Az ortodox zsidók sosem vághatják a pajeszukat? Vagy van egy minimum hossza?
Előző vagyok. Az ortodox zsidóság nagyon sokszínű, nem csak a szakállas-pajeszos feketefehér ruhás zsidókból áll.
Itt egy modern ortodox házaspár:
A kinézetük teljesen modern, a nő egy kicsit konzervatívabban öltözik és kendő van a fején, a férfi kipát hord, de ennyi, még nem mondanád, hogy ortodoxok.
Ezen a képen a jóval szigorúbb ultraortodox litván irányzat látható:
Pajesz nincs vagy csak kicsi, de az öltözékük már a fekete-fehér egyenöltöny.
Ezek pedig Szatmár haszidok, az egyik legszigorúbb szekta tagjai. Ők már beleillenek a közvélemény által az ortodoxokról kialakított képbe :
És most csak pár példát írtam, csak haszidból van vagy százféle, meg adott irányzatból sem mindegy, hogy az illető pl amerikai vagy izraeli, az amcsik sokkal világiasabbak általában.
de pl több ismert rabbinak köztük Köves Slomó rabbinak sincs pajesz, pedig ők azért biztos elég vallásosak
de akkor ők a kivétel
mi ah elyzet a hosszú hajjal? ha sehol nem vágom rövidre, többek között a pajeszt sem?
A chabad-lubavics szekta (ahová Köves is tartozik)tagjai nem hordanak hosszú pajeszt, csak egy egészen picit, ami a szakálltól már nem is látszik.
A halacha, vagyis a zsidó vallásjog szerint a hosszú haj teljesen megfelel, egyszerűen nem szokás.
# 9-esnek nincs igaza: a hosszú haj sem felel meg, ha egyforma hosszúra van nyírva, azaz KÖRT alkot.
A Tórából ered az utasítás:
„Ne nyírjátok kerekre hajatok szélét és ne rontsd el szakállad szélét.” (3Mózes 19:27.)
Ami a pajeszt illeti, az egy szigorú tiltás: teljesen hajtalanná nem szabad nyírni a pajeszt (azzal kör alakulna ki).
Egy minimális pajeszt még a neológ rabbik is hagyni szoktak, vallásos zsidónak semmiképp sem lehet "bili" frizurája, kör alakú hajszegélye.
Az már a közösségtől és az adott csoporthagyományoktól függ, hogy ezt a hajrészt mennyire hagyják hosszúra, illetve nyírják-e vagy sem (olyan, mint egy "népszokás", de nem bűn nyírni, csak teljesen eltüntetni bűn).
Amikor a zsidó kisfiúk 3 évesek, levágják a hajukat (addig nem szabad levágni egyáltalán). Azok a haszid irányzatok, amelyek pajeszosak, már ekkor sem vágják le a pajesz részt, csak a többit.
A szakáll nemcsak szokás kérdése, hanem szigorú tiltás alá esik a GYÖKERESTŐL történő kitépése vagy a gyökér megsértése (a "rontás" szó héber megfelelője a gyökérre, gyökerestől / gyökérig tépésre utal).
Ezért tilos a csipesszel kitépés minden formája. A neológok, reformzsidók a borotvát nem tiltják, de a szigorúbb ortodoxok igen.
Szabad viszont a szakállt NYÍRNI (ollóval, vagy ollós szerkezeti elvű borotválógéppel), akár minimálisra is.
Egyes modern ortodoxok ilyen elvű borotvákkal akár bőrig is nyírnak.
A haszidizmus a szakállt egyenesen kötelezővé és soha le nem nyírhatóvá teszi, de nem a Tóra vagy a Talmud, hanem a Kabbala alapján.
A kabbalista zsidó misztika szerint a szakáll az isteni könyörület metaforája, áldást jelent. Ezért egy haszid zsidó soha nem borotválkozik, és meg sem nyírja a szakállát egész életében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!