Mi a keresztény misztika lényege? Hogyan helyezhető el a kereszténység rendszerében?
A második kérdésemben arra gondolok, hogy felekezeti hovatartozástól függetlenül lehet valaki misztikus gondolkodású (egyáltalán ez a jó megnevezés rá?) vagy ez a református, katolikus, karizmatikus stb. rendszereken KÍVÜL helyezkedik-e el. Azaz lehet valaki egyszerre pl. református és misztikus, vagy a kettő üti egymást?
(Bocsi, ha túlmagyaráztam, nem a ti értelmi képességetekben kételkedem, hanem a saját magyarázó képességemben...:))
Szerintem ha valaki bármelyik felekezethez tartozónak érzi, vallja magát, az már egy fajta misztikus gondolkodás módot jelez.
És a keresztény misztika lényege szerintem az, hogy hiszed, érzed, átéled azt, amit nem látsz, bizonyítani nem tudod, de ennek ellenére semmi kétséged a létezése felől. Azért ez elég misztikus, nem?
Persze bele lehet ásni magad a dologba, és felteheted a kérdést: valaki jó keresztény-e, és a vallása szerint él-e?, de ebbe ne mélyedjünk el, mert nem a kérdéshez tartozik.
És szerintem teljesen mindegy, hogy miben hiszel. Ez a XXI. század. Ha bármiben hiszel, akkor az már misztikusnak számít.
A Biblia szerint tiltott egy kereszténynek a spiritizmus és a mágia, vagy az ezekhez köthető szellemiség gyakorlása. Na most létezik misztikus mágia, "az okkultizmus egyik megnyilvánulása". Ez azt állítja, hogy vannak olyan "események vagy folyamatok, amelyek ellentmondanak a józan ésszel felfogható vagy a tudományos ismereteknek", és ezek "igazak vagy hitelesek". A misztikus gondolkozás, a "miszticizmus" nem veszélytelen dolog, hiszen olyan szellemi erők irányítják, melyek felett az embernek nincs hatalma, nem véletlenül tiltja a Biblia.
Ettől függetlenül tény, hogy az ún. "kereszténység" főárama (nem a krisztusi kereszténységről beszélek) erősen átitatódott a misztikus filozofikus gondolkozással, erre egyik példa a háromság-dogma, mely mint tudjuk ősi pogány kultúrákban gyökerezik, nem bibliai tanítás.
Dr. Erdélyi Juditnak van egy nagyon jó hasonlata, mely szerint két ajtó nyílik a transzcendentális világra. Az egyik Jézus Krisztus, aki a János evangéliumában (10,1-10,10) magát Ajtónak nevezte, a másik ajtó pedig az okkult technikák, amelyekkel azonban nem a Jézus által hirdetett Atyával vehetjük fel a kapcsolatot, hanem módosult tudatállapotba kerülve, szellemi hatások, élmények érnek.
Tehát egy kereszténynek nincs szüksége különösebb technikára, ahhoz, hogy Istennel kapcsolatot tartson. A Jézus Krisztusban, mint Megváltóban való hit belépőt ad Istenhez, egyszerűen imádkozhatunk Istenhez.
Sajnos egy rossz gyakorlat kezd terjedni a keresztény világban, neve kontemplatív „ima”. Ennek során elcsendesülve és egy szent szót mantrázva, módosult tudatállapotba hozzák magukat. Hasonló élményeik lehetnek, mint a keleti meditálóknak ill. mantrázóknak. Azonban ilyet sose tanított Jézus!
Egy jó előadás e témáról:
Ray Yungen: Mysticism in the Church
http://www.youtube.com/watch?v=u1IX7W3R0Kk&feature=related
vagy:
The Emerging New Christianity VOLUME 1
Ajánlom az ortodox egyházatyák, szerzetesek írásait. Vélhetően erre akarsz rákérdezni..:)
Protestantizmusban nincs igazán misztika. Katolikusoknál vagy keletebbre keresd. :)
Sziasztok!
# 7!
Beleolvastam az általad linkelt cikkbe. Ezt mondja: "Az ember nem Istent keresi, aki az emberen kívül található,"
"A zsidó-keresztyén hagyomány Istenre úgy gondol, mint aki kívül van az emberen..."
Jézus pedig ezt mondja:"...az Isten országa ti bennetek van."
A Zsoltár így: "Istenek vagytok ti és a Felségesnek fiai ti mindnyájan."
Tehát, ha ez így lenne (nem ismerem a vallás álláspontját), akkor a vallás ellentmondana annak a könyvnek, amelyre hivatkozik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!