Aki szidja a Zsidókat, valóban átok alá kerül? És áldott lesz ha áldja őket?
1 Mózes 27,28-29:
„Adjon neked az Isten égi harmatot, zsíros földet, sok gabonát és mustot. Népek szolgáljanak neked, nemzetek boruljanak le előtted! Légy parancsolója testvéreidnek, boruljanak le előtted anyádnak fiai! Átkozott lesz, aki átkoz, áldott lesz, aki téged áld!”
Roland G.!
Amit idéztél az a judaizmus hagyománya. Ami elől meg eltakarod a szemed, az az a tény, hogy az evangéliumok az elejétől a végéig arról számolnak be, hogy Jézus Krisztus folyamatos összetúzésben volt a zsidókkal. Képzeld, a végén még meg is ölették a judaizmus hagyományára hívatkozva!
Tehát a judaizmus hagyománya szerint nem lehet leszidni a zsidókat, mert kicsinálnak és ezt Jézus Krisztuson be is mutatták. De a krisztusi példa nem a kussolásról szól.
Tisztul valamennyire?
Amit idéztem az a Biblia.A judaizmus hagyománya az teljesen más.Talmud:Msna,Gemára,Aggádák stb.Összetűzésben pedig a júdeai vallási elittel volt,de ott sem mindenkivel.
Érdekességképpen megjegyzem,hogy Jézus a zsidó hagyományok közül is megtartott némely parancsot.Micvót
d’rábbánán-nak nevezik azt a 7 parancsot,amelyről még a szóbeli Tóra is megjegyzi,hogy nem vezethetőek le az Írásból,mégis isteni tekintélyűnek számítanak a judaizmusban,s ezek közül 2-3-at még maga Jézus is gyakorolt.
A lényeg,hogy aki a zsidóságot átkozza,vagy bármely népet,annak nem lesz jó dolga,főleg ha általánosít!
Áldott napot mindenkinek!
Pietrosol-nak van igaza.
Jézusnak elég nagy vitái voltak a zsidókkal, néha elég alaposan kiosztotta őket. Olyan jelzőkkel illette őket, amiket pogány embereknek Jézus soha az életben nem mondott, csak a zsidóknak. Egyszer még attól sem riadt vissza, hogy korbáccsal űzze ki őket a templomból.
Még egy egy pont Pietrosol-nak:
A Júdaizmus hagyománya nagyon nem más. Jézus korában több zsidó szekta tevékenykedett, köztük a farizeizmus is, amiből a mai rabbinikus zsidóság kifejlődött. A farizeusoknak már akkor megvoltak a maguk hagyományai...
A Talmud nem más, mint a nagy hagyományozódás végső terméke, amit írásba foglaltak az ókor utolsó részében.
Ha már itt azon vitatkoztok, hogy Jézus is szidta a saját népét, azért hadd említsek valamit. Vannak szőrszálhasogatók, akik minden szót kifordítanak. Jézus azzal, hogy 'megszidta' a zsidókat, a javukat szolgálta. Például megtanította őket, hogy ne írják át Mózes törvényeit, többek között a szombattal kapcsolatban. ("nem az ember van a szombatért, hanem a szombat az emberért") Tehát megdorgálta őket, ha valamit rosszul tettek. Ezt a szót is lehet használni.
De a kérdésre válaszolva: Mivel a zsidók Isten választott népe, ne átkozd őket. Az áldás meg nyilván nem azt jelenti, hogy őket kell imádni. Hanem bizonyos fokig tisztelni. Ugyanakkor a többi néppel sem szabad kegyetlenül bánni. Az ember szeresse felebarátját!
@17:50
A zsidók nem Isten választott népe, ez történelmileg és teológiailag is cáfolható, de most itt nem ez a téma.
A lényeg az, hogy aki ismeri az 1. századi Júdea történetét, akkor az nagyon jól tudja, hogy a zsidók esetében összességében egy lázadó, egymással is civakodó, rosszindulatú népről van szó. Nem is lehetett rajtuk mit kedvelni.
Maga Jézus Krisztus nem értett egyet a zsidókkal. Az evangéliumok feljegyezték a farizeusokkal és a szadduceusokkal folytatott vitatkozásait is. Egyedül az esszénusokkal nem keveredett vitába, de annak meg az az oka, hogy azok kivonultak a Holt-tenger partjára, és ott tengették az életüket, így ő maga a 3,5 éves szolgálata alatt talán nem is találkozott velük. A hegyi beszédben azonban Krisztus hoz olyan tanítást is, ami az esszénusoktól való, és cáfolja, tehát velük sem értett egyet. Jézus a kora zsidóságának mentalitásában tehát nem osztozott, sőt, sokkal keményebben bánt velük, mint a "bálványimádó" pogányokkal.
Teljesen felesleges tehát Jézus és a zsidóság kapcsolatát mentegetni. Ő maga olyan tanítást is hozott, ami ellenkezett az 1. századi júdaista szekták tanításaival. Törvényértelmezése egészen más volt, lazán felülírta az akkori exegéziseket, és ez is kiválthatta az ellenszenvet.
Nem mindenkinek adatott meg a képesség, hogy különbséget tegyen az építő szándékú kritika, és a bírósági ítélet kihirdetése között, vagy az intés, feddés, valamint a szidalom, rágalom és átokmondás között. Némelyek nem jeleskednek abban sem, hogy megkülönböztessenek egy egész nemzetet, az azon belül létrejött csoportoktól, hanem a kollektív felelősségben hisznek. Szerintük egy népség vagy jó, vagy gonosz. A zsidók a gonoszok. Egytől egyig. Nem úgy, mint mi, nem-zsidók, akik mind jófejek vagyunk. Meglehetősen egyszerű gondolkodás. Kicsit szélsőjobbos, de egyszerű, egyszerű embereknek, akik nem szeretnek a tényekkel piszmogni.
Egy vicc jut eszembe:
Az átkos Szovjetunióban hosszú sor áll a pékség előtt. Idővel kiszól a pék:
- Elvtársak, sajnos kevés lisztünk van. A zsidók menjenek haza!
Hosszú idő múlva megint kijön a pék:
- Elvtársak, kevés a liszt, aki nem párttag, az menjen haza!
Megint hosszú idő telik el, megint kijön a pék:
- Elvtársak, a liszt sajnos elfogyott, menjenek haza!
Egy hang felcsattan a tömegben:
- Tessék! Már megint a zsidók jártak jól!
"Aki szidja a Zsidókat, valóban átok alá kerül? És áldott lesz ha áldja őket?"
Nem értem, miért kérdezed, ha egyszer odaírtad a válszt és a helyet is megjelölted: "Átkozott lesz, aki átkoz, áldott lesz, aki téged áld!" ( 1 Mózes 27, 29 )
Legfeljebb az a kérdées, hiszed-e, hogy a Biblia igaz? Ezt viszont mindenkinek saját magának kell eldöntenie.
Hogy jól döntött, vagy rosszul, odaát megtudja. :)
+++++++++
Clark Kent
"Természetesen semmi nem igaz ebből"
Hát igen. A sok millió zsidó és keresztény hívõ egyike sincs magánál. Így nem volt magánál Nicolaus Kopernicus, Galileo Galilei, sir Isaac Newton, Wilhelm Gottfried Leibnitz, Baruch Spinoza, stb. :)
( "Nézd a' búzakalászt, büszkén emelõdik az égnek,
még üres ; és ha megért, földre konyíttya fejét.
Kérkedik éretlen kincsével az oskola gyermek, ..." ( Verseghy Ferenc : Az igaz Bölcs ) )
"a zsidók teljesen jelentéktelen kis nép voltak a keleti világbirodalmak közepette."
Napersze. Jelentéktelenségük következtében tudták kizavarni a Szeleukidákat a Szentföldrõl és azért ismerte el Róma ie 139-ben szuverén királyságként.
továbbá azért tartott 4 évig ( isz 66-70 ) a Római Birodalomnak ( akkor már világbirodalom ) míg sikerült levernie a szabdságharcukat, és
azért tartott 60 évvel késõbb megint 3 évig a Bar Kochba szab.harc leverése. Utóbbihoz azért kellet Biritannából átvezénylni a legjobb hadvezért.
És persze, azért lett a zsidó vallásból - némi hmmm ... könnyítéssel világvallás.
+++++++++
Pietrosol
"valaki ostoba módon viselkedik, akkor azt ki kell mondani"
szerintem is. Ezért szoktam megírni, ogy temérdek ostobaságot írsz. :)
+++++++++
szp72
"Minden jogtalan vagy igazságtalan átok (vagy áldás) visszaszáll a forrására."
Így igaz. Sõt, egy talmudi történet azt sugallja, hogy SOHA nem szabad senkit megátkozni, akkor sem, ha jogosnak tûnik.
"a zsidóság pusztán zsidóságánál fogva már nem számít Isten népének."
Tévedsz. Ajánlom tanulmányozásra Mózes harmadik könyve 25, 26 fejezeteit. ( Eltévelyedés, büntetés, megtérés. )
+++++++++
Pietrosol
"Jézus Krisztus folyamatos összetúzésben volt a zsidókkal."
A szokott elõítéletes szamárság. ( Mnt említetted, ezt ki kell mondani. :) )
Roland G. magyarázatai helyesek, világosak, pontosak.
+++++++++
Clark Kent
"Egyszer még attól sem riadt vissza, hogy korbáccsal űzze ki őket a templomból."
Az elõítéletes, gyûlölködõ szamárság. Nem "a zsidókat" ûzte ki, hanem a kufárokat, akik lehettek esetleg százan a kb 4 - 5 millió zsidó között.illetve a Templomban és környékén megjelent néhány tízezer között.
"A Talmud nem más, mint a nagy hagyományozódás végső terméke"
A Talmud nem más, mint a Szóbeli Tan, amit Mózes I-tentõl kapott, de nem úgy, hogy le kellett volna írnia, ezért szájról szájra maradt fenn. Sokáig nem is volt szabad leírni,nehogy egyenrágúnak gondolja valaki a Tórával, vagy a Prófétákkal, vagy az "Egyéb Szentirqatokkal".
A szétszóratás - más mellett - azzal a veszéllyel járt, hogy elfelejtõdik, megváltozik, ezért dölntöttek a leórás mellett. Azonban így is volt némi elhomályosodás, ezért van, hogy sokhelyütt egy állítás tán nyomban az ellenkezõje közvetkezik. Természetesen másik rabbitól.
"A zsidók nem Isten választott népe, ez történelmileg és teológiailag is cáfolható"
Ez érdekes! Szal megcáfolod a Tórát. Hmmm ...
"Maga Jézus Krisztus"
Jézus nem volt Krisztus.
"nem értett egyet a zsidókkal."
Megint a hülye, elõítéletes, gyûlölködõ általánosító szamárság. Kérkedsz a tudatlanságoddal.
Azért mondta, hogy
"Az írástudók és a farizeusok Mózes tanítói székében ülnek. Tegyetek meg és tartsatok meg ezért mindent, amit mondanak nektek" ( Mt 23:2-3 )
mert nem értett egyet velük? pf .... ( lásd a fentebb idézett verset )
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!