Hogyan kell ezt az igét érteni?
Máté 5,39: 39. Én pedig azt mondom néktek: Ne álljatok ellene a gonosznak, hanem a ki arczul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orczádat is.
János 18,22-23
Mikor pedig ő ezeket mondja vala, egy a poroszlók közül, a ki ott áll vala, arczul üté Jézust, mondván: így felelsz-é a főpapnak?
23.
Felele néki Jézus: Ha gonoszul szóltam, tégy bizonyságot a gonoszságról; ha pedig jól, miért versz engem.
2+ És miért?
5Móz 32,35
Enyém a bosszúállás és megfizetés, a mikor lábuk megtántorodik; mert közel van az ő veszedelmök napja, és siet, a mi rájok vár!
Első, gondoltam, hogy nem arra vonatkozik.
Második, bocsáss meg, nem direkt volt. De azt gondoltam, hogy aki ír, az elolvassa a környezetet is.
Harmadik, ezt az Úr mondja.
Akinek még van hozzáfűznivalója, írhat.
Mt 5,39 a hegyi beszédből való, ahol Jézus elveket fogalmaz meg gyakran szélsőséges vagy egyenesen teljesíthetetlen példákkal. (Pl: Ha kezed bűnbe visz, vágd le és dobd el.)
Ha megütik a jobb arcodat nem mindig és mindenkor kell odanyújtani a másikat is. Nagyon helyes itt idézni a Jn 18,22-23 -t, mert Jézus maga se tette. Az alázatos lelkületet kell elsajátítanunk. A természetes bosszú reakciója helyett, meg kell lepni a minket bántókat, értésükre kell adnunk, hogy mi nem akarjuk az ellenségeskedést.
Például itt a viták során a lehülyézést nem adod egyből vissza, hanem elismered a részigazságait (már ha van).
Szervusz
Akkor érthetjük meg Jézus szavait, ha megnézzük a szövegkörnyezetet, illetve ha számításba vesszük azt, hogy kikhez beszélt. Jézus egy olyan gondolattal vezette be ezt a tanácsát, amelyet a hallgatóságában lévők már ismertek a Szentírásból. Ezt mondta: „Hallottátok, hogy megmondatott: »Szemet szemért és fogat fogért«” Máté 5:38.
Jézus a 2Mózes 21:24-ben és a 3Mózes 24:20-ban található szavakra utalt. Figyelemre méltó, hogy Isten Törvénye szerint a versekben szereplő „szemet szemért” büntetés csak akkor volt jogosan kiszabva, ha a vádlottat előtte a papok és a bírók meghallgatták, illetve mérlegelték a körülményeket, és azt, hogy szándékosan lett-e elkövetve a törvényszegés 5Mózes 19:15–21.
Idővel a zsidók kiforgatták ezt a törvényt. Az Írások azonban senkit sem jogosítottak fel arra, hogy önhatalmúlag igazságot szolgáltasson.
Amit Jézus a hegyi beszédében tanított – hogy ’fordítsuk oda a másik orcánkat is’ –, az az Izraelnek adott Törvény szellemét tükrözte. Jézus nem azt akarta sugallni, hogy ha valamelyik követőjét megütik, akkor szó szerint tartsa oda a másik arcát is. A bibliai időkben nem azért adtak valakinek pofont – és ma sem azért adnak –, hogy fizikai fájdalmat okozzanak vele. Inkább az a cél, hogy megsértsék az illetőt, és ezzel összetűzést provokáljanak.
Jézus tehát arra gondolt, hogy ha valaki egy pofonnal – vagy durva, bántó szavakkal – összetűzést akar kiprovokálni, akkor a sértett fél nem tenné jól, ha rosszal viszonozná a rosszat. Helyesebb lenne tartózkodnia attól, hogy olyat tegyen, amire egy újabb megtorlás lesz a válasz, nehogy egy véget nem érő ördögi kör induljon el.
Róma 12:17
Jézus szavai összecsengnek Salamon király szavaival: „Ne mondd: »Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele. Mindenkinek megfizetek a cselekedete szerint«” Példabeszédek 24:29. Jézus követői abban az értelemben fordítják oda a másik arcukat is, hogy nem hagyják, hogy belevigyék őket egy összetűzésbe Galácia 5:26.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!