A Szentháromságot valaki el tudja magyarázni érthetően?
Csodatevő Szent Gergely ezt írta róla:
"Nincs tehát semmi teremtett, semmi a másiknak alávetett a Szentháromságban: sem
pedig semmi utólag hozzátett, mintha korábban nem létezett volna, hanem csak
később lépett be: ezért az Atya soha nem is volt Fiú nélkül, sem pedig a Fiú a
Szentlélek nélkül: eme Szentháromság pedig mindörökre változatlan és változtathatatlan. "
Thomas Jefferson így reagál a Szentháromsága:
"„Az érthetetlen állításokkal szemben bevethető egyetlen fegyver, ha nevetségessé tesszük őket. A
gondolatnak világosnak kell lennie, mielőtt az értelem egyáltalán hozzáférhetne, a
Szentháromságot illetőleg pedig még senkinek nem volt világos gondolata. Csak abrakadabra a
magukat Jézus papjainak nevező sarlatánok szájából."
Mondom, mesélj még! A példáid rosszak... a nem euklideszi geometriai is tudomány, ugyanabból a fajtából... görbült felületeket ír le, használja az általános relativitás elmélet és nem mondtál újat. DE legalább példa volt. A fenti logikai furcsaságra viszont nem mondtál példát, pedig azt vártam.
Viszont látnod kéne, hogy a tudományunk nem arra való, hogy megálljunk vele egy határvonalon (például Meseország kapujának tövében), hanem hogy a mindenséget értelmezzük általa. Beleértve a vallást is. Ha a vallás nonszensz állításokat tesz bizonyos pontokon, az nem a tudomány hibája, egyszerűen be kell látni, hogy legalábbis nem túl valószínű, hogy úgy, abban a formában igaz.
Mit nem lehet a Szentháromságon nem érteni?
Persze tudom, hogy sok mindent, de az alaptételben önmagában mi az érthetetlen? Három különböző személy birtokolja ugyanazt az egyetlen teljességet.
Három személy képes egyetlen dolgot birtokolni? Mondjuk egy gyémántot? Egy gyémánt van de három gyémánt tulajdonos. Az isteni személyek azonban nem gyémántot birtokolnak, hanem az egyetlen teljességet: az élet, az erő, a hatalom, a dicsőség teljességét.
Az emberi világunkban a külön személyeknek lehet közös és egyetlen vagyona, de mivel külön testük van, ezért nem tökéletesen egyek. De mondjuk bizonyos két fejű sziámi ikreknél már egyetlen testet birtokol két különböző személy. Az isteni személyeknek mindenük közös vagyis tökéletesen egyek, csak éppen a személyükben különböznek. Ezt persze nehéz elképzelni, de önmagában mi ebben az érthetetlen.
A végtelent is nehéz elképzelni, de mi benne az érthetetlen.
Isten a szeretet, a szeretet önátadás és eggyé válás. Az Atya mindenét odaadja a Fiúnak, a Fiú is mindenét visszaadja az Atyának. A Szentlélek pedig az általam hallott legjobb magyarázat szerint az Atya és a Fiú egysége és egyesülése.
Szentháromság: Az egy isteni természetet három személy birtokolja: Atya, Fiú és Szentlélek. A három személy áthatja egymást, együtt cselekednek (pl. a teremtést is közösen vitték véghez). Összeköti őket a szeretet és az egy isteni természet.
Az Atya magában hordozza az öröklétet.
A Fiú öröktől fogva az Atyától születik, azaz a Fiú azért örök, mert az Atya is. Az Atyától származik.
A Szentlélek az Atyától és a Fiútól (görögkatolikus megfogalmazásban: az Atyától a Fiún át) származik, szintén öröktől fogva, mert Isten örök.
Az isteni személyek abban különböznek, hogy más-más vonásukat emeljük ki, ahogy a dobókockás hasonlatban is egy-egy oldalát látjuk a kockának. Így az Atyának tulajdonítjuk a teremtést, a Fiúnak a Megváltást, a Szentléleknek a megszentelést - de az egy Isten tette mindezt, tehát a három személy együtt.
Számos keresztény egyház azt tanítja, hogy Isten egy Háromság. Ám érdemes elgondolkodni a Britannica Hungarica kijelentésén: „A »szentháromság« szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik az Újszövetségből. . . A dogma. . . csak fokozatosan fejlődött ki több évszázadon át, heves viták közepette.”
A Biblia Istenéről valóban nem esik szó úgy, mint egy Háromság egyik tagjáról. Íme néhány részlet a Bibliából:
„Jehova, a mi Istenünk e g y Jehova” (5Mózes 6:4).
„Te, akinek neve Jehova, egymagad vagy a Legfelségesebb az egész föld felett” (Zsoltárok 83:18).
„Az pedig az örök élet, hogy ismeretet szerezzenek rólad, az egyedüli igaz Istenről, és arról, akit elküldtél, Jézus Krisztusról” (János 17:3).
„Az Isten pedig csak e g y” (Galácia 3:20).
Akkor miért tanítja a legtöbb keresztény egyház azt, hogy Isten egy Háromság? [link]
Mivl a bibliæban nincs ez a szó,csak anyit mondhatunk,hogy nincs szent háromság.
Aki azt mondja,hogy van annak ajánlom ,keresse meg ezt a szot ès jegyezze be,hogy bebizonyitsa.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!