Kedves (római) katolikusok! A gyónás szövege mennyire kötött?
Tudom, hogy általában ezt a "mintát" mutatják a katolizálóknak:
1. Köszönés
DICSÉRTESSÉK A JÉZUS KRISZTUS!
(Pap: Mindörökké Amen)
2. Keresztvetés
AZ ATYA A FIÚ ÉS A SZENTLÉLEK NEVÉBEN.
GYÓNOM A MINDENHATÓ ISTENNEK ÉS NEKED LELKIATYÁM, HOGY LEGUTÓBBI GYÓNÁSOM ÓTA EZEKET A BŰNÖKET KÖVETTEM EL:
3. Mikor gyóntam utoljára?
nap, hét, hónap, év
AZÓTA EZEKET A BŰNÖKET KÖVETTEM EL:
4. Elkövetett bűneim, mulasztásaim!
De ezt változatlanul kell mondani? Vagy csak arra kell figyelni, hogy ezek a pontok benne legyenek, de a megfogalmazása eltérhet?
Engem pl ez zavart abban, mikor még anno katolikusként mentem gyónni meg a templomba, rendesen ráparáztam arra, hogy el fogom téveszteni a 'szöveget'. Teljesen kiölte a gyónás meghittségét és komolyságát. Mondjuk akkor kislány voltam, lehet azért is.
Nem tudom, el lehet-e térni tőle, szerintem nem kéne, hogy gond legyen, a lényeg a megbánás, de a katolikus egyháznál a fene se tudja.
Nálam is ez a probléma, hogy "ráparázok".
Felnőttként katolizáltam (részesültem a bevezető szentségekben), és most megyek életemben először gyónni.
De ez tart vissza: most a szöveg rögzített, és nem lehet eltérni tőle, vagy az a lényeg, hogy a mintában található INFORMÁCIÓK benne legyenek.
Pl. én alapból nem mondhatom, hogy ekkor és ekkor gyóntam legutóbb, hiszen most gyónok életemben először.
(Tehát esetemben már itt megbukik a rögzítettség.)
Továbbá én korábban protestáns körökben voltam, ahol évekig azt nevelték belém, hogy a gyónás csak katolikus találmány, stb. (Most erről nem akarok vitát nyitni, mert úgyis mást mond egy katolikus és mást egy protestáns pl. Nem ez a kérdésem lényege.)
Így most még a gyónási helyzet is idegennek hat az előzmények miatt.
Üdvözöllek a katolikus egyházban, mindig örülni fogok egy-egy bárány visszatéréséhez az egyházhoz (Jézus mindig jobban örül egy eltévedt báránynak, mint 99 buzgó báránynak)
A gyónás szövege nem kötött, legalábbis ahogy én szoktam.
1. Köszönés: Dícsértessék a Jézus Krisztus! (ez kell)
2. Keresztvetés (Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében) (másképp sem lehet mondani ezt)
3. Saját szavakkal is lehet kifejezni, Pl. Gyónni szeretnék, mert megbántam Istenemet, utoljára egy hónapja gyóntam, azóta ezeket a bűnöket elkövettem" Sosem szólt rám a lelkiatya, ha saját szavakkal mondom ezt.
4. Megbánás ima (ez sem kötött) pl. "Teljes szívemből bánom az összes bűnömet, mert megbántottam a jó Istent, megígérem, hogy elkerülöm a bűnöket és csak jót fogok cselekedni. Ebben kérlek segíts nekem, Istenem." Utána elégtételt és feloldozást ad a pap.
Sikeres elsőgyónást kívánok :)
Kedves Volarex!
Nagyon szépen köszönöm a választ! Ez nagy segítség.
Tehát a lényeg az információ és nem a szöveg kötöttsége (leszámítva a köszöntést, keresztvetést pl.)
Én úgy tudom, hogy a keresztség minden addigi bűnt eltöröl. (Mivel nekem egyszerre szolgáltatták ki a 3 bevezető szentséget, így még nem gyóntam akkor sem, mert nem kellett.)
Viszont ez esetben - tudomásom szerint - csak a keresztség felvétele óta elkövetett bűnöket kell meggyónnom.
Néhány hónapja részesültem a bevezető szentségekben.
Így tudomásom szerint nem ugyanúgy gyóntat, mint azt, akit gyerekként kereszteltek meg és majd jóval később bérmálkozik, elsőáldozik. (Nekik kell életgyónást végezni az első gyónás alkalmával. DE légy szíves javíts ki, ha bármiben tévedek! Előre is köszönöm szépen!)
Kedves Kérdező!
Örülök, hogy választ kapott a kérdésre, remélem, jól sikerül az elsőgyónás.
Az "életgyónásról" néhány gondolat:
A gyónás lényege nem a múlt, hanem a jövő, ezért szerintem kevésbé fontos azt mérlegelni, hogy mi volt kronologikusan a keresztség előtt, és mi az után, sokkal inkább azt, hogy mi nyomja most a lelkét.
A gyónásba olyan dolgokat érdemes belefoglalni, amiken változtatni akar, amiket a jövőben máshogy akar csinálni, illetve a korábbi (előző gyónás, vagy keresztség előtti) múlt olyan hibáit és bűneit is, amik még nincsenek megoldva, nincsenek jóvátéve. A gyónás lényege, hogy a megbánáson keresztül szentségi erőt adjon a változtatáshoz: hogy sikerüljön elhagyni azt a gyengeségünket, ami ellen küzdünk, és legyen erőnk jóvátenni azt a hibát, amit a múltban elkövettünk. Ezért szerintem egy gyónásban (nem feltétlen az elsőben, akár később, egy felszabadultabb, mélyebb gyónás alkalmával) érdemes lenne a régi időkből is elővenni azokat a konfliktusokat, kisiklott élethelyzeteket, amik most feszültséget jelentenek Önnek, és amikben saját lelkiismerete szerint felelősséget érez, hogy Isten segítségével felül tudjon emelkedni ezeken a régi sebeken.
Nem, nem a keresztelkedés mögé akarok bújni. (Tehát nem "kihasználni" akarom a keresztséget.)
Hanem a felkészítés során tanította az atya, hogy minden egyes addig elkövetett bűnt eltöröl a keresztség, mintha meg sem történt volna, erre utal az "új teremtmény".
Én saját, belső indíttatásból kértem a bevezető szentségeket, és hiszem, hogy minden korábbi bűnömet messze vetette, "...mint napkelet a napnyugattól".
Én azt az életszakaszt átgondoltam és lezártam magamban.
Előre kívánok tekinteni. Ami feszültség van esetleg ténylegesen a keresztség előtti tetteim hatása miatt (mert ugye a hatása meglehet), azokat természetesen szeretném kezelni.
De akkor egy gyónás során nem is csak a bűnöket lehet elmondani? Lehet azt is, hogy elmondom, hogy ez vagy az feszültséget okoz bennem, és nem tudom hogyan kezelni (ami kihathat a lelki életre is, mert például az aggódást okoz/hat/, és megelőzés alapján kérhetek tanácsot is?)
Tehát a gyónás nem feltétlenül akkor szükséges, ha vannak meggyónandó BŰNÖK?
Köszönöm szépen a válaszokat és kiigazításokat! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!