Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A keresztényeknek meg kell...

A keresztényeknek meg kell tartaniuk a sabbatnapot?

Figyelt kérdés
azt tudom, hogy régen meg kellett, de nemrég olvastam a kolosszé 2:16-17 et, és a galácia 6:2-t. ezek szerint Jézus betöltötte a törvényt, így már az Ő törvénye alatt vagyunk, nem mózes törvénye alatt.
2010. jan. 11. 13:52
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
8%

A törvény az ószövetségi kinyilatkoztatás ama részét jelenti, amely Mózes öt könyvében van leírva; a próféták pedig az Ószövetség későbbi kinyilatkoztatását jelenti, amely a szorosabb és tágabb értelemben vett próféták könyveiben van följegyezve. Mindkét kifejezés „a törvény és a próféták” együttvéve röviden az egész ószövetségi kinyilatkoztatást jelenti.


Krisztus feladata, saját szavai szerint (Mt 5: 17-18), nem az volt, hogy az ószövetségi könyvek tartalmát fölbontsa, hatályon kívül helyezze, megszüntesse, hanem hogy azt megtartsa, sőt a legtökéletesebb módon beteljesítse. Ünnepélyes nyomatékkal hangsúlyozza is, hogy „míg elmúlik az ég és föld, egy i betű vagy egy vesszőcske sem szűnik meg a törvényből, míg csak mind be nem teljesedik” (Mt 5: 18), azaz a törvény (névszerint az erkölcsi törvény) egyetlen tollvonása sem szűnik meg, mígcsak az utolsó betűig minden, aminek történnie kell, be nem teljesedik, tehát a messiási ország teljes valósulásáig, vagyis a világ végezetéig. Krisztus erre feltámadása után még egyszer kifejezetten rámutat: „Ezek az igék, amelyeket szólottam nektek, midőn még veletek valék, hogy be kell teljesedni mindennek, ami írva vagyon Mózes törvényében és a prófétákban és a zsoltárokban” (Lk 24: 44).


A törvény és a próféták beteljesítése azonban különböző módon történt, aszerint, amint az ószövetségi szentkönyvek és a mózesi vallás elméleti (hitágazatok, ígéretek és jövendölések) vagy gyakorlati (erkölcsi, szertartási és polgári törvények) tekintjük.


Elméleti tartalmát, névszerint 1. a hitágazatokat (dogmatika) Jézus egészen megtartotta, jobban megvilágította, meghatározta és kifejtette, sőt újabb hitágazatokkal bővítette; 2. az ószövetségi ígéreteket és messiási jövendöléseket pedig életével és intézményeivel teljesítette.


Gyakorlati tartalmát, vagyis a törvényt, amely 1. erkölcsi (lex moralis), 2. szertartási (lex caeremonalis) és 3. polgári (lex judicalis) törvényt foglal magában, Jézus a következőképpen teljesítette:


1. Az erkölcsi törvényt, minthogy az részint természeti, részint tételes (pozitív) isteni törvény, s mint ilyen az erkölcsi világrend örök és változhatatlan (abszolút) alapja, nemcsak teljesen fenntartotta, hanem közelebbről meghatározta, eredeti és tiszta értelmét helyreállította, tökéletesítette, és a jónak gyakorlatát a lehető legnagyobb mértékben elrendelte (a külső cselekdeteken kívül a belső, gondolati és érzelmi életre is kiterjesztette; a hozzátapadt emberi hozzátételektől és külsőségektől, valamint az írástudók és farizeusok ferde magyarázataitól megtisztította; nemesebb és túlvilági indító okokkal, malasztokkal és azok eszközeivel) egészítette ki; a házassági köteléket a mózesi dispenzációk visszavonása által megerősítette s eredeti tökéletességét helyreállította; sőt újabb parancsolatokkal (a szeretet, kivált az ellenségszeretet parancsolatával és az evangéliumi tanácsokkal) bővítette, végül saját példájával világította meg és magában mintegy megtestesítette.


Ami a szertartási és polgári törvényeket illeti, amelyek a körülményekhez szabott, előkészítő, nevelő, részben világi jellegű – relatív – törvények voltak, Jézus


2. a szertartási törvénynek csak régi, tökéletlen alakját szűntette meg, de lényegét és jelentését, új, tökéletes és beteljesült alakban fenntartotta, sőt kiegészítette. Így a mózesi szertartások előképeit (prototípusait) saját személyében, történeti tényekben és intézményekben teljesítette; a mózesi liturgia és rítusok helyett tökéletesebb, magasztosabb istentiszteleti szertartásokat rendelt; névszerint az ószövetségi előképi (prototipikus) áldozatokat a keresztáldozatban és annak folytatásában, az eucharisztikus áldozatban megvalósította és megörökítette (az előképek tehát a beteljesülés révén leváltak az Egyházról: umbram fugat veritas); a tökéletlen és erőtlen (ex opere operantis működő, vagy legális azaz törvény szerinti megigazulást – justitita – adó) szertartások helyett tökéletes (ex opere operato működő és belső megigazulást eszközlő) szertartásokat alapított; művének letéteményese, az Egyház által pedig az ószövetségi történeti emlékek (pl. ünnepek, szokások) helyett fontosabb újszövetségi tények ünneplését, vagyis az előkészítés helyett a megváltás végrehajtásának ünnepeit rendelte el. Ekként a mózesi szertartási törvény magva, a benne rejlő tanok és gondolatok megmaradtak, prototipikus jelentései megvalósultak, s maga a szertartás is tökéletes és megdicsőült alakban átment és folytatódik a keresztény kultuszban, amelyet előkészített, előre jelzett és előképezett.


3. A mózesi polgári törvény közjogi (teokratikus) és magánjogi rendelkezései, amelyeknek teológiai jelentőségük különben sem igen volt, a viszonyok változása következtében, részben már Krisztus előtt megszűntek; ami pedig azokból még megmaradt, azt a politikai alakulás (Jeruzsálem és Zsidóország végpusztulása) nemsokára eltörölte. De a teokrácia sem szűnt meg teljesen, mert eszményi, szellemi alakban új életre támadt és folytatódik az Egyházban.


Látnivaló egyrészt, hogy Krisztus méltán mondja, hogy nem oldotta föl a törvényt és a prófétákat, hanem megtartotta és beteljesítette, másrészt pedig, hogy a modern zsidók mennyire tévesen fogják föl Krisztusnak idézett szavait. Krisztus megtartotta és beteljesítette a törvényt és a prófétákat, mert az ószövetségi könyvek tartalmából megmaradt az újszövetségben: 1. a dogmatika (hitágazatok) és 2. az erkölcstan kibővítve és – amennyiben Jézus erkölcsi törvénye fölötte áll Mózes hasonló törvényének – tökéletesítve; 3. a szertartási törvény magva t.i. a benne foglalt tanok, a már megvalósult prototípusok és a folytatását képező újszövetségi kultusz; 4. a teokrácia eszményi, szellemi alakban.


A kereszténységben tehát az egész ószövetségi vallással és törvénnyel olyasmi történt, mint a gyermekkel, mikor férfivá, a hernyóval és bábbal, mikor pillangóvá, a virággal, mikor gyümölccsé lesz: ahol az új alak mellett a régi lényeg megmarad, s az új a réginek célja, folytatása és teljesedése. Csakhogy míg a felhozott hasonlatokban a fejlődés természetes, addig a kereszténység a zsidóságból Krisztus természetfölötti élete, tanítása és a megváltás ténye által alakult ki. – Megjegyzendő, hogy az őskereszténység maga is úgy tudta és érezte a dolgot, hogy ő nem újszülött, hanem az ószövetség folytatása és az isteni ígéretek törvényes örököse, a kifejlődött és beteljesedett zsidóság, az igazi, a tökéletes és eszményi Izrael, a kivirágzott fa, míg a hitetlen zsidóság az elkorhadt faág.


A mózesi törvénynek fentebb vázolt alaki megszűnése azonban nem egyformán és nem rögtön történt.


A szertartási és polgári törvények megszűnése nem egyformán történt. 1. a szertartási törvények alakilag úgy megszüntek, hogy a kereszténységben már nemcsak nem köteleznek, hanem azokat megtartani nem is szabad (lex caeremonalis non tantum mortua est, sed etiam mortifera = a szertartási törvény nemcsak meghalt, hanem bűnt – halált – okozó is). A szertartási törvények egyik főcélja ugyanis az volt, hogy Krisztust, az ő életét, műveit és egyházát előképezze, ezekre előkészítsen, s a Messiás várását szóval és jelképekben kifejezze, – következőleg azokat megtartani annyi volna, mint vallani, hogy a Messiás még nem jött el s a megváltás még nem történt meg: már pedig ez a kereszténység tagadása volna. – 2. a mózesi polgári törvény a keresztényeket már nem kötelezi, – mert Krisztus ennek az erkölcsi és szertartási törvénnyel való összeforradását megszüntette, az Isten és császár ügyét különválasztotta, a vallás nemzeti jellegét eltörölte. De azért ha valamely törvényhozó jónak látná, bűn nélkül lehetne azt egészében, vagy részben újra elrendelni és megtartani (lex judicalis mortua est, sed non mortifera = a polgári törvény meghalt, de nem okoz bűnt – halált).


A szertartási és polgári törvények alakilag nem egy csapásra, hanem fokozatosan szűntek meg. 1. Krisztus haláláig a szertartási és részben a polgári törvény még életben volt, bár betegeskedni kezdett (nec mortua erat, nec mortifera = még nem halt meg, sem bűnt – halált – okozó nem volt), vagyis akkor a törvény és az evangélium egymás mellett haladtak. Innen van, hogy Krisztus és apostolai ezeket a törvényeket megtartották, természetesen a törvényhozó szellemében s nem a farizeusi ferde magyarázat szerint. – 2. Krisztus halálával az ószövetség bevégződött és kezdetét vette az újszövetség; az előbbivel együtt: a) a szertartási törvény régi alakja is meghalt, de megtartása még nem volt tilos, hanem a zsidó-keresztényeknél (azon feltétel alatt, hogy az üdvösségre szükségesnek ne tartsák) tűrt dolog volt egészen Jeruzsálem, a teokratikus központ pusztulásáig és az evangélium elterjedéséig (mortua erat, sed nondum mortifera = meghalt, de még nem volt bűnt – halált – okozó). Jeruzsálemnek és templomának pusztulása után azonban alakilag nemcsak meghalt, hanem tiltott dolog lett (non tantum mortua erat, sed et mortifera = nemcsak meghalt, hanem halált- bűnt – okozó is); b) a mózesi polgári törvény Jeruzsálem pusztulásával szintén meghalt.


Jogilag ugyan már akkor helyeztettek érvényen kívül, amikor Krisztus a keresztfán „Beteljesedett!” szavát kiejtette, különösen pedig akkor, amikor a Szentlélek kiáradásakor pünkösd napján az első egyházközség megalakult. Már akkor tartalomnélküli héjjá, élettelen hullává lett az „ószövetség”, amely mint minden tiszteletreméltó holttetem, még egy ideig fennamrad ugyan a halottas házban, de Jeruzsálemnek, a teokratikus központnak elpusztulása után hajdani méltóságához illő tisztelettel sírba tétetett. Szent Ágoston szellemes megjegyzése szerint „illett, hogy tisztességes temetést kapjon”. (S. Augustini epist. Ad Hieronymum nr. 16. et 20.: „decebat, út synagoga cum honore sepeliretur.”

2010. jan. 11. 15:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
8%
A szombat az ÚSz-ben. 1. Jézus szembefordult az írástudók és farizeusok szőrszálhasogató szombat-értelmezésével, és nemegyszer vitába bocsátkozott velük (Mt 12,10-14; Lk 13,10-17; 14,1-6; Jn 5,8-18). Abból az elvből indult ki, melyet alapjában véve a rabbik is elismertek, ti. hogy a szombat van az emberért, nem az ember a szombatért (Mk 2,27), tehát a szombat megtartása nem öncél, hanem arra kell szolgálnia, hogy az ember könnyebben elérje élete célját. Az írástudókkal szemben, akik csak életveszély esetében tettek kivételt, Jézus jóval nagyobb szabadságot tett lehetővé, akár más emberen kellett segíteni, akár saját maguk szenvedtek valamiben szükséget (Mk 2,23; 3,4; Lk 13,15 stb.). Minthogy a szombatra vonatkozó törv-nek mint pozitív törv-nek az ember javát kell szolgálnia, Jézus hatalma tudatában jogot formált a megváltoztatására (Mk 2,28). Erre hivatkozva hagyott föl a fiatal Egyh. a szombat megtartásával. - 2. Jóllehet a Szentírásban valójában sehol nem fogalmazódik meg, Mt 24,20-ból mégis kikövetkeztethető, hogy Jeruzsálemben az első ker. közösségek a szombatra vonatkozó törv-t éppúgy megtartották, mint a többi zsidó szokást (ApCsel 2,1.46; 3,1; 10,9). Úgy látszik, Pál ap. a pogányok körében alapított ker. közösségeket nem kötelezte a szombat megtartására; ez visszatérés lett volna az „erőtlen és esendő elemek” szolgálatához (Gal 6,9). Óva inti a ker. hívőket: ne törődjenek vele, ha ezért elítélik v. bírálják őket (Kol 2,16). Ugyanakkor a 7 napból álló hetet megtartotta Pál, csak egy másik napot, a hét első napját jelölte ki az istentiszt. céljára (ApCsel 20,7; 1Kor 16,2).
2010. jan. 11. 15:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:

14:51, én csak egy okoskodó vagyok.

14:20

2010. jan. 11. 15:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:
92%

Sziasztok!

A keresztényeknek, akik Krisztust követik, szerintem úgy kellene cselekedniük, ahogyan Krisztus mondta. Én nem olvastam sehol a Bibliában, hogy Jézus Krisztus eltörölte volna a törvényt, vagy felmentést adott volna bármelyik parancsolat alól. Ő nem azért jött, hogy eltörölje a törvényt, hanem hogy megerősítse. Az apostolok sem azt mondták, hogy a pogányokat az isteni rendelések alól fel kell menteni, csupán azt mondták, hogy ne vessenek rájuk nagyobb terhet, mint amit el tudnak hordozni. Akkor ugyanis az volt a szokás, hogy a keresztények eljártak a zsinagógákba mindaddig, amíg ki nem tiltották őket onnan. Egészen pontosan ott hallgatták az igét. Mert Mózesnek megvoltak régi nemzedékek óta városonként a hirdetői, mivelhogy a zsinagógákban minden szombaton olvasták. Ezt persze senki nem idézi, aki az apostolok végzéseit hozza fel. Érdekes módon maga Jézus Krisztus is a nagy apokaliptikus beszédében is arra biztatja a követőit, hogy imádkozzanak, hogy futásuk ne télen legyen, se szombatnapon. Összegezve: aki tudja pontosan, hogy mi sabbatnap pontos értelme - egyébként a Teremtés emlékünnepe (lásd 10 parancsolat) - annak szerintem nem kérdés az, hogy meg kell-e tartania, vagy sem. Aki pedig úgy gondolja, hogy ez csak egy zsidóknak adatott törvény, és hogy az egyház joga azt eldönteni, mi legyen a heti pihenőnap, az tartsa meg azt, amit az egyháza javasol. Aki pedig nem tartozik semmilyen egyházba, és a Teremtésben sem hisz, az meg tegyen a saját kedve szerint! ;-)

Üdv. Péter

2010. jan. 11. 19:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:

És Péternek,

hiszek a teremtésben, csak nem mertem kereszténynek vallani magam.

Nem véletlenül.

14:20

2010. jan. 11. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim ***** válasza:

A keresztényeknél ezt vasárnapnak hívják


off: őszintén, van aki végigolvassa a 200 soros kommenteket?!

2010. jan. 11. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim ***** válasza:

A szombat nem csak a teremtésre, hanem az Egyiptomból való szabadulásra is emlékeztetett (5Móz 5:15). A korai egyház a hét első napján, azaz vasárnap: Krisztus feltámadásának napján jött össze (Csel 20:7, 1Kor 16:2). Ugyanakkor a hívő bármelyik napot megünnepelheti (Róm 14:5-6). A szombatot vagy más ünnepet illetően nem szabad törvényeskedni (Kol 2:16-17). Az Úsz. a 4. parancsolatot nem is ismétli meg! "Isten pecsétje" a népén (az új szövetségkötés jele) nem a szombat, hanem a hívőkben lakó Szentlélek (Ef 1:13, 4:30, 2Kor 1:22).


Az örökkévaló evangélium és a hármas angyali üzenet hivatkozott bibliai szövege sehol sem utal a szombattartásra. A Fenevad bélyegét az Írás sehol sem azonosítja a vasárnappal, hanem a Fenevad nevével (Jel 14:11). Az sem valószínű, hogy az antikrisztust a templomba járás napja fogja érdekelni, inkább az, hogy őt az emberek az újra felépült jeruzsálemi Templomban Istenként imádják vagy sem? (vö. 2Thessz 2:4, Jel 13:8, 14:11)

2010. jan. 12. 06:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 A kérdező kommentje:
vajon megerősiteni jött Jézus a törvényt? nem. betölteni jött.róma 7:6-7 Jézus megszabadított minket a mózesi törvény súlya alól. Ő magát is elítélték, amiért nem tartotta be a sabbat rendelkezéseit, rendszeresen megrótták ezért. Ő ezt monta, inkább engedelmességet akarok. nem az ember van a sabbatért, senki meg ne ítéljen titeket evés ivás, vagy sabbat dolgában. mert mindezek alatt már nem vagyunk, hála Jézusnak. aki akarja, megtarthatja. most olvastam, hogy izraelben 2001-óta minden emeletes épületben kötelező legalább egy olyan liftet beszerelni, amely minden emeleten automatikusan megáll. (shabbat elevator stops on every floor)miért? mert a "mélyen vallásos" zsidóknak tilos a munkavégzés sabbaton, és a gomb megnyomása monkavégzés. vajon hogy húzzák le a wc-t? és hogy törlik ki?
2010. jan. 12. 06:52
 19/19 anonim ***** válasza:

A sógorom zsidó, és betartja a törvényeket. Nagyon csúnyán. Villanyt nem kapcsolja le, gyerek megának csinál kaját, stb. Ettől függetlenül nagyon szeretem a sógort, sőt, meg is értem. Ott volt szept 11-én... Mindent meg akar adni Istennek, amit csak tud.

Ezzel nincs is baj.

még mindig 14:20

2010. jan. 12. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!