megszállott?
Csakis a Biblia volt az ami alapján dönteni tudtak, vagy voltak más előírások is aminek a segítségével majd vád alá tudtak helyezni embereket?
Tényleg érdekel a kêrdés mert találtam egy tanulmányt ami az inkvizícióval foglakozik,és sokminden van amit rosszul tudunk ezzel kapcsolatban.
Voltak, pl. kánonjogi előírások, meg hát a világi törvények.
Amúgy itt egy forrás, ez egy egyetemi tankönyv szövege:
Néhány részlet a kérdéssel kapcsolatban:
PERRENDTARTÁS ÉS BÜNTETÉSEK
Milyen sors várt egy eretnekre, aki a római inkvizíció kezébe került? Mindenekelőtt nagyon fontos tisztázni: mindhárom kora újkori inkvizíció rendkívül bürokratikus intézmény volt, amelynek legfontosabb következménye, hogy a hivatalnokok és a bírák a korabeli bírósági gyakorlathoz képest sokkal kevésbé bánhattak önkényesen a vádlottakkal. Szó sem lehetett a világi bíróságokra olyannyira jellemző, kontroll nélküli brutalitásról, a fogva tartás és a kihallgatások szigorú szabályok szerint történtek, a kilengéseket az alkalmazottak azonnal jelentették a felsőbb fórumoknak. A vidéki bírák és a Szent Hivatal közötti levélváltás egyértelműen a korrekt és uniformizált eljárásra való törekvésről, az aggályos és minden önálló iniciatíva nélküli ügyintézésről tanúskodik. A kutatásban ma már közhelynek számít a vidéki bíróságok szoros, szinte már szolgai függése a római központtól: ez a kiszolgáltatottság különösen anyagi kérdésekben és az eljárásokkal kapcsolatban jelentkezett. A kihallgatásokról az összes momentumra kiterjedő jegyzőkönyveket vettek fel, amelyek a vádlott minden szavát (még a jajgatást is) megörökítették. Bár a mai eljárásjogi normák szerint az inkvizíció által követett procedúra nyilván nem állná meg a helyét, de a kor jogi színvonalán messze a legméltányosabbnak számított. A tanúk és a tettestársak nevét kifelé teljes titokban tartották, az esetleges bosszú vagy menekülés elkerülése érdekében. A vádlottakat csak a szökés veszélye esetén börtönözték be, mert az inkvizíciós eljárás és a per puszta híre is sokat ártott a gyanúba keveredett személyek jó hírének. Az Egyházi Államon kívül a fogva tartást a világi hatóságoknak kellett jóváhagyniuk. Ha a procedúra korrektsége felől kételyek merültek fel, a Szent Hivatal általában beszüntette az eljárást. A boszorkánysággal szemben valamennyi kora újkori inkvizíció nagyon óvatos volt, ezt a jelenséget az eretnekség egyik válfajának tekintette, vagyis a beismerésnek és a bűnbánatnak nem a máglya, hanem az egyházba való visszafogadás lett a következménye. Az inkvizítorok az európai átlaghoz képest nagyon csekély számú boszorkánypert folytattak le; a boszorkányok egymás elleni vallomását nem fogadták el, és nem hittek az ördögjegyben sem.
A vádlottaknak joguk volt a védekezéshez, ehhez megkapták a per másolatát, a vádakat tehát pontosan megismerhették, de a vádlók kilétét nem. Az anonimitás miatt a bíróság fokozott figyelmet fordított a feljelentők személyének feddhetetlenségére, a vallomások esetleges hátsó szándékaira és általában megbízhatóságára. A személyes leszámolások elkerülése érdekében a vádlott maga is megnevezhette rosszakaróit.
A közhiedelemmel ellentétben az inkvizíció csak a legritkábban hozott halálos ítéletet, főleg a teljesen megátalkodott vagy többszörösen visszaeső bűnösök, illetve az alapvető dogmákat tagadó eretnekek esetében, a kivégzést pedig az állami hatóság hajtotta végre. Az autodafé jelentése is elhomályosult az évszázadok során: nem a máglyahalál szinonimája, hanem azt a hitvallást (actus fidei) jelenti, amelyet az elítélt az inkvizíció vagy a püspök palotájában (abiuratio de levi), súlyosabb esetben pedig nyilvánosan a templomban vagy annak lépcsőjén (abiuratio de vehementi) tett le. A súlyos visszaesők szintén nyilvánosan tagadták meg az eretnekséget, ők már általában a kivégzésük előtt (abiuratio de formali). Összességében elmondhatjuk, hogy az inkvizíció bíróságai a meggyőzésre és az egyházzal való közösség helyreállítására törekedtek, és általában az enyhébb büntetési tételeket részesítették előnyben: a mozgásszabadság korlátozását, bűnbánati gyakorlatokat, közhasznú munkát, pénzbüntetést, imákat és vallásos gyakorlatokat.
# 2
Azt azért tegyük hozzá, hogy a skizma előtti egységes egyházban, illetve az ortodox egyházakban a mai napig, az eretnekeket soha nem végezték ki, csak kiközösítették.
Ez azért mégiscsak lényegesen Krisztus-követőbb gyakorlat, mint a koraújkori római katolikus egyház gyakorlata volt.
A Biblia nem lehetett, mivel nem foglalkozik a témával.
Részletes leírást, „útmutatást” adott az 1486-ban megjelent Malleus maleficarum, ’Boszorkányok pörölye’ Jacobus Sprenger és Henricus Institoris szerzetesek műve.
Két történet a könyvből:
az eretnekségeket lehetett "szűrni" és za eretnekeket többnyire cáfolni igyekezetek esetleg hitoktatásra kötelezték stb stb, kb mint ma amikor a szélsőjobbosokat ahelyett h bebörtönöznék történelemre tanítják
a boszorkányperek esetében (amik ak öztudattal ellentétben ritkák voltak az inkvizíció esetében) pedig kb addig verték az illetőt még be ne mvallotta h boszorkány, ilyenkor se hitvallási irat se biblia semmi nem került elő
"Ez azért mégiscsak lényegesen Krisztus-követőbb gyakorlat, mint a koraújkori római katolikus egyház gyakorlata volt."
Lényegében a kora újkorban sem a római katolikus egyház végezte ki az eretnekeket, hanem mindig az állami hatóság.
Az ortodox egyháznál inkább az az érdekes számomra, hogy a történelem folyamán az állammal való szoros kapcsolata, ha úgy tetszik függése, nem okozott-e sokszor inkább akadályt a Krisztus-követésben? Nem lett volna-e jobb, ha nem a bizánci császár, illetve később az orosz cár alá tartozott volna, hanem teljes önállósággal bírt volna?
a bizánci ortodoxia gyakran együtt működött a császárral, de számos esetben kiderült ,hogy amikor komolyabban akart beleszólni császár a teologiába, abból gyakran akár polgárháború is lehetett, illetve később felülvizsgálták és törölték az ilyen intézkedéseket
az ortodoxia pedig tud tökéletesen működni bármiféle császárkultusz nélkül is, mint kiderült ez a legkevésbé sem a szerves része
Köszönöm a válaszokat!
És mi a véleményetek erről?
A legtöbb egyházellenes gondolkodó olyan képzetben él, hogy az Inkvizíció során több ember halt meg, mint bármely háborúban, vagy járványban. Hatalmas számok keringenek közöttük, amelyek semmi másra, mint saját maguk alkotta statisztikáikra támaszkodnak. Ezek a számok érdekes módon egyre növekednek, mintha egymásra akarnának vele licitálni, egymást akarnák vele túlszárnyalni. A kezdetben évi több ezer áldozatból, évi ötezer lett, majd tízezer, százezer, és aztán ez odáig folytatódott, hogy immár 25 millió, 50 millió, sőt, az egyik népszerű fundamentalista könyv 68 millió áldozatot ír csak a spanyol inkvizíciónak köszönhetően, és ha ehhez hozzátesszük a többi állítását, akkor az már 95 millió!
Ezek a milliós számok annyira groteszkek, hogy íróik épelméjűségében támaszt kétséget, de tekintsük csak demográfiai tudatlanságnak. (Európa teljes lakossága a 14-15. században kb. 45-60 millió fő volt).
Az 1478-ban kezdődő, hírhedt spanyol inkvizíció állami intézmény volt, és azon zsidó és muszlim kikeresztelkedők leleplezésére jött létre, akik politikai célzattal vagy szociális előnyök végett tértek csak a kereszténységre, de titokban tovább gyakorolták korábbi vallásukat. Tehát természetesen akik muszlim vagy zsidó hiten maradtak, azokat nem vetették vizsgálat alá.
Tudni kell, hogy Spanyolország csaknem 700 éven keresztül élt arab elnyomás alatt, és amikor a keresztények lerázták az arab igát, sok arab és az arab uralom alatt szabadon élő és kereskedő zsidó, hogy megtarthassa birtokait és hatalmi pozícióit, megkeresztelkedett. Azonban titokban elvetették a keresztény tanítást, és a meglévő rendszer ellen tevékenykedtek, hogy visszatérhessenek az arabok.
Ez a spanyol inkvizíció volt az, amely állítólag a legkegyetlenebbül végezte a feladatát, és amely a köztudatban az inkvizícióként él. Azonban ez a kép is hamis. Henry Kamen professzor 7000 inkvizíciós pert vizsgált át, és ebből csak 2%-a volt olyan, ahol kínzást is alkalmaztak. Hozzátartozik ehhez, hogy ezeknek a pereknek nem csak az eretnekek elítélése volt a dolga, hanem igen sok ember jó hírnevének a tisztázása is, akiket eretnekséggel vádoltak meg.
Ettől különbözött az ún. római inkvizíció, amely 1542-ben kezdődött. Lényegében csak a pápai területekre korlátozódott. Az inkvizíciós eljárás a vádlottnak védőügyvédet biztosított, a vádlott jogi tanácsot kérhetett, és felkészülhetett saját védelmére. Ez ebben a korban még ismeretlen volt, és csak 1836-ban vezették be a világi bíróságokon. A római inkvizíció annyira népszerű volt, hogy sokan, akik polgári bíróság elé kerültek, kitaláltak valami vallásos mozzanatot (varázslást, jövendölést), csakhogy inkább az inkvizíció elé kerüljenek.
Az emberek annak örültek inkább, ha ügyüket az egyházi hatóság folytatta le, mivel a világi hatóságok kevesebb védelmet biztosítottak. A történészek olyan feljegyzéseket találtak ebből a korból, melyekben a vádlottak szidják a világi hatóságokat, és szeretnék átvinni perüket az inkvizíció alá, mert ott jobban kihallgatják őket, és jobban figyelembe veszik szavaikat. (Akiket el is ítéltek, azok olyan emberek voltak, akiket a mai bíróságok is halálra ítélnének: pl. pedofilok, sorozatgyilkosok, stb.).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!