Mire gondolt Pál apostol az áteredő bűnnel kapcsolatban?
Pál Apostolnak Rómabeliekhez írt levele » 5. fejezet
"12 Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra a bűn és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek;"
Miért vétkezett mindenki?
"13 Mert a törvényig vala bűn a világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény."
A bűnbeesés előtt it volt törvény? Mikor nem volt törvény? És hogy kell érteni, hogy bűn nem számíttatik be?
"14 Úgyde a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, akik nem az Ádám esetének hasonlatossága szerint vétkeztek, aki ama következendőnek kiábrázolása vala."
Mózes előtt mi volt a törvémy?
"15 De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra."
Hogyan haltak meg sokan Ádám és Éva miatt? Jézus kegyelme pedig nem mindenkire érvényes?
"16 És az ajándék sem úgy van, mint egy vétkező által; mert az ítélet egyből lett kárhozottá, az ajándék pedig sok bűnből van igazulásra."
Az ajándék nem minden bűnből való igazulásra vonatkozik? Az ítélet hogy lett egyből kárhozat?
"17 Mert ha az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az igazság ajándékának bővölködésében részesültek."
Most aki hisz Jézusban nem hal? Vagy a halál hogyan uralkodik?
"18 Bizonyára azért, miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása."
Ha elkárhoztunk, hogy igazultunk meg? Mindenki megigazult?
"19 Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek."
Evidens, hogy nem mindenki lesz igaz, de mit jelent, hogy sokan bűnösökké lettek? Volt aki nem?
"20 A törvény pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék; de ahol megnövekedik a bűn, ott a kegyelem sokkal inkább bővölködik:"
Azért lettek törények, hogy még több bűnös embert lehessen kinevezni? Vagy még több kegyelmet adni?:O
"21 Hogy miképpen uralkodott a bűn a halálra, azonképpen a kegyelem is uralkodjék igazság által az örök életre a mi Urunk Jézus Krisztus által."
Ez a mondatot én úgy értelmeztem, hogy a bűnös viselkedés el kezdett vonzani a halálba...Krisztus igazsága, pedig kihúz?
ez nem igaz. azzal, hogy megkeresztelkedsz, nem szabadulsz meg attól a bűntől, ami benne van a génjeidben.
a keresztelkedésnek nem ez a célja.
A kérdés először is az, hogy bűnösként születtünk?
Azaz, vétkezünk, mert bűnösök vagyunk, vagy bűnösök vagyunk, mert vétkeztünk?
Bővebben az ezzel kapcsolatos igehelyekről itt olvashatsz:
Cselekedetek által nem igazul meg senki, hogy ne kérkedjék. Jézus vére, az, ami tisztára mos, és nem egy vizes pacsálás. Ahogy előttem már írták, a keresztelkedésnek semmi köze a bűnbocsánathoz.
Nincs áteredő bűn. Azért vagy bűnös, mert vétkeztél. "mivelhogy mindenek vétkeztek" Egy újszülött nem vétkezik például. Jézus is azt mondta, hogy engedjétek hozzám a gyermekeket, mert ILYENEKÉ a mennyek országa. (Nem övéké kizárólag, hanem ilyeneké.)
"A bűnbeesés előtt it volt törvény?"
Igen, volt, ne egyetek... Volt tiltás.
"Mózes előtt mi volt a törvémy?"
Minden népnek megvan és volt a törvénye. lásd következő.
"Hogyan haltak meg sokan Ádám és Éva miatt? "
Nem volt halál a bűneset előtt. A bűneset hozta be a világba a halált. Ha csak azt veszed, hogy kiűzettek az élet fája elől, máris sok meghaltak a bűneset miatt.
"Jézus kegyelme pedig nem mindenkire érvényes?"
Nem. Jézus hitet (bizalmat) kért csupán. Ezáltal betartva az örök törvényt, szeresd felebarátodat (azért fele, mert neked barátod, te neki nem, tehát a jobb kéz nem kér, mialatt ad a bal), mint önmagadat, és szeresd Istent.
"Az ajándék nem minden bűnből való igazulásra vonatkozik? "
Elég, ha csak azokból a bűnökből, amik kárhozatunkra vannak. :)
"Az ítélet hogy lett egyből kárhozat?"
Meghalsz...
"Most aki hisz Jézusban nem hal? Vagy a halál hogyan uralkodik? "
Úgy, hogy halott maradsz. A halál uralma alatt nincs feltámadás.
"Ha elkárhoztunk, hogy igazultunk meg? Mindenki megigazult? "
Elkárhozás az ítélet, Jézus nélkül. Az élet megigazulása Jézusra vonatkozik, nem az emberekre. Jézus hatott el minden emberre. A Nap mindenkire süt, mindenkire elhat, de valaki lemegy a pincébe, vagy elbúj a Nap elől.
"Evidens, hogy nem mindenki lesz igaz, de mit jelent, hogy sokan bűnösökké lettek? Volt aki nem?"
A sokat értsd sokkal inkább... Az itt szereplő πολύς πολλή πολύ (polüsz pollé polü) szó jelentései:
1) sok, rengeteg, számos, bőséges
2) nagy, hatalmas, erős, fontos
3) idő: hosszú, előrehaladott; késő
4) többesszámban: sokan; a többség; sokminden, mindenféle
5) határozószóként: nagyon; nagymértékben; leginkább; sokkal inkább
"Azért lettek törények, hogy még több bűnös embert lehessen kinevezni? Vagy még több kegyelmet adni?:O "
Törvény nélkül nincs bűn. Hülye példa: Ha a gyerekemnek nem mondom, hogy ne egyed a sót magába, és megengedem, nem követ el semmit azzal, ha eszik. De ha okkal, hogy ne hányjon, megtiltom, és eszik, még a kezére is ráverhetek, mert engedetlen volt. De kegyelmezhetek is neki, és nem büntetem meg.
A fordítás nem mindig teljesen pontos: " A törvény pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék" Úgy olvasd inkább, hogy a törvény pedig bejött, azért (ἵνα (hina) jelentése ) a bűn megnövekedik... Tehát ok-okozat. Nem szándékos bajkeverés.
"Ez a mondatot én úgy értelmeztem, hogy a bűnös viselkedés el kezdett vonzani a halálba...Krisztus igazsága, pedig kihúz?"
Nagyjából jó. csak nem elkezd, hanem akkor már ott vagy.
Az eredeti értelmezése az ősbűnnek, amit az ortodox egyház őrzött meg, hogy Ádám és Éva bűne nem öröklődik, csak a bűnének a súlyos következménye, miszerint a szellemet (pneuma) eluralják a vágyak, a lelket (psziché) eluralják a testi szenvedélyek. Ebből fakad a bűnre való hajlam. Maga a test pedig romlandó és halandó lett. Krisztus megszentelő kegyelme ezt az eredetileg természetellenes állapotot javítja meg.
Szent Ágoston a gyerekkeresztséggel kapcsolatos vita kapcsán fogalmazza meg az áteredő bűn tanítását, miszerint minden ember már örökli az ősszülők bűnét és bűnösen születik a világra. Végül is ez a tanítás hosszú évszázadok alatt, de teljesen beépül a katolikus teológiába.
A két megközelítés első ránézésre nem is áll annyira távol egymástól, de a következményeit tekintve mégiscsak. Mária szeplőtelenségének a dogmája szükségszerű következménye az ágostoni tanításnak, míg ortodox részről Mária szeplőtelenségének dogmája nem fogadható el, mert igazából nem is értelmezhető.
Aztán még később egyes protestáns irányzatok még tovább mentek Ágostonnál is a predesztináció tanával, de az megint egy külön történet.
Szervusz Lucifer :-)
"12 Annakokáért, miképpen egy ember által jött be a világra a bűn és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek;"
Miért vétkezett mindenki? = Mert Ádámék MINDEN megszületett embernek átadták a bűnt. Amikor megszületik egy gyermek (bár még soha nem vétkezett), az ádámi bűn mitt elindul a halál felé.(gondolj arra, hogy a mózesi törvény szerint minden megszületett gyermek után vétkességi áldozatot kellett bemutatni a templomban. Mária Jézus születésekor két galambot vitt)
"13 Mert a törvényig vala bűn a világon; a bűn azonban nem számíttatik be, ha nincsen törvény."
A bűnbeesés előtt it volt törvény? Mikor nem volt törvény? És hogy kell érteni, hogy bűn nem számíttatik be? = ameddig nem mondja Isten hogy "ne tedd", addig nincsen megtiltva semmi.
Á bűnbeesés előtt volt a tiltott fa. Ha Isten nem "adta volna törvénybe", hogy meg sem érintsék, akkor szabadon ehettek volna róla. Tehát számukra a tíltás volt a "törvény".
Ameddig nem volt Törvény(mózesi), tulajdonképpen sok mindent tettek úgy az emberek, hogy fogalmun sem volt arról, hogy bűnt követnek el. Viszont a Törvény állandóan figyelmeztette a népet, mennyire bűnösek, és szükségük van vaalakire, aki kiveszi őket ebből a bűnös állapotból, és ez volt Jézus Krisztus. "A Törvény következésképpen Krisztushoz vezető nevelőnk lett, hogy hit folytán nyilváníttassunk igazságossá. Most azonban, hogy a hit elérkezett, nem vagyunk már nevelő alatt." Galata 3:24,25
"14 Úgyde a halál uralkodott Ádámtól Mózesig azokon is, akik nem az Ádám esetének hasonlatossága szerint vétkeztek, aki ama következendőnek kiábrázolása vala."
Mózes előtt mi volt a törvémy?" = nem volt Mózes előtt Törvény. Pál apostol úgy érvel, hogy Ádámnak, az emberiség atyjának a bűne miatt „a halál királyként uralkodott” Ádámtól Mózes idejéig (amikor is a Törvény adatott), és hogy a Törvény nyilvánvalóvá tette a törvényszegéseket, hogy a bűnt fel lehessen róni az embernek.
"15 De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra."
Hogyan haltak meg sokan Ádám és Éva miatt?" = Úgy haltak meg sokan(minden ember) Ádám bűne miatt, hoya a bűnt, illetve a tökéletetlenséget átürükítette minden leszármazottjára, ezért Ádám is, és az utódai is "örököltékÖ a halált.
Róma 5:12, 17, 19: „e g y ember (Ádám) által jött be a világba a bűn, és a bűn által a halál, s így a halál minden emberre átterjedt, mivel mindnyájan vétkeztek . . .
"Jézus kegyelme pedig nem mindenkire érvényes? " - jelenleg a halál minden emberen uralkodik, és előbb vagy utóbb utoléri. De Krisztus váltsága minden egyes emberre érvényes. Ádám miatt mindannyian jogilag haalálra vagyunk ítélve. Krisztus halála, váltsága lefektette a jogi aalaapot arra hogy minden embeernek lehetősége legyen megszabadulni az Ádámtól örökölt haláltól.
"17 Mert ha az egynek bűnesete miatt uralkodott a halál az egy által: sokkal inkább az életben uralkodnak az egy Jézus Krisztus által azok, kik a kegyelemnek és az igazság ajándékának bővölködésében részesültek."
Most aki hisz Jézusban nem hal? Vagy a halál hogyan uralkodik?= de ma még meghal, de fel fog támadni. De a halál mégnapjainkban uralkidik munden emberen. Éppen ezért halt meg értünk Jézus, hogy kivegyen(megmentsen), ebből az állapotból minden embert, aki hitet gyakorol benne.
"18 Bizonyára azért, miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat: azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek megigazulása."
Ha elkárhoztunk, hogy igazultunk meg? Mindenki megigazult? = Jehova gondoskodott arról, hogy az emberek megszabaduljanak az öröklött bűntől. Pál elmondja, hogy ez egy másik tökéletes embernek, egy második Ádámnak köszönhető (1Kor 15:45). Ennek a második Ádámnak a cselekedete teljesen mást eredményezett, mint az elsőé. Ám vigasztaló az a tudat, hogy a tökéletes embernek, Jézusnak a tette teljesen mást eredményez. Mit is? A válasz Pál szavaiban rejlik: ’mindenfajta ember igazságossá nyilváníttatik az életre’ (Róma 5:18).
"19 Mert miképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek."
Evidens, hogy nem mindenki lesz igaz,
" de mit jelent, hogy sokan bűnösökké lettek? Volt aki nem?" = de mindenki, aki megszületett, kivéve Krisztust
"20 A törvény pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék; de ahol megnövekedik a bűn, ott a kegyelem sokkal inkább bővölködik:"
Azért lettek törények, hogy még több bűnös embert lehessen kinevezni? Vagy még több kegyelmet adni?:O = a mózesi torvény tökéletes volt, ezért egyetlen zsidó sem tudta betartani, ezért volt szükség a rengeteg állatáldozatra, amelyek szüntelenöl figyelmeztette őket arra, hogy szükségük van egy tökéletes "áldozaatra", mert az álltáldozatok nem voltak képesek eltörölni a bűneiket csak egy időre. Pál azt mondta, „ahol nincsen törvény, ott törvényszegés sincs” (Ró 4:15). Viszont a törvény éppen azt mutatta meg mennyi rengeteg bűne van az embernek.
"21 Hogy miképpen uralkodott a bűn a halálra, azonképpen a kegyelem is uralkodjék igazság által az örök életre a mi Urunk Jézus Krisztus által."
Ez a mondatot én úgy értelmeztem, hogy a bűnös viselkedés el kezdett vonzani a halálba...Krisztus igazsága, pedig kihúz? = a bűnös(Ádám) viselkedés halált hozott maga után, és igen, a Krisztus a Krisztus szeretete segíít kihúzni aaz embert a halál állapotából, az örök életre.
Amikor Ádám és Éva elkövették a bűnt, megfosztották a leszármazottaikat attól a kilátástól, hogy mindörökké kielégítő életnek örvendhessenek a földön. Cserébe azért a szabadságért, hogy maguk dönthessék el, mi a jó, és mi a rossz, eladták jövőbeli családjukat a bűn és halál rabszolgaságába. Az utódaik, akik ebbe a családba születtek bele, olyan rabszolgákhoz hasonlíthatók, akiket fogva tartanak egy távoli szigeten, ahol kegyetlen királyok uralkodnak felettük. A halál valóban királyként uralkodik az emberiség felett, mely közben még egy másik királynak, a bűnnek a rabszolgájaként is senyved (Róma 5:14, 21).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!