A Máriatisztelet mely részei vannak benne a hivatalos tanításban, melyek a "jóváhagyott/tűrt" népi vallásosság elemei, és mik a "vadhalytások"?
Mária hogy lehet za ég királynője, a föld királynője, ah egyszer mind a kettő rangot már Isten(Jézus) tölti be? Mária társmegváltó? Sőt mostmár csak ő a megváltó( [link] itt a 2-3-4 titok) ? Van bármiféle önálló hatalma a közbenjáráson kívül?
Mit szólnak ehez az ortodoxok és görögkatolikusok, akik úgy vettem észre nagyon figyelnek rá ,hogy ne legyen sok túlzás?
Minden olyan Mária tisztelet, amely elhomályosítja vagy kiiktatja Jézus Krisztus egyedüli megváltó és közbenjáró szerepét az káros és eretnekség. A helyes Mária tisztelet mindig Jézushoz kapcsolódik.
Mivel Mária adott Krisztusnak testet, Ezért Mária Krisztus testének, vagyis az Egyháznak előképe és kezdete. S mivel az Egyház olyan lesz, mint Krisztus a fő, ugyanolyan szeplőtelen, ugyanolyan szűziesen tiszta, ugyan olyan dicsőséges a feltámadásban, ezért Isten Márián az Egyház előképén mutatja meg az egész Egyház jövőjét, sorsát és dicsőségét.
Ahogy Krisztus feltámadt és megdicsőült, úgy Mária is, s majd az egész Egyház. Ahogy Krisztus uralkodik Isten jobbján úgy uralkodik Mária is, s majd az egész Egyház.
"A győztest magam mellé ültetem a trónra, ahogy én is győztem, és együtt ülök Atyámmal a trónon."(Jel 3,21)
Mária az Egyház és az ég királynője, az egész egyház anyja, aki harcban áll a Sátánnal:
"Az égen nagy jel tűnt fel: egy asszony; öltözete a Nap, lába alatt a Hold, fején tizenkét csillagból korona. ... Fiút szült, fiúgyermeket, aki majd vaspálcával kormányozza mind a nemzeteket. Gyermekét elragadták Istenhez és az ő trónjához. ... A sárkány haragra lobbant az asszony ellen, és harcba szállt többi gyermekével, aki megtartja Isten parancsait és kitart Jézus tanúsága mellett." (Jel 12,1-17)
szp72 (ha jól emlékszem korábbi válaszaira) a katolikus álláspontot ismertette.
Az ortodox álláspont ezzel teljesen megegyezik, ebben a kérdésben nincs teológiai különbség a katolikus és az ortodox egyház között.
Némi eltérés a vallásgyakorlatban van, ami abból fakad, hogy eltér egymástól a latin és a görög rítus.
Az ortodox egyházban a Mária-tisztelet valamelyest leszabályozottabb. Meghatározott helye van a Mária-ikonoknak, és meghatározott helye van annak is, hogy a Mária-himnuszok mikor kerülnek sorra a szertartásrendben vagy a magánájtatosságban.
Máriát szinte soha sem a nevén, hanem szinte mindig Istenszülőnek szólítjuk, mert hiszen azért tiszteljük, hogy Krisztus Istent megszülte nekünk erre a világra.
Mindig előjön az ikonokon, az imádságok szövegeiben, a Mária-ünnepek szertartásain, hogy igazából nem is ő van az ünnep középpontjában, hanem maga Krisztus és az ő megváltó műve. Mária személye ennek a megváltó műnek csak az eszköze volt. Ezt tükrözi az ortodox Mária-tisztelet.
Az ortodox egyháznak nincsenek olyan Mária-kegyhelyei, mint a katolikusoknak Lourdes, Fatima, Medjugorje.
igen ,az ortodox álláspontot és gyakorlatot szinte maximálisan korrektnek tartom, egy pont viszont kitűnt, a feltámadási szertartáson van azt hiszem egy mondan "Istenszülő üdvözíts minket" ez mi a jó fene?! Esetleg "könyöröj értünk" nem ?
Mi a helyzet a katolicizmusban, pl a fentebb linkelt rózsafüzérrel ,az egyházilag jóváhagyott "engesztelő mozgalmakal" amik durván nem mutatnak tovább Jézusra, ezt sok katolikusnak, ide értve paokat sem tetszik, vagy a lorettói litánia, illetve a Mária Szíve tisztelet? Már-már beemeli a szűzanyát a Szentháromságba, voltak si a történelem során ilyen kezdeményezések, persze az egyház mindig elvetette, de azért rámutat valamire nem?
A katolikus alapelv, hogy a Mária tisztelet nem homályosíthatja el Krisztus egyedülállóságát.
A Katolikus Egyházon belül nagyon sok irányzat van. Vannak nagyon Máriások és vannak alig Máriások számos átmenettel. Lehet és szabad vitatkozni, hogy egyes megnyilvánulások túlzások-e. A püspök dolga, hogy megítélje és fellépjen a túlzások ellen. A rózsafűzér elvileg krisztocentrikus, Máriával elmélkedünk Krisztus életén.
Másik alapelv, hogy ami elmondható az Egyházról, az elmondható Máriáról is. Ha van üdvözítő Egyház, akkor hasonló értelemben van üdvözítő Mária is, hiszen mindenki aki Krisztust adja az az üdvösséget adja, mások üdvösségét szolgálja. Mindazonáltal szerintem nem szerencsés kifejezés, de lehet jól érteni.
erre a rózsafüzérre gondoltam: [link]
illetve a titkokra, 2-3-4 szerintem nettó tévtanítás katolikus szemmel is
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!