Igaz az, hogy rómaiak "keresztre-feszítésében" benne volt az is, hogy az elitéltet legtöbb esetben addig hagyták a kereszten, míg a dögevő madarak le nem rágták az elhalálozott húsát-csontját?
Ez az eljárás, ha igaz, 'divat' volt Judeában is, Jézus idejében?
Elképzelhető, hogy zsidó ünnepnapokon a római hatóság kivételt tett, és engedélyezte az ünnep beköszönte előtt az elitéltek leszedését a keresztről (hogy 'ne fertőzzék meg az ünnepet'), ha már elhaláloztak, és nem hagyták az elítélteket a kereszten, míg leették őket a madarak?
Egyes esetekben előfordulhatott, hogy a tetemet a kereszten hagyták.
De a legtöbb esetben az elhalálozás után pár órán belül levették a tetemet a keresztről.
Az ÚR Jézus testét is ezért vették le a keresztről, a római hatóságot egy zsidó ünnep aligha érdekelte.
Abban viszont; hogy a test kiadása után Máriáék siettek a temetéssel, és nem végezték el a test illatszerekkel való megkenését, hanem az vasárnapra halasztották; már szerepet játszott, hogy közeledett a szombat.
(Vasárnap aztán azért nem került sor az illatszerezés, mert addigra az ÚR Jézus már feltámadt.)
A rómaiak leszedték, ők még gondoltak a fertőzésveszélyre is. Meg ahogy Jézus esetében is történt, a hozzátartozók kérésére ki is adták a testet.
Az már csak a késő középkorban és a kora újkorban jött szokásba, hogy az akasztott embert elrettentés céljából addig hagyták lógni, amíg magától le nem esett. Vagy a másképp kivégzett ember testrészeit különböző helyekre közszemlére tették, amíg az időjárás és az állatok el nem végezték a dolgukat.
nem,a kereszt általi halál után a hozzá tartozók tisztességes temetéssel eltemethették az áldozatot.
ilt az akkori szokás szerint,egy sziklában kialakított kriptába helyezték a testet.
melynek a bejáratát kör alakú sziklával zárták le.
ahogyan az Jézus esetében is történt.
Köszönöm az eddigi válaszokat.
Azért fogalmazódott meg bennem a kérdés a keresztre feszítésről Jézus vonatkozásában, mert jóformán fél nappal a zsidó ünnep beköszönte előtt feszítették meg Jézust többedmagával, és miért tették ezt, ha kb. 6-8 óra múlva leveszik őket a keresztről az ünnep végett? Köztudott, hogy napokig is szenvedtek az elitéltek a kereszten, míg kimúltak!
Én is úgy gondoltam, hogy a rómaiakat egyáltalán nem érdekelte, hogy Júdeában milyen ünnep lesz estére, de az újszövetségi leírtakból úgy tünik, hogy ennek engedtek a rómaiak: a két latornak eltörték lábszárcsontjukat, hogy az ünnep beköszönte előtt meghaljanak, és levehessék a keresztről...
NEM LEHETETT elhalasztani a kivégzéseket az ünnep utánra??
A rómaiak sok esetben fent hagyták a holttesteket a kereszteken elrettentő példának. Jézus és néhány megfeszített keresztény kivételével bűnözőket, rabszolgákat, lázadókat feszítettek meg, akik a rómaiak szerint "megérdemelték", hogy otthagyják őket. De, ha valaki kikérte a holttestet - ahogy arimateai József Jézusét -, akkor kiadták neki. Bár lehet, hogy csak pénzért adták oda, mert nem Mária, hanem egy gazdag férfi ment el a testért.
"Én is úgy gondoltam, hogy a rómaiakat egyáltalán nem érdekelte, hogy Júdeában milyen ünnep lesz estére, de az újszövetségi leírtakból úgy tünik, hogy ennek engedtek a rómaiak: a két latornak eltörték lábszárcsontjukat, hogy az ünnep beköszönte előtt meghaljanak, és levehessék a keresztről... NEM LEHETETT elhalasztani a kivégzéseket az ünnep utánra??"
A rómaiakat nem nagyon érdekelték az ünnepek, de a zsidó húsvét - az Egyiptomból való kivonulás, azaz a szabadság ünnepe - veszélyes időszak volt az érzelmek felfokozódása miatt, a rómaiak pedig féltek a lázadásoktól. Mivel Jézus tanításával nem értettek egyet a farizeusok és a főpapok, kivégeztették. Megosztó személyiségnek számított: egyesek hittek benne, és királyként ünnepelték virágvasárnapon, mások pedig istenkáromlónak, hazugnak tartották, és a halálát akarták. Pilátus is emiatt került nehéz helyzetbe: vagy ezért, vagy azért lázadnak fel. Végül, a főpapok, farizeusok és a Jézusban nem hívő feltüzelt tömeg nyomására halálra ítélte. A keresztények lázadásától félve zajlott le két nap alatt Jézus elfogása, kihallgatásai, elítélése és kivégzése. Siettek, hogy még az előtt kivégezhessék, hogy a követői fellázadnának.
A lábszárak eltörése is az ünnep és a szombat miatt volt, mert attól féltek, hogy a zsidók fellázadnak, amiért legnagyobb ünnepükön éppen kivégeznek valakiket.
Nem. Nem éltek állandó rettegésben, tudták, hogy ők a nagyhatalom.
De azért igyekeztek a különösen kényes helyzeteket kerülni.
2-es hozzászóló
Akkor még egyszer: azért hoztam szóba a Jézusra vonatkozó keresztre feszítést, mert nem látom értelmét, hogy mindenki tudta estétől, pár óra múlva beköszönt az ünnep, akkor meg minek feszítettek embereket keresztre, ha pár óra múlva, közkívánatra le veszik őket?! Várhattak volna a kivégzéssel még pár napot.
(egyébként a Templomban úgysem volt már a Frigyláda, akkor meg minek ezek az ünnepek, meg a "megfertőzés" kivégzések miatt? Frigyláda nélkül a Szentélyben nem sokat ért a sok szertartás... esetleg csak hagyományból tartottak meg az ünnepeket - ezért furcsa nekem az a leírás is az evangéliumokból, hogy a Sz.Szellem ott volt a szentélyben, de minek, ha nem volt frigyláda?).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!