Van olyan, hogy Isten valakit eleve boldogtalanságra szán?
Már régóta foglalkoztat ez a kérdés, de egyelőre nem találtam rá a válaszra. Tudjuk ugye, hogy Isten nem a problémák megszüntetésében segít (legalábbis én legtöbbször így tapasztalom), hanem azok könnyebb megoldásában/elviselésében. Minden ember élete más, mindenki más feladatot kap élete során. De nehéz nem észre venni, hogy ezek a feladatok aránytalanul lettek elosztva. Vagy helyesebb, ha úgy fogalmazok: földi ésszel felmérve sokszor igazságtalannak tűnik, miért hordoz vki óriási terhet, míg más aranyéletet él.
Engem nagyon érdekel, hogy Isten "megment-e" minden hozzá fordulót, vagy van olyan, akit "veszni hagy", és engedi, hogy boldogtalan, nyomorúságos, szenvedéssel teli életet éljen még úgy is, hogy az a vki hisz Ő benne? Ha vki tudja a választ (akár bibliai idézettel alátámasztva), kérem, írjon! Előre is köszönöm!
Szia!
A válasz röviden: nincs. Isten minden embert boldogn szeretne látni. El is mondta pontosan, hogy mi az igazi boldogság:
"Boldogok a lelki szegények: mert övék a mennyeknek országa.
Boldogok, a kik sírnak: mert ők megvigasztaltatnak.
Boldogok a szelídek: mert ők örökségül bírják a földet.
Boldogok, a kik éhezik és szomjúhozzák az igazságot: mert ők megelégíttetnek.
Boldogok az irgalmasok: mert ők irgalmasságot nyernek.
Boldogok, a kiknek szívük tiszta: mert ők az Istent meglátják.
Boldogok a békességre igyekezők: mert ők az Isten fiainak mondatnak.
Boldogok, a kik háborúságot szenvednek az igazságért: mert övék a mennyeknek országa.
Boldogok vagytok, ha szidalmaznak és háborgatnak titeket és minden gonosz hazugságot mondanak ellenetek én érettem.
Örüljetek és örvendezzetek, mert a ti jutalmatok bőséges a mennyekben: mert így háborgatták a prófétákat is, a kik előttetek voltak." (Mt. 5:3-12).
Úgy gondolom ezek alapján egyértelmű, hogy az átlagos gondolkodású embernek igen téves elképzelései vannak a valódi boldogságról!
Ahogyan írtad: "a feladatok aránytalanul lettek elosztva. Vagy helyesebb, ha úgy fogalmazok: földi ésszel felmérve sokszor igazságtalannak tűnik, miért hordoz vki óriási terhet, míg más aranyéletet él."
Aki aranyéletet él, az csak látszólag boldog. Eljön az a perc, amikor rádöbben: az élete üres és céltalan.
Az igazi boldogság független a körülményektől! A nyomorúságos szenvedésekkel teli élet is lehet boldog, ha az embernek lelki békéje van benne, ha van célja, értelme az életének, ha megtapasztalja naponként, hogy a másoknak adott szeretetet 1000x-esen kapja vissza!
"Tiszta és szeplő nélkül való istentisztelet az Isten és az Atya előtt ez: meglátogatni az árvákat és özvegyeket az ő nyomorúságukban, és szeplő nélkül megtartani magát e világtól." (Jak 1,27) - ettől lesz az ember boldog!
"Ímé, boldogoknak mondjuk a tűrni tudókat. Jóbnak tűrését hallottátok, és az Úrtól való végét láttátok, hogy igen irgalmas az Úr és könyörületes." (Jak 5,11)
"Boldogok, a kiknek megbocsáttattak az ő hamisságaik, és a kiknek elfedeztettek az ő bűneik. Boldog ember az, a kinek az Úr bűnt nem tulajdonít." (Rm 4,8)
Ezek az igazán fontos dolgok az életben, a többi csak körülmény...
Üdv. Péter
A predestinációt, azaz az eleve elrendelést, előrerendelést a Katolikus Egyház is hiszi. Ez hittétel. „Valljuk az örök, csalhatatlan és változhatatlan isteni előrerendelést.” Viszont ez csak az üdvözültekre érvényes, azaz a Katolikus Egyház határozottan elveti, hogy Isten bárkit is a kárhozatra rendelt volna el. Azaz tagadjuk a kettős predestinációt, amit a reformátusok hisznek (az evangélikusok tudtommal nem hisznek ebben, bár Luther vallotta), és valljuk, hogy az embernek van szabad akarata, szabadsága, amellyel közreműködik mind az isteni előrerendeléssel, mind esetleges saját kárhozatba jutásával.
Nagyon jól összefoglalja a Quiercy-i zsinat (Kr. u. 853) a katolikus tanítást erről. Be is idézném:
(1 fejezet) A mindenható Isten az embert, aki bűn nélküli és hibátlan volt, szabad akarattal teremtette, és a paradicsomba helyezte, azt akarta, hogy az ember a szent megigazult állapotban végig megmaradjon. Az ember szabad akaratát rosszul használva vétkezett és elesett, és az egész emberi nem „elveszett tömeggé” (Szent Ágoston: 190. levél) lett. A jó és igazságos Isten pedig kiválasztotta ugyanebből az elveszett tömegből előretudása szerint azokat, akiket eleve elrendelt az életre (vö. Róm 8,29k; Ef 1,11), és eleve elrendelte nekik az örök életet, a többiekről pedig, akiket igazságos ítélettel meghagyott az elveszett tömegben, előre tudta, hogy el fognak veszni, de nem rendelte őket eleve arra, hogy elvesszenek; viszont, mivel igazságos, eleve örök büntetést rendelt nekik. És emiatt azt mondjuk, hogy Istennek csak egy eleve elrendelése van, amely vagy a kegyelem ajándékához tartozik, vagy a megigazulás visszaadásához.
(2. fejezet) Az akarat szabadságát az első emberben elvesztettük; azt Krisztus Urunk által visszakaptuk: és van szabad akaratunk a jóra, amit megelőzött és segített a kegyelem, és van szabad akaratunk a rosszra, amit elhagyott a kegyelem. De szabad a mi akaratunk, mert a kegyelem megszabadította, és a kegyelem a megromlottat meggyógyította.
(3. fejezet) A mindenható Isten „azt akarja”, hogy kivétel nélkül „minden ember üdvözüljön” (1Tim 2,4), bár nem mindenki üdvözül. Hogy pedig egyesek üdvözülnek, az Üdvözítő ajándéka: hogy pedig egyesek elvesznek, a veszendőknek az érdeme.
(Ajánlom ezenkívül a Katekizmus 306-324-es pontjainak az áttekintését.)
A predestinációval kapcsolatban tehát van néhány különbség a katolikus illetve jópár protestáns (elsősorban a kálvinista) tanítás között:
1. Először is, ami félreértések forrása szokott lenni: Az eredendő (vagy velünk született) bűnös állapot. Ezzel a „protestáns” fogalommal, még ha a katolikusok nem is szokták használni ezt a terminust, egyetért a Katolikus Egyház, sőt ez is hittétel (II. Orange-i zsinat: 9. és 20. kánon; Tridenti Zsinat: Határozat a megigazulásról: 3. kánon). Azaz az ember Isten kegyelme nélkül semmi jót nem tud cselekedni. Mindig Isten az, aki cselekszi bennünk a jót. Ám van szabad választásunk arra, hogy megtesszük-e, vagy nem, van szabad akaratunk (MTörv 30,15-20; Péld 1,24-25; Mt 23,37; Jn 5,39-40; Róm 1,20-21; Zsid 11,24-26; Jak 1,13-15)
2. A kálvinista tanítás szerint vannak olyanok, akik Isten akaratából eleve kárhozottak. Ezzel szemben a katolikus tanítás az, hogy Isten csak a választottakat rendeli el az üdvösségre, azokat, akikről mindentudása által eleve tudja, hogy szabad akaratukkal élve üdvözülni fognak, és őket a megfelelő kegyelemmel segíti, hogy üdvözüljenek is. Isten azt is tudja eleve, hogy ki fog elkárhozni, de őket nem a kárhozatra rendelte el, hiszen Isten mindenkinek az üdvösségét akarja (1Tim 2,3-4; 4,9-10; Tit 2,11), és senkit nem akar elveszteni (Ez 33,11; 2Pét 3,9). Számukra ugyanúgy megadja az isteni kegyelmeket, de a szabad akarat által ez visszautasítható. Arról, hogy akkor mégis hogyan választja ki Isten az üdvözülteket, a katolikus teológiában többféle (akár egymással szembenálló) nézet is van, hivatalos döntés nincs egyik javára sem.
3. A kálvinista tanítás szerint Jézus csak a választottakért halt meg. Ez az ún. korlátozott megváltás elmélete. Ezzel ellentétben a Katolikus Egyház vallja, hogy Jézus minden emberért meghalt, hogy Jézus halála nem csak elégséges volt, hanem túláradó elégtételt szerzett a világ bűneiért (vö. Jn 4,42; 1Jn 2,2; 1Tim 4,10), azaz nem csak annyi érdemet szerzett, amire az üdvözülteknek lesz szükséges, hanem minden egyes ember üdvösségéhez elegendőt. Tehát az üdvösség minden ember számára lehetséges, viszont nem minden ember fog élni vele, nem minden ember számára fog aktualizálódni, és Jézus nem is akart mindenkit üdvözíteni, hanem csak azokat, akik hinni fognak szavában és tettükkel követik is. Ergo van kárhozat.
4. A következő az ún. ellenállhatatlan kegyelem tanítása. A kálvinisták azt tanítják, hogy ha Isten kegyelemmel fordul az ember felé, ami az ő üdvösségét teszi lehetővé, akkor az ember ennek nem képes ellenállni, hanem mindig engedelmeskedik neki, és elfogadja. Ezzel szemben a Katolikus Egyház azt tanítja, hogy a kegyelem visszautasítható (Sir 15,11-20; Mt 23,37; ApCsel 7,51), ám lényegileg mindig hatékony. Ezt a hatékony kegyelmet minden egyes ember megkapja, azaz minden egyes ember, még a nem keresztények is üdvözülhetnek, ha szívükbe fogadják ezt a kegyelmet, és megmaradnak benne.
5. Az ún. szentek állhatatosságának (vagy megőrzésének) kálvinista tanítása szerint, az az ember, aki a kegyelem állapotába került, azt soha többé nem képes elveszteni, egészen életének végéig benne marad, tehát üdvössége teljesen biztos. Ha valaki elhagyja a hitet, vagy a szent életet, akkor ez azt jelenti, hogy soha sem volt a kegyelem állapotában. Ehhez hasonló az a baptista tanítás, miszerint, ha valaki egyszer megigazult, akkor ez a megigazulás örökké tart, még akkor is, ha nagyon súlyos bűnöket követ el, azaz, hogy végső soron nincs a keresztények számára halálos bűn. A katolikus tanítás ezekkel szemben azt vallja, hogy az üdvösség elveszthető, hogy kikerülhetünk a valóságos kegyelmi állapotból (Jn 15,2.6; Róm 11,20-24; 14,15.20; Gal 5,1.4.; 1Kor 9,26-27; Fil 3,11-14), és hogy vannak halálos bűnök (www.depositum.hu/halalosbun.html).
Sziasztok!
Köszönöm valamennyi választ - főleg, amik idézettel jöttek. (De persze a magánvéleményeknek is örülök nagyon.) Én - hogy az egyik utolsó válaszoló kérdésére feleljek - olvastam/olvasom a Bibliát, bár eléggé lusta és hanyag módon, ezt belátom. Keresem a választ a kérdésemre, biztatást próbálok meg kiolvasni belőle, de vszínűleg hibásan értelmezem olykor a szövegeket, ugyanis találtam már kisebb ellentmondásokat.
Viszont a kérdésemre konkrét választ még nem kaptam, azt hiszem. Vagy csak nem vettem észre, hogy melyik rész volt az. Tudom, hogy az igazi hívők nem gondolkodnak (nem negatív értelemben), hanem elfogadnak és úgy cselekednek, ahogyan az le van írva. Én viszont még nem jutottam el erre a szintre, és nagyon érdekelne, hogy Isten a hozzáfordulóknak ad-e mindig vigaszt, segítséget a földi élet során, vagy "csak" annyi a segítség, hogy hihetünk abban, hogy ő odaát majd "kárpótol" az itteni szenvedésért. (Az idézőjelbe tett szavak nem a legjobbak, de nem találtam ennél megfelelőbbeket.)
Azt mondjátok (és mondja a Biblia is), hogy a rossz nem Istentől van. Ezt azt hiszem, még könnyű elfogadni (annak tudatában is, hogy a Sátán viszont tőle van), de az már nem teljesen egyértelmű, hogy a betegségek kitől vannak például. És hogy Isten miért nem segít minden hozzáfordulónak a betegségben.
Sok "ijesztő" kérdés van bennem. Nem támadni akarom Istent, csupán megérteni a világ működését. Van, hogy egy kisgyerek már betegen jön a világra, és bár ő maga nem bűnös semmiben sem, mégis szenvednie kell - ez a szenvedés pedig nem más emberek szabad akarata miatt történik (nem más tett vele rosszat), hanem "csak úgy".
Ezért merült fel bennem a kérdés, hogy Isten szánhat-e szerintetek vkit eleve boldogtalanságra?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!