Hisztek a torinói lepelben?
Itt egy tanulmány:
Víz László: A torinói halotti lepel és korának meghatározása
A könyv a Turini Lepelrôl, Krisztus halotti leplérôl szóló, sok kiadást megért monografikus mû. Leírja a Lepel adatait, ismerteti történetét, összefoglalja a tudományos elemzések eredményeit, összeveti a Leplet az evangélium és a történelem adataival, végül pedig a Lepel-kutatás legújabb fejleményeirôl szól. A könyvet gazdag képanyag egészíti ki.
Szia!
Aki a Bibliát tartja hitelesnek, az biztos, hogy nem hisz a torinói lepel hitelességében, ugyanis itt a szemtanú János apostol a következőt írja:
"Együtt futottak pedig mindketten: de a másik tanítvány hamar megelőzte Pétert, és előbb jutott a sírhoz;
És lehajolt, és látta, hogy ott vannak a lepedők; mindazáltal nem ment be. Megjött azután Simon Péter is nyomban utána, és bement a sírba: és látta, hogy a lepedők ott vannak. És a keszkenő, amely az ő fején volt, nem együtt van a lepedőkkel, hanem külön összegöngyölítve egy helyen." (János evangéliuma 20:4-7).
Ez alapján a leírás alapján bizonyos, hogy az egyben lévő torínói lepel nem Jézus halotti leple volt...
Üdv. Péter
Kövessük nyomon a halotti lepel útját. Először 525-ben bukkan föl egy Edessza nevű városban, ami valaha az ókori Mitannia, később Asszíria, majd az Óperzsa Birodalom területére esett. Ekkor még mandilionnak nevezték (szír kifejezés) a leplet.
Egy legenda szerint Júdás Tádé vitte volna oda. Később, 944-ben a lepel Konstantinápolyba került, majd Franciaországban találják a Templomos Rend birtokában, amikor már szindon névvel illetik. 1532-ben egy tűzvészben majdnem elpusztul, a sérüléseket apácák foltozzák be. 1578-ban kerül Torinóba, és azóta ott őrzik. Tulajdonosa 1983 óta a Szentszék. Korábban az olasz királyi ház volt a birtokos, de amikor 1983-ban Umberto király portugáliai száműzetésben meghalt, végrendeletében a római Szentszékre hagyta a lepel tulajdonjogát.
A lepel eredetiségének vizsgálata akkor vett igazán lendületet, amikor Secondo Pia ügyvéd 1898-ban első alkalommal készített fényképet az ereklyéről. Ekkor derült ki, hogy a vásznon látható elmosódó foltok egy tökéletes fénykép negatívját alkotják.
"a Vatikán – nagyon okosan és óvatosan – még nem ismerte el a lepel valódiságát, de szent ereklyeként tiszteli. Nekünk, magyaroknak is van némi közünk a bizonyításhoz, hiszen a Pray-kódex, amely Budán az 1190-es években íródott, jelenleg nemzetközi szinten is fontos bizonyíték.
A kódexben szereplő illusztrációk bizonyos részletei azt igazolják, hogy a rajzoló esetleg láthatta a mandiliont, mivel III. Béla királyunk udvarából indult Bizáncba II. Izsák császárhoz, akinek a felesége Mária Margit magyar királylány volt; akinek szintén birtokában volt a lepel."
A wikipédia nem igazán megbízható, amatőrök szerkesztik, sokszor pontatlan.
Szindonológia mint önálló tudomány foglalkozik Lepel történetével.
Nincs több vallási tárgy amely annyira megosztaná a világi és egyházi köröket, a hívőket és a hitetleneket, a tudósokat és a laikusokat, mint az 1578 óta Torinóban örzőtt halotti lepel. A 4,3x1,1 méteres lenvászon tanulmányozására már önálló tudomány is létrejött a szindonológia. A torinói lepel tudományos vizsgálata 1898-ban kezdődött, mikor előszőr lefotózták és észrevették, hogy a vásznon negatív lenyomat látható – egy meztelen, keresztrefeszített férfit ábrázolva elölről és hátulról. A képmáson megjelenő szakállas, hosszú hajú férfi életkorát az antropológusok 30-33 évben határozzák meg, testmagasságát 178-180 cm-ben, testsúlyát pedig 79-80 kg-ban. A szögek okozta sebek elhelyezkedése a kézen pontosan megegyezik azzal, ahogyan az az egyetlen ismert, keresztre feszített és exhumált áldozaton, azaz a Jeruzsálem óvárosában, a Damaszkuszi kapu közelében talált csontvázon látható. A szögeket nem a tenyérbe, hanem a csukló tövébe verték be úgy, mint ahogy az a leplen látható, és nem úgy, ahogy a keresztre feszítést a képzőművészetben szokás volt ábrázolni. A sovány, de izmos test súlyos bántalmazásokat szenvedett el. Bőrén tetőtől talpig korbácsütések nyoma látható, feltehetően ketten kínozták. Kilencvennél több sebet ejtettek rajta, valószínűleg fémvégű ostorral. A vállaknál a bőr igen súlyosan sérült, alaposan fel is horzsolódott, mintha valami nehéz, rücskös tárggyal verték volna. Az oldalán lévõ mély seb erősen vérzett. Mind a két, de különösen a bal térdkalács annyira összezúzódott, mintha az illető valami magas helyről esett volna le. Az arc felduzzadt és csupa seb, mintha azt is korbáccsal verték volna, a koponya pedig hegyes tárgyaktól származó szúrások nyomait viseli.
Vannak emberek, akik döntő bizonyítékokat látnak a lepel hitelességére, és ötödik evangéliumként emlegetik az ereklyét. Mások szkeptikusan mutogatnak a C14-es kormeghatározás eredményeire, mely szerint a tárgyat 1260 és 1390 között készítették, és véleményük szerint egy középkori hamisításról van szó. Egy ismeretterjesztő műsorban pedig azt az érvet próbálták bebizonyítani, hogy a leplet Leonardo da Vinci készítette fotóeljárással.
Mindenesetre perdöntő bizonyítékunk nincs jelenleg, amely eldöntené, hogy milyen módon és mikor keletkezett a kép.
Annyi bizonyos, hogy a testet nem festették, a vöröses elszineződés emberi vértől származik, mégpedig a kutatók szerint egy AB-s vércsoportú emberétől. A torinói lepel korai keletkezését támasztják alá a virágporvizsgálatok. Avinoam Danin, a jeruzsálemi Héber Egyetem professzora Uri Baruch-hal, az Izraeli Régészeti Főfelügyelőség pollenszakértőjével együtt vizsgálta meg a leplen található virágpormaradványokat. Eszerint a leplen található számos növényfaj virágpora közül néhány csak a Szentföld környékén honos, vagyis a szövet minden bizonnyal onnan származik. Azt is állítják, hogy a Gundelia tournefortii (Krisztus töviskoszorúját ebből a növényből fonhatták), a királydinnye (Zygophyllum dumosum) és a szuhar (Cistus creticus) csak Jeruzsálem környékén virágzik egyidőben, vagyis a lepel jeruzsálemi.
Még meglepőbb felfedezés volt, mikor a leplen látható férfi szemein két pénzérme lenyomatát vélték felfedezni. Ezek mérete pontosan megegyezett a Poncius Pilátus idején vert pénzérmékével. A zsidóknál ugyan idegen volt ez a szokás, viszont a görög temetkezéseknél alkalmazták, mivel azt hitték, hogy Kharón, az Alvilág révésze csakis pénzért hajlandó átvinni a halottak lelkeit a Sztüx folyón. Meggondolandó, ha a középkorban tudtak is erről a szokásról, miért készítették volna el ezzel a pogány szokással együtt a képet.
A képet a lenvászon felületi rostjainak „megpörkölődése” hozta létre. Ilyet elvileg lehetne létrehozni, ha egy felforrósított szoborra vásznat borítanánk. Ez azonban kiterítve egy deformálódott, széles arcot és alakot mutatna. Fizikusok vetették föl, hogy ha Jézus feltámadását fény- és hőjelenségek kisérték, azok a vászonba „égethették” Krisztus megkínzott testének képét.
Az evangéliumokból ismerjük, hogy a halott Jézust péntek este gyolcsba tekerték, s zsidó szokás szerint sziklasírba helyezték. Amikor a balzsamozó asszonyok – szombat elmúltával – a sírba léptek, a halott már nem volt ott, csak a gyolcs maradt a kőpadon. IV. századig semmit sem tudunk a lepelről, ekkor Edesszában tűnt fel, s a görögök Mandylionnak nevezték el. 944-ben a gyolcsot nagy pompával Konstantinápolyba vitték. A lepel történetének van magyar vonatkozása is, ugyanis a lepel ábrázolása szerepel a XII. században keletkezett Pray-kódexben. Ez is megkérdőjelezi a XIII. század utáni keletkezését. Az ereklye 1453-ban került a Savoyaiak tulajdonába, s 1578 óta őrzik Torinóban. Az ezüstládikában összegöngyölve tartott lepel az elmúlt évszázadban öt alkalommal került nyilvános bemutatásra. Legközelebb 2025-ben lesz látható.
Láthatjuk tehát, hogy nem lehet egyetlen mozdulattal lesöpörni a lepel-kérdést. Izgalmas ez a téma, ami a jövő kutatói számára is nyújt még rengeteg megválaszolandó kérdést.
A hitünk számára viszont majdnemhogy semleges, hogy hiteles-e a gyolcs, vagy sem. Egy ufó-hívő honlapon (!) olvastam egy szkeptikus cikket a torinói lepellel kapcsolatban, ahol a szerző a „feltámadás első számú bizonyítéka”-ként beszélt a vászonról, s mivel szerinte bebizonyosodott, hogy a lepel hamisitvány, ezért a feltámadás is hazugság. Előszőr is nem bizonyosodott be, hogy a lepel hamis volna, másrészt a feltámadásba vetett hitünk nem a képen alapul, hanem a Szentírás bizonyságtételén, és a megváltás életünkre gyakorolt erején. Véleményem szerint, ha bebizonyosodna, hogy a lepel valódi, akkor sem hinnének többen Jézus Krisztusban, és ennek az ellenkezőjét is vallom, ha a vászon hamisítvány volna, akkor sem hinnének Benne kevesebben.
Egy orvosi vélemény;
"Midőn Edessa királya a mindenség királyát ismerte fel benned - nem jogarod és seregeid láttán, hanem mert puszta szavaddal számtalan csodát műveltél - arra kért Téged, oh, Isten-Ember, hogy jöjj országába. De elég volt meglátnia a szent leplen képmásodat, és így kiáltott fel: Te vagy az én Uram, Istenem!"
(A "szent mandilion" 944. augusztus 16-án történt Konstantinápolyba vitelének ünnepén énekelt bizánci liturgikus szöveg)
1572. október 12. óta őriztek a torinói Szent János-székesegyház királyi kápolnájában (most már a Vatikánban) egy 4,34 m hosszú és 1,1 m széles, halszálka-mintás lenvászon kendőt, amelyet a keresztény hagyomány a Megváltó halotti leplének tart. A lepellel ma már külön tudományág, a "szindonológia" foglalkozik, amelynek könyvtárnyi irodalma van.
Krisztus halotti lepléről Szent János evangélista számol be a szemtanú hitelességével (19,38-20,10). Simon Pétert és Jánost húsvét reggelén Mária Magdolna hívta a sírhoz: "Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hová tették ... Simon Péter bement a sírba, és ő is látta az otthagyott gyolcsokat, meg a kendőt, mellyel a fejét takarták be ... Akkor bement a másik tanítvány is, aki először ért a sírhoz ... Látta, és hitt." Vajon mit láthatott János? Mindenesetre az evangéliumok kiemelik a halotti lepel szerepét az apostolok Jézus feltámadásába vetett hitének megalapozásában.
Kérdés, hogy az evangéliumok említette gyolcs, az Edessából 944-ben Konstantinápolyba került "szent mandilion" és a jelenlegi "torinói lepel" azonos-e. Tengernyi bizonyíték szól az azonosság mellett, és lényegében egy "modern" eljárás, a C-14 izotóp vizsgálat vall ellene. (Egyes tudósok, például egy Lenin-díjas szovjet kutató a C-14 izotóp adta cáfolatot bizonyítékként értékelik.)
Az azonosság mellett szóló főbb érvek:
A jól ismert Jézus-arc ábrázolás a keleti kereszténységtől indult ki a VI. századtól. (Ebben a században találták meg Edessa városfalában a századokkal korábban odarejtett halotti leplet.) Korábban Jézus arcának különböző megjelenítései jelentősen eltértek egymástól. A legrégebbi ábrázolások például Apollóként mutatták be Jézust, szakáll és bajusz nélkül, rövid, göndör hajjal! Az edessai lepel megtalálása után azonban keleten és nyugaton egyaránt megjelenik a "tipikus" Jézus-arc. A festők ma is hasonlóan festik meg Jézus arcát, melynek karaktere megegyezik a torinói lepel ismert ábrázolásával.
A leplen egy keresztre feszített ember alakjának negatívja látható. Vászonra ma sem tudnak filmnegatív-képet festeni, hamisítani.
Jézus alakja "felületi képmás", a leplen nincs nyoma festéknek. A képet a lenvászon felületi rostjainak "megpörkölődése" hozta létre. Ilyet elvileg lehetne létrehozni, ha egy felforrósított szoborra vásznat borítanánk. Ez azonban kiterítve egy deformálódott, széles arcot és alakot mutatna. Fizikusok vetették föl, hogy ha Jézus feltámadását fény- és hőjelenségek kisérték, azok a vászonba "égethették" Krisztus megkínzott testének képét.
Egy svájci kriminológus, Frey professzor megvizsgálta a lepel virágpormintáit, és köztük ki tudta mutatni Jeruzsálem, Edessa, Konstantinápoly, Franciaország és Torino környéke flórájának virágporát.
A leplen lévő képmás jobb szemén egy pénzérme néhány betűje azonosítható (a halottak szemére Jézus korában pénzérmét tettek). Ezek a betűk: "UCAI" egy Poncius Pilátus által Kr. után 29-ben kiadott, úgynevezett lepton (aprópénz) betűinek felelnek meg: TIBERIO/U CAI/CAROC. Rajta van még a szemen egy pásztorbot rajza is, amely a leptonon ugyancsak rajta volt. Így kétséget kizáróan bizonyítható, hogy a torinói leplen egy Kr. u. 29-ben kiadott pénzérme nyoma található.
Hitünk nem a torinói leplen alapszik, mégis joggal nevezik az ötödik evangéliumnak.
Tóth Tihamér sebész
"érdekes, hogy nem egynéhány állítólagos ereklyét nem engednek tudományos korvizsgálat alá vetni..."
Miért, ha engednék az változtatna valamin?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!