Hogyan kell érteni a mózesi próféciát, amit Pál idéz, hogy Isten "nem néppel ingerli fel" Izraelt?
Római levél 10:19, 11:11
""Én titeket felingerellek egy nem néppel, értelmetlen néppel haragítlak meg titeket.""
""Avagy azért botlottak meg, hogy elessenek? Távol legyen; hanem az ő esetük folytán lett az üdvösség a pogányoké, hogy ők felingereltessenek.""
Azt a részét természetesen értem, hogy Isten átmenetileg félretette Izraelt mint nemzetet, és a pogányok között zajlik most az Ő munkája. De hogyan "ingerli" ez fel az izraelitákat? A görög szó jelentése: féltékennyé tesz. Mire lennének féltékenyek pl. a zsidók a mai 'kereszténységben'? Hiszen ők nem fogadják el Jézus messiási voltát, és a háromság is idegen tanítás nekik, vagyis kábé annyira érdekelheti őket a fősodratú keresztények dolga, mint mondjuk a buddhistáké. Miről szól akkor a prófécia?
Álljon még itt a Mózes által elhangzott első kijelentés erről (5Móz.32:16-21):
""Idegen istenekkel ingerelték, útálatosságokkal bosszantották. Ördögöknek áldoztak, nem Istennek; isteneknek, a kiket nem ismertek; újaknak, a kik csak most támadtak, a kiket nem rettegtek a ti atyáitok. A Kősziklát, a ki szült téged, elfeledted; megfelejtkeztél Istenről, a ki nemzett téged. Látta ezt az Úr és megútálta bosszúságában az ő fiait és leányait. És monda: Elrejtem orczámat előlök, hadd látom, mi lesz a végök? Mert elzüllött nemzetség ez, fiak, a kikben nincs hűség! Azzal ingereltek ők, a mi nem isten; hiábavalóságaikkal bosszantottak engem; én pedig azzal ingerlem őket, a mi nem népem: bolond nemzettel bosszantom őket.""
ertelmezni ezt sehogy se kell!
ez csak egy ocska hibas forditasa az eredeti arami-es-oheber szovegnek!
Rendben, az is válasz, ha nincs válasz.
Ezek szerint van egy olyan próféciája Istennek miránk, pogányból lett hívőkre vonatkozólag, amiről fogalmunk sincs, mit jelent. No, majd úgyis meg fogjuk látni, hiszen nem lehet beteljesületlen az Örökkévaló egyetlen beszéde sem. Dicsőség a Seregek Urának mindörökké!
Mit akart Izrael elérni? Azt, hogy Isten előtt igazakká váljanak. Ez volt a törvény alapján bemutatott áldozatok célja: mindent azért tettek, hogy Isten előtt megigazulhassanak. Pál tehát rámutat arra, hogy cselekedetek alapján akarták ezt elérni, és ez a mai napig is így van. A zsidók ma arra törekszenek, hogy a saját jó cselekedetei alapján fogadtassák el magukat Istennel. A Yom Kippur számukra már nem az áldozat ünnepe, amikor a főpap felajánlja az áldozatot az Úrnak a Szentek Szentjében, hanem ez a nap a visszaemlékezés napja, melyen visszaemlékezel a jó és a rossz cselekedeteidre, és próbálod úgy egyensúlyozni a kettőt, hogy a jó többségben legyen a rosszal szemben, hogy Isten elfogadjon téged ezek alapján. Ez így volt Pál idejében, de a mai napig is így van – még mindig a saját cselekedeteik alapján igyekeznek elfogadtatni magukat Istennel.
A zsidók nincsenek egyedül ezzel. Ugyanez a mentalitás beférkőzött az egyházba is, és igen sok gyülekezetben az emberek a cselekedeteik alapján várják azt, hogy Isten elfogadja őket. Azt hiszik, hogy: „Isten akkor fogad el, ha betartom a felekezeti szabályzatot, az egyház szentségeit, és ha még ezt meg ezt is megteszem.” Ha a cselekedeteid alapján akarja valaki elfogadtatni magát Istennel, akkor az igen sok munkát eredményez, és az ilyenekből munkások lesznek. Sokan például házról házra járnak, és könnyű felismerni, hogy hová tartoznak. Ha biciklin ülnek, és öltönyt meg nyakkendőt viselnek, akkor tudod, hogy a mormon rendszer követelményei szerint dolgoznak. Ha egy kis folyóiratokkal teli táska van náluk, akkor tudod, hogy a Jehova Tanúi rendszer elvárásai próbálják teljesíteni. Mindkét rendszer a cselekedetekre alapozza a megváltást.
De ha cselekedetekből van, akkor többé nem lehet kegyelemből. Tehát amire Izráel törekedett - a megigazulást Isten előtt -, azt nem érte el, mert a cselekedeteik alapján várták azt. A kiválasztottak azonban elérték, a többiek pedig megvakíttattak.
vs. 8-9
ahogyan meg van írva: „Adott nekik az Isten bódult lelket, olyan szemet, amellyel nem láthatnak, és olyan fület, amellyel nem hallhatnak mindmáig.”
Dávid is ezt mondja: „Asztaluk legyen számukra csapdává és hálóvá, megbotlássá és megtorlássá.
Pál egyszerűen ótestamentumi idézetekkel bizonyítja azt, amit állít. Az a jó és szilárd tanítás, amikor valaki 3-4 igeverssel is alá tudja támasztani az állításait. Pál tehát először Ésaiást, majd Dávidot idézi, és így szól:
vs. 10-11
Homályosodjék el szemük, hogy ne lássanak, és hátukat görnyeszd meg egészen.”
Kérdem tehát: azért botlottak meg, hogy elessenek?
Azért botlottak meg, hogy örökre kikerüljenek a képből?
vs. 11-12
Szó sincs róla! Viszont az ő elesésük által jutott el az üdvösség a pogányokhoz, hogy Isten féltékennyé tegye őket.
Ha pedig az ő elesésük a világ gazdagságává lett, veszteségük pedig a pogányok gazdagságává, akkor mennyivel inkább az lesz, ha teljes számban megtérnek.
Más szóval, Izráel csak olyan értelemben „esett ki Isten kegyeiből,” hogy Isten most egy időre félretette őket, hogy a pogányok között munkálkodjon. Az ő félreállításuk tette elérhetővé számunkra, pogányok számára, Isten kegyelmének, jóságának és szeretetének gazdagságát. Istennek még van terve a zsidó néppel, és ha az elesésük ekkora dicsőséges gazdagságot hozott a pogányoknak, akkor mennyivel inkább dicsőséges lesz az, amikor Isten helyreállítja őket. De ez már az Ő országának dicsőséges időszakára utal, melyet várunk.
Kedves 4-es válaszoló!
Köszönöm a részletes leírást. Azonban, mint jeleztem, ezt a részét értem a dolognak, tudom, mi volt a gond Izrael hozzáállásával, és hogy mi a különbség a Szellem által elhívottak és a választott nép között. A kérdésem arra vonatkozott, hogy az izraeliták szemszögéből nézve mi az, amivel az Isten a pogányból lett hívők által féltékennyé teszi őket.
Ha ma megkérdezel egy hitét ismerő és gyakorló zsidót például, akkor ő nem fogja azt mondani, hogy 'jaj de kívánom, hogy bárcsak én is, momndjuk, református lehetnék, mert látom, hogy őnáluk nyilvánvaló az Örökkévaló ereje'. Nincs olyan aspektusa a jelenlegi fősodratú felekezeteknek, ami egy kicsit is érdekelné a zsidóságot, ami miatt féltékenyek lennének a "kereszténységre".
Márpedig Isten igérete erről szól. Erre lettem volna kiváncsi.
4/5!
az israelnek nem kell "elernie"!!
az azza valt az ur elott akkor amikor moyshe rabbenu-n,ak adta a torvenyt!!
ez van!!tetszik vagy sem!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!