Vannak különbségek az egyes felekezetek Bibliái között?
Úgy értem, vannak tartalmi eltérések az egyes felekezetek Bibliakiadásai között, vagy maga a Biblia egységes, csak az értelmezésében vannak eltérések?
római katolikus,görög katolikus, ortodox, református, evangélikus, ókeleti egyházak...ezekre gondoltam, nem jehova tanúira és egyéb szektákra.
tartalmi eltérések vannak
igaz nem úgy, hogy az azonos könyvek más szöveget tartalmaznának, hanem több ószövetségi könyv van, ami a katolikus, ortodox kánonban szerepel, de a protestánsok kihagytát (ill. vannak olyan ószöv. könyvek, ameyeknek a katolikus kánonban hosszabb a szövegük, mint a protestánsban, 1-2 fejezettel- de lehet, h ez csak 1 könyvnél van így, nem emlékszem pontosan)
vannak ószövetségi könyvek, amik csak az ortodox kánonban szerepelnek, sem a katolikusban, sem a protestánsban nem
és úgy tudom, vannak ószöv. könyvek, amik csak az ókeletiekében szerepelnek- de ebben nem vagyok biztos
Kedves Kérsdésfelvető!
A katolikus és a protestáns Biblia közt van a különbség.
A különbség az Ószövetség apokrif könyveiben van. Egyes ókori egyházatyák ezt a kifejezést még a pszeudoepigráf iratokra alkalmazták, a reformáció óta azonban a protestánsok között az egyesek által ugyan elfogadott, de nem kanonikus iratokat jelöli.
Az apokrifok kanonikusságának támogatására felhozott első érv, hogy a Septuaginta ma ismert legkorábbi, kb. az i. sz. IV. századból való kézirataiban benne vannak. A palesztinai héber kánonhoz képest 14-15 könyvvel több található ezekben a kéziratokban, ezenkívül nem külön csoportban vannak, hanem be vannak építve a kanonikus könyvek közé. Egyesek azt feltételezték, hogy két kánon létezett: egy palesztinai, valamint egy szélesebb körű, az alexandriai (ami a IV. századi Septuaginta-kéziratokban is tükröződik).
Az ősegyházban néhányan, mint például Augustinus (Ágoston), (i. sz. 354-430-ig élt nagy befolyású egyházi tanító) elfogadtak egyeseket az apokrifok közül, míg a többség, köztük például Hieronymus (Jeromos), (i. sz. 340-420-ig élt, ugyancsak nagy egyházi tanító, a Vulgata fordítója) hevesen tiltakoztak a héber kánonhoz kapcsolásuk ellen. Hieronymus "apokripha" és "fabulae" (= mesék) névvel illette az apokrif iratokat. A Vulgatába, az Ószövetség latin fordításába csak Jeromos halála után, szinte szó szerint csak a holttestén át lehetett belevenni őket.
1546-ban a Római Katolikus Egyház tridenti zsinata (más néven trentói vagy trienti zsinat 1545-63) dogmatizálta az apokrifok kanonikusságát, így azok az általuk kiadott bibliákban megtalálhatóak.
Az ószövetségi apokrif iratok a következők (*-gal jelölve azok, melyeket a tridenti zsinat sem kanonizált):
Tanító jelleg:
- Bölcsesség Könyve (Salamon bölcsessége)
- Jézus, Sirák fia könyve (Ecclesiasticus)
Vallásos romantikus:
- Tóbiás
- Judit
Történelmi:
- III. Ezsdrás*
- I. Makkabeus könyve
- II. Makkabeus könyve
Prófétikus:
- Báruk 1-5. fejezet
- Báruk 6. fejezet (Jeremiás levele)
- IV. Ezsdrás* (II. Ezsdrás)
Legendás jellegű:
- Eszter 10:4 - 16:24
- Dániel 3:24-90 (Azáriás imája, a három ifjú éneke)
- Dániel 13. fejezet (Zsuzsanna és a vének)
- Dániel 14. fejezet (Bél és a sárkány)
- Manassé imája*
Forrás: [link]
Üdvözlettel: Péter
Elnézést,Istennek Isten a neve,vagy egyesek becézgetik is???Istike???
Egy nagy Isten van,a neve pedig:ISTEN(aki mindenható)
16:04
Amiről itt szó van az az, h egyesek szerint Isten neve JEHOVA :)
Köszönöm a sok választ, konkrétan még ara lennék kíváncsi, h a Katolicizmusban van-e különbség a bizánci, ill. a latin rítusban használt Biblia között, tehát a két felekezet külön Bibliát ad-e ki és használ ?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!