Ezt hogy kell érteni?
Luk 16:19 Vala pedig egy gazdag ember, és öltözik vala bíborba és patyolatba, mindennap dúsan vigadozván:
Luk 16:20 És vala egy Lázár nevű koldus, ki az ő kapuja elé volt vetve, fekélyekkel tele.
Luk 16:21 És kíván vala megelégedni a morzsalékokkal, melyek hullanak vala a gazdagnak asztaláról; de az ebek is eljővén, nyalják vala az ő sebeit.
Luk 16:22 Lőn pedig, hogy meghala a koldus, és viteték az angyaloktól az Ábrahám keblébe; meghala pedig a gazdag is, és eltemetteték.
Luk 16:23 És a pokolban felemelé az ő szemeit, kínokban lévén, és látá Ábrahámot távol, és Lázárt annak keblében.
Luk 16:24 És ő kiáltván, monda: Atyám Ábrahám! könyörülj rajtam, és bocsásd el Lázárt, hogy mártsa az ő ujjának hegyét vízbe, és hűsítse meg az én nyelvemet; mert gyötrettetem e lángban.
Luk 16:25 Monda pedig Ábrahám: Fiam, emlékezzél meg róla, hogy te javaidat elvetted a te életedben, hasonlóképpen Lázár is az ő bajait: most pedig ez vigasztaltatik, te pedig gyötrettetel.
Luk 16:26 És mindenekfelett, mi köztünk és ti közöttetek nagy közbevetés van, úgy, hogy akik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem mehetnek, sem azok onnét hozzánk át nem jöhetnek.
Luk 16:27 Monda pedig amaz: Kérlek azért téged Atyám, hogy bocsásd el őt az én atyámnak házához;
Luk 16:28 Mert van öt testvérem; hogy bizonyságot tegyen nekik, hogy ők is ide, e gyötrelemnek helyére ne jussanak.
Luk 16:29 Monda neki Ábrahám: Van Mózesük és prófétáik; hallgassák azokat.
Luk 16:30 Ama pedig monda: Nem úgy, atyám Ábrahám; hanem ha a halottak közül megy valaki hozzájuk, megtérnek!
Luk 16:31 Ő pedig monda neki: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad.
Van aki azt mondja, hogy példázat, én szó szerint veszem, mert néven nevezi a szegényt, és tudjuk, hogy Jézus ismeri a juhait, tudja a nevüket, míg a gazdagnak nem is említi.
Ábrahám kebele egy átmeneti hely, ahová addig kerültek azok, akik Istent választották, míg Jézus meg nem nyitotta a menny kapuját a megváltással.
A pokol pedig a pokol.
Jézus,ebben az idézetben,egy korabeli mesét mondott el,melynek tanulságát a 31.versben olvashatjuk.
A mese,nyilvánvalóan távol áll a valóságtól,hisz egyetlen pokol-menyország elméletben sincs fizikális közelség a két hely között.
A mese tanulsága nyilvánvaló.A Gyk vallási rovataiban posztoló istenteleneket sem vagyunk képesek meggyőzni semmilyen érvvel.
A gazdag embert nem nevezi néven.
A Lázár név a héber Eleázár görögösített formája, és a jelentése az, hogy ’Isten segített’
Lázár Ábrahám keblénél volt, ami azt jelenti, hogy kegyelt személy volt. (Vö.: Jn 1:18.) Ez a szókép abból a szokásból származik, hogy étkezésekkor az emberek úgy telepedtek le az asztalhoz, hogy hátra tudtak dőlni egy barátjuk mellére
A zsidó Lázár név elterjedt volt az ókorban, amit osszáriumokon olvasható feliratok is alátámasztanak.
T. Kérdező!
Ez Jézus részéről egy 'szemléltetés' volt. Teljesen más az értelme, mint amit gondolnak felőle.
De meg kell vizsgálni egy kicsit alaposabban ezeket a verseket.
Vajon a menny olyan közel van a pokolhoz, hogy csak ugy át tud szólni a gazdag ember Lázárnak? Vagy mindazok akik jók, szó szerint elférnek Ábrahám kebelén?
Ha le is nyujtott volna egy csepp vizet Lázár a gazdag embernek, az nem párolgott volna el azonnal, mire leér hozzá? És az a csepp viz elegendő lett volna a gazdag embernek a szomja oltására?
Tehát ezt nem szó szerint kell értelmezni.
Az értelme a következő:
A példázatbeli gazdag ember azokat a fontoskodó vallásvezetőket jelképezte, akik elvetették, majd később megölték Jézust. Lázár pedig a köznépet szemléltette, azokat, akik elfogadták Isten Fiát. A gazdag ember és Lázár halála, az állapotuk gyökeres megváltozását érzékelteti. Ez a változás akkor következett be, amikor Jézus szellemileg táplálni kezdte az elhanyagolt, Lázárhoz hasonló embereket: úgyhogy azok a nagyobb Ábrahám, Jehova Isten kegyébe jutottak. Ugyanakkor a hamis vallásvezérek „meghaltak” Isten kegyére nézve. És amikor Krisztus követői leleplezték gonosz tetteiket, abban az Istentől kivetett állapotukban gyötrődni kezdtek (Cselekedetek 7:51–57). Ez a példázat sem tanítja tehát, hogy némely halott betű szerinti tüzes pokolban gyötrődik.
Remélem hogy elfogadható a válaszom? Üdv: Judit!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!