Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Milyen célból írták meg az...

Milyen célból írták meg az Eszter könyvét?

Figyelt kérdés

A könyv datálásával kapcsolatban nincs egységes álláspont, de az szinte biztos, hogy késői keletkezésű, és a hellenista korban írták. Erre egyrészt utalnak azok a könyvben található történelmileg bizonyítatlan adatok, amiket a tudomány nem ismer, másrészt - elhanyagolható módon - a héber kánonban foglalt helye, hiszen a harmadik csoportban kapott helyet, amely arra utal, hogy késői keletkezésű. Mindazonáltal a könyv felhasznál valós történeti anyagot is, ezért tulajdonképpen ebben a formájában egy történelmi regénynek nevezhetjük.


A SZIT Biblia bevezetése szerint a könyvet a Kr.e. 3. és 2. század közepe között írták. Ha elfogadjuk ezt az időpontot, akkor viszont értetlenül állok a keletkezés előtt. Az a korszak a diadokhosz államok időszaka, ha jól emlékszem, már ment a konfliktus a szeleukidák és a ptolemaidák között (ahová Izrael be volt szorulva), de egy ilyen könyv keletkezéséhez ez még nem elég motiváció. Jobban el tudnám képzelni, hogy a könyvet a makkabeus korban, tehát Kr.e. 167-164 között írták, hiszen ez motivációt adhatott volna a zsidóságnak, hogy ne adják fel a hitüket.


A kutatás viszont ezt nem támasztja alá. Akkor hogy is volt az? A zsidók gondoltak egyet, és "csak úgy" írtak egy ilyen nacionalista könyvet? :D


(Megjegyzem, a túlzott nacionalizmus a korai zsidó bölcseknek is feltűnhetett, ezért az LXX-ben, a görög kiegészítések már sokkal vallásosabbá teszik a könyvet.)


2015. dec. 31. 09:59
 1/9 anonim ***** válasza:

Mardokeus és Eszter családfáját visszavezeti a Benjámin törzsbeli Kishez (2:5–7).A könyv nyelvezete késői héber, sok perzsa és arám szóval és kifejezéssel keverve. Ez a stílus megfelel a Krónikák, az Ezsdrás és a Nehémiás könyve stílusának, és teljesen összhangban van azzal a korszakkal, amelyben írták.


RÖVIDEN összefoglalva, ebben a könyvben Perzsia királyának, Ahasvérusnak (egyesek szerint I. Xerxész) történetéről van szó, akinek engedetlen feleségét, Vástit a zsidó Eszter, Mardokeus unokahúga váltotta fel. Az agági Hámán összeesküvést szőtt Mardokeus és az összes többi zsidó megölésére, de végül is őt akasztották fel arra az akasztófára, amit készített, Mardokeust pedig előléptették miniszterelnökké, s a zsidók megszabadultak.


Nem.


Márdokeus bebizonyította, hogy hű maradt Jehovához,

És Eszter sem tért el csak azért mert Zsidó származású volt. Gyakorlati értéke, hogy ha valaki Isten népe közül elkerül valahová, nem kell azonosulni más népekkel, maradjon meg az Igaz Isten imádatában

2015. dec. 31. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
43%

Szerintem többet foglalkoztál a Biblia kritikájával, mint az olvasásával. Azért írták az Eszter könyvét is, hogy olvasd, és elmélkedj rajta, nem pedig azért, hogy boncolgasd, vagy kritizáld.


"A teljes Írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra és az igazságban való nevelésre. Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített."(2Tim 3,16)


Amíg ebben nem hiszel, addig tulajdonképpen mindegy, hogy miért veszed a kezedbe a Bibliát.

2015. dec. 31. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:

Néhány megjegyzés ezekre a válaszokra.


A 10:58-as felhasználónak:


A Krónikák és Ezsdrás-Nehemiás könyvét is a fogság után írták (nem meglepő módon gyakorlatilag az összes ószövetségi könyv ekkor nyerte el a végső formáját...), nem meglepő ha van egyezés az Eszter neve alatt írt könyvvel. Az viszont merőben téves, hogy "teljesen összhangban van azzal a korszakkal, amelyben írták.". Valójában a Biblia egyik könyve sincs teljesen összhangban abban a korral, amiben írták. Ha így lenne, akkor nem szépirodalmi, vallásos mű lenne, hanem történelemkönyv, történetírás.


Eszter könyve esetében ha például Ahasvérust magával Xerxésszel azonosítod, már problémákba ütközöl. A zsidó szerző(k) szerint ugyanis ennek az Ahasvérusnak a feleségét Vastinak hívták, ez azonban merőben téves, pontatlan adat. Xerxész felesége ugyanis Amesztrisz volt.


A kérdésre meg nem igazán válaszoltál. Te leírtad Eszter könyve tartalmát a magad módja szerint, én azonban nem erre voltam kíváncsi, hanem arra, hogy mi célból írtak a zsidók egy ilyen könyvet akkor, amikor semmi szükség nem lett volna rá. Ismereteim szerint a görög uralom alatt Izraelnek vallásszabadsága volt IV. Antiochosz Epiphanesz fellépéséig, és annak ellenére, hogy a két diadokhosz állam között volt, nem bántotta őket senki, sőt, még politikai játszmába is kezdtek. Ezt a "Jehovázást" meg hagyjuk. :-) Szerintem ez egy téves fordítás, de mind1. xD


--------------------------


Asperrimus felhasználónak:


Hát tévedsz, többszörösen is.


A "bibliakritika" és a "biblia kritikája" között különbség van. Lásd itt:


[link]


és itt:


[link]


A bibliakritika pedig szerves része a globális hittudomány képzésnek, hívő katolikus és protestáns tudósok egyaránt gyakorolják, mivel a szöveget úgy lehet egészen pontosan megnyitni, ha megismerjük annak történelmi hátterét, irodalmi és műfaji sajátosságait, nem mellőzve természetesen a Szentlélek segítségét sem. Máskülönben mindenki azt magyaráz bele, amit akar. Az igazságot szerető embereknek tehát nem kell félnie a bibliakritikától, azoknak viszont annál inkább, akik elkötelezték magukat valamelyik (rendszerint) fundamentalista irányzat iránt, mivel az eredmények azzal rendszerint ütköznek:


Véleményed ellenére én hiszek a Biblia sugalmazottságában, töretlenül vallom, hogy a Szeptuaginta és az Újszövetség esetében Isten szól az emberhez. Azonban engem érdekel ezeknek az iratgyűjteményeknek a történelmi háttere is.

2015. dec. 31. 12:48
 4/9 anonim ***** válasza:
megjött már a "vallás az csicska" kommenttel a mai ateista hős?
2015. dec. 31. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:

Ha nekem írtad ezt 15:17-es, akkor tévedsz. Nem vagyok ateista (vallásos sem, azt meghagyom másoknak), hanem hívő ember vagyok.


Viszont mostantól megkérném a fundamentalistákat hogy kerüljék el ezt a topikot, és írjanak máshová.


Ebbe a topikba csak azok írjanak, akik valamilyen szinten jártasak a bibliatudományban. Köszönöm

2015. dec. 31. 18:00
 6/9 KZitus ***** válasza:

Szia


kicsit kutattam a témában, és ez találtam. Elküldöm neked:

Ki írta? A Szentírás nem beszél arról, hogy ki írta Eszter könyvét. Néhány tudós szerint Ezsdrás volt az írója, de a bizonyítékok alapján inkább Márdokeus. Ő ismerte a legjobban azokat a részleteket a saját életéről és Eszteréről, amelyekről a beszámoló ír, és ő tudta a legjobban, hogy mit tett Hámán családja, nem beszélve arról, hogy mi történt Susán várában. Miután a perzsa kormány legfőbb minisztere lett, hozzáférhetett a beszámolóban említett hivatalos dokumentumokhoz. Ha Dániel, Ezsdrás és Nehémiás, akik ugyancsak hivatalos tisztséget töltöttek be a perzsa államban (csak más időszakban), bibliai könyveket írtak, amelyekben beszámoltak arról, hogy mi történt a zsidókkal ennek a világhatalomnak az uralma idején, akkor igen valószínű, hogy Jehova támogatásával Márdokeus írta Eszter könyvét.


Milyen történelmi korban játszódik? A beszámoló szerint az események Ahasvérus király idejében játszódtak, aki akkor uralkodott, amikor a Perzsa Birodalom területe Indiától Etiópiáig terjedt, és 127 tartománya volt (Esz 1:1). Ez alapján, valamint azért, mert beletartozik abba a kánonba, amelyet Ezsdrás állított össze, három király jöhet számításba, akiknek az uralma idején történtek az események: I. Dáriuszé, I. Xerxészé és Hosszúkezű Artaxerxészé. Csakhogy mind I. Dáriuszról, mind pedig Hosszúkezű Artaxerxészről köztudott, hogy már az uralmuk 12. éve előtt is kedvelték a zsidókat. Ez viszont nem mondható el a könyvben szereplő Ahasvérusról, aki a jelek szerint nem nagyon ismerte sem a zsidókat, sem a vallásukat, tehát nem is kedvelhette őket. Ennélfogva az Eszter könyvében szereplő Ahasvérus I. Xerxész lehet, a perzsa Nagy Dáriusznak a fia. Ezért néhány bibliafordítás egyszerűen „Xerxész”-t ír „Ahasvérus” helyett (AT, Mo; lásd még: Esz 1:1, Szep., lábj.).


Eszter könyvében ennek a királynak az uralkodási éveit alighanem az apjával, Nagy Dáriusszal való társuralkodásától kezdve számítják. Mivel a könyvben található első esemény a király uralmának harmadik évében történik, és a beszámoló a király uralkodásának a fennmaradó éveiben játszódik, ezért nyilván az i. e. 493 és kb. i. e. 475 közötti időt öleli fel. (Lásd: PERZSIA, PERZSÁK: Xerxész és Artaxerxész uralma.)


Eszter könyve valamikor Xerxész uralmának a 12. éve után íródott, nagy valószínűséggel az uralmának a vége felé (kb. i. e. 475). A könyv élénk stílusa azt sejteti, hogy az írója szemtanú volt. Ráadásul mivel a könyvből az látszik, hogy az író hozzáfért az állami dokumentumokhoz (Esz 10:2), igen valószínű, hogy az Elám tartományban lévő Susánban íródott, amely akkoriban Perzsiához tartozott. Perzsa és káldeus szavak vegyülnek a héber szavak közé, ami ugyancsak arra mutat, hogy az előbb említett időszakban és Perzsiában íródhatott.


Ezsdrás valószínűleg magával vitte a könyvet, amikor i. e. 468-ban visszatért Babilonból Jeruzsálembe, mivel a jeruzsálemi Nagy Zsinagóga még a megszűnése előtt (kb. i. e. 300) belefoglalta a kánonba.


Hiteles és a kánon része: Némelyek kétlik, hogy Eszter könyve a bibliai kánonba tartozik, ugyanis a Keresztény Görög Iratok nem idézi, és nem is utal rá. De ez nem döntő érv, hiszen ugyanez elmondható más könyvekről is, amelyekről viszont megalapozottan állítható, hogy a kánon részei. Ilyen például Ezsdrás és a Prédikátor könyve. Többek között Szardeszi Meliton, Nazianzoszi Gergely és Athanasziosz voltak azok, akik Eszter könyvét nem foglalták bele a kanonikus könyvek felsorolásába. Jeromos, Ágoston és Órigenész viszont név szerint utaltak rá. Megtalálható a Chester Beatty-gyűjteményben, azon belül is Ezékiel meg Dániel könyvével együtt egy kódexben, amelyet minden bizonnyal i. sz. a harmadik évszázad első felében készítettek el. Nem úgy tűnik, hogy a zsidók vagy a korai keresztények bármikor is kétségbe vonták volna a hitelességét. A zsidó Bibliákban a legtöbbször a Hagiografában (Írások) található, a Prédikátor és Dániel könyve között.


A könyvbe később apokrif részeket fűztek. Néhány tudós a hagyományok alapján úgy véli, hogy a betoldások i. e. 100 körül kerültek a könyvbe, mintegy 300 évvel azt követően, hogy lezárták a Héber Iratok kánonját.


Eszter könyvét az a kritika érte, hogy túloz, amikor azt írja, hogy Ahasvérus az uralkodása harmadik évében egy 180 napig tartó lakomát rendezett (Esz 1:3, 4). Ám egyesek szerint azért tarthatott ilyen sokáig az ünnepség, mert a tartományokból érkező sok tisztviselő a kötelezettségei miatt nem lehetett ott egyszerre. A beszámoló igazából nem is azt írja, hogy a lakoma tartott ilyen sokáig, hanem azt, hogy a király 180 napon át mutatta be királyságának a dicsőségét és gazdagságát. Lakomáról az 1:3 és 1:5 versekben olvashatunk. Nem valószínű, hogy két lakomáról van szó. A 3. vers is inkább arra a hét napig tartó lakomára utalhat, amelyen mindenki részt vett a várban, miután az összes tisztviselő látta, amit a király meg akart mutatni (C. F. Keil és F. Delitzsch: Commentary on the Old Testament. 1973, III. köt. Eszter könyve, 322–324. o.).


Vannak, akik szerint Eszter könyve nem vallásos könyv, mivel nem említi konkrétan Istent. Ám szó van benne arról, hogy a zsidók böjtöltek, vagy hogy segítségért kiáltottak, ami az imára utal (Esz 4:3, 16; 9:31). A beszámolóból az is sejthető, hogy Isten alakította úgy az eseményeket, hogy a királyt pont jókor kerülje az álom (6:1), és hogy valószínűleg Isten akaratából lett Eszter a királyné (4:14). Ezenkívül Márdokeus semmiképpen sem volt hajlandó meghajolni Isten ellensége, Hámán előtt – aki agágita lévén minden bizonnyal királyi származású amálekita volt –, ami azt bizonyítja, hogy Márdokeus Jehovát imádta (3:1–6; 2Mó 17:14).


Történelmi és régészeti bizonyítékok: A történelmi írások és a régészeti feltárások is Eszter könyvének a hitelessége mellett szólnak. Erre elég csak néhány példát említeni. A könyv hitelesen mutatja be, hogy a perzsák hogyan tüntettek ki valakit a tiszteletükkel (Esz 6:8). A perzsa királyi öltözék fehér és kék (v. lila) színű volt. Az Eszter 8:15-ben azt olvashatjuk, hogy Márdokeus „királyi öltözetben ment ki a király elől, kék ruhában és lenvászonban. . ., bíborpirosra festett gyapjúban”.


A könyv ezt írja Eszterről: „megállt a király házának belső udvarában, a király házával szemben; a király pedig királyi trónján ült a királyi házban, a ház bejáratával szemben. És történt, hogy amint a király meglátta Eszter királynét ott állni az udvarban, Eszter kegyet talált szemében” (Esz 5:1, 2). Az ásatások során kiderült, hogy ez a leírás a legapróbb részleteiben is megállja a helyét. Az asszonyok házától egy folyosó vezetett a belső udvarra, és a folyosóval szemben, az udvar túloldalán volt a palota tróncsarnoka. A trón a szemközti falnál középen volt elhelyezve, ahonnan a király a függönyön át láthatta, hogy a királyné audenciára vár. Más részletek is azt mutatják, hogy az író nagyon jól ismerte a palotát. Egyértelmű hát, hogy alaptalan az a vád, hogy a könyv minden történelmi alapot nélkülöz, és pontatlan a perzsa szokások terén.


A könyv hitelessége melletti hathatós érv maga a púrim, azaz a sorsvetés ünnepe, amit a zsidók mind a mai napig megünnepelnek. Ezen az ünnepen az egész könyvet felolvassák a zsinagógáikban. Egy ékírásos felirat, amely feltehetően Borszippából való, állítólag egy Mardukâ (Márdokeus?) nevű perzsa hivatalnokról ír, aki Szúzában (Susán) volt I. Dáriusz uralkodásának a végén, illetve I. Xerxész uralkodásának az elején (Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft. 1940/41. 58. köt. 243–244. o.; 1942/43. 59. köt. 219. o.).


Eszter könyve teljesen összhangban van a Szentírás többi részével, és kiegészíti Ezsdrásnak meg Nehémiásnak a beszámolóját, ugyanis leírja, hogy mi történt Isten száműzetésben élő népével a Perzsa uralom idején. Igaz rá az, ami a Biblia többi részére is, hogy azért íródott, hogy a buzdításunkra, vigasztalásunkra és oktatásunkra legyen (Ró 15:4).

2016. jan. 1. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

Nem egészen egyértelmű, hogy az Eszter könyve az eredeti szerzők koncepcióját tükrözi-e avagy egy lényegesen későbbi átszerkesztés koncepcióját.


A legelső ószövetségi kánon a görög LXX. Az LXX Eszter könyvével rokon szöveg a kopt és az etióp fordítás, és ettől jelentősen különbözik a héber nyelvű változat.


Tudjuk azonban, hogy a héber nyelvű maszoretikus kánont sacc per kábé félezer évvel később véglegesítették, mint a LXX-t. Ennél a véglegesítésnél tudatosan választott szempont volt a LXX-tól való eltérés (különösen a messiási próféciákat illetően).


Igazából nem látom át, hogy az Eszter könyvét miért kellet átfogalmazni, de valamilyen szempontjuk minden bizonnyal volt a szöveg átszerkesztőinek.


Bár az Eszter könyve tudtommal nem szerepel a kumráni tekercsek között, de azért érdemes odafigyelni rá, hogy az összes kumráni héber szöveg sokkal közelebb áll a LXX-hoz, mint a ma ismert maszoretikus héber szöveghez.

2016. jan. 1. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

# KZitus


"Többek között Szardeszi Meliton, Nazianzoszi Gergely és Athanasziosz voltak azok, akik Eszter könyvét nem foglalták bele a kanonikus könyvek felsorolásába."


Zitus, ez így egyáltalán nem igaz. A görög atyák teljes egyértelműséggel fogadták el a LXX könyveit.


Alexandriai Nagy Szent Athanáz mindössze olyan különbséget tett, hogy a deuterokanonikus könyveket a keresztség előtt álló katekumeneknek, a protokanonikus könyveket pedig a már megkeresztelteknek ajánlotta olvasásra. De speciel az Eszter könyvét természetesen ő is a protokanonikus könyvek közé sorolta:

[link]

2016. jan. 1. 13:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:

Kzitus!


Először is világosan leírtam, hogy a fundamentalisták kerüljék ezt a topikot. Ez Jehova Tanúira kétszeresen vonatkozik, mert ők elég nagy fundamentalisták.


Másodszor: Te nem kutattál, hanem bemásoltad Jehova Tanú írását. A Tanúk viszont nem szakemberek, így semmiféle jelentősége nincs annak a maszlagnak, amit ide bekopiztál. Még akkor sincs, ha az Őrtorony "tudósokra" hivatkozik, mert a tudósok véleményét csak akkor használjátok, amikor alá akarjátok támasztani a tanításaitokat, amúgy nagy ívben tesztek rá. Ráadásul teljesen önkényesen használjátok azokat a véleményeket (Pl Howard professzor esetében, akit úgy próbáltok beállítani, mintha támogatná a tanításaitokat, noha a leveleiben világosan leírta, hogy ez nem így van).


Harmadszor: A kérdés nem arra vonatkozott, hogy Eszter könyve hiteles-e, hanem arra, hogy >>Miért írták meg az Eszter könyvét<<. Javaslom, ne akarj tanítani, ha még kérdést sem tudsz értelmezni.


De ha már hitelesség: A fundikkal ellentétben én úgy gondolom, hogy egy szentírási könyv hitelessége nem azon múlik, hogy mennyire tükrözi a történelmi valóságot, hanem azon, hogy mennyire tudunk épülni belőle. Eszter könyve nincs összhangban a Perzsa Birodalom időszakával, (pusztán felhasznál belőle anyagot), mert ha csak abból indulunk ki, hogy az a bizonyos Ahasvérus magával Xerxésszel lenne azonos, az már önmagában jelzi felénk, hogy a könyv szerzőjének nem voltak pontosan adatai a perzsa korszakról, ami egy kortárstól elvárható lenne, tehát valószínű, hogy később írták (esetleg szándékosan lett az adat szabadon kezelve.)


Eszter könyve állításával szemben ugyanis Xerxésznek nem volt sem Vasti, sem Eszter nevű felesége. Valójában az ő feleségét Amesztrisznek hívták, ezt fentebb már leírtam. Ettől függetlenül a könyv hiteles, hiszem, hogy a Szentlélek így akarta az emberek kezébe adni, ebben a novellisztikus formában.


Negyedszer: A héber kánont viszonylag elég későn, Kr.u. 100 körül zárták le. Ennél sokkal ősibb az LXX, amelynek gyökerei a Kr.e. 3. századra nyúlnak vissza. Itt Eszter könyve pedig további részekkel van ellátva. Mivel pedig ez volt az első kánon, így az ősiségből kifolyólag ez a hiteles. Tehát éppenséggel Eszter könyvébe nem "betoldások" kerültek, hanem a héber kánon összerakásakor a farizeusok lerövidítették.

2016. jan. 1. 15:43

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!