Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A megtért ember bemeritkezzéss...

A megtért ember bemeritkezzéssel automatikusan betöltekezik szentlélekkel? Vagy a megtéréssel együtt nem jár automatikusan a szentlélekkel való betöltekezés?

Figyelt kérdés
2010. jan. 18. 15:40
1 2 3
 21/28 anonim ***** válasza:

Gyermekkeresztelés


Kol 2,11-12 – A keresztség a körülmetélést váltja fel.

Ter 17,12 – A körülmetélést a születés utáni nyolcadik napon tartották.

Mk 10,14 – Gyermekek is részesülhetnek lelki előnyökben.

Jn 3,5; Mk 16,16 – Isten Országába a keresztség által lehet belépni.

Róm 5,18-19 – Ádám bűne mindenkire kárhozatot hozott. A kiút a keresztség (vö. Róm 6,3-4).

Lk 18,15 – „Odavitték hozzá a kisgyermekeket is.”

ApCsel 16,15 – „Ő és házanépe (= oikosz) megkeresztelkedett” (A gyermekek a házhoz tartoztak)

ApCsel 16,33 – „Megkeresztelkedett, és vele övéi is mindnyájan”

1Kor 1,16 – Pál megkeresztelte Sztefanász egész házanépét.

Ter 47,12 – „József ellátta… atyjának egész családját (= oikosz) kenyérrel, gyermekeik száma szerint.” Azaz az „oikosz” szó magában foglalja a kisgyermekeket is.

ApCsel 2,38-39 – Keresztelkedjetek meg, „mert az ígéret nektek szól, valamint a ti fiaitoknak” (a szó csecsemőt is jelent).


Mt 8,5-13; 9,2; 15,21-28; Lk 5,20; 7,7 – Más hitére is lehet alapozni a bűnök bocsánatát.

2010. márc. 12. 09:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/28 anonim ***** válasza:

Lehet, sôt kell keresztelni kisgyermekeket (csecsemôket) is.

Tételünket hittételként tanította a trienti zsinat (DS 1514). Elvi alapja az, hogy a keresztségnek a Bibliából ismert hatásai -- fôleg az új élet adományozása -- kisdedekre is alkalmazhatók [59]. Tételünk gyakorlati vonatkozásait a ,,theologia pastoralis'' tárgyalja.

A Bibliában kifejezett tanúságot nem találunk, de joggal feltételezzük, hogy amikor családokat kereszteltek (Kornéliusz: ApCsel 10,44-48; Lidia: ApCsel 16,14-15; a filippi börtönôr: ApCsel 16,33; Kriszpusz: ApCsel 18,8; Sztefanász házanépe: 1Kor 1,16), a gyermekek sem maradtak ki. Sôt talán Szent Péter pünkösdi beszédére is utalhatunk, azt mondotta ui., hogy a gyermekek számára is eljött az üdvösség (ApCsel 2,39). Annál inkább feltételezhetünk ilyeneket, mert Szent Pál szerint a keresztség a körülmetélést váltotta fel (Kol 2,11). -- A szenthagyomány régtôl fogva szokásként említi a kisgyermekek megkeresztelését (Irenaeus, Tertullianus, Cyprianus, Hippolytus, Origenes), bár kétségtelen, hogy kb. 400-ig jobbára felnôtteket kereszteltek. A gyermekkeresztelés elterjedése két tényezôvel függött össze. Részben azzal, hogy egyre több felnôtt akadt, akik annyira erôsek voltak a hitben, hogy merték vállalni gyermekük vallásos nevelését, részben pedig azzal, hogy az áteredô bűn egyetemessége fokozatosan tudatosult.


Gyermekkeresztelés esetén a gyermek hitét a család (szülôk és keresztszülôk) és a közösség képviseli. ,,Amint az ember természetes személyiségét a család védôszárnyai alatt fejleszti ki, úgy természetfölötti kibontakozása is rászorul a keresztény családi fészek melegére. Ez biztosítja a légkört, amely lehetôséget nyújt a személyes hit kifejlôdésére'' (F. Klostermann).

Gyermekkereszteléskor az áteredô bűn eltörlését nem valami mágikus szertartás erejétôl várjuk, hanem az újszövetségi választott népbe való bekapcsoltságtól és Krisztus Lelkével való habituális egybekapcsolódástól. Isten a keresztség által elindítja a gyermeket azon az úton, amely az ô igazi szabadságához, igazi egyénisége kibontakozásához és abszolút jövôje biztosításához vezet. A gyermek üdvösségének biztosításán kívül erre a többletre, szabadsága és egyénisége kibontakozásának lehetôségére is kell gondolnunk. Mindezeknek a szempontoknak együttes figyelembevétele ment meg attól, hogy a gyermekkeresztelésben mágikus ceremóniát lássunk.


De nem jogtalanság-e a kisgyermekkel szemben, hogy kötelezettségeket rakunk a vállára a keresztségkor az ô megkérdezése nélkül? Ne feledjük, hogy a kötelezettségek fejében örök üdvösségének biztosítását kapja, és igazi személyisége kibontakozásának útja nyílik meg. Igaz ugyan, hogy a megkeresztelttel szemben nagyobb igényei vannak Istennek és Egyházának, de nem külsô kényszer hatása alatt, hanem szabad döntések formájában kell majd neki realizálnia ezeket az igényeket, mikor értelmének használatára eljut.

Nb. Végszükség esetén már az anyaméhben levô magzatot is meg lehet keresztelni, hiszen ô is ember. A megkeresztelés kötelessége azonban mindig csak olyan esetben lép életbe, ha a gyermek halálveszedelemben forog.


A protestánsok a gyermekkeresztelésrôl nem egységesen vélekednek. Luther saját szentségtanával ellentétben (mert szerinte ex opere operantis hatnak a szentségek) kezdettôl szükségesnek tartotta. Kálvin eleinte ellene volt, késôbb az Istennel kötött szövetségre és az isteni ígéretre hivatkozva (aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül) elfogadta. Neves hittudósaik egy része ellenzi (így E. Brunner, K. Barth, M. Barth, P. Tillich), mások védelmezik (pl. P. Althaus, J. Jeremias).

2010. jún. 10. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/28 anonim ***** válasza:

Utolsónak: és hol van az, hogy az ember szabad választásából követi az Isten útját, értelemmel is felfogva azt, amit Jézus tett.

Katolikus ( de nem hívő ) családból származom, tanultam hittant gyermekként és totál káosz lett az agyamban. Később az iskolában a gyermekeim is jártak hittanra egészen addig, amíg ki nem akadtam a hülyeségektől. Nem akarok senkit megbántani, de nem volt elég gyerek, ezért összevontak korcsoportokat és az írni még nem tudó elsősök persze, hogy nem értették azt, amit a negyedikesek. Egy ideig csak hallgattam, amiket összehordtak itthon esténként, azután megelégeltem és beszéltem a hittan tanárral, aki azt mondta, hogy neki normája van, ha hülye a gyerek ne járjon hittanra. Ez arra értette, hogy akkor még nem tudott írni az elsős fiam, a másodikos pedig olyan gyorsan nem tudott tábláról másolni. Nem jártak tovább, én időközben megtaláltam a magam felekezetét. Megtapasztaltam, hogy a szülő hite szenteli meg a gyermeket, nem pedig egy szertartás. A felnőtt bemeritkezés azért nem üres szertartás, mert az akarat megnyilvánulása. Egy mód, amivel kifejezem azt, hogy döntöttem.

2010. jún. 10. 20:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/28 anonim ***** válasza:

Szervusz!


Ha nem értetted akkor az alapokkal is baj volt, ami nem csoda, mert a kommunista elnyomás miatt, sokan nem értik a hitet, és a hittanoktatás színvonala is sokat esett, de erről nem az Egyház tehet. Had ajánljak egy kis olvasnivalót:


[link]


[link]

[link]

[link]

2010. jún. 10. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/28 anonim ***** válasza:
Utolsónak: köszi, de már elkésett olvasnivalók. Azóta megtaláltam az a gyülekezetet, ahol jobban érzem magam és közelebb kerültem Jézushoz.
2010. jún. 11. 18:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/28 anonim ***** válasza:
Sosem késő, a beérkezettség-tudat pedig nem helyénvaló. Nem árt kutatni még. De persze nem kötelező.
2010. jún. 11. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/28 anonim ***** válasza:
Miért nem helyénvaló a beérkezettség-tudat ? Én boldog vagyok úgy, hogy beérkezettnek érzem magam az Úr kegyelmébe, nála lakom, Ő vezet. Ez nem azt jelenti, hogy nem kell tovább fejlődnöm, küzdenem, hanem azt, hogy megtaláltam az utamat.
2010. jún. 13. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/28 anonim válasza:
A Szentlélek csakis akkor megy beléd, ha te szeretnéd. Ha megtérsz az azt jelenti hogy elhagysz minden bűnös cselekedetet, és Isten törvényét követed.
2011. júl. 29. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!