Péter apostol galileai származása mellett mennyire tartotta magát zsidónak és mennyire ismerhette a Törvényt és tartotta be azt?
Azért kérdem mindezt, mert:
1) - mielőtt Péter Kornéliusz házába küldetett, volt az a bizonyos látomása, és mikor fel lett kérve, hogy a látomásban szereplő edényből egyen azt felelte: "Semmiképpen sem, Uram; mert sohasem ettem semmi közönségest, vagy tisztátalant." - ennyire betartotta az "előírásokat" vidéki ember létére, aki idegenek földjén élt (galilea)?
2) Kornéliusznál "... monda (Péter) nékik: Ti tudjátok, hogy tilalmas zsidó embernek más nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni; de nékem az Isten megmutatá, hogy senkit se mondjak közönséges, vagy tisztátalan embernek..." - tehát 100% zsidó volt, mégha Galileaban élt és beszéde is elárulta ezt az írástudok előtt, mikor Jézusssal járt?
EGYÉBBKÉNT rég van bennem még egy nagy kérdés a Péter látomásához kapcsolódóan: "... Melyben valának mindenféle földi négylábú állatok, vadak, csúszómászó állatok és égi madarak.
13. És szózat lőn ő hozzá: Kelj fel Péter, öljed és egyél!" Itt az ige a más nemzetbelieket "földi négylábú állatokhoz, vadakhoz, csúszómászó állatokhoz" hasonlítja? Nem erős kifejezések ezek??? És mit értsünk az alatt, hogy "öljed és egyed ezeket"?!
Köszönöm.
Galilea Izrael és a pogányság határa volt,innen is kapta a nevét.Máté a pogányok Galileájának nevezi,pontosabban a nemzetek határának,vidékének.Az ószövetségi időktől fogva már vegyes lakosságú volt,Jézus idejében is vegyes volt mind kulturális,mind szellemi tekintetben.A zsidó lakosság nagy része lazán viszonyult a Törvényhez,maga Péter is elismeri,hogy a megtérése előtt milyen életmódot folytatott:parázna és kicsapongó volt. (1.Péter 4:3)
Az írásokat biztos jól ismerte,hiszen Pünkösdkor is idézett belőle és a tisztátalan ételekről szóló parancsokat is tudta.A galileai nyelvjárás volt feltűnő,de ez nem azt jelenti,hogy nem volt zsidó!
A Kornéliusz esetéig nem volt tisztázott,hogy egy nem zsidó is üdvösséget nyerhet vagy beteljesedhet Szent Szellemmel,ezért nem akart el menni,az öljed és egyed felszólítás pedig az engedély volt,hogy a nem zsidók számára is elérhető az üdvösség.A kérdést az Apcsel 15-ben a fő-fő apostolok zárják le együttes és közös döntéssel.A döntés lényege az,hogy a nem zsidóknak nem kell megtartaniuk a Törvény szimbolikus-rituális parancsait, -ugyanis azok csak a zsidókra érvényesek- csak a Noénak adott 7 törvény szerint kell élniük!
1 Péter 4:3-ben lehet csak általánosítás van, vagy ezeket Péter is elkövette?:
"Mert elég nékünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban és undok bálványimádásokban." - ha ezeket ő is elkövette, akkor elkerülhetetlen volt, hogy valami "tisztátalanságot, közönségest" elfogyasztot - pedig azt mondja az Ap.csel-ben: "Semmiképpen sem, Uram; mert sohasem ettem semmi közönségest, vagy tisztátalant."
Legyünk szőrszálhasogatóak. :)
Nyilván Péter kóser módjára étkezett mindig,megtérése előtt is.(Ma is van sok vallásos ember,akik betartanak bizonyos parancsokat,de csak szokásból stb..)
A más nemzetekből származók azért vannak a tisztátalan állatokkal jelképezve,mert a szellemi hátterük tisztátalan.Bármennyire is sértő lehet,de ezt állítja a Biblia.Az öljed és egyél,pedig nem arra vonatkozik,hogy a nem zsidókat meg kell ölni és enni :)
Itt egy látomást kap,aminek üzenete van,mégpedig az amit mond is az Úr később,hogy minden kételkedés nélkül menj el velük,mert én küldtem őket.Vagyis nyugodtan beléphetsz egy nem zsidó házába,mert elhívtam őket.(Kornéliuszt és háza népét)
Galata
2,14 De mikor láttam, hogy nem egyenesen járnak az evangyéliom igazságához képest, mondék Péternek mindnyájok előtt: Ha te zsidó létedre pogány módra élsz és nem zsidó módra, miként kényszeríted a pogányokat, hogy zsidó módra éljenek?
Itt Pál mondja Péternek, hogy "zsidó létedre"
Amúgy a csúszómászókhoz (tisztátlan állatokhoz) való hasonlóság: nem közvetlen a pogányokat jellemezte így, hanem az étel megtisztításának módjához hasonlította a pogányok megtisztítását is. Az apostolok sem nagyon tudták, hogy hogyan tovább Jézus mennybemenetele után, kell e még a mózesi törvény vagy sem, ehetnek-e pl. disznót vagy sem.
Köszönöm az eddigi szíves válaszokat. Köszönöm a Galata idézetet is.
Azt hiszem a témánál maradok, ha tovább Péternél maradok és a mellett, ami a látomás után következett Kornéliusz házánál, ahol Péter így szólt:
"Ti tudjátok, hogy tilalmas zsidó embernek más nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni..."! Érdekes amit állít, biztos a Törvényben van ez, meg a hagyományokban, de ne feledkezzünk el egy hasonló esetről, ahol zsidó emberek (inkább galileaiak) mégis "más nemzetbeliekkel barátkoztak, és mentek be nemzetbeliekhez" mindezek tilalmak ellenére, és még látomásban sem kaptak engedélyt ily lépés megtételére: ez Jézussal történtmeg a tanítványokkal, amikor bementek a Samariabeliekhez két áldott napra!!!
Ha igaz ez, hogy "tilalmas zsidó embernek más nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni", hogy tehették meg ezt Jézus? Ő is evangélizálni ment be pogányokhoz, mint Péter Kornéliuszhoz! (Itt hogy "töltötte be a törvényt" Jézus és tanítványai?)
------
[ha tényleg Péterre is talál az 1Péter 4:3, hogy "... a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban", és mégis azt irod T.Roland G. ezek után, hogy "nyilván Péter kóser módjára étkezett mindig,megtérése előtt is", akkor el kell ismerjem, hogy még nem találkoztam "KÓSER" feslettségekről, kóser részekségekról-dobzódásokről-ivászatokról! Ilyenekből nem jöhet ki "tisztán" az ember, és akkor nem helyénvaló amit mondott Péter Istenének, hogy ő SOHASEM "evett semmi közönségest, vagy tisztátalant! (jó részegségében az ember még a pokot is megeszi a falról, meg oly dolgokat is megiszik, megitatnak vele, amit nem a kóser csapos adott neki).
]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!