Mi a Szent Szellem?
A kérdésed érdekes, mert nem mint személyre kérdesz rá.
S erre sokan fognak haragudni.
A rúʹach és a pneuʹma szavak a legtöbb esetben Isten szellemét, azaz a tevékeny erejét, a szent szellemet jelölik.
Csak az i. sz. IV. században vált hivatalos egyházi tantétellé, hogy a szent szellem egy személy, és része egy „Istenségnek”. A korai egyházatyák nem ezt tanították. Az i. sz. II. században élt Jusztinosz vértanú azt tanította, hogy a szent szellem olyasvalami, ami által az Isten befolyásol vagy véghezvisz valamit. Hippolütosz sem tartotta személynek a szent szellemet. Maga a Szentírás is egyöntetűen azt mutatja, hogy Isten szent szelleme nem személy, hanem az ő tevékeny ereje, amely által megvalósítja a szándékát és az akaratát.
1János 5:7-ben az a rész, amelyet egyes fordítások úgy adnak vissza, hogy „a mennyben, az Atya, az Íge és a Szent Lélek: és ez a három egy” (Kár.), nem volt benne az eredeti szövegben, csak később toldották be. A Katolikus fordítás a következő jegyzetet fűzi a fenti részlethez: „Ez egyetlenegy görög szövegben sincs meg, sőt még a Szent Jeromos-féle fordítás régebbi példányaiból is hiányzik”.
Bruce Metzger az A Textual Commentary on the Greek New Testament c. művében (1975, 716–718. o.) nyomon követi, hogyan került be az írásszövegbe ez a betoldás. Elmondja, hogy ez a rész először az i. sz. IV. századból való Liber Apologeticus c. tanulmányban jelent meg, a régi latin fordítások és a Vulgata kézirataiban pedig csak a VI. század elejétől fordul elő. Vannak bibliafordítók, katolikusok és protestánsok egyaránt, akik nem vették be ezt a részt a főszövegbe, mert felismerték, hogy betoldás (ÚRB, Kat., ÚEF).
: Mivel Isten maga is Szellem és szent, és mivel a hűséges angyalfiai is szellemek és szentek, ezért ha a „szent szellem” személy lenne, akkor a Szentírás nyilván megkülönböztetné minden más „szent szellemtől”, és jelölné, hogy ez egy személy. Elvárható lenne, hogy legalább határozott névelőt használjon minden esetben, amikor nem „Isten szent szellemének” nevezi, illetve nem ehhez hasonló kifejezésben fordul elő.
Ez legalább megkülönböztetné A SZENT SZELLEMET a többi szent szellemtől. Ezzel szemben számos esetben a „szent szellem” kifejezés az eredeti görög szövegben határozott névelő nélkül jelenik meg, ami arra utal, hogy nem személy.
Szia!
Egy helytelen fordítás eredménye.
Üdv. Péter
A Szent Szellem vagy más szóval Szentlélek az Isten Lelke. Egy isteni személy az Atya és a Fiú mellett harmadikként. A Szentháromságos egy Isten egyik személye.
"Az Isten szellem" (Jn 4,24)
Az Isten lelke vagy szelleme (így kis betűvel írva) az Isten létállapota, a maga anyagtalan, alaktalan, láthatatlan valója. Az Isten szelleme tehát az Isten mindene, az Isten lényege, úgymond Isten szellemből van.
Ahogy az embernek teste van, s mindent a testével csinál: a testével van jelen, a lábával jön-megy, a kezével érint, a szájával beszél, az izmaival fejt ki erőt, úgy Isten nem testi, hanem szellemi lény, s mindent a szellemével csinál: A szellemével van jelen, amikor szelleme árad ide-oda, akkor mint a láthatatlan szél maga megy ide-oda vagy éppen "lebeg", a szellemével érint, szellemével beszél vagy fejt ki erőt.
A Biblia arról beszél, hogy az Atya mindenét a Fiúnak adja, vagyis a teljes szellemét, a teljes lelkét, a teljes lényét és lényegét, mindenét amije csak van. Krisztus ugyanúgy rendelkezik Isten lelkével, mint maga az Isten. Az Atya és a Fiú egylelkűek, egyszelleműek vagyis egylényegűek.
"Az Úr (Krisztus) ugyanis lélek." (2Kor 3,17)
Az Atya lelke elvileg nem lenne külön személy, ha a lelke csak az övé volna, ahogy Krisztus lelke sem lenne külön személy, ha csak Krisztusé volna. De mivel az Atya lelke és a Fiú lelke egy és ugyanazon lélek, ezért igazából a Szentlélek az Atya és a Fiú tökéletes egysége. A két személy tökéletes egysége nem lehet se személytelen, se egyik se másik személy, hanem csak egy titokzatos, emberi világunkban semmihez sem hasonlítható harmadik. A Szentlélek, mint az Atyától és a Fiútól származó tőlük különböző személy már nagy betűvel írandó.
"S erre sokan fognak haragudni."
Senki sem haragszik, ne vetítsd ki másokra a saját érzéseidet. Tudod, csak azt tudjuk a másikról elképzelni, amilyenek mi magunk is vagyunk. Ha te haragszol, csak mert rajtad kívül mások a Bibliának hisznek és nem az őrtoronynak, az a te bűnöd. Istennek hála a TE bűnöd MINKET nem terhel. Te magad felelsz érte.
Kérdező: Isten Szent Szellem, aki érez, segít, tanít ÉS még Isten mélységeit is vizsgálja. Tehát nem lehet Isten tevékeny ereje, ahogy egy szekta tanítja.
"Csak az i. sz. IV. században vált hivatalos egyházi tantétellé, hogy a szent szellem egy személy, és része egy „Istenségnek”. A korai egyházatyák nem ezt tanították."
Egyébként ti komolyan azt hiszitek, hogy a pápák csak úgy kedvük szerint kijelentettek dolgokat, amiket aztán mindenkinek el kellett fogadni? Csak mert megsúgom, hogy ez nem így működik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!