Szerintetek helyes az úgynevezett helyettesítési teológia? (A fogalom jelentése lent)
A helyettesítési teológia,más néven szubsztitúciós teológia azt tanítja,hogy Isten végleg elvetette Izraelt,mint népet,s helyére az egyházat állította.Ennél fogva az Izraelnek adott ígéretek már nem vonatkoznak rájuk,csak az Egyházra.A 4. században Ágoston kezdte tanítani, mely szerint az Ószövetségben leírtakat történetileg kell értelmezni,valamint allegorikusan is,de a jövőbeni eseményeknek csak allegorikus értelmezése van, tehát a Izraelre vonatkozó írások a múltra nézve Izraelre,a jövőre nézve viszont az egyházra értendők.Ezt
Lutherék sem bírálták felül, és a kálvinista és anglikán irányzatok is ezt
követik.Helyes ez a Szentírás szerint szerintetek?
"Az Újszövetség EGYETLEN választott népe pedig az Egyház népe."
Azt látom, hogy itt még mindig túlságosan leegyszerűsíted. Nem ilyen egyszerű ez a téma.
Ezt nem lehet ilyen könnyen kijelenteni, vagy akkor pontosítanod kellene.
Az Újszövetségnek KETTŐ népe van. Az egyik az Egyház amelyet az utolsó napokban gyűjt össze Isten. Mi most az Egyház korszakában élünk. A másik Izrael. Ugyanis be kell teljesednie az Izraeli népre kiszabott utolsó 70. évhétnek, amelyről Dániel próféta beszél. A test szerinti Izrael ugyanúgy nem létezne mint az Egyház sem, ha Isten nem teremti meg.
Pál apostol a Szent Lélek által a test szerinti Izrael népét Isten fiainak nevezi a Róma 9:4-ben, és ő állítja azt ugyanitt Izraelről, hogy még mindig szövetségben vannak mert övék a szövetségek és az igéretek. (A Noéval kötött szövetség és a Sinairól adott szövetség is) Vagyis a korábbi szövetségeket sem törölte el az Újszövetség, csupán az egyik fél szegte meg folyamatosan azokat emiatt lettek kitörve. De soha nem vetette el, és nem is fogja elvetni Isten Izraelt, mint az Ő népét:
Jóel 3:2 Egybegyűjtöm akkor mind a pogányokat, és levezetem őket a Josafát völgyébe, és perbe szállok ott velük, az én népemért és örökségemért, az Izraelért, amelyet szétszórtak a pogányok közé, és megosztoztak az én földemen;
Ez a prófécia Krisztus dicsőséges megjelenéséről szól, amikor meg fogja itélni a nemzeteket Isten az Izraellel való bánásmódjuk szerint. Ez a mondanivalója a Máté 25:31-46-nak is.
Az Ószövetségben két próféta is írja, hogy Isten az egész Izrael házával egy új szövetséget fog kötni. Vagyis Izrael mint nép, nemzeti szinten újjá fog születni. Szellemileg lesz helyreállítva, és be fog lépni először csak az Egyház MELLÉ az Újszövetségbe amit a Zsidó levél is megerősit: "...mert mindnyájan megismernek engem a kicsinytől nagyig..(8:11)" A zsidó nép azért nem asszimilálódott a szétszóratás után teljesen, mert ugyanaz a kegyelem őrizte ettől, mint ami az Egyházban is működik. A nekik adott igérethez Isten hűséges maradt:
Jer 31:36 Ha eltűnnek e törvények [az ég törvényei] előlem, azt mondja az Úr, az Izraelnek magva is megszakad, hogy soha én előttem nép ne legyen.
Azért létezik Izrael állama, mert ugyanaz a kegyelem gyűjti össze a zsidó népet és viszi be az igéret földjére, mint ami az Egyházban is működik. Azért zsendül és hajt levelet a fügefa, mert az ajtó előtt áll a Messiás. Az eszkaton küszöbén vagyunk.
Az ezer éves királyságban a maradék egyharmad zsidó nép amely megmenekül és hisz az Úr Jézus Krisztusban, az Ábrahámnak megigért Földön fog lakni. A későbbiekben is úgy tünik, hogy a Messiásban hívő megtért zsidó nép meg lesz különböztetve az Egyháztól. A helyreállított Izrael a maradék nemzetek fejeként fogja benépesíteni a Földet az ezer éves királyságban. Az Egyház pedig szintén uralkodni fog Krisztussal, csak annyi különbséggel, hogy feltámadott testben. Vagyis nem az lesz, hogy az egész Izrael nemzeti szinten megtér és bekerül az Egyházba, hanem amikor a pogányok teljes számban megtérnek az Egyházba, Izrael csak azután fog felállni a "kispadról" és lesz egyedüliként Isten tanúja itt a Földön Krisztus megjelenéséig, és az ezer éves királyságban. Azután viszont mikor minden újjá lesz teremtve az örökkévalóságban, Krisztusnak egyetlen népe lesz. Azok, akik egyek lesznek Ővele.
Én egyáltalán nem vagyok nagy Ágoston szakértő, de némi rálátásom azért van.
Olyat se Ágoston, se senki nem mondhatott és nem is mondott, hogy a zsidók, nem üdvözülhetnek. Ez nagyon nagy hülyeség. Ha mondott, akkor azt a zsidó vallásra és nem a zsidó etnikumara értette, vagyis a zsidók nem üdvözülhetnek a saját Krisztust elutasító vallásukban, de ha megtérnek, ha ott hagyják a nem keresztény zsidó vallásukat, akkor igen.
Azt viszont tényleg tanították, és ezt én magam is vallom, hogy Isten választott népe az Egyház lett, a zsidóknak tett ígéreteket az Egyház örökölte. Vagyis senki sem üdvözülhet Krisztus és az Egyház nélkül, még a zsidók se. A zsidóknak tett ígéretek tehát már valóban nem érvényesek a zsidókra, ha nem térnek meg. A zsidóknak tett ígéretek csakis az Egyházon belül válnak újból számukra is érvényessé.
Sajnálatos módon az egyházatyák tanításával a zsidó kérdésben mégsem lehet teljes mértékben azonosulni. Ugyanis meglehetősen antiszemita nézeteket vallottak, köztük is kiemelkedően Aranyszájú Szent János. Azt tartották ugyanis, hogy a zsidók, mivel úgy tűnik, hogy néhány kivételtől eltekintve egyáltalán nem akarnak megtérni, egy az egyben a pokolba valók. Szerintük a zsidók nagyon-nagyon gonoszak és aljasok, tudatosan utasítják el Krisztust, legszívesebben most is megölnék. A zsidók bűnösségét kinagyították, eltúlozták, általánosították.
S mindezt furcsamód a Biblia alapján tették. Ha Isten és Krisztus elvette őket, akkor az Egyháznak is ezt kell tennie. Ha Isten a hitetlenségük miatt bünteti őket, kardot, háborút, nyomorúságot, szolgaságot hozva rájuk, akkor a keresztény államhatalomnak is kötelessége olykor-olykor ezzel-azzal megbüntetni őket.
"Ellenségeimet pedig, akik nem akarták, hogy királyuk legyen, vezessétek ide, és öljétek meg a szemem láttára."(Lk 19,27)
Sajnálatos módon ez a vers igazolta a zsidók elleni eljárásokat, pogromokat. Gondolván, így kell őket rádöbbenteni, hogy mégis Jézus a király.
A Katolikus Egyház bocsánatot kért és kér a zsidóktól az üldözésekért, s minden fájdalomért, megszégyenítésért, amit keresztények okoztak nekik. Az Egyház elutasítja az antiszemitizmust, s nem gondolja, hogy minden nem keresztény zsidó automatikusan elkárhozik. Krisztus figyelembe veszi, hogy talán éppen a keresztények helytelen viselkedése miatt nem jutottak hitre.
De továbbra is hiszi, hogy az Egyház az igazi Izrael, s a test szerinti Izraelnek is az Egyházban a helye, itt találják meg azt az üdvösséget, amelyet Isten atyáiknak megígért.
"Az Újszövetségnek KETTŐ népe van. Az egyik az Egyház amelyet az utolsó napokban gyűjt össze Isten. Mi most az Egyház korszakában élünk. A másik Izrael."
Én ezt nem hiszem. Istennek csak egyetlen népe van: Az Egyház. A test szerinti Izrael is egy nép, csak nem az Istené egy az egyben, ahogy a magyar is egy nép, de szintén nem az Istené egy az egyben. Csak aki keresztény, senki más.
"Erre így szólt az Úr: „Nevezd el »Nem népem«-nek, mert nem vagytok többé az én népem, és én sem vagyok többé a ti Istenetek." (Hós 1,9)
Ez a prófécia Izraelre, pontosabban az északi királyságra vonatkozik. Ha megtér újból egyesül Júdával:
"Izrael fiainak száma oly nagy lesz, mint a tenger partján a fövényé, amelyet sem mérni, sem megszámlálni nem lehet. Ahelyett, hogy „Nem népem” volna a nevük, az élő Isten fiainak nevezik majd őket. Júda fiai és Izrael fiai egybegyűlnek, egy fejedelmet választanak, s nem férnek el többé a földjükön, mert nagy nap lesz Jiszreel napja. Mondjátok testvéreteknek: „Én népem!” és nővéreteknek: „Irgalomra leltél!”" (Hós 2,1-3)
Szerinted teljesült ez az ígéret szó szerint? Vagy teljesülni fog szó szerint valaha is? Nincsen már külön Izrael és Júda, nincsenek már törzsek. A törzs egy szaporodási közösség. Már mindenki össze-vissza házasodott, mindenkiben folyik már minden, csak zsidók vannak.
Egyszerűen ez a szakadás előképe a Jézus utáni szakadásnak. És Izrael visszatérése előképe a zsidók megtérésének. Lényeg a lényeg, hogy nincs két népe Istennek.
"Pál apostol a Szent Lélek által a test szerinti Izrael népét Isten fiainak nevezi a Róma 9:4-ben, és ő állítja azt ugyanitt Izraelről, hogy még mindig szövetségben vannak mert övék a szövetségek és az igéretek."
Ez nem így van ha figyelmesen olvasod:
"Igazat mondok Krisztusban, nem hazudom. Tanúskodik mellettem lelkiismeretem a Szentlélekben. Nagy a szomorúságom és állandó a szívem fájdalma. Inkább azt kívánnám, hogy magam legyek átok alatt, távol Krisztustól, testvéreimért, a test szerint népemből valókért, Izrael fiaiért: övék az istenfiúság, a dicsőség, a szövetségek, a törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. Övéik az atyák, és test szerint közülük származik Krisztus, aki mindenek fölött való, mindörökké áldott Isten, Ámen. Az nem lehet azonban, hogy Isten igéje meghiúsult, hiszen nem mindenki izraelita, aki Izraeltől származik, s nem mindnyájan Ábrahám gyermekei, akik az ő leszármazottai. Csupán „Izsák leszármazottjait hívják utódoknak.” Más szóval: nem a testi származás szerinti utódok Isten gyermekei, hanem az ígéret gyermekeit nevezik utódnak." (Róm 9,1-8)
Nem szabad az 4. és 5. verset a szövegkörnyezettől függetlenül értelmezni. Ez önmagában valóban úgy tűnik, mintha a hitetlen zsidóké lenne az ígéret, de tovább olvasva Pál visszakozik és kijelenti, hogy igazából már egyáltalán nem is nevezhetők zsidóknak. Vagyis az "övék" úgy értendő, hogy eredetileg az övék, egykoron az övék nem pedig a jelenben is az övék. Ez olyan, mint mondjuk, aki a lesántult versenylovát siratja: szegény lovacskám te vagy a leggyorsabb, a legsebesebb, a legszilajabb, de mit is beszélek hiszen már nem is vagy versenyló.
Lehet a zsidókat bizonyos értelemben a jelenben is választott népnek nevezni. Ahogy a lemetszett olajág is olajág marad, de nem abban az értelemben, hogy tényleg az olajfa része. A lesántult vagy a megdöglött versenyló is versenyló, de nem abban az értelemben, hogy tényleg versenyezni is képes ló.
Én nem hiszem, hogy az ószövetségi ígéreteket test és betű szerint kéne érteni. Úgy látom túlságosan is nagy jelentőséget tulajdonítotok a betű szerinti értelemnek. Csak akkor azt nem értem, hogy miért gyűjti egybe Isten Izraelt megtérés nélkül? Ennél az egynél nem fontos a betű szerinti értelem?
"Csak akkor azt nem
értem, hogy miért gyűjti egybe Isten Izraelt
megtérés nélkül? Ennél az egynél nem fontos a
betű szerinti értelem?"
Sokszor nem mondja meg Isten a miértet amikor cselekszik valamit. De erre a kérdésedre megvan a válasz az Ezékiel 36:22-23-ban. Ebben a próféciában is először összegyűjti, és utána tisztítja meg:
Jer 33:7 És visszahozom Júdát és Izraelt a fogságból, és felépítem őket, mint azelőtt.
Jer 33:8 És megtisztítom őket minden bűneiktől, amelyekkel vétkeztek ellenem, és megbocsátom minden bűneiket, amelyekkel vétkeztek ellenem, és amelyekkel gonoszul cselekedtek ellenem.
Ebben szintén az összegyűjtés az első lépés, és a következő helyreállitás:
Ez 36:24 És fölveszlek titeket a pogányok közül, s egybegyűjtelek titeket minden tartományból, és beviszlek titeket a ti földetekre.
Ez 36:25 És hintek reátok tiszta vizet, hogy megtisztuljatok, minden tisztátalanságtoktól és minden bálványaitoktól megtisztítlak titeket.
Ez 36:26 És adok néktek új szívet, és új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet testetekből, és adok néktek hússzívet.
"Én nem hiszem, hogy az ószövetségi ígéreteket
test és betű szerint kéne érteni. Úgy látom
túlságosan is nagy jelentőséget tulajdonítotok a
betű szerinti értelemnek"
A próféták az igazság hirdetői voltak. Jézus is az Ószövetségi próféciák értelmezésénél szinte csak az egyszerű szó szerinti értelmet követte.Amikor jövőbeni eseményekről szólnak, meg kell vizsgálni a szövegösszefüggésben, hogy: - ki beszél? - kihez beszél? - miről beszél?
Jézus pl. idézett a Dániel könyvéből próféciát a tanitványoknak a 3. zsidó Templomról. Ugyanis ez a jövendölése a II. Templom lerombolásáig nem teljesedett be: "Mikor azért látjátok majd, hogy az a pusztító utálatosság, amelyről Dániel próféta szólott, ott áll a szent helyen (aki olvassa, értse meg)"
Azt a verset idézi betű szerinti értelemben a Dániel könyvéből, amelyben az eljövendő nagy nyomorúság idejének a jeléről van szó. Amikor a nagy nyomorúság előtt lesz a zsidóknak Temploma, és áldozati szertartásaik:
Dán 12:11 És az időtől fogva, hogy elvétetik a mindennapi áldozat, és feltétetik a pusztító utálatosság, ezerkétszáz és kilencven nap lesz.
(- 1290 nap, 3,5 év lesz a nagy nyomorúság Izraelen a Messiás megjelenéséig)
"Lehet a zsidókat bizonyos értelemben a jelenben
is választott népnek nevezni. Ahogy a lemetszett
olajág is olajág marad, de nem abban az
értelemben, hogy tényleg az olajfa része. A
lesántult vagy a megdöglött versenyló is
versenyló, de nem abban az értelemben, hogy
tényleg versenyezni is képes ló."
Jó ez a Róma 9. fejezetéről írt okfejtésed. Ha csak ez a fejezet lenne a Bibliában Izaelről említve, akkor lehetne erre is csűrni, meg arra is. Csakhogy nem jó Izraelre a döglött versenyló hasonlata, mert sok jövőbeni igéretet nem lehet az Egyházra értelmezni, mint ahogy az előbb felhoztam Jézus prófécia értelmezését is a Dániel könyvéből, amely csak egy adott földrajzi helyhez, és Izraelhez köthető.
Izrael az a nemzet, amelyet Isten saját céljaira alkotott. Az egyház az ószövetségi hívők számára volt titok, úgy látszik Izrael szerepe pedig némely Újszövetségi hívő számára rejtély. Pál apostol leírja, hogy miért szakadt meg a Dániel könyvében az Izraelre szabott 70 évhét a 69. évhétnél. Azért mert Izrael engedetlensége miatt Isten alkotott egy új népet, az Egyházat. -> Azért, hogy ők felingereltessenek. Jelenleg Izrael küldetése szünetel amig a nemzetek evangelizálása folyik. Nem elhasznált versenyló, hanem a pályáról az istállóba vezetett versenyló. Istennek terve van Izrael népével.
Aki elutasítja az Isten Fiát, az nem lehet az Isten fia, az nem lehet Isten gyermeke. Ez annyira alapvető és nyilvánvaló bibliai tanítás, hogy aki ezt tagadja, az jobban teszi, ha inkább egyáltalán nem hivatkozik a Bibliára.
Mivel a zsidóság nagy része elutasította a Messiást, ezért ők nem Isten fiai. A versenyló bizony lesántult, sőt megdöglött, ahogy a lemetszett olajág is meghal, mivel nem részesülhet tovább az olajfa éltető nedvéből. Isten azonban továbbra is szereti őket és hívja, s ha megtérnek a döglött ló feltámad, az olajág ismét az olajfa szerves része lesz. Ahogy nincs két olajfa, úgy nincs Istennek két népe sem.
Isten azért választotta ki Ábrahámot, vagyis egy nemzetet, hogy benne áldást nyerjen a föld minden nemzete (Ter 12,3). Isten terve tehát az volt, hogy idővel, minden nemzet zsidó lesz, idővel minden nemzet csatlakozik a zsidósághoz, idővel minden nemzet úgy él, mint a zsidók. Előbb utóbb, minden nemzet örökli az Ábrahámnak tett ígéreteket, előbb-utóbb minden nemzet Isten népe lesz.
Izrael különleges státusza tehát csak addig különleges státusz, míg a többi nép nem csatlakozik hozzá. Ha más népek is elnyerik a státuszt, akkor a zsidó ezen belül csak olyan, mint a többi, mint testvérek között a legidősebb.
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy szerintetek milyen ígéretek vannak a test szerinti zsidóságnak fenntartva. Az ígéret földjén való lakozás Jeruzsálem fővárossal? Nos semmivel se jobb ott lakni, mint Magyarországon. Jelenleg semmivel sem tejjel-mézzel folyóbb, semmivel se békésebb, semmivel sem ad több örömöt. Nincs ott az égvilágon semmi: egy kis sivatag, sok pénzzel, amivel ellocsolják a fél Jordánt, rakéták, atombombák, tankok és az izraeli hadsereg védelmében. Ez az Isten országa? Ez az ígéret földje?
Én egy olyan ígéret földjén akarok élni, amit Jézus ígért. Ha Jézus visszajön, akkor válik Jeruzsálem valóban a béke fővárosává a tejjel-mézzel folyó Kánaánná. "Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld." Én nem igazán értem, hogy az atombombás Izraelben, hogyan lehet Isten nagyszerű művét felismerni. Persze a zsidóknak is joga van hazához, mint minden népnek, de ők is csak fegyverrel tudtak szerezni, mint minden nép. Nem rosszabbak más népeknél, de semmivel sem jobbak, semmivel sem szelídebbek. Az az ország, nem az az ország, mint ahogy az a nép, sem az a nép.
Vagy be van ígérve nekik a templom felépítése? S az mire jó? Kellenek a borjak és a kosok vére? Mi a fenének? Én azt gondolom, hogy azt a templomot már Jézus felépítette:
"Bontsátok le ezt a templomot, és én három nap alatt fölépítem azt!" (Jn 2,19)
Az igazi Isten által tervezett Jeruzsálemet onnan lehet felismerni, hogy nincs benne templom:
"De templomot nem láttam benne, mert a Mindenható, az Úr, az Isten és a Bárány a temploma." (Jel 21,22)
Természetesen Istennek van célja a test szerinti Izraellel is. Azt akarja, hogy megtérjen, hogy felismerje a királyát, hogy megkapja az ígéreteket, hogy örökké éljen Isten boldog országában. Az a célja, mint minden más néppel.
# 22
"Az Újszövetségnek KETTŐ népe van."
Nem. EGYETLEN népe van, amely néppel való Új Szövetség Krisztus üdvözítő vérével köttetett. Aki ezt a Szövetségét megköti (eszi a testét és issza a vérét, ahogy arról a kafarnaumi zsinagógában prédikált) az Isten népe, akár zsidó volt, akár görög volt (mert az Új Szövetségben nincs többé sem zsidó sem görög).
Krisztus beteljesítette a törvényt. Nem törtölt el belőle egy betűt sem, de ALAPJAIBÓL ÁTÉRTELMEZTE. Mely értelem elrejtve már az Ószövetségben is benne foglaltatott, csak akkor még nem tudták helyesen értelmezni. Krisztus megvilágosító fénye kellett a helyes értelmezéshez.
Egyébként pontosan értem én a te teológiai levezetésedet, csak egyáltalán nem értek vele egyet. :)
Nincs bajom a filoszemitizmussal, de a Kinyilatkoztatást azért nem lehet ilyen érzelmi kötődések alapján felülbírálni.
Az Ószövetség volt a nyitány, az Újszövetség maga a zenemű. A zenemű pedig azzal kezdődik, hogy a nyitány befejeződött. :)
# 22
Meg még egy dolog ezzel kapcsolatban, de általánosabb síkon is.
A 20. században rengeteg teológus merőben új dolgokkal állt elő, főleg protestánsok, de katolikusok között is akadt ilyen.
Csak azt nem értem, hogy mit gondolnak ezek az emberek: hogy kétezer évig mindenki rosszul tudta, de szerencsére jöttek ők, hogy felvilágosítsák a tévelygőket?
"A 20. században rengeteg teológus merőben új dolgokkal állt elő, főleg protestánsok, de katolikusok között is akadt ilyen.
Csak azt nem értem, hogy mit gondolnak ezek az emberek: hogy kétezer évig mindenki rosszul tudta, de szerencsére jöttek ők, hogy felvilágosítsák a tévelygőket?"
Nem új dolgokkal álltak elő,hanem olyan régi igazságokkal,amit a hagyományok és az antiszemita teológia miatt tagadtak.Luther sem új dologgal állt elő anno,amikor a hitből való megigazulásról tanított,szemben a katolikusokkal,hanem felfedezte,hogy ez van az Írásban,és nem érdekelte,hogy az egyház tanító hivatala mit mond,hanem csak a Írás szavait vette figyelembe.
Minél közelebb van a jelenlegi világkorszak vége,annál nagyobb világosságot kapnak azok,akik őszinte szívvel,csak a Bibliát figyelembe véve,s azt tartva legfőbb és kizárólagos tekintélyek,tanulmányozzák azt!
Ahogy írva áll:
"Te pedig, Dániel, zárd be e beszédeket, és pecsételd be a könyvet a végső időig: tudakozzák majd sokan, és nagyobbá lesz a tudás." (Dániel 12:4)
Jézus Krisztus szelíd és békés. Senkit nem fog az üdvösségre erőszakolni, és senkire nem fogja ráerőltetni magát, aki alapból elutasítja Őt:
https://www.youtube.com/watch?v=SpOC_vHkddA
A zsidók felé való behízelgés pedig mindenkinek a magánügye, nem képezi részét a keresztény teológiának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!